En ymmärrä tätä kaaso-kulttuuria - miten pitkään se on ollut näin tarkkaa? Milloin ökyhäät alkoi?
Me mentiin naimisiin 19v. sitten. Ei ollut mitään "kaasoa", todistajina oli mun kaveri ja miehen kaveri, mutta ei me heillä mitenkään teetetty mitään hommia.
Hääohjelman juonsi taas yksi toinen kaveri jota pyydettiin.
Jotkut tutut koristeli juhlapaikkaa, äiti tilasi tarjoilut osan ammattikoululta ja osan tutulta kokilta, ja jonkin verran talkoilla jotkut tuttavat kanssa leipoi itse ja meidän äidit myös.
Viinit paikalle osti sulhasen isä ja se tuttu kokki teki viiniä (joka oikeasti osaa tehdä).
Häät ei olleet kalliissa ravintolassa vaan työväentalolla. Vuokra ei ollut paha. (Vuokran ja vaatteet maksoimme itse, ruokakustannukset muistaakseni meidän vanhemmat.)
Vieraita oli yli 100.
Lahjalista oli, mutta ei mikään pakkolista johonkin kalliiseen kauppaan, vaan listaa piti äitini jolle sai soittaa ja kysyä mitä listalla on ja valita siitä.
(Tosin silloin ei ollutkaan oikein vastaavia listasysteemeitä kuten nykyään, nämä on ihan käteviä nämä nykyisetkin, kunhan ei odoteta ihan liian kalliita lahjoja.)
Miksi nykyään näistä häistä on tehty joku ihan älytön farssin aihe, jotain ihan uskomatonta draamaa? Eihän ne vaikuta iloiselta juhlalta ollenkaan.
Vai onko niin että nykyään naimisiin menevät vain tuollaiset oudosti ajattelevat vähän varakkaammat ihmiset (tai sitten wannabet jotka ylivelkaantuu häiden takia ja kuvittelee että näin "pitää käyttäytyä ja toimia" ja hienostelee turhaan häiden kanssa).
Kommentit (43)
eli niistä ihmeketjuista mitä täällä ollut, miten kaason pitäisi tehdä sitä ja tätä ja tuota ja raataa. Olen itse asiassa sivusta seurannutkin yhtä tuttua joka pari kertaa ollut kaasona, ihme projektia hän joutunut vetämään kuukausikaupalla.
Ja joku joka kommentoi "maailma muuttuu"... niinpä niin. En siis ole mikään ikäloppu, en vielä edes 40:tä, mutta kyllähän tuo kaaso on vanha sana ja perinne, mutta en tajua miksi näistä häistä on pitänyt viimeisen 10 v. aikana tehdä niin samantapaisia. Kaasot ja ravintola/koristeltu juhlapaikka tms.
Olen ollut kyllä sellaisissakin häissä joissa oltu vaan maistraatissa ja sitten hampurilaisella, ja ihan perinteisissä pohjanmaalaishäissä, ja muissa nykynormin mukaisissa häissä, tosi monissa häissä olenkin ollut elämäni aikana.
Ihan kivaa ollut, mutta näissä ei ole esiintynyt niitä ilmiöitä mitä täällä palstalla saa päivittäin lukea, että
- häälahjan arvoa ja laatua kytätään ihan kauheasti
- kaason pitää järjestää vaikka ja mitä
Ja ylipäänsä hössötetään ihan älyttömästi jonkun teeman, hienon menun, bändin jne. kanssa.
Ja minun häistä - meillä tilanne että muutin suoraan kotoa naimisiin, eli oli ehkä aika luontevaa että vanhemmat osallistui (halusivat osallistua).
En väitäkään että niissä oli mitään "erikoista" - sitä niissä just nimenomaan EI ollut, eikä sitä haettukaan.
Ja ei ne ollut mitkään pönötyshäät todellakaan, vieraslista pidettiin mahd. suppeana mutta tottakai annettiin vanhempien sitä sanella aika paljon, eli sukulaiset ja tutut ketkä he halusivat, sai tulla häihin, ja sitten tietty meidän ystävät. Joku 100-kunta siitä kertyi. Osa kavereista joita ei oltu kutsuttu, tulivat kuokkimaan :).
Sekään ei haitannut, kun ei ollut niin tarkkaa kun ei ollut pitopalvelua. Sekaan mahtui vaikka ahdasta oli istumapaikkojen suhteen.
Ja tietysti kaikkien lapset myös oli mukana, mikä äkkiä siis teki että tuo 100henk. täyttyi, ei olisi tullut MIELEENKÄÄN etteikö lapsia olisi saanut ottaa ihmiset mukaan. Itse asiassa en muista olenko koskaan ollut häissä joissa ei olisi ollut lapsia.
Ja oli myös jotain kavereita jotka ei tuoneet lahjaa ollenkaan.
Noh, meillä olikin itsetarkoitus se naimisiin meno ja avioliitto, monellahan se on itse tarkoitus vaan se häät; merkitys että se sinetöi suhteen on vain puheissa, kun oikeasti on yhdessä asuttu jo vuosia. Meillä se oli totta ja tärkeintä se suhteen sinetöinti, kun oltiin vasta yhteen muuttamassa, eli se millaiset ne häät oli, oliko jotkut koristeet tip top ja mitä tarjottiin, oli täysin toissijaista.
Sitäkin kornimmalta itse asiassa tuntuu, että pitkään yhdessä oltua järjestetään yhtäkkiä häät kauheiden vaateiden kera kaasoa ja vieraita kohtaan. Jos halutaan järkätä juhlat ystäville ja suvulle, ei pitäisi todellakaan olla niin hirveitä odotuksia siitä, että pitää olla ylipäänsä joku orjakaaso ja että vieraiden pitää tuoda kalliit lahjat jne.
ap
Tuolla samalla kaavalla mennään lähes kaikissa häissä. Kaaso ja bm toimivat yleensä todistajina. Eri asia sitten, jos he haluavat tehdä jotain häiden eteen. Monet taas eivät rasita vanhempiaan ja tuttaviaan tarjoilujen kanssa, vaan hoitavat tarjoilun itse pitopalvelun kautta. Ei olisi tullut mieleenkään pistää äitiäni keittiöön kokkaamaan häävieraille tai ostattaa viinejä sulhasen isällä. En oikein tajua, miten tämä eroaa siitä, että kaaso vaikkapa auttaa koristeluissa. Aikamoiset ökyhäät teillä kuitenkin on ollut, kun vieraitakin oli yli 100. Lahjalistahan teilläkin oli, lienee kai makuasia, onko se sievistelevästi äidillä, jolle pitää erikseen soittaa vai jollakin nettisivulla, josta voi itse käydä itselleen sopivalla ajalla katsomassa lahjatoiveita. Lahjaahan ei tarvitse ostaa esim. Stockalta, vaikka lahjalista olisi Stockan sivuilla. Löytyy toki myös ei-kaupallisia lahjalistasivuja, ainakin Maikkarin sivuilla oli joskus. Joten sanoisin, että omat hääsi olivat ihan yhtä lailla farssia ja draamaa kuin muidenkin häät. Tuskin oli iloistakaan vierailla. Ja joidenkin täytyy "ylivelkaantua", jos mamma och pappa inte betalar.
Eikä Stockan palvelua.
Eli kyllä nykysysteemi ON ihan kätevä, lahjalista on ihan hyvä juttu.
Vain se jos ei ole listattu mitään edullsiempia juttuja, vaan oikeasti odotetaan että aina joku yksi perhe tuo jonkun 150-200 eur arvoisen jutun, on jo kuvottavaa.
Meillä oli kaikkea pientä ja suurta listalla, ihan jostain vispilästä alkaen.
ap
kyllä kuuluu noilta kaasoilta täällä, ettei se kaasokulttuuri ihan niin älyttömän hyvältä vaikuta.