Kohdu lääkkeellinen tyhjennys
Onko kokemuksia? Olen huomenna menossa hakemaan lääkkeitä.. Pitäisi päästä kotiin.. Viikkoja reilu 10 mutta sikiö kuollut viikolla 7..
Kommentit (6)
Mulla myös lääkkeellinen tyhjennys edellisessä raskaudessa, tän vuoden maaliskuussa. Alkio oli lopettanut kasvun n. 6+2, tyhjennys tehtiin kaksi viikkoa sen jälkeen. Polilla vielä ultrattiin ja sain sieltä valmistavan lääkkeen (mifegyne?). Kahden päivän kuluttua laitoin alapäähän 4 cytoteciä, jotka sain sieltä sairaalasta. Ja panacodia otin jo ennen kuin kivut alkoi. Tunnin kuluttua alkoi vuoto ja sitä sitten tulikin. Kivut kesti vain pari tuntia ja oli siedettäviä, luultavasti panacodeista johtuen. Vuoto kesti kokonaisuudessaan viisi päivää eli ei kovin kauan. Olin valmistautunut paljon kauemmin kestävään vuotoon ja kovempiin kipuihin. Jälkitarkastuksessa en käynyt.
Alkio oli kuollut 7+ -viikolla, huomattiin 9+ viikolla. Otin sairaalasta mukaan saamani lääkkeet muutaman päivän päästä viikonloppua vasten. Kohdun kouristelu alkoi muutaman tunnin päästä, olin pyytänyt Panacod -reseptin koska en halunnut kokea kipua tämän surullisen asian takia, jos on mahdollista välttää se, ja ihan hyvin lääke toimikin joitain huippuvihlaisuja lukuunottamatta olin suht turta.
Runsaampaa vuotoa kesti n. 1,5 vrk, tuli kunnon hyytymiä isoja klönttejä. Siitä vuoto sitten niukkeni ja oli ehkä viikon verran kuukautisten luokkaa ja sitten vielä toisen viikon ajan tiputtelua.
Sydämen kipu oli kovempaa.
Varmistin itse raskaustestillä viikko tai pari vuodon loppumisen jälkeen, ettei tule mitään viivaa (eli kohtu puhdistunut kaikesta raskausmateriaalista).
Olet rohkea tyyppi.
Minä en uskaltanut valita lääkkeellistä tyhjennystä alkion näkemisen pelossa.
Menin siis nukutuksessa kaavintaan.
Viikkoja piti olla silloin 12 ja keskeytynyt km oli tapahtunut rv 9.
Zemiä! Uskon, että se on henkisesti pahempaa kuin fyysisesti.
huomattiin vk.9+ alkion kasvu oli pysähtynyt vk.6+. Sain pillerit kotiin ja vuoto alkoin n.11 aikaan aamupäivällä. Vuotoa tuli aivan valtavasti. n.klo 22 enää pysynyt tolpillani ja hb olikin laskenut 98. PAri päivää aikaisemmin se oli 148.
Menin siis päivystykseen jossa ultrattiin ja todettiin alkion olevan edellee kohdussa.
Jouduin osastolle jossa sain 4h välein lisää cytotekiä vielä 4 kertaa. Tuona aikana vuoto vuoto väheni reilusti. Ultrassa selvisi kuitenkin että alkio on edelleen sisällä ja jouduin kaavintaan.
Kaavinnasta pääsin osastolle vasta n. ysin aikaan illalla joten jouduin jäämään vielä yöksi.
Seuraavana päivänä lääkärin kierron jälkeen pääsin kotiin ja uutta vauvaa ollaa siitä asti toivottu vaan eipä ole kuulunut :(
Elettiin vkoa 12+3. Olin ultrassa torstaina, jossa lääkäri totesi että kaksosraskaus oli sammunut aika alkuunsa... Uusi aika tiistaille, tilanne entisellään. Sain lääkkeet kotiin, koska olinhan jo 2 lasta synnyttäny. Söin ne (muistaakseni ihan mielettömän suuren määrän) ja voin vain pahoin. Ei tullut keskeytystä kotona :( Seuraavana aamuna (ke) äitipolille, jossa lähete sitä seuraavaksi päiväksi päiväkirralle kaavintaan. Sinne aamulla klo 9, odotin KOKO päivän ollen viimeinen potilas (klo15.30), joka otettiin nukkariin :(
Ei ollut se kiva päivä, eikä kiva viikko ei. Muuten kaikki meni ok. Tyhjennyksestä yhdet kuukautiset ja sitten raskaana, nyt ihana 1,5vuotias kanssamme :)
useammastakin kerrasta. Tosin isommilla viikoilla. Hyvin sujuivat. Sairaalassa olin ja päivän/reilun päivän kesti kun käynnisteltiin, vuoto slkoi ja kaikki tuli pois.
Noin alussa varmaan laitetaan kotiin odottelemaan vuotoa.