Jos teillä ei käytetä talouspaperia, millä pyyhit lasten naamat ruokailun jälkeen?
Kommentit (54)
lautasliina on suun pyyhkimiseen, naamaa ei tarvitse pyyhkiä.
vähän pienemmistä lapsista, joilla on koko naama taturassa syönnin jälkeen.
Meillä on 4 kk ikäinen, 2v 1kk ja 5v 11kk. Edes rintamaitoa eivät ole syöneet otsan kautta.
eivät ole sutanneet tai suttaa syödessään (anteeksi, unohdin mainita tämän äskeisessä viestissäni), mutta lähes kaikki muut lapset kyllä onnistuvat sotkemaan ja huolella opetellessaan syömään.
opetellessaan syömään. Isommat ovat syöneet sujuvasti itse vähän alle vuoden iästä alkaen, tästä nuorimmasta ei vielä tiedä. Kaikki lapset eivät ole samanlaisia. Meillä on riittänyt suun pyyhkiminen, pöytää, seiniä tai lattiaa ei ole erikseen tarvinnut pestä.
Lisäksi ostin Ikeasta sellaisia ihan pieniä pyyhkeitä.
Olen leikannut harsoista pieniä liinoja ihan tuota tarkoitusta varten.
Pesen ne muun pyykin seassa pyykkikoneessa.Käytetään meillä talouspaperiakin, mutta pyritään minimoimaan sen käyttö.
liberon face & hand wipesilla jos retkellä tai autossa tms. Talouspaperi on ihan liian karheaa.
Äidin pikkunaamat ei kestä talouspaperia...Onneksi elämässä ei olekaan mitään "karheaa" edessä.
synnynnäinen iho-ongelma, ei kestäisi vettäkään oikein. Liberot sallittu harvoin käytettynä. Vesi kuivaa, talouspaperi 'kuorii' ihon.
Jokaisella lapsella on vessassa oma Muumi-pyyhe, johon kuivaavat. Helppoa kuin heinänteko!
Kuka edes keksii kysyä tälläista.
En ole ap, mutta minäkin olen törmännyt koteihin, joissa ei ole talouspaperia keittiössä eikä servettejä kateta ruokapöytään. Enkä ole nähnyt mitään kankaisia servettejä tai vastaaviakaan käytettävän, yksi rätti keittiössä, josta vähän epäselvää, mihin kaikkeen käytetään...
En ole ap, mutta minäkin olen törmännyt koteihin, joissa ei ole talouspaperia keittiössä eikä servettejä kateta ruokapöytään. Enkä ole nähnyt mitään kankaisia servettejä tai vastaaviakaan käytettävän, yksi rätti keittiössä, josta vähän epäselvää, mihin kaikkeen käytetään...
kokenut tarvitsevani talouspaperia mihinkään, joten ei olla sitä hankittu. Paperiservietit ovat hirveä ympäristötaakka. Kangasserviettejä on musta ilkeää käyttää useamman kuin kerran ennen pesua, enkä kyllä rätilläkään pyyhkisi omaa taikka lapsen naamaa.
Aikuiset ja isommat lapset voivat pestä suunsa ja pyyhkiä pyyhkeeseen, pienempien lasten suun voi pyyhkiä harsoon tai vastaavaan.
niin, että kun on tottunut siihen, että talouspaperia on, se on helppo ratkaisu kaikkeen, ja voi olla jopa vaikeaa keksiä, miten hoitaa asiat ilman sitä. Mulla on vasta esikoinen tulossa, mutta en ole ajatellut lapsen tulon myötä alkaa ostaa talouspaperia. Kyllähän sen naaman saa pestyä vedellä ja kuivattua pyyhkeellä, tai juuri harsoa kostuttamalla, kuten joku sanoi. Meille ei osteta muita "kodin papereita" kuin vessapaperia, kaikki muu pyyhkiminen hoituu jotenkin muuten - pöytä rätillä, nenä kangasnenäliinalla, lattialle lentäneet roiskeet kangasrievulla jne.
silloin, kun oksennukset pitää siivota. Vaikka kaikessa muussa kestoilen, niin talouspaperia meillä on aina mahatautien varalta 1 rulla kaapissa. Suosittelen samaa muillekin kestoilijoille!
Miten toimitte vieraiden kanssa? Minusta on tosi hankalaa kyläillä erään sukulaisen luona, jonka luona ei ole talouspaperia eikä servettejä, eikä myöskään selkeästi nimettynä keittiössä eikä vessassa esim. käsipyyhe/kasvopyyhe/astiapyyhe/vieraiden pyyhe tms.
Ovat 9 ja 12 vuotiaat.
Heh heh, oli pakko!
Vedellä pestään naamat ja kädet.
Ap: kannattaa selvittää, voisiko teillekin laittaa tulemaan vettä.
niin, että kun on tottunut siihen, että talouspaperia on, se on helppo ratkaisu kaikkeen, ja voi olla jopa vaikeaa keksiä, miten hoitaa asiat ilman sitä. Mulla on vasta esikoinen tulossa, mutta en ole ajatellut lapsen tulon myötä alkaa ostaa talouspaperia. Kyllähän sen naaman saa pestyä vedellä ja kuivattua pyyhkeellä, tai juuri harsoa kostuttamalla, kuten joku sanoi. Meille ei osteta muita "kodin papereita" kuin vessapaperia, kaikki muu pyyhkiminen hoituu jotenkin muuten - pöytä rätillä, nenä kangasnenäliinalla, lattialle lentäneet roiskeet kangasrievulla jne.
silloin, kun oksennukset pitää siivota. Vaikka kaikessa muussa kestoilen, niin talouspaperia meillä on aina mahatautien varalta 1 rulla kaapissa. Suosittelen samaa muillekin kestoilijoille!
Miten toimitte vieraiden kanssa? Minusta on tosi hankalaa kyläillä erään sukulaisen luona, jonka luona ei ole talouspaperia eikä servettejä, eikä myöskään selkeästi nimettynä keittiössä eikä vessassa esim. käsipyyhe/kasvopyyhe/astiapyyhe/vieraiden pyyhe tms.
aikuiset noin yleensä sottaavat harvemmin, joten harva edes tarvitsee serviettiä ruokaillessa. Aika harvoin mulla itsellä ainakaan tulee tarvetta pyyhkiä suu ruuan jälkeen. Ja jos tulee, mulle riittää kyllä semmoinen pesu, että pyyhkäisen märällä kädellä suupielet ja sitten pesen käden. Meillä on kyllä servettejä laatikossa, joten kyllä niitä ns. vierasvaraksi on. Usein meillä on yövieraita (asutaan kaukana lähes kaikista kavereista), joten pyyhe tarjotaan sitten talon puolesta (tai vieraalla on mukana).
Lapsille on sitten niitä harsoja tai pikkupyyhkeitä.
oon huomannut joskus pyyhkiväni lapsen naamaa tiskirätillä. Näppärää...
oon huomannut joskus pyyhkiväni lapsen naamaa tiskirätillä. Näppärää...
Hih. Siitä saakin sellaiset pöpöt ja sitä kautta vastustuskyvyn että oksat pois! Eipä meillä juuri sairastellakaan :))
Talouspaperiakin välillä käytän ;)
Meillä on 4 kk ikäinen, 2v 1kk ja 5v 11kk. Edes rintamaitoa eivät ole syöneet otsan kautta.
eivät ole sutanneet tai suttaa syödessään (anteeksi, unohdin mainita tämän äskeisessä viestissäni), mutta lähes kaikki muut lapset kyllä onnistuvat sotkemaan ja huolella opetellessaan syömään.
opetellessaan syömään. Isommat ovat syöneet sujuvasti itse vähän alle vuoden iästä alkaen, tästä nuorimmasta ei vielä tiedä. Kaikki lapset eivät ole samanlaisia. Meillä on riittänyt suun pyyhkiminen, pöytää, seiniä tai lattiaa ei ole erikseen tarvinnut pestä.
Mä olen sua huonompi äiti, meillä on tissimaitoakin ollut joskus hiuksissa asti kun vauva irrottanut otteen suihkutissistä. Lisäksi ei vieläkään saa ruokaa itse suuhun osumatta välillä poskiin tai nenään, vaikka on jo 10kk! Joskus ruokaa menee kädelle ja käsi tukkaan. Hups. Tai mä syötän ja pää kääntyy ja ruoka osuu poskeen. Mustikoita kiva litistellä, ja mustikkakädellä tulee pyyhkäistyä otsaa. Mutta sun lapsetkin on paljon parempia ku mun. Varmasti. Koska kukaan normaali, tavallinen vauva EI osaa itse syödä heti ekasta kerrasta sotkematta yhtään. Vain superhyvän av-mamman erikoistaitava vauva osaa heti syödä siististi, ja pyyhkii nätisti suupielet itse servietillä. Meillä joko pestään naama vedellä, pyyhkästään ruokalapulla tai jollain paperilla, tai jos ollu tosi inspiroiva ruokailukokeilu, kylvetetään koko äijä.ka osuu poskeen. Mustikoita kiva litistellä, ja mustikkakädellä tulee pyyhkäistyä otsaa. Mutta sun lapsetkin on paljon parempia ku mun. Varmasti. Koska kukaan normaali, tavallinen vauva EI osaa itse syödä heti ekasta kerrasta sotkematta yhtään. Vain superhyvän av-mamman erikoistaitava vauva osaa heti syödä siististi, ja pyyhkii nätisti suupielet itse servietillä. Meillä joko pestään naama vedellä, pyyhkästään ruokalapulla tai jollain paperilla, tai jos ollu tosi inspiroiva ruokailukokeilu, kylvetetään koko äijä.
ihan perus keittiöpyyhe jota kostutan ja pyyhin naaman ja kädet. Siitä käytetään jokainen nurkka eri aterioilla ja kaikki kohdat käytetään ennenkuin heitetään pyykkiin. Emme omista talouspaperia. Ei sitä tartte.
Talouspaperin käyttö lopetettiin reilu 10 vuotta sitten.
Eräs tuttu pyyhkii lasten suut tiskirätillä. Yrjö meinaa tulla, kun ajattelenkin asiaa...
nyt 2 vuotiaalla ei tarvita muuta pyyhkimistä kuin pesu ja pyyhe sitten, kun ruokailu on ohi.
Jos vaan yksi lapsi käyttää kangasservettiä, niin mun mielestä ei ole mikään pakko pestä joka ruokailun jälkeen, jossei ole pahasti likainen.
Aikuisille (harvoin on tarvetta) on tarjolla servettejä.
Mä olen sua huonompi äiti, meillä on tissimaitoakin ollut joskus hiuksissa asti kun vauva irrottanut otteen suihkutissistä. Lisäksi ei vieläkään saa ruokaa itse suuhun osumatta välillä poskiin tai nenään, vaikka on jo 10kk! Joskus ruokaa menee kädelle ja käsi tukkaan. Hups. Tai mä syötän ja pää kääntyy ja ruoka osuu poskeen. Mustikoita kiva litistellä, ja mustikkakädellä tulee pyyhkäistyä otsaa. Mutta sun lapsetkin on paljon parempia ku mun. Varmasti. Koska kukaan normaali, tavallinen vauva EI osaa itse syödä heti ekasta kerrasta sotkematta yhtään. Vain superhyvän av-mamman erikoistaitava vauva osaa heti syödä siististi, ja pyyhkii nätisti suupielet itse servietillä. Meillä joko pestään naama vedellä, pyyhkästään ruokalapulla tai jollain paperilla, tai jos ollu tosi inspiroiva ruokailukokeilu, kylvetetään koko äijä.ka osuu poskeen. Mustikoita kiva litistellä, ja mustikkakädellä tulee pyyhkäistyä otsaa. Mutta sun lapsetkin on paljon parempia ku mun. Varmasti. Koska kukaan normaali, tavallinen vauva EI osaa itse syödä heti ekasta kerrasta sotkematta yhtään. Vain superhyvän av-mamman erikoistaitava vauva osaa heti syödä siististi, ja pyyhkii nätisti suupielet itse servietillä. Meillä joko pestään naama vedellä, pyyhkästään ruokalapulla tai jollain paperilla, tai jos ollu tosi inspiroiva ruokailukokeilu, kylvetetään koko äijä.
En tiennyt olevani superhyvä av-mamma, jolla on erikoistaitavat lapset, mutta onneksi sekin tuli selväksi:) Ja meitä yli-ihmisiä on näköjään muitakin, koska en kirjoittanut alkuperäistä "siistien lasten" viestiä. Meillä ei ole yksikään kolmesta lapsesta sotkenut itseään tai ympäristöään. Ilmeisen helpolla olen siis päässyt, ettei ole tarvinnut kuurata koko kämppää joka ruokailun jäljiltä. Tai pestä lapsien hiuksia aina ruokailun jälkeen.
Ja vastaus ap:lle, meillä on aina servetit ruokapöydässä.
itse naamansa ruokailun jälkeen ihan vedellä ja kuivaavat pyyhkeeseen. Jos siis on tarvetta. Harvoin enää kenenkään tarvitsee pestä. Osaavat syödä jo siihen malliin, ettei ruokaa ole pitkin naamaa.
Olen opastanut tuohon ihan pienestä saakka. Turhaa talouspaperin tuhlausta sillä alkaa sutimaan. Meillä kyllä talouspaperia aina on ja sitä varmaan päivittäin johonkin käytetään, mutta koitan säännöstellä sen käyttöä. En edes osaa selittää varsinaisesti miksi, mutta jotenkin se tuntuu typerältä tuhlaukselta sitä käyttää joka asiaan...
ja lapset 4 ja 5