Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pulloruokitut vauvat nukkuvat paremmin?

Vierailija
04.08.2011 |

Vähän siltä minusta tuntuu, kun en ole kyllä kenekään kuullut valittavan pulloruokitun lapsensa valvottavan puolen vuoden jälkeen, mutta moni vielä 1 v lähentelevä tuntuu roikkuvan yöt tissillä. Eikä isi kelpaa ja nukahtaminen on vaikeaa jne.jne.



Oma vauvani on nukkunut 2 kk iästä 5-6 h syömättä, 8 kk iästä lähtien enää harvoin syönyt öisin. Omaan sänkyyn nukahtaa 10 minuutissa, kun äiti/isi/mummu on vieressä. Eikä heräile öisin, ellei tule jano, silloin juo, minkä janottaa ja jatkaa unia. Tätä tapahtuu ehkä kerran/2vko, nyt ikää 1-v tasan. Ja äiti ja isi yhdenveroiset hoitajat :)

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pulloruokittu söi kahden tunnin välein tissiä ja 2dl maitoa puolen vuoden ikään asti ympäri vuorokauden.

Pelkästään tissiruokittu neljän tunnin välein.

Molempien yösyötöt lopetettu 6kk iässä.

Vierailija
2/32 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pulloruokittu vauva alkoi riehua nimenomaan 6kk ylitettyään.. Siihen asti söi pari kertaa yössä ja muuten nukkui, puolivuotiaana alkoi heräillä noin 10kertaa yössä, välillä huusi pari tuntia putkeen kun mikään ei ollut hyvä. Lääkäreissä juostiin ja mitään vikaa ei löytynyt. 1,5v ikään kesti yökukkumiset, sitten alkoi helpottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rintaruokittu poika nukkuin jo 1kk ikäisenä 8h putkeen heräämättä ja 2kk ikäisenä veti jo 12h putkeen. Nyt poika on 6kk, eikä hän ole valvottanut minua kertaakaan (jos nyt unohdetaan se yksi kerta kun hän pyöri sängyssään 10min syömisen jälkeen joskus 1kk ikäisenä). Kaksi kertaa olen tainnut laittaa pojalle yöllä tutin tämän puolen vuoden aikana, tosin silloinkaan hän ei ole itkenyt...eli eipä pidä ap:n väite paikkansa ainakaan minun pojan kohdalla!

Vierailija
4/32 |
04.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kumpaakaan lapsista ei ole imetetty, mutta kuitenkin. Esikoinen nukkui täysiä öitä (sen 10-12 tuntia) parin kuukauden iästä lähtien. Sitä ennen heräsi korkeintaan kaksi kertaa yössä.



Kuopus taasen alkoi nukkua täysiä öitä jo parin viikon iässä. Sitä ennen herätti sen kerran yössä.



Mutta tuossa minun kokemukseni pulloruokituista.

Vierailija
5/32 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut kokenut, englantilainen supernanny hoitamassa vauvaa, hän on uransa aikana hoitanut satoja vauvoja. Hänen selityksensä asialle on seuraava. Pulloruokittu vauva nukkuu paremmin yönsä siitä syystä että pullosta juova lapsi voidaan opettaa juomaan isompia määriä kerralla, ja ruokailujen väli näin ollen voidaan pidentää. Koska pullossa on ne mm mitat niin on helpompi laskea koko vuorokauden minimi kulutus. Eli pulloruokinnalla pystyy, jos haluaa, laittamaan vauvan paljon aikaisemmin säännölliseen päivärytmiin ja jos päivän aikana vauva saa tarpeeksi maitoa ei vauvan tarvitse herätä syömään keskellä yötä. Eli yli jo 6 kk nukkuu hyvin 7stä 7ään. Eli itseasiassa se on täysin opettelun tulos ei mitään tekemistä millainen vauva on. Ammattilainen voi laittaa vauvan kuin vauva samaan rytmiin. Kauheaa sanoa, mutta niin se vain on! Onko tämä sitten hyvä tai huono asia, niin siihen en ota kantaa.

Lopuksi haluan sanoa että pulloruokinta on valitettavasti ollut pakon sanelema juttu meidän perheessä, joten please säästäkää komentit siitä kuinka paljon parempi vaihtoehto on rintaruokinta. Olen erittäin tietoinen asiasta, mutta valitettavasti oman sairauteni takia se ei ole ollut mahdollista meillä!

Vierailija
6/32 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun siirryin tutteliruokintaan. Ja kyllä se piti paikkansa ainakin meidän kohdalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/32 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pulloruokittu vauva alkoi riehua nimenomaan 6kk ylitettyään.. Siihen asti söi pari kertaa yössä ja muuten nukkui, puolivuotiaana alkoi heräillä noin 10kertaa yössä, välillä huusi pari tuntia putkeen kun mikään ei ollut hyvä. Lääkäreissä juostiin ja mitään vikaa ei löytynyt. 1,5v ikään kesti yökukkumiset, sitten alkoi helpottaa.

Nyt lapsi 1,5 ja herätyksiä 1-2 yössä. Nukahtaa nopeasti uudelleen jos antaa maitoa pullosta. Jos ei niin nukahtaminen kestää kauan...

Vierailija
8/32 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan lapsen heräämiseen on enemmän emotionaalisiakin syitä mitä puolloruokituille ei niin tule kun syöttäminen ei ole samanlainen läheisyystilanne kuin rintaruokinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/32 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka lapsi oli pullolla ja heräili tiheään 1,5 vuotiaaksi asti, tosin vuoden iässä vierotettiin pullolta. Kaks viimestä ollu pelkällä tissillä ja rauhallisemmat yöt mutta saaneet maitoa pari kertaa yössä lähes vuoden ikään.



Mutta oleellisin ero on se et äitinä koen paljo raskaammaksi syöttää se maito pullosta mitä rinnasta. Nytkin vauvan kans en edes aamulla tiedä montako kertaa hän on syöny rintaa joten onko väliä, kun kaikki kuitenkin nukkuvat hyvin :)

Vierailija
10/32 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on nukkunut 2kk ikäisestä asti yöt läpeensä ja näin on vielä 10kk iässäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/32 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai iltamaidon aina pullosta. Söi 3 kk ikään asti 1-2 kertaa yössä rintaa. 3-6kk ikäisenä söi kerran yössä pullosta. 6kk lopetti yösyömisen itse.



Toinen on ollut oikea tissitakiainen. Yösyöntejä 1-2 kk iässä 2x yössä. 3-5 kk ikäisenä 5-8 x yössä. Kiinteiden aloittamisen jälkeen tahti on taas hiipunut 1-2 x yössä. Ikää vauvalla tällä hetkellä 7 kk.



Eli minun suppea otokseni osoittaa väitteen todeksi :)

Vierailija
12/32 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tuo on siis ihan faktatietoa uniluennolta jota kuuntelin neuvolassa..



mitä pulloruokintaan/imetykseen tulee.. itse täysimetin lastani 5,5kk ikäiseksi ja 3kk ikäisestä alkoi nukkua täysiä yöunia ja vain harvoin imetin yöllä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/32 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika ollut täysin pulloruokittu 1,5kk:sta alkaen ja nukkun 7kk ikään asti 15-60 min. pätkissä (ei välttämättä syönyt, mutta herännyt kuitenkin). Poikamme täytti juuri vuoden ja edelleen herää 2-4 kertaa yössä (syömään vain klo 5 aikaan).



Mielummin oisin vaikka antanut roikkua siinä tississä...

Vierailija
14/32 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yöunet paranivat kun aloin antaa iltaisin n.4kk iässä maissivelliä ennen iltatissiä:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/32 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pullovauva nukkui kunnon unet öisin ja tosi pienenä jo pärjäsi niin että isä antoi illalla 11 maissa pullon (äiti oli jo nukkumassa) ja äiti syötti pullosta joskus neljän maissa yöllä. Seuraavan kerran vauva heräsi vasta aamulla kahdeksalta.



Kohta syntyy toinen ja ehdottomasti aion antaa korviketta jos/kun imetys ei suju heti. Näin vauvaa voi hoitaa isäkin mainiosti ja ainakaan ei vauva itke nälkäänsä ja ole jatkuvasti maha tyhjänä.

Vierailija
16/32 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ei vertailukohtaa mutta ovat alkaneet nukkua täydet yöt n puolivuotiaina. Noin 3kk-6kk selvitty yhdellä yöimetyksellä(aamuyö), siten siis että n 22 ollut iltaimetys josta jäänyt pitkille unille, sitten n4 maissa heränneet kerran rinnalle. Omasta mielestäni meillä on ollut hyvin nukkuvat lapset ja olen päässyt helpolla mutta jonkun mielestä tietysti yksikin herätys voisi olla liikaa.

Vierailija
17/32 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

selityksestä. Niin totta! Pulloruokinta sama kuin tuotantoporsaiden kanssa. Mutta saahan isukit ja mamukit nukkua mukavasti sekä kehuskella asialla!



Lapsen imemisellä ja rinnassa roikkumisella on tarkoituksensa -lukekaa kirjallisuutta. Onnellinen se lapsi jolla lupa tehdä niin:)



Valitettavaa on jos joku ei halustaan huolimatta pysty imettämään mutta mutta....toivottavasti syliä ei pantata kuten ennenvanhaan!

Vierailija
18/32 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

heräsi monta kertaa yössä syömään.



Kun oli ne muutamat kerrat, jolloin isovanhemmat hoiti ja antoivat korviketta pullosta ja kerran itsellä juhlat, joissa nautin alkoholia ja annoin niinikään pullosta korvikkeen, vauva nukkui aina heräämättä (yhdellä herätyksellä) ne yöt.

Vierailija
19/32 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ovat saaneet rintamaitoa 6 kk, 6 kk ja 9 kk. Kaikille on pidetty puolivuotiaina unikoulu, ja joillain se on sujunut paremmin ja joillain huonommin. Kaikilla lapsilla on tuonkin jälkeen ollut kausia, että ovat heräilleet tunnin parin välein, eikä mikään muu kuin maito ole kelvannut.

Vierailija
20/32 |
05.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

selityksestä. Niin totta! Pulloruokinta sama kuin tuotantoporsaiden kanssa. Mutta saahan isukit ja mamukit nukkua mukavasti sekä kehuskella asialla!

Lapsen imemisellä ja rinnassa roikkumisella on tarkoituksensa -lukekaa kirjallisuutta. Onnellinen se lapsi jolla lupa tehdä niin:)

Valitettavaa on jos joku ei halustaan huolimatta pysty imettämään mutta mutta....toivottavasti syliä ei pantata kuten ennenvanhaan!

oletetaan, ettei pullovauva saa syliä kun ei kerran imetetä. Eihän se ruokintatilanne ole ainoa hetki, jolloin sylissä pidetään. Meillä muksut ovat olleet ihan muutoinkin sylissä ja heitä on hellitelty esim. vauvajumpan kautta. Surullisempaa on kyllä se, että rintaruokittujen ainoat syliin pääsy hetket ovat ilmeisesti silloin kun he syövät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä