Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Urakehitys, pienet lapset

Vierailija
05.08.2011 |

Olen tällä hetkellä vielä hoitovapaalla, mutta suunnitelmissa palata työelämään syksyn aikana. Lapset ovat 10, 4 ja 2,5 -vuotiaita.

Palatessani omaan työhöni, tulevat työpäiväni olemaan pituudeltaan helposti 12-tuntisia sekä matkapäiviä vuodessa n. 100. Päivähoitolasten päivät tarhassa tulevat olemaan myös tuon 12-tuntia usein, koska mieheni on yrittäjä ja sidoksissa omaan työhönsä todella paljon.

Oman alani töitä on kuitenkin todella niukasti tarjolla ja toinen vaihtoehto olisi irtisanoutuminen ja työttömäksi jääminen. Osittainen hoitovapaa ei onnistu.

Onko ihan kohtuutonta lapsille, että äiti on poissa kotoa noin pitkiä aikoja ja hoitopäivät venyvät n. klo 7-18(19)? Haluan kuitenkin edetä urallani, enkä jämähtää kotiäidiksi!

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienyrittäjäperheen lasta, joiden vanhemmat loivat yritystään silloin, kun olimme pieniä.

Yritys voi hyvin tänäkin päivänä, ja meistä kaikista on tullut ihan tasapainoisia ihmisiä.

Vuoropäiväkoteja muuten on olemassa, ja niissä saa lapsi olla pidempäänkin kuin sen 10 h.

Vierailija
42/49 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on tässä perheessä kaksi diplomi-insinööriä, molemmat isoissa pörssiyhtiöissä töissä ja lasten hoitopäivät max 8h/päivä. Molemmilla autot ja mennään ristiin töihin. Lapset haetaan AINA klo 16.00 hoidosta. Ura? Miehellä näyttää porskuttavan hyvin, mutta mulla se katosi jo toisen lapsen synnyttyä - olen paskasakkia työnantajan mielestä, sanoneet suoraan mulle, että lapsilukumääräni määrittää asemani organisaatiossa. Ok, no määrittäköön =) Mä olen aikoinaan saanut neuvoteltua hyvän liksan ja tuon TA:n kommentin jälkeen hoidan satavarmasti jokaisessa taudissa lapsia kotona 3 päivää palkallisesti.

Ja joo, et sä vuoropäiväkodista saa hoitopaikkaa kun ette tee vuorotyötä - jotain järkeä päivähoitosysteemissä sentään on. Päiväkoti on auki 10 h/päivä.

Eli jos sä teet 8h/päivä töitä ja päivän pituus on silti 12h niin se tarkoittaa 2h/suunta työmatkaan? Epäinhimillistä.

Lapset ensin, sitten työ - se on mun mielipide. Työnantaja ei tule suo katsomaan eläkemummona vanhainkotiin tai suremaan haudalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla on yleensä myös isä. Meillä isän panos on antanut tilaa edetä uralla eikä lapset ole päiväkodissa kuin sinne neljään. Monesti isät tekevät pitkää päivää ja matkapäiviä kertyy ja äidit uhraa uransa vaikka on tuplatutkinnot ja kokemusta ja näkemystä kerätty. Yritän sanoa että urat ja lapset voi yhdistää eikä se tarkoita että lapset asuisivat päiväkodissa. Mutta puolisolta se vaatii tahtoa ja ymmärrystä eikä muutkaan tukijoukot olisi pahitteeksi.

Vierailija
44/49 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset 4-8 v, nuorimmat päiväkodissa, lisäksi meillä on au pair. Itselläni on asiantuntijaura, mutta ei onneksi juurikaan matkustelua ja työaika matkoineen on normaalisti 9-10 tuntia, tätä pidemmät päivät ovat poikkeuksia.

Pari huomiota oman kokemuksen perusteella: ajattelua ja keskittymistä vaativa etätyö ei onnistu jos lapset on kotona ja yrittäjä ei useinkaan kylve rahassa vaan saa antamaansa työpanokseen nähden vaatimatonta palkkaa.

Vierailija
45/49 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemuksella osaisi itse arvioida, kuinka paljon 2,5 vuotias tarvitsee vielä äitiä..?

Vierailija
46/49 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on varaa palkata se hoitaja kotiin, sitä tuetaan.

Siivoojan kulut voi vähentää verotuksessa ja yrittäjä voi käyttää ko. ajan omaan työhönsä, josta tienannee paljon enemmän = yrittäjän ei edes kannata siivota itse.

Hyvin moni voi nykyään tehdä etätöitä.

Hoitopaikan sijaintiin voi vaikuttaa paljonkin sillä, että hakee oikeaan aikaan.

Ja jos hoitopaikka onkin työpaikan lähellä, saa yhteistä aikaa lasten kanssa.

Ja yksityiset päiväkodit eivät katso kotipaikkaa...

t. viisikymppinen

Vierailija
47/49 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nousin viideltä, lapset 8 - 9 maissa. Eli sain siitä jo työaikaa, päikkärien aikaan lisää ja illalla ennen nukkumaanmenoa lisää. Yhteensä sain täyden työpäivän. Lapseni eivät siis olleet ollenkaan päivähoidossa silloin. Sitten tuli puolipäivähoitaja kotiin kun nuorempi oli 3 ja isompi 5.

Vierailija
48/49 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka rellestää kaupungilla ja rikkoo toisten omaisuutta ym. fiksua.... kun ei vanhemmilla ollut aikaa heille

Vierailija
49/49 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotkut ne ei aikuisenakaan ole oppineet tekemään valintoja, harvoin voi saada kaikkea kerralla. Lapsillekin opetetaan joka päivä valintoja, otatko kaupasta jäätelön vai pullan, laitatko päälle siniset vai keltaiset sukkahousut, haluatko syksyllä harrastaa uintia vai tennistä... Aikuisena pitäis jo vähän osata näitä valintahommia, että onnea valitsemallasi tiellä :)

Jos ura tai yrittäjyys on tärkeämpää kuin se, että huolehtii tarpeeksi lapsistaan, kannattaa ne lapset jättää tekemättä. Meillä tästä syystä hommattu vain 1 lapsi. Kuten sanottu, kaikkea ei voi saada.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi