Pitääkö huolestua? 6-vuotias on siivousintoilija, pitää huolen siitä että
olkkari, wc, keittiö ja kylppäri on kunnossa. Tulee väistämättä mieleen, että onko siisteystasomme todella huonolla jamalla, kun tuon ikäinen pitää siitä huolen? Myönnän en jaksa joka päivä puunailla ja siivota - on tää tilanne olllut aiemmin huonompikin, nyt ei niinkään paha - paljon on karsittu ylimääräistä roinaa pois. Mutta siis - pitääkö huolestua vai pitääkö äitin ruveta siivoamaan enemmän, ettei lapsen tarvitse?
Kommentit (24)
meidän 6 vuotiasta ei yhtään kiinnosta siivoaminen. Aina pitää auttaa oman huoneen siivoamisessa ja väittää ettei osaa siivota vaikka kuinka neuvoisi. joskus sanoo, että ei siivoa vaan se on aikuisten tehtävä yms. Eli siis inhoaa siivoamista niinkuin me muutkin.
3-v poika on tosi siisti, haluaa että tavarat on suorassa ja paikoillaan, huomauttelee roskista ja pölystä ja syksyllä haluaisi aina lakaista kaikki lehdet maasta. Tuntuu, että tällainen tarkkuus on ainakin jollain tavalla perinnöllistä, sillä tämän pojan äiti on ollut lapsesta asti yhtä tarkka siisteyden suhteen (eikä voi olla opittua käytöstä koska poika ei asu äitinsä kanssa).
on jo pitkään pitänyt huolta siitä, että ulko-ovet tulevat illalla lukkoon. Muistaa vielä nukkumaanmennessä joskus kysyä jos itse ei ole käynyt ovia tarkistamassa :-)
ap:n kertomuksessa ja tässä tulee mieleen toivomus, että toivottavasti eivät enteile pakko-oireista häiriötä.minä itsekin tarkistan aina ennen oven sulkemista, että avaimet ovat mukana. En jää jumittamaan siihen kuitenkaan. Kun on seurannut oikeasti pakko-oireista ihmistä, niin tuo ovien lukkoonlaittamisen varmistaminen on vielä pientä. Varsinkin kun riittää, että lapsi joko itse kokeilee kerran ovea tai hänelle kertoo, että ovi on lukossa. Pakko-oireinenhan laukkaisi siellä ovella koko yön.
Ei voi kuin nauraa näille vastauksill :-)
-5
anteeksi, yritin vain auttaa huomaamaan, että aina tuollainen ei ole vain hassua. Varsinkin jos ollaan jo siinä pisteessä, että vanhemmalla alkaa mennä hermot.
Ja silloin ainakaan lapselle suuttuminen ja pakottaminen ei auta, koska sairas ihminen ei sille mitään voi.
Tuo sairaus on pahenevaa laatua, joten tosiaan yritin vain auttaa. Eikä tosiaan mielestäni teini-ikäisestä voi vielä sanoa, "meidänkin janicajessica teki noin, ja ihan terve on." Mutta toivotaan tosiaan, että on ohimenevää.
Mutta kuten linkkasinkin tuohon juttuun, ovat nuo "tarkistuskaudet" hyvin yleisiä ilmeisesti terveelläkin lapsella.
on siivousintoilija. Siivoaa aina oman huoneensa, auttaa sisaruksiaan hhuoneiden siivoamisessa, hihkuu innoissaan puhtaista lakanoista, antaa aina palautetta kun isä (kyllä, isä) on tehnyt suursiivouksen. Isänsä poika :)
Nuorin ja vanhin taas... no sanotaanko että ovat sitten toista laitaa...