Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tubulaariset rinnat - imetys epäonnnistui

Vierailija
02.08.2011 |

Mulla on tubulaariset rinnat, eikä maito noussut niihin ollenkaan. Itkin ja pumppasin ja yritin kaikkeni, mutta ei maitoa vaan tullut kummankaan synnytyksen jälkeen. Onko muilla tubulaarisista rinnoista huolimatta ihan kokoimetys onnistunut?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko teillä (kuten minulla)

- murrosikä alkanut varhain

- rintojen kehitys loppunut suunnilleen 13-vuotiaana

- ollut epäsäännölliset kuukautiset/hyvin lyhyt kierto

- ja onko kroppanne mahdollisesti ollut täysin kykenemätön käynnistämään synnytystä itse

Vielä kiinnostaisi, onko kroppanne samanmallinen kuin minulla eli kapealanteinen, poikamainen ja lihakset kasvavat helposti? Myöskään vyötärö ei ole kovin kapea.

Tunnen nimittäin olevani joku ihmeellinen miehen ja naisen sekasikiö.

-murrosikä alkoi myöhään

-rintojen kehitys loppui 2v päästä siitä kun oli alkanut (eli pysähtyi kesken)

-kuukautiskierto epäsäännöllinen ja pitkä (todettu lievää monirakkulaisuutta munasarjoissa)

-synnytystä edistettiin okstosiinilla sekä kalvojen puhkaisulla

lihakset kehittyvät helposti. kapea lantio, ei vyötäröä, poikamainen vartalomalli.

Vierailija
22/49 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- murrosikä alkanut varhain (mutta olinkin mallia plösö)

- rintojen kehitys loppunut suunnilleen 13-vuotiaana (näin muistelen, tuli vaan lörppätissit ja siihen jäi)

- ollut säännölliset kuukautiset/normaali kierto (siis teinivuosien jälkeen)

- ja onko kroppa käynnistää synnytyksen itse

Olen muodoltani tiimalasi, on lantiota ja vyötärön kaari on mahtava. Lihasten kasvusta en tiedä, kyllähän haba kasvaa lapsia nostellessa, mutta en koe olevani erityisen "urheilullisen" näköinen.

Ehkä sulla on lisäksi jotain muuta häikkää ollut ja rinnat ovat vain osa proplematiikkaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

murrosikä alkoi normaalisti tai vähän myössä, kuukautiset 13-v

rintojen kehitys? en muista sitä,

epäs. kuukautiset, pco

synnytys vaati lääkkeellistä avitusta

lihakset kasvavat helposti ja vyötärö=lantio

Vierailija
24/49 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-murrosikä alkoi suht aikaisin

-rintojen kehitys loppui kesken

-kuukautiskierto säännöllinen

-synnytykset käynnistyneet itsestään

-kroppa ehkä aavistuksen poikamainen

-en ole ollenkaan naisellinen luonteeltani

Asiasta kun nyt googlailin niin tulin suorastaan surulliseksi kun valtaosa jutuista on vaan "korjaamisesta". Vaikka varsinkin nuorempana rintojen muoto oli arka asia niin en nyt sentään leikkausta tuntenut tarvitsevani. Vaatteet päällä näyttävät tavallisilta pieniltä rinnoilta ja kun vaatteet on riisuttu niin miehet ovat aina pitäneet rinoistani kovasti. Muissa tilanteissa (saunassa tms) en kyllä olekaan niitä halunut esitellä.

Vierailija
25/49 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minulla on siis kaksi lasta ja myöskin itselläni tubulaariset rinnat. Rintani ovat AA-kokoa ja nänni on kuin golfpallo pyöreä ja iso. Rintani eivät kasvaneet kahden raskauden myötä lainkaan ja ihan pientä turvotusta tuli synnytyksen jälkeen kun maidon olisi kuulunut nousta rintoihin. Rintakumia oli pakko käyttää kun vauva ei olisi muutoin saanut otetta pallomaisesta nännistäni joka jousti kuin jokin vaahtokarkki vauvan suussa. Maitoa tuli muutamia tippoja ja maidontulo loppui kaikista imetys- ja lypsämisyrityksistä huolimatta kokonaan n.1kk synnytyksen jälkeen. Esikoisvauvani paino tippui jo hälyttävästi sairaalassa, jossa olin yli viikon imetysyritykseni takia ja lopulta tuli papereihin tieto lähtiessäni: äidillä tubulaariset rinnat, osittain imettää ja antaa korviketta. Toisen lapsen synnyttyä sama juttu mutta tällä kertaa ei enää yritetty niin pitkään täysimettää sairaalassa tai kotona kun tiedettiin, että maitoa ei tule riittävästi ihan rakenteellisen syyn vuoksi. En silti koe olevani ns. huono äiti, koska rintani ovat mitkä ovat ja en saa niitä muutettua normaaliksi muuta kuin ulkomuodon niistä plastiikkakirurgin toimesta mutta siltikään ei imetys onnistuisi. Välillä ärsyttää lukea lehdistä juttuja kuinka pieni prosentti naisista ei voi täysimettää jonkin syyn takia. Miltäpä tuntuu kun oikeasti kuuluukin tuohon pieneen "epäonnistujien" ryhmään? Usein lukee imetysoppaissa ym. että maito kyllä riittää kun jaksaa imettää ja USKOO sen riittävän. Miltäpä kuulostaisi esim. lapsettomuushoidossa käyvistä pareista kommentti: "Kyllä kaikki naiset raskaaksi tulee ja saa vauvoja kun vain jaksaa tarpeeksi usein harrastaa seksiä ilman ehkäisyä".

Vierailija
26/49 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanotaan joskus ketun korviksi :)

Tubulaarisissa rinnoissa on vähemmän (ei ollenkaan) maitorauhaskudosta kun "normaalin" muotoisissa rinnoissa. Mutta onneksi korvikkeet on keksitty, niillä voi tuvallisesti lapsensa ruokkia.

Vierailija
27/49 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle lääkäri sanoi, että voisi tutkimalla esim. ultraamalla tmv. selvittää onko rinnoissa maitorauhaskudosta ja miten paljon, mutta se ei kannata, koska ei muuta tilannetta mitenkään.

(olen siis tuo ekan vastauksen kirjoittanut henkilö :))

Vierailija
28/49 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tubulaarinen rinta on tyystin eri juttu. Minullakin on tubulaariset rinnat ja kaksi imetystä mennyt ihan reisille. Maitoa kyllä nousi rintoihin jonkun verran, mutta sitä ei saanut sieltä mitenkään pois, ei imettämällä, pumppaamalla eikä lypsämällä.

Vierailija
29/49 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tubulaarinen rinta on tyystin eri juttu. Minullakin on tubulaariset rinnat ja kaksi imetystä mennyt ihan reisille. Maitoa kyllä nousi rintoihin jonkun verran, mutta sitä ei saanut sieltä mitenkään pois, ei imettämällä, pumppaamalla eikä lypsämällä.

Ja siis kummankaan lapsen imetykset (tai yritykset) eivät onnistuneet.

Vierailija
30/49 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...löytää esimerkkejä äideistä joilla on tubulaairista rinnoista huolimatta imetys onnistunut lähes täysimetyksenä. Mutta rauhaskudoksen määrä ja rintojen kyky muodostaa sitä lisää hormonien ohjaamana raskaus- ja imetyksen alkuaikoina ovat yksilölliset.

Ei pidä heittää toivoaan etukäteen, mutta pitää olla herkkä myöntämään ja huomaamaan jos maitoa ei kerta kaikkiaan tule vauvalle tarpeeksi, jotta vältytään turhilta itkuilta ja onhan siinä terveydellinenkin riski vauvalle jos ei ensimmäisinä viikkoina saa tarpeeksi ravintoa.

"Muutama prosentti naisista ei kykene täysimettämään vauvaa" pitää siis ihan paikkansa. Ja ihan oikeista ihmisistä se muutama prosentti koostuu. Ja on siellä ihan pieni prosentti tosiaan niitäkin, joilta ei tule maitoa ulos edes osittaisimetyksen vertaa.

Myötätuntoni on ilman muuta jokaisen äidin puolella joka olisi halunnut imettää, mutta ei voinut. Se on surullista ja epäreilua.

Vierailija
31/49 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myötätuntoni on ilman muuta jokaisen äidin puolella joka olisi halunnut imettää, mutta ei voinut. Se on surullista ja epäreilua.

Eihän se mukavaa ollut, kun itse ei onnistunut. Mutta toisaalta oli mukavaa, kun muutama läheinen äiti pystyi täysimettämään lapsiaan vähintään vuoden ikään ja imetys oli molemmista mukavaa. Sitä tavallaan iloitsi siinä vieressä, vaikka oma lapsi saikin pullosta ruokansa.

Vierailija
32/49 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa nyt syy sillekin, miksi meillä epäonnistui imetys vuosi sitten. Eipä kukaan mulle kertonut noista tubulaarisista rinnoista, ihan selvästi mulla on ne kun googlasin. Ei vaan herunut. Lypsämällä ravoisasti + puristamalla samalla sain kuitenkin lypsymaitoa tarjottua lapselle. Viisi tuntia päivässä kun lypsi, tuli parhaimmillaan 1,5 l.

Vierailija
33/49 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se mukavaa ollut, kun itse ei onnistunut. Mutta toisaalta oli mukavaa, kun muutama läheinen äiti pystyi täysimettämään lapsiaan vähintään vuoden ikään ja imetys oli molemmista mukavaa. Sitä tavallaan iloitsi siinä vieressä, vaikka oma lapsi saikin pullosta ruokansa.

Ei kai kukaan (ainakaan Suomessa) täysimetä yli 6kk?

Vierailija
34/49 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 15-vuotias ja mulla on kans tommoset... Oon miettinyt aina vähän, että mikä niissä on ja nyt tuli sitten virallinen termikin.. Voiko ne vielä iän myötä muuttua vai onko se tässä sitten..?

Kuinka vanhana niitä oikein pystyy korjauttamaan?

Vierailija
35/49 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä

mistä tubulaarisuus oikein johtuu?

mikä sen aiheuttaa?

onko perinnöllistä?

minulla on aina ollut roikkuvat rinnat, valtavat nännipihat ja sisäänpäin kääntyneet nännit. mutta mistä tämä johtuu? ja miten rintoja voi saada normaaleiksi?

miten nännipihaa voisi pienentää? valkaista?

itse olen yrittänyt hiusväreillä vaalentaa nännipihan suurta aluetta pienemmäksi (tuloksetta)

miksi väriaine ei vaaleenna nännipihoja?

olen myös yrittänyt levittää sitruunaa nännipihoilleni, koska olen kuullut sitruunan vaalentavasta vaikutuksesta (tämäkin turhaan) :(

auttaisikohan arbutin? jos levittäisi sitä nännipihoille, että saisi nuo npihat vähän pienemmiksi... :(

Vierailija
36/49 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tubulaariset rinnat ja kahden lapsen imetys epäonnistunut täysin. Ekalle ei tullut maitoa ollenkaan. Tai siis, kahden viikon imettämisen ja pumppaamisen jälkeen tuli yksi kirkas pieni pisara.

Toisen lapsen kohdalla hain lääkäriltä lääkkeet maidon nostamiseen. Kumpaankin rintaan tuli yksi nuppineulanpään kokoinen pieni kyhmy nännipihaan ja molemmista nänneistä yksi tippa maitoa joka imetyksen alussa. Kuuden viikon pumppaaminen ja imettäminen ei olennaisesti parantanut tilannetta.

Vierailija
37/49 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan (ainakaan Suomessa) täysimetä yli 6kk?

Joskus termiä "täysimetys" käytetään vähän virheellisesti tarkoittamaan sitä että ei tarvita korvikkeita (vaikka kiinteät on jo aloitettu).

Vierailija
38/49 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa nyt syy sillekin, miksi meillä epäonnistui imetys vuosi sitten. Eipä kukaan mulle kertonut noista tubulaarisista rinnoista, ihan selvästi mulla on ne kun googlasin. Ei vaan herunut. Lypsämällä ravoisasti + puristamalla samalla sain kuitenkin lypsymaitoa tarjottua lapselle. Viisi tuntia päivässä kun lypsi, tuli parhaimmillaan 1,5 l.

Olisi minullekin kerrottu, olisi monet itkut ehkä säästetty. Mie syyllistin ja syllistin ja tein kaikkeni eikä edes imetystukiryhmässä mainittu tämmöisestä asiasta mitään!!! Neuvolan tädit eivät maininneet. Eivätkö tienneet vai kehdanneet? Prkl että pistää vihaksi, kun vasta nyt -lapsi kohta 5-v.- sain tämän asian tietää.

Hah, muotopuoli ja kehityshäiriöinen siis olen. Noh, ei se tunnu kyllä kivalta nytkään.

Vierailija
39/49 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillä muilla meni murrosiän kehitys? Kehittyivätkö rinnat, olivatko kipeät? Tuli vain mieleeni, koska olen ainoa nainen, jonka tiedän, jolla oli murrosiässä äänenmurros. Rintani eivät ole koskaan olleet kipeät eivätkä arat, eivät murrosiässä eivätkä raskauksien yhteydessä, ja ne ovat normaalipainoisena kokoa A. Saan helposti lihaksia ja olen aika roteva. Jotenkin vain mietin, että voiko olla näin, että minulla on murrosiässä ollut joku häiriö hormonituotannossa? Kuulin kerran, että liiallinen testosteronin tuotanto murrosiässä vaikuttaisi myös tähän rauhaskudoksen muodostumiseen niin että sitä muodostuu vähän. Pitääköhän paikkansa?

PS; kaikki te muut, jotka ette ole saaneet tukea imetykseen; tiedän miltä teistä tuntuu. Imetysongelmiani ei kukaan ottanut tosissaan, ennen kuin marssin naistentautien erikoislääkärille ja itkeä vollotin koko vastaanottojan. Siihen mennessä en ollut saanut tietoa mistään, en osastolta, neuvolasta enkä imetysohjaajalta. Terkkari sanoi (kun kysyin miksei siitä puhuta että joskus maitoa ei tule) että neuvolassa ei mielellään kerrota tästä vaihtoehdosta, että syy imetysongelmiin voi olla hormonaalinen tai rakenteellinen, koska silloin kaikki äidit luulisivat heti että heillä on rinnoissa jotain häikkää. Olin tosi järkyttynyt tuosta kommentista, mutta toisaalta se selvensi aika lailla sitä miksi neuvolasta ei saa oikein mitään apua.

-11-

Vierailija
40/49 |
08.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä tubulaarisuus oikein johtuu?

mikä sen aiheuttaa?

onko perinnöllistä?

minulla on aina ollut roikkuvat rinnat, valtavat nännipihat ja sisäänpäin kääntyneet nännit. mutta mistä tämä johtuu? ja miten rintoja voi saada normaaleiksi?

miten nännipihaa voisi pienentää? valkaista?