Sijotusasunto lainarahalla?
Onko siis järkeä? Kyse n. 60 000-70 000e, arvoisesta asunnosta, josta suurin osa lainarahalla. Sijainti hyvä vuokrausta ajatellen.
Kommentit (26)
mitäs hyöytyy siiiät on jos vuokralaine tuo huonekalut ja kiinteistövakuutus korvaa palot ja vesivahinot
en kyllä tässä maailmantalouden tilassa ja asuntojen hintojen ollessa nykytasolla itse lähtisi riskeeraamaan. Jos olisi säästöjä lähemmäs 50% asunnon hinnasta, niin silloin voisin harkita.
Vaikka laina-aika olisi pitkä, niin korkojen noustessa saattaa joutua kasvattamaan kuukausierää. Lisäksi pitäisi huomioida tulevat remontit, jotka pitäisi pystyä kattamaan vuokratuloista tai omasta pussista. Sen verran puskurirahaa pitää myös olla, että selviää parista kuukaudesta ilman vuokralaista.
Oletetaan, että ostaa lainarahalla 70 000 - 80 000 e maksavan kaksion ja maksaa siitä kuukaudessa 600 e lyhennystä ja korkoja (esim. 450 e lyhennystä ja 150 e korkoja), laina-aika jotain 15 vuoden pintaan. Vuokraa saisi 600 e/kk ja vastike olisi 150 e/kk.
Vuokrasta vähennetään ensin vastike + korot eli yhteensä 300 e. Rahaa jäisi 300 e, josta maksettaisiin vero (lasken 30 % mukaan, vaikka se ei vielä nyt sitä ole) eli 90 e. Kuukaudessa rahaa jäisi 210 e. Se ei kata lainanlyhennystä eli 450 euroa vaan omaa rahaa pitäisi olla 240 e siihen päälle.
Oletuksena on, että asunto ei ole pääkaupungissa, mutta se on kutakuinkin keskustassa, vanhassa talossa, jossa ei isoja remppoja maksussa.
tai siis on edelleenkin, mutta ei enää lainarahalla, koska asunto on nyt oma. Mutta siis aikoinaan osittain lainarahalla hankittu kaksio Helsingin keskustassa. Asunto on vuokrattu kalustettuna. Asunto ei ole ollut päivääkään ilman vuokralaista, kova kysyntä ja todella hyvä vuokra. En ole katunut sijoitustamme.
Itse olen aina myöhässä näissä käänteissäni. Tuli syksyllä ostettua osakkeita. En edes uskalla katsoa niiden arvoa tällä hetkellä.
toki olen varautunut siihen , että jossain vaiheessa voin joutua itsekin niihin jotain sijoittamaan, mutta tällä hetkellä sen tekee vuokralainen (tehnyt toiseen 4v, toiseen 8v).