Kuinka lapsenne otetaan vastaan kun viette hänet päiväkotiin?
Tuleeko siihen joku heti vastaan, sanooko hoitaja aina jotain, vai jätetäänkö lapsi sinne ja huikataan vaan jotain että x tuli nyt?
Kertoisitteko lapsenne päiväkodin tavasta.
Kommentit (21)
Ei tullut edes ensimmäisenä aamuna kun sinne joskus mentiin.
Kysyin hämmentyneenä eräältä hoitajalta että jätänkö tämä tähän näin, vái mikä on käytäntö? Hoitaja sanoi että jätä vain. Eihän ne edes tienneet kuka lapsi on tai allergioista tai kuka sen saa hakea pois. 'Olin syvästi järkyttynyt ja raivoissani. Niin hyvin alkoi meidän ja päivähoidon yhteityö.
vien lapsen, huolehdin että se pesee kätensä ja lähetän eteenpäin keittiöön aamupalalle.
Hoitaja tulee sanomaan huomenet, kysyy onko lapsi syönyt aamupalan ja kertoo mitä aamupalapöydässä on tarjolla. Kuulemma lapsi sieltä usein jonkun hedelmän käy syömässä, vaikka syökin aamupalan kotona.
Hoitaja myös kertoo lapselle ketä kavereita on jo tullut paikalle, ja millaisia leikkejä leikkivät. Ohjaa leikin alkuun ellei lapsi ole menossa aamupalapöytään.
nyt syksyllä tulee useampikin aikuinen moikkaamaan lapsen ja omahoitaja halaa (kun lapsi haluaa halata) ja omahoitaja keksii aina jonkun puuhan tai leikin, johon lapsi voi ryhtyä. Aikuisilla on myös ollut aikaa vaihtaa sana tai useampikin vanhempien kanssa.
Aiemmin olen törmännyt sellaisiin hoitajiin, jotka jatkavat omaa puuhaansa lapsen tulosta piittaamatta.
Olen iloinen uuden ryhmän kivoista aikuisista!
Hoitaja tulee sanomaan huomenet, kysyy onko lapsi syönyt aamupalan ja kertoo mitä aamupalapöydässä on tarjolla. Kuulemma lapsi sieltä usein jonkun hedelmän käy syömässä, vaikka syökin aamupalan kotona.
Hoitaja myös kertoo lapselle ketä kavereita on jo tullut paikalle, ja millaisia leikkejä leikkivät. Ohjaa leikin alkuun ellei lapsi ole menossa aamupalapöytään.
Nyt on ryhmän hoitajista 2/3 vaihtunut ja hoitajaa saa etsimällä etsiä :/ Huomenta saattavat sanoa, mutta lapselle eivät mitään muuta. Lapseni on melko arka ja vaatii (ainakin nyt taas loman jälkeen) leikkiin ohjauksen, hetken sylin tai ihan vaan huomion, että hoitaja sanoisi hänelle jotain.
Mutta mitään ei saa ja usein joudun sanomaan hoitajalla että saiskos vähän apuja että pääsen lähtemään töihin. Lapsi ripustautuu minuun kuin takiainen :/
Olen kiukkuinen.
Menemme päiväkotiin, tyttö (4v) laittaa tossut ja käy pesemässä kädet. Etsimme yhdessä oman ryhmän aamuhoitajan (on usein toisessa päässä päiväkotia).
Hoitaja tervehtii minua ja lasta ja pyytää usein syliin/viereen lukemaan kirjaa tai kertoo mitä leikkejä on muilla menossa. Usein kysyy haluaako tyttö vielä vilkuttaa minulle ikkunasta ja tulevat sitten yhdessä vilkuttamaan.
Aamu on rauhallinen ja lapsia on vähän. Vien tytön 7.45 ja heti tuon jälkeen alkaa porukkaa tulla paljon enemmän (klo 8 pitää olla aamupalapöydässä jos haluaa aamupalaa). Hoitajiakin on klo 8 jo enemmän paikalla.
meillä hoitoon menon aika vaihtelee 6:30-8:30 välillä. JOs aikaisin, vien leikkihuoneeseen jossa hoitaja odottaa, ei siis tule eteiseen vastaan koska vahtii muita lapsia leikkihuoneessa (voi olla vain yksi hoitaja siihen aikaan). Leikkihuoneessa sitten tervehtii, jos huomaa että lapset väsyneitä houkuttelee esim syliin tai ehdottaa että tuleppa luetaan tämä kirja. Jos mennään niin että aamupala on jo käynnissä, menemme aamupalahuoneeseen jossa hoitaja tervehtii ja kertoo mitä on tarjolla, houkuttelee lapset hakemaan aamupalan. Tilanteen mukaan siis, mutta aina huomioivat että nyt tuli, kuuntelevat jos kerron että on jotain erityistä esim huonosti nukuttu yö takana. Mitään vastaanottoseremonioita ei eteisessä tietenkään ole, eivät he voi muita lapsia jättää aina kun tulee lisää lapsia vaan vanhemman tulee viedä lapsi tätien luo.
Jos tullaan niin, että hoitajia on jo useampi paikalla (yleensä tehdään näin) niin sitten yksi hoitaja tulee vastaan salin ovelle. Toinen hoitaja jää saliin leikkimään jo paikalla olevien lasten kanssa. Tätä ennen ollaan siis riisuttu, laitettu tossut jalkaan ja pesty kädet. Hoitaja ottaa heti kontaktin lapseen ja sanoo "Hei xx..." ja keskustelee jotain lapsen kanssa. Sitten hoitaja kohdistaa katseensa vanhempiin/vanhempaan ja vaihdetaan muutama sananen siitä miten on kotona mennyt ja mitä päiväkodin ohjelmassa on.
Jos sitten lapsi viedään joskus jo niin aikaisin että ei ole kuin vain yksi hoitaja paikalla niin sitten hoitaja huikkaa sieltä salista muiden lasten joukosta heit, me vanhemmat viemme lapsen sinne ja sitten vaihdamme siinä samat sanaset kuin edellä kerroin.
hoitajaa ei eteisessä näy niin saatan lapseni hoitajan luokse, mukavampi jättää hoitajalle kuin eteiseen yksin.
Menemme sisään päiväkotiin, yksi hoitaja seisoo eteisessä vihon kanssa ja kirjaa siihen ketkä tulivat sisään. Hän sanoo lapsille "Huomenta Anna!" "Huomenta Matti!" Huomenta Niko!" ja vanhemmille "Huomenta!"
Tervehdimme häntä ja kävelemme naulakoille.
Vastaantulevat hoitajat sanovat myöskin huomenta.
Kaikki ovat ystävällisiä ja hymyilevät.
Kun ovesta tullaan hoitaja on vastassa ja sanoo Huomenta X. Sitten käydään yhdessä käsien pesulla ja sen jälkeen palataan hoitajalle. Vaihdetaan muutama sana ammusta ja annan lapselle muiskun jonka on tosi tärkeä. Sen jälkeen lapsi lähtee leikkimään ja toivottaa samalla minulle Hyvää työpäivää !
Aina vien lapsen sinne missä muu ryhmä on, ja tietenkin huomenet sanotaan hoitajan kanssa. Yleensä ei aamuisin jäädä sen enempää juttelemaan. Yleensä vanhempi lapsi säntää leikkimään kavereiden kanssa. Nuorempi saattaa jäädä vähän äidin jalkoihin pyörimään, jolloin hoitaja ottaa hänet syliin, lohduttaa jos tarpeen ja ohjaa sitten syömään/leikkimään. Ja äiti pääsee lähtemään :)
perhepäivähoitaja tulee moikkaamaan heti ja vaihetaan kuulumiset. voisi lapsi tuntea itsensä ei toivotuksi jos vaan jättäisin sen siihen eteiseen ilman kenenkään huomaamista.
perhepäivähoitaja tulee moikkaamaan heti ja vaihetaan kuulumiset. voisi lapsi tuntea itsensä ei toivotuksi jos vaan jättäisin sen siihen eteiseen ilman kenenkään huomaamista.
ja kaverit tulee heti kans ilosena paikalle hakemaan leikkeihin :)
Riisutaan ulkovaatteet lokeroon ja yleensä siihen tulee joku hoitajista heti tervehtimään ja juttelemaan. Kysyvät onko aamupala syöty ja juttelevat ketä kavereita on odottamassa ja jos on jotain erityistä ohjelmaa, vaikka jumppaa tai muskaria tai retki niin siitä yleensä jutellaan hetki.
Jos eteisen ovi on kiinni, eli ovat jossain puuhissa jo, niin sitten mennään lapsen kanssa yhdessä sisälle ja joku hoitajista tulee ottamaan vastaan.
Jos on hankala ja itkuinen aamu, niin ottavat syliin ja käyvät lapsen kanssa vilkuttamassa ikkunasta ja pitävät sylissä. Oikein katastrofiaamujen jälkeen on tullut multimediavieti leikkivästä ja rauhoittuneets alapsukaisesta :)
Meillä on ihana päiväkoti ja tietty kun ollaan oltu "asiakkaina" jo 4 vuotta niin hoitajatkin ovat läheisiä. Onneksi vaihtuvuus on ollut hyvin vähäistä, yksi sijaisuus ja yksi äitiyslomalainen.
Kolemsta hoitajast akaksi tulee heti juttelemaan lapaselle eteiseen ja ottaa ihanasti vastaan, mutta yksi myrkynniellyt rouva hyvä jos tervehtii.
Ennen kun lapset meni hoitoon ensimmäisinä, klo 6.15, niin hoitaja tuli aina juttelemaan jo eteiseen ja menivät sitten lasten kanssa yhdessä leikkimään. Nykyään, kun vien lapset vasta klo 8.30, niin lapset joutuu itse hakeutumaan leikkimään, eikä kukaan hoitaja ainakaan minun nähden sano edes huomenta lapsille. Itse kuitenkin huikkaan jollekin hoitajalle moikat, kenet nyt satun näkemään. Tympeetä toimintaa. Liian vähän ilmiselvästi henkilökuntaa, mutta silti pitäisi ehtiä huomenet toivottaa ja ottaa lapsi vastaan. Harkitsen hoitopaikan vaihtoa.
yritetään löytää tämän päivän tyhjä naulakko (kyllä, lapseni on hoidossa joka päivä, mutta naulakkoa hänelle ei ole annettu) ja sitten lähdetään yhdessä etsimään hoitajia. Ovessa lukee "Henkilökunta, pääsy kielletty" ja sen avaan koputtamatta. Siellä istuvat aamukahvilla vihaisina ja minä kysyn aina yhtä aurinkoisesti, tuleeko joku heistä olemaan lasten kanssa nyt heti vai vasta sitten, kun ovat saaneet kahvinsa juotua.
Sitten menemme lapsen kanssa takaisin eteiseen, laitetaan vaatteet päälle ja mennään mummolaan. En jätä lasta ilman valvontaa eikä minulla ole puolta tuntia aikaa odotella.
yritetään löytää tämän päivän tyhjä naulakko (kyllä, lapseni on hoidossa joka päivä, mutta naulakkoa hänelle ei ole annettu) ja sitten lähdetään yhdessä etsimään hoitajia. Ovessa lukee "Henkilökunta, pääsy kielletty" ja sen avaan koputtamatta. Siellä istuvat aamukahvilla vihaisina ja minä kysyn aina yhtä aurinkoisesti, tuleeko joku heistä olemaan lasten kanssa nyt heti vai vasta sitten, kun ovat saaneet kahvinsa juotua. Sitten menemme lapsen kanssa takaisin eteiseen, laitetaan vaatteet päälle ja mennään mummolaan. En jätä lasta ilman valvontaa eikä minulla ole puolta tuntia aikaa odotella.
asialle mitään? Miksi tyydyt moiseen kohteluun?
lapsi sanoo hoitajalle "käsihuomenet" ja säntää siitä leikkimään.