Vauvauutiset / vanhempani eivät sulata...
En oikein tiennyt miten nimetä tämä kirjoitus, mutta noinpa.
Eli, meillä on mieheni kanssa 3-vuotias tytär ja nyt saimme tietää että olen raskaana toista lasta. Meillä on ollut turbulenssia avioliitossamme, ja asuimme hetken erossakin, mutta nyt yhteinen sävel on löytänyt ja meillä mennyt tosi hyvin pidemmän aikaa jo, ja vauvauutinen meille todella iloinen juttu.
Ongelmana ovat vanhempani. Heiltä on mennyt mieheeni maku, ja ovat sitä mieltä että meidän pitäisi erota. Väkivaltaa meillä ei ole kotona ollut (ei henkistä eikä fyysistä), mies ei ole renttu ja pitää hyvän huolen lapsestamme. Ainoastaan sen takia että avioliitossamme ollut muuta ongelmaa (mm. oman kontrolloinnin tarpeen yms. vuoksi), he eivät näe järkeä yhdessä pysymiselle.
Mulla on olo kuin 6-vuotiaalla joka on rikkonut perintövaasin; se syyllisyys vahingosta! Vanhempani eivät tule käynään meillä jos mies on kotona, äitini aina tekstaa "oletteko kaksin kotona?" kun pyydän heitä kylään. Me sitten ajelemme sinne päin (40km) kun menemme mummulaan, koska en oikein voi miestäni kotooltaan ulos heittää.
Rakastamme toisiamme paljon, ja olemme päässeen ongelmistamme hyvin yli terapeutinkin ja yhteisen kommunikoinnin parantamisen ansiosta. Toiveikas ja iloinen olo meillä kaikilla.. paitsi...
Tämän vauvajutun pitäisi olla iloinen uutinen, muttei tunnu siltä tällä hetkellä. Vasta kun tietäisin että vanhempanikin ovat iloisia!?
Nyt sain rohkaistuttua ja kerroin asiasta äidille tekstarilla (he kun eivät siis voineet tulla vklp käymään), lähetin viestin pari tuntia sitten. Vastausta ei ole tullut. Lähetin toisen viestin jossa tiedustelin meniko eka perille. Ei vastausta.
Miksi pitää aina stressata jostakin? miksi elämässä aina ylimääräistä säätöä ja huolta?
Ymmärrän heidän huolensa, mutta tunnen myös itseni ja vanhempani. Äitini on hyvin kontrolloiva (malli jonka sitten itse opin), eikä hän pidä ihmisistä joita ei voi "dominoida". Hänen mielestä asioiden pitää mennä niinkuin on hänestä hyvä (hän ei esim yhtään pidä veljeni avovaimosta). Isäni myötäilee, on aika hiljainen tyyppi.
En tiedä miten asiaa käsitellä? Itseä surettaa, koska tietysti omat vanhemmat on tärkeitä - kaikissa meissä on vikoja. Lisäksi tyttäremme on heille erittäin rakas, ja mummulaan on kiva hänestäkin mennä.
Miten tämän asian saa taklattua, kun tuntuu ettei vastapuoli tule yhtään vastaan?
Ei ole helppo tilanne ei, ja ymmärrän sinua hyvin. Kehottaisi sinua miettimään, onko tarkoitus jatkossakin jakaa oma perheesi kahtia, jotta voit tavata äitisi kanssa -- vai otatko linjan, et isovanhempia tavataan joko koko perheellä (mies mukaan) tai ei ollenkaan.
Itse valitsisin ehdottomasti koko perheen. Joko vanhempani tapaavat sekä minua että miestä -- tai emme tapaa ollenkaan. Mies ja lapset ovat minun perheeni. Miksi antaisit äitisi määrätä?
Jaottelua voi tehdä sitten, jos joskus eroaisit miehestäsi...
Jos äitisi ei pidä myöskään veljesi avovaimosta -- onko "vika" vaimossa -- vai eikö äitisi osaa päästää lapsiaan elämään omaa elämäänsä?
Todella itsekästä toimintaa äidiltäsi mennä kysymään, että onko miehesi kotona - eikä voi tulla jos on. En antaisi äitisi jatkaa tuota. Mitenkäs aiot selittää asian tyttärellesi kun hän vähän kasvaa? Ei mene montaakaan vuotta, ettei hän ihmettele asiaa. Tuleeko sitten mummu selittämään tytölle sinun puolestasi että tytön isä ei kelpaa mummolle? Laitatko tytön valitsemaan isänsä ja mummon välillä?