Millä ehdoilla sterilisaation saa?
Ja millanen toimenpide? Oon käyttäny pillereitä, rengasta ja ny viimesimpänä kierukkaa, josta on ollu vaan ongelmia. Vuoto menkkojen aikaan on niukkaa, mut oon saanu kaupanpäälle helvetin kipuilevan kystan. Lähtee se vekotin kohta! Lapsia en enää tee, ikää 37.
Kommentit (17)
muistan, että ne oli 30v tai 3 lasta, mut voin olla väärässä.
myös olen miettinyt tuota vaihtoehtoa, ikää minulla 35v. Kaksi lasta ja oikein mikään ehkäisy ei tunnu sopivan. Tosin nyt on kuparikierukka ja tämän kanssa ehkä voisi elää..
Mutta vaikka nyt tuntuu, että lapsiluku on täynnä, niin välillä ajattelen, että mitä jos joskus "vanhoilla päivillä" iskee mahdoton vauvakuume tai mitä jos jostain tällä hetkellä käsittämättömästä syystä olisikin myöhemmin uudessa parisuhteessa ja haluaisin lapsen uuden miehen kanssa... Hullua, mutta kaikkea sitä ihminen näköjään miettii... :)
30v on ikäraja, oli lapsia tai ei.
Vaihtoehtoisesti, nuoremmalle voi tehdä jos on jo 3 lasta.
Ja huom. lääkäri on VELVOITETTU kirjoittamaan lähetteen, kuulemani ja lukemani perusteella aika moni lääkäri vänkää että "mieli voi vielä muuttua", mutta todellakin, hänen kuuluu se lähete kirjoittaa. Jos panee vastaan, yhteydenotto potilasasiamieheen. Vapaaehtoislapsettomille varsinkin toi lääkärin vastustus kuuluu olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus.
30v tai 3 lasta.
Minä sain lähetteen jokunen viikko sitten.
Olen 31v ja odotan kolmatta lasta.
Siinä lähetelomakkeessa kysytään, että onko ollut 3 synnytystä.
Lekuri ei oikein tiennyt että mitä siihen vastataan kun ei ole vielä ollut,
mutta toimenpidehetkellä sitten on.
pitkään jouduin kuitenkin asiasta lääkärin kanssa puhua, muistaakseni meni melkein tunti, kun lääkäri yritti, että pitäisin edelleen kierukan. Puhuivat juuri tuosta, jos haluan purkaa sen sittenkin ja siitä, että suurimmalle osalle tulee vuotohäiriöitä. Toimenpide tehtiin ja vuotohäiriöitä ei ole ollut. Mulla on kaksi lasta.
1.Hakijalla on yksin tai yhdessä aviopuolisonsa kanssa yhteensä kolme alaikäistä lasta
2.Hakija on täyttänyt 30 vuotta
3.Raskaus vaarantaisi hakijan hengen tai terveyden
4.Hakijan mahdollisuudet muulla tavoin ehkäistä raskaus ovat epätavallisen huonot
5.On syytä otaksua, että hakijan jälkeläisillä olisi tai heille kehittyisi vaikea sairaus tai ruumiinvika
6.Hakijan sairaus tai muu siihen verrattava syy vakavasti rajoittaisi hänen kykyänsä hoitaa lapsia
Eli on muistakin kriteerejä olemassa kuin nuo 30v/3lasta.
Itse en saanut vaikka kolme lasta onkin. Täytyy taas koittaa uudestaa kun kierukka vanhenee.
Minusta riittäis pelkkä henkilökohtainen tahto, ilman mitään kyselyitä tai rajoituksia.
30 vuotta tai 3 lasta.
Tuonkin ymmärtämisessä on monella vaikeuksia. "Että jos on 32 mut vaa 2 lasta ni ei sit saa vai"
:D
1.Hakijalla on yksin tai yhdessä aviopuolisonsa kanssa yhteensä kolme alaikäistä lasta
Itse en saanut vaikka kolme lasta onkin. Täytyy taas koittaa uudestaa kun kierukka vanhenee.
Jos on AVOpuolison kanssa 3 lasta niin sitten ei saa :D
TÄh? Miksi et saanut? 3 lasta on ehto ja jos se täyttyy niin se ei ole enää lääkärin mielipidekysymys vaan selvä juttu.
...riittää sterilisaation perusteeksi, mutta käytännössähän nykyään kun esikoisen tekoikä on hyvinkin tavallsiesti jopa 40 vuotta, lääkärit yrittäisivät kyllä kovasti painostaa muuhun ehkäisyyn jos lapsia ei ole. Sterilisaation peruutuksia nimittäin tehdään paljon juuri näille nuorina sterilisoiduille vähälapsisille.
1.Hakijalla on yksin tai yhdessä aviopuolisonsa kanssa yhteensä kolme alaikäistä lasta Itse en saanut vaikka kolme lasta onkin. Täytyy taas koittaa uudestaa kun kierukka vanhenee.
Jos on AVOpuolison kanssa 3 lasta niin sitten ei saa :D TÄh? Miksi et saanut? 3 lasta on ehto ja jos se täyttyy niin se ei ole enää lääkärin mielipidekysymys vaan selvä juttu.
en vaan saanut. Olin 24v, nyt 26v. En jaksanut lähteä valituksen tekoon, koitan pian uudestaan.
23 v. lapseton ja varma ettei ikinä lapsia halua. Siellä ei kuulemma moralisoitu yhtään, riitti että oli yli 18.
ja kolmannen lapsen syntymän yhteydessä tekivät kun oli sektio.
Kyllä lääkärit silloinkin puhuivat että josko nyt miettisin vielä. Sanoin että olen päätökseni tehnyt että todella haluan että se tehdään.
Leikkauspöydällä lääkäri oli vielä vastaan, mutta suostui kuitenkin.
Huh, luojan kiitos. Ei todellakaan ole ollut vauvakuumetta.
joko 18 tai 21, eikä muita ehtoja. Tai sitten sterilisaatio pitäisi voida saada yksityiseltä ilman noita ehtoja, vaikka julkisella puolella olisi määrärahojen takia tiukemmat ehdot.
Ja sterilisaation purulle asetettaisiin jotkin ehdot, että pelkästään siksi, että haluaakin lapsen, ei sitä enää voisi saada julkisella puolella. Yksityisellä sitten kyllä.
Säästäähän siinä leikkauksen jälkeen sitten pillereiden ym. kelakorvauksissa ja ylipäänsä eri ehkäisymenetelmien hakemiseen ja kokeiluun kuluvissa lääkärikäynneissä ja muissa kustannuksissa.
Menette vain lääkärille ja sanotte haluavanne sterilisaation. Siis te yli 30 v.
Lapsien lukumäärällä ei ole väliä.
Itseni ei tarvinnut kuin sanoa haluavani toimenpiteen. Enempää ei tarvittu. Itse olen 36v kaksi lasta.
Kyllä aikuinen itse tietää mitä haluaa.
Ja jos sitä ei ole varma päätöksestään, niin silloin sitä taipuu lääkärin puheisiin mietimisestä. Mutta kun on itse varma kyllä lääkärikin vakuuttuu heti ekalla käynnillä.
35v tai 4 lasta muistaakseni