Raskaushepatoosin jälkeen - mitä ehkäisymenetelmää olette käyttäneet?
Otsikossa se jo tulikin. Eli jos sinulla on ollut raskaushepatoosi, niin mitä raskaudenehkäisyä lääkäri on suositellut synnytyksen jälkeen?
Mulle lääkäri sanoi että e-pillereitä en voi enää käyttää ja määräsi minipillerit. Netistä löysin kuitenkin jopa sellaisen tiedon että jotkut lääkärit ei suosittele mitään hormonaalista ehkäisyä. Hämmentävää...
Kommentit (6)
minulle lääkäri ei suositellut mitään hormonaalista ehkäisyä. Ei myöskään kierukkaa runsaiden kuukautisten takia. Sanoi, että voin vielä keskustella hormonikierukasta ehkäisyklinikan lääkärin kanssa, jos kumi tuntuu ihan mahdottomalta.
on ollut hepatoosi. Ehkäisynä välissä ja nyt hormonikierukka. Sitä minulle suositeltiin. Hormonimäärät paljon pienmpiä kuin pillereissä. Varmaan myös rengas olis OK.
Mulle suositeltiin hormonikierukkaa ja se nyt sitten asennettiin n. puoli vuotta sitten. Hyvin on mennyt eikä mitään oireita ole ollut. Erittää kuulemma niin paikallisesti (kohtuun) hormonia, ettei vaaraa maksalle tule olemaan. Näin lääkärin puheistä ymmärsin.
E-pillereistä sanottiin suoraan, että niitä ei enää ikinä voi käyttää. Joten vaihtoehdot oli oikeastaan kondomi tai kierukka omalla kohdalla, joista kierukka itselle helpompi vaihtoehto.
tosin kun minulle ei nuo hormonaaliset sovi muuten (vuotohäiriöitä ja migreeniä tullut kaikista), niin eipä tuo ole edes vaihtoehto :)
kumilla ehkäistään.
Hormonaaliset ehkäisyt on tietääkseni hepatoosin jälkeen kiellettyjä, koska rasittavat maksaa. Riskinä kaiketi, että kerran "rasitettu" maksa ei välttämättä kestäisi vuosien hormonaalista rasitusta. Kierukka kuitenkin erittää niin vähän hormoneja, ettei haittaa pitäisi olla toisin kuin esim. e-pillereistä.
Kellään kokemusta?