Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ADHD-lasten käytöksestä...en nyt ihan ymmärtänyt vaikka tuota jonotusongelmaa?

Vierailija
05.08.2011 |

Siis että ADHD-lapsi alkaa jonottaessa pyöriä, pitää ääniä, liikkua edestakaisin, turhautua, vaipua ajatuksiinsa, itkeä jne. mitä tuossa lintsiketjussa nyt oli..

Niin kun en tunne ADHD-lapsia, en ihan ymmärrä. Kun minun terveet(?) lapset ovat ihan samanlaisia. Eivät he ole hetkeäkään paikallaan, tai jos ovat, ovat jähmettyneen oloisia. Koko ajan pitävät jotakin ääntä, pölinää, mankumista, lauleskelua tai vain ääniä. Hyppivät, heijaavat, kävelevät, pyörivät ympäri. Kotona, kaupassa, jonottaessa jne.

Minä luulin, että tuo on ihan normaalia lasten käytöstä. Ja itsekin jos joudun jonottamaan, turhaudun, vaihtelen painoa, näprään kynsiäni, pyörittelen kynää, jännittelen lihaksiani yms. Ollaanko me koko perhe ADHD-tyyppisiä?

Vai oliko tuossa ketjussa jotenkin että tällaisia oireita kaiken muun lisäksi? Kun minä en oikeasti ymmärrä miten tuo eroaa normaalista lapsen käytöksestä?? Mulla on alle kouluikäiset lapset, ja osaavat keskittyäkin kyllä, mutta missä se raja menee sitten?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolilla istuminenkin vaatii jonkilaisen epäkeskutyynyn, jonka päällä istutaan, koska paikoillaan oleminen ei kerta kaikkiaan onnistu.

Jonossa seisominen voi tuntua jopa fyysisenä kipuna, koska turhautuu, kehossa vellova energia ei liikahda minnekään ja se purkautuu sitten kiroilemisena, huutona, lyömisenä jne.

Vierailija
2/13 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

adhd-lapsen ja vilkkaan lapsen välillä, kun tietyt kriteerit täyttyvät, puhutaan adhd:stä, mutta se on vain yhdistelmä oireista, ei mikään selitys niille.

Eli 'normaali' vilkas lapsi ja adhd-lapsi jonossa eivät eroa välttämättä mitenkään, mutta adhd-lapsella on toiminnan hallinnan ongelmia useammassa ympäristössä, kuin tavallisella vilkkaalla lapsella. Adhd-lapsi toisaalta saattaa myös kyetä keskittymään erittäin hyvin itseään kiinnostaviin asioihin, joten keskittymiskyvynkään perusteella ei noin vain voi tehdä päätelmiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen joskus miettinyt, että onko diagnooseissa se vaara, että kaikki erikoinen/harmillinen käytös menee sen diagnoosin piikkiin? Minunkin lapseni pyörivät ja hyörivät, irvistelevät, jäävät toistamaan jotain sanaa, joka ei tarkoita mitään ym. "järjetöntä". Mutta silti ovat ihan tavallisesti kehittyneitä ja käyttäytyvät väliin fiksustikin :) En vastusta diagnooseja, mutta miten tosiaan voi jaotella, että tuo heijaus on tavallista ja tuo oire jostakin? Siis tuleeko erityislasten vanhemmilla ikinä tällaista pohdiskeltavaa?

Vierailija
4/13 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimintaa, etenkin alle kouluiässä. Adduilla samaa ongelmaa on lisättynä muilla mausteilla, vielä aikuisiässäkin, toki moni osaa jo pakottaa itsensä esim jonottmaan, mutta esim 10v ei siihen pystykään. Moninaisia juttuja...

Se että ne saa "etuilla" nyt lintsillä ei ole lähtöisin addujen äideiltä, vaan ihan muilta ihmisiltä, eli he eivät jaksa ja kestä addujen älämölöä siinä jonossa... Eli helpompaa kaikille.

Vierailija
5/13 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd-lapsi toisaalta saattaa myös kyetä keskittymään erittäin hyvin itseään kiinnostaviin asioihin, joten keskittymiskyvynkään perusteella ei noin vain voi tehdä päätelmiä.

Ollaankohan me tosiaan kaikki oireisia. Mulla tulee fyysistä kipua nyt vaikka jonottaessa. Tai paikallaan seistessä/ istuessa.

Jos olen itsekin oireinen pidän tietysti lapsianikin normaaleina, koska olen tottunut tällaiseen..

ap

Vierailija
6/13 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei pysty keskittymään lasten elokuvaan. Ei pysty keskittymään leikkiin, vaeltelee, juoksentelee, on liikkeessä paljon. Päiväkodissa ei kykene osallistumaan 10 minuutin aamutuokioon. Pitää välillä päästä pois avustajan kanssa. Kaupan kassajonossa jos ei pääse juoksemaan huutaa suoraa huutoa, potkii, rimpuilee jne.

Tällä lapsella tosin myös dysfasia. Mutta tuo levottomuus on adhd:ta.

Vierailija
7/13 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitä on muillakin kuin adhd-lapsilla. Omalla vilkkaalla esikoisellani oli liikehakuisuutta, ja kaikenlaista älämölöä, mutta ei asiantuntijoiden mukaan adhdta kuitenkaan.

Vierailija
8/13 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vastusta diagnooseja, mutta miten tosiaan voi jaotella, että tuo heijaus on tavallista ja tuo oire jostakin? Siis tuleeko erityislasten vanhemmilla ikinä tällaista pohdiskeltavaa?

Ehkä se raja menee siinä, että elämä hankaloituu niin paljon, jos on ihan diagnosoitava tila?

Siinäkin on tietysti eroja, minkä verran kukakin kestää hankaluuksia. Toisen pieni vastoinkäyminen on toisen katastrofi.

Itsellä olen miettynyt kun joidenkin elämä tuntuu menevän niin smoothisti ja oma ei.. Ja joidenkin lapset pysyvät kurissa, omien kanssa on iso työ. Toisaalta meidän lapsia usein kiitellään kilteiksi ja rauhallisiksi myös...mutta tuo jatkuva häsellys kuulosti niin tutulta.

Tulipas monisyinen juttu ihan mielleyhtymästä.

ap

Vierailija
9/13 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä ole kyse siitä että jotkut kateelliset ovat kiukkuisia kun parempiosainen porhaltaa jonon ohi ja köyhä saa jonottaa pitkään.

Yrittävät sitten tehdä kalliimman lipun ostamisesta mahdollisimman epäsosiaalista toimintaa.

Siitä vaan. Minä ostan jonon ohi -lipun missä vaan moisia myydään. Ei kiinnosta kenenkään paheksunta.

Vierailija
10/13 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että diagnoosia haetaan, jos lapsen toiminta ei pysy hanskassa. Kaksi lasta voi olla yhtä vilkasta, mutta toinen on kouluaineissa lahjakas, ja kiinnostuu helposti esimerkiksi lukemisesta, joten hänen vilkkautensa pystytään varsinkin iän myötä kanavoimaan järkevästi, ja hän itsekin oppii ohjaamaan toimintaansa.

Joku toinen taas kärsii oppimisvaikeuksista, ja tarvitsee erityistukea koulunkäyntiin, joten on mielekästä hankkia diagnoosi, jonka avulla nykymaailmassa saa kaikenlaista tukea koulunkäyntiin.

Molemmat lapset saattavat olla pohjimmiltaan yhtä vilkkaita, mutta kokonaisuus ratkaisee sen, minkälaista tukea tarvitsee lähteä hakemaan. Tämä siis ei ole ammattilaisen mielipide diagnoosin kannalta, vaan ammattilaisen mielipide siitä, minkälaisessa tilanteessa lapsen ympärillä toimivat lähtevät sitä diagnoosia kaipaamaan.

Vierailija
11/13 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ehkä se raja menee siinä, että elämä hankaloituu niin paljon, jos on ihan diagnosoitava tila? Siinäkin on tietysti eroja, minkä verran kukakin kestää hankaluuksia. Toisen pieni vastoinkäyminen on toisen katastrofi."

Diagnoosissa ei paina se, mitä mieltä vanhemmat ovat ongelman hankaluudesta. Asiantuntijat arvioivat asiaa monesta näkökulmasta. Toki vanhemmat haastatellaan, mutta myös lapsi tutkitaan (meillä esim. viikon osastojaksolla lastenneurologialla). Tämän lisäksi päiväkodin mielipidettä kysytään. Ammattilaisilla on hyvä käsitys siitä, mikä on normaalia ja mikä ei. Siksi nämä diagnoosit pyritään tekemään pitkällä seuranta-ajalla moniammatillisessa työryhmässä, jotta yksittäisen ihmisen mielipiteillä ja sietokyvyllä ei olisi liikaa painoarvoa.

Vierailija
12/13 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa ainakin heti tappelivat jonossa. Olin siis harjoittelijana luokalla, jossa oli adhd lapsia.

Vierailija
13/13 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

adhd-lapset tekevät sen saman mutta volyymi, voimakkuus tiheys ja hajoavan tavaran määrä on potenssiin kymmenen siitä mitä sun lapset pahimmillaan saa aikaan.

Kyse ei siis ole niinkään siitä, että ne tekisivät eri asioita, vaan siitä, millä volyymilla niitä asioita tehdään. Ja siitä, että adhd-lapsia EI voi hillitä samoilla keinoilla kuin taviksia.