Onko minulla mielestäsi velvollisuus maksaa opintolainani vaikka olen työkyvyttömyyseläkeläinen?
Sitten kun olen pysyvästi eläkeläinen, onko mielestäsi moraalitonta jos haen takaajalta, eli kelalta maksuvapautusta jäljellä olevasta opintolainarästistä?
Opintolainaa rästissä kelalle nyt 7000€, tällä hetkellä maksan takaisin 20€/kk.
Kommentit (33)
Siinä on 4 - 6 vuotta haistella ja rakentaa sitä tutkintoa. Hankkia järkeviä sivuaineita ja luoda jalansijaa työelämäään.
Minä menin alan töihin 1. opiskeluvuoden jälkeen, loin koko ajan kontakteja, otin kaksi sivuainetta toisesta tiedekunnasta ja hankin järkeviä kieliä. Rakensin laajan tutkinnon, täydensin toisaalla käytännön taidoilla.
Päivääkään en ole ollut työttömänä!
Kuplia tulee ja menee. Omassa varassa on sitten, miten antaa niiden vaikuttaa omaan elämään.
se että sairastin 8 vuotta sitten vaikean psykoosin, koska murehdin työttömyyttäni ja sitä millä opintolainat maksan.
Senkin vuoksi koen olevani oikeutettu saamaan maksuvapautuksen lainasta, joka epäsuorasti aiheuttaa työkyvyttömyyteni. ap
Valtio takaa opintolainan ja juuri näitä tapauksia varten se takaus on laissa olemassa.
Mun mielestä, jos on pysyvä työkyvyttömyyseläke, opintolainan maksusta voi hakea vapautusta hyvällä omalla tunnolla. Pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle on äärimmäisen vaikea päästä, pitää olla todella sairas/vammainen ennen kuin se myönnetään.
Kuntoutustuki (määräaikainen työkyvyttömyyseläke) on asia erikseen, sillä silloin on vielä mahdollisuus, että tilanne paranee.
todella vaatimaton summa. Sen pystyy myös työkyvyttömyyseläkkeestä maksamaan. Olen maksanut oman opintolainani aikana, johon mahtuu pitkä työttömyys, pätkätyöt ja vuosien jatko-opiskelut. Ja olen maksanut lainan suoraan pankille (100e/kk).
kaikille "masentuneille" työkyvyttömille hautajaiset.
kyselen palstan moraalikäsityksiä. Ja eläkkeeseen olen oikeutettu, en voi itse sille mitään etten ole työkykyinen siinä määrin mitä nykyinen työelämä vaatii.
Olisin voinut päästä pysyvälle eläkkeelle jo 8 vuotta sitten, mutta halusin kumminkin yrittää, opiskelin lisää ja olin jopa töissäkin, omasta halustani.
Nyt se on nähty, ei jaksa nykyistä työelämää.
vittumaisuuttanikaan tee itsaria vaikka miten masentaisi, mieluummin makaan sängyssä toisten passattavana.
Nyt ei kyllä masenna, fyysisesti väsyttää kyllä.
käytetty mikä käytetty, uutta velkaa entisen päälle, sillä ne velat kuitataan.
Ihme pellejä tää Suomi on pullollaan!
mutta korot juoksee edelleen. ei ne anna lahjaksi rahaa ja vaativat kyllä omansa takaisin.
ja jos kela myöntää maksamilleen lainoille maksuvapautuksen, kaikki, myös kertyneet korot nollautuvat.
Pysyvää eläkettä ootellessa, olen sitten 20€ rikkaampi joka kuukausi.
Onko yhteiskunnalla velvollisuus maksaa sulle eläkettä jos et ole työpanoksellasi osallistunut yhteiskunnan rakentamiseen???