Olisiko teistä ihan hullua ajatus? Pian 12v
täyttävä lapsi haluaisi "muuttaa omaan asuntoon" eli meillä on pihan perällä sauna ja vierasmaja jonka saisi heposti rempattua lapselle asuttavaan kuntoon.
Kommentit (27)
ja siskollaan oli tuollainen "oma kämppä".
Siellä oli näppärä kavereidenkin yöpyä kiljupöntön pöhistessä."kämpän avaimet" ovat myös meillä vanhemmilla.Ei se sitä tarkoita, jos tyttö saa oman huoneensa ulkorakennukseen että hän saisi siellä elää ilman vanhempiensa valvontaa. Rauhaa toi tyttö vain haluaa. Kotona ei ole edes omaa huonetta vaan asuu pikkusiskonsa 7v kanssa samassa huoneessa. ja hälinää riittää kun on pienempiä muutenkin.
ap
Kyllä silti mun mielestä se riittää, että päivisin leikkii ja viettää aikaa, ja ehkä satunnaisesti yöpyy, se on varmastikin jännää. En alkaisi varsinaisesti "vakiasunnoksi" remontteeraamaan, ja onko tuo nyt ihan lastensuojelunkaan kannalta sallittua.
t: "kiljupönttö pihakammarissa"
Ittekin asuin kesäisin maalla meidän pihan aitassa. Oli kiva tehdä "oma-asunto". Ja 12 v olin silloin.
ja siskollaan oli tuollainen "oma kämppä".
Siellä oli näppärä kavereidenkin yöpyä kiljupöntön pöhistessä."kämpän avaimet" ovat myös meillä vanhemmilla.Ei se sitä tarkoita, jos tyttö saa oman huoneensa ulkorakennukseen että hän saisi siellä elää ilman vanhempiensa valvontaa. Rauhaa toi tyttö vain haluaa. Kotona ei ole edes omaa huonetta vaan asuu pikkusiskonsa 7v kanssa samassa huoneessa. ja hälinää riittää kun on pienempiä muutenkin.
ap
Kyllä silti mun mielestä se riittää, että päivisin leikkii ja viettää aikaa, ja ehkä satunnaisesti yöpyy, se on varmastikin jännää. En alkaisi varsinaisesti "vakiasunnoksi" remontteeraamaan, ja onko tuo nyt ihan lastensuojelunkaan kannalta sallittua.
t: "kiljupönttö pihakammarissa"
asia kuulu lastensuojelulle pätkän vertaa. Enemmän huolestuttaisi jos joutuisi asumaan teltassa. Tässä tapauksessa huone on vain toisessa rakennuksessa pihapiirissä. Eri asia, jos lapsi ei saisi tulla yöksi kotiin jos haluaa.
ja myöhemmin serkkuni samassa talossa. Erittäin toimiva systeemi. Suurin osa 16v ikäisistä on ihan kunnollisia eikä kasvata hamppua kylppärissä.
Fiksusti toteutettuna. Jos remppaatte sen nyt niin minusta voisi ihan hyvin ensi kesänä siellä alkaa viettämään aikaa. Ei tietenkään vielä kokonaan asumaan mutta päivisin voisi olla aluksi ja muutamia öitä jos uskaltaa. Yli 15-vuotiaana kuitenkin vasta kunnolla sinne. Itse asuin meidän pihassa vanhassa klainbussissa kaikki kesät 13-vuotiaasta asti, oli vessat ja kaikki mutta talvisin siellä ei tarjennut.
Lapsesi on vasta 11v vielä. Eli taitaisi olla kuudennella luokalla kun menisi "omaan tupaan"?
Ei järkeä, ei.
Ite kun olin 18v mutta vanhemmat ei halunneet että muutan pois kotoa vielä (opinnot kesken), tehtiin silloin kompromissi ratkaisu - remontoitiin ex-varasto/askerteluhuone, johon oli oma ulkoovi, ei yhteyttä suoraan muuhun taloo vaikka kyljessä kiinni olikin huoneekseni. Sain sinne jääkaappipakastimen ja mikron.
Silla sai omaa rauhaa ja mahdollisti omat menemiset ja tulemiset.
Mutta sellaista yksityisyyttä en soisi PYSYVÄSTI vielä ala-asteikäiselle. Jostakin rippikouluikäisestä voisin sen itse hyväksyä. Siin' vaiheessa se varsinainen oman tilan tarve kuitenkin tulee kunnolla esiin.
Jos annat jo ala-aste ikäiselle melkein oman asunnon, mitä vapauksia hän saa kun murrosikä iskee OIKEASTI, siinä 16v tienoolla? Silloin lieka taitaa olla äidillä jo liian pitkä, ja lapsi helpolla jopa hunningolla...
Monet ystävieni vanhemmat olivat myös näitä "ei meidän lapset"-tyyppejä. Teinit oli kuitenkin ympäripäissään joka viikonloppu kirkonkylällä vaikka heillä oli se oma huone kotona sisällä :)