Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla on uskomattoman epäsiisti 15-vuotias tyttö

Vierailija
31.07.2011 |

Huone on kuin kaatopaikka, tavarat levällään, vaatteet lattialla puhtaat ja likaiset sekaisin. Roskat jää niille sijoilleen kun jotain tekee vaikka roskis olisi metrin päässä.

Onko tuo aivan toivoton tapaus vai voiko vielä muuttua siistimmäksi, vaikkapa omilleen muuttaessa?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse hyvin siisti ja omat lapseni eivät koskaan ole sotkeneet noin eikä heidän kanssa tarvitse vääntää suihkussa käymisestä tai esim. siitä, että alusvaatteet pitää vaihtaa joka päivä. Tuntuu pahalta joutua koko ajan sanomaan asiasta, koska en haluaisi, että meillä oleminen on pelkkää nalkuttamista, mutta samalla huolestuttaa, oppiiko ikinä tavoille, jos meillä ei vaadita siisteyttä.

En pakottaisi päivittäin suihkuun enkä käyttämään deodorantteja koska nuo on henkilökohtaisia valintoja. Vessakäynnin jälkeen toki pitäisi kädet pestä mutta muuten mun mielestä teillä on vaan eri tavat. Sinä olet sieltä siisteysfriikkipäästä ja tyttö taas suhtautuu asioihin rennommin.

Vierailija
22/59 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota komproissina että tyttö pesee kainalot jos ei suihkussa halua käydä joka päivä. Dödöä et voi pakottaa käyttämään, ne ei edes ole kovin terveellisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen asia minkä sinun pitää tehdä on katsoa peiliin. Mahtaisiko siellä näkyä joku joka voisi olla apuna tilanteen ratkaisussa ? 15 vuotias ei ole mikään aikuinen ja tarvitsee vielä paljon opetusta. Itse asiassa hän on juuri siinä pahimmassa iässä. Tilanne viittaa siihen, että perheessäsi on jokin muukin ongelma joka vaatii selvitystä.

Vierailija
24/59 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä vuosien takainen ketju osui silmiin kun yritin googlata apua.. tilanne siis se, että meillä asuu joka toinen viikonloppu 15-vuotias tyttö, joka on todella epäsiisti. Suihkuun menosta pitää vääntää, vaatteiden pesemisestä pitää vääntää, haisee hielle ja jopa wc on hänen jäljiltään kamalassa kunnossa - unohtaa välillä vetää kokonaan ja ilmeisesti pyyhkii vähän sinne päin, koska siivosin juuri vessan lattialta ulostekikkareen (!!) hänen jäljiltään. Tyttö on tosi suloinen ja mukava ja hyväkäytöksinen muuten ja tulemme hyvin toimeen, mutta tämä hygieniaongelma ja yleinen sotkuisuus tekevät minut hulluksi. Olen itse hyvin siisti ja omat lapseni eivät koskaan ole sotkeneet noin eikä heidän kanssa tarvitse vääntää suihkussa käymisestä tai esim. siitä, että alusvaatteet pitää vaihtaa joka päivä. Tuntuu pahalta joutua koko ajan sanomaan asiasta, koska en haluaisi, että meillä oleminen on pelkkää nalkuttamista, mutta samalla huolestuttaa, oppiiko ikinä tavoille, jos meillä ei vaadita siisteyttä. Asuu pääosin äidillään ja äiti ei selkeästi siisteyskasvatuksesta huolehdi, esim. lapsi ei edelleenkään käyttäisi deodoranttia tai pyyhkisi pissalla käytyään tai pesisi vessan jälkeen käsiään, jollei meillä olisi hänelle noita asioita neuvott. Toki usein unohtaa, koska äitinsä mukaan hikoilu on normaalia eikä pieni hätä edellytä pyyhkimistä. Mikä neuvoksi??

Ei tuo nyt ole kovin epätavallista, murkut just kapinoi noiden siisteysjuttujen kanssa. Ja ei tässä nyt kovin kauas tavrvitse mennä kun peseytymine kerran viikossa oli ihan tavallista eikä teinit mitään deodorantteja käyttäneet, korkeintaan kaupungin paremmalla väellä oli sellaisia. Vessapaperina oli usein sanomalehteä eikä tosiaan tyttöjä neuvottu pissan jälkeen pyyhkimääm. Tytön äiti lienee elänyt tuota aikaa?

Kuinkahan kauas taaksepäin pitää mennä sun mielestä? Itse olin teini 90-luvun alussa ja hyvin osattiin käydä suihkussa ja käyttää deodorantteja, jopa pikkuasialla käydessä pyyhkiä ja pestä käsiämme. Murkkuikä kun usein lisäsi siisteyttä, tuli meikit ja hajuvedetkin käyttöön. 

Vierailija
25/59 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäsiisteys on tytöillä usein ADHD-oire. ADHD voi nimestään huolimatta ilmetä ilman ylivilkkautta (ent. ADD). Itse olin teini-ikäisenä todella epäsiisti ja vielä aikuisenakin en kehdannut pyytää kavereita kylään koska kämppä oli niin läävä. Jos epäsiisteyteen liittyy lisäksi myöhästelyä, motorista kömpelyyttä (törmäilee usein huonekaluihin, ei ole hyvä tanssissa jne), impulsiivista käytöstä, "jumittamista" (jää esim. pelaamaan kännykkäpelejä vaikka pitäisi tehdä muuta) niin suosittelisin ADHD-mahdollisuuden tutkimista. Ei kaikki ole aina jotain mielenterveysoireilua - ADHD on neurologinen sairaus.

Sain 32-vuotiaana diagnoosin ja lääkkeet. Nykyään kämppä on jatkuvasti niin siisti että lattialta voisi miltei syödä, ja 15 minuutin pikajärjestelyllä koti näyttää siltä kuin siivooja olisi juuri käynyt.

Vierailija
26/59 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin saa vääntää 14-vuotiaan tytön kanssa noista siisteysjutuista. Vaatteita sentään vaihtaa päivittäin mutta ei käy suihkussa kuin ehkä joka toinen päivä. Palelee helposti joten ymärrän että se on epämukavaa. Olen antanut kosteuspyyhkeitä että pyyhkisi niillä kainalot. Deodoranttia ei käytä kuin satunnaisesti. Itsekin suhtaudu vähän ristiriitaisesti kun niiden kemikaalit on usein karsinogeenisia.

Vierailija
27/59 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä vuosien takainen ketju osui silmiin kun yritin googlata apua.. tilanne siis se, että meillä asuu joka toinen viikonloppu 15-vuotias tyttö, joka on todella epäsiisti. Suihkuun menosta pitää vääntää, vaatteiden pesemisestä pitää vääntää, haisee hielle ja jopa wc on hänen jäljiltään kamalassa kunnossa - unohtaa välillä vetää kokonaan ja ilmeisesti pyyhkii vähän sinne päin, koska siivosin juuri vessan lattialta ulostekikkareen (!!) hänen jäljiltään. Tyttö on tosi suloinen ja mukava ja hyväkäytöksinen muuten ja tulemme hyvin toimeen, mutta tämä hygieniaongelma ja yleinen sotkuisuus tekevät minut hulluksi. Olen itse hyvin siisti ja omat lapseni eivät koskaan ole sotkeneet noin eikä heidän kanssa tarvitse vääntää suihkussa käymisestä tai esim. siitä, että alusvaatteet pitää vaihtaa joka päivä. Tuntuu pahalta joutua koko ajan sanomaan asiasta, koska en haluaisi, että meillä oleminen on pelkkää nalkuttamista, mutta samalla huolestuttaa, oppiiko ikinä tavoille, jos meillä ei vaadita siisteyttä. Asuu pääosin äidillään ja äiti ei selkeästi siisteyskasvatuksesta huolehdi, esim. lapsi ei edelleenkään käyttäisi deodoranttia tai pyyhkisi pissalla käytyään tai pesisi vessan jälkeen käsiään, jollei meillä olisi hänelle noita asioita neuvott. Toki usein unohtaa, koska äitinsä mukaan hikoilu on normaalia eikä pieni hätä edellytä pyyhkimistä. Mikä neuvoksi??

Ei tuo nyt ole kovin epätavallista, murkut just kapinoi noiden siisteysjuttujen kanssa. Ja ei tässä nyt kovin kauas tavrvitse mennä kun peseytymine kerran viikossa oli ihan tavallista eikä teinit mitään deodorantteja käyttäneet, korkeintaan kaupungin paremmalla väellä oli sellaisia. Vessapaperina oli usein sanomalehteä eikä tosiaan tyttöjä neuvottu pissan jälkeen pyyhkimääm. Tytön äiti lienee elänyt tuota aikaa?

Kuinkahan kauas taaksepäin pitää mennä sun mielestä? Itse olin teini 90-luvun alussa ja hyvin osattiin käydä suihkussa ja käyttää deodorantteja, jopa pikkuasialla käydessä pyyhkiä ja pestä käsiämme. Murkkuikä kun usein lisäsi siisteyttä, tuli meikit ja hajuvedetkin käyttöön. 

70-luvulla maaseudulla ei ollut epätavallista että kodeissa oli vain ulkovessat ja pihasauna. 80-luvulla olin teini, minä ja kaverini aloimme käyttää deodoranttia säännöllisesti vasta lukioiässä, sitä ennen ehkä diskoon laitettiin, ei muuten.

Vierailija
28/59 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse hyvin siisti ja omat lapseni eivät koskaan ole sotkeneet noin eikä heidän kanssa tarvitse vääntää suihkussa käymisestä tai esim. siitä, että alusvaatteet pitää vaihtaa joka päivä. Tuntuu pahalta joutua koko ajan sanomaan asiasta, koska en haluaisi, että meillä oleminen on pelkkää nalkuttamista, mutta samalla huolestuttaa, oppiiko ikinä tavoille, jos meillä ei vaadita siisteyttä.

En pakottaisi päivittäin suihkuun enkä käyttämään deodorantteja koska nuo on henkilökohtaisia valintoja. Vessakäynnin jälkeen toki pitäisi kädet pestä mutta muuten mun mielestä teillä on vaan eri tavat. Sinä olet sieltä siisteysfriikkipäästä ja tyttö taas suhtautuu asioihin rennommin.

Johan on rentoo, kun paskaakin löytyy lattialta.

Vierailija
29/59 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä huolehtivat kyllä henkilökohtaisesta hygieniastaan molemmat teinit, mutta juurikin tyttö 15v on todella epäsiisti muuten. Huone hukkuu paskaan. Kaikki murut, paperit ja lautaset jää niille sijoilleen. Olen uhannut tuolla kuvan ottamisella faceen.

Vierailija
30/59 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon 15-vuotiaan äitipuolella taitaa olla pienempiä lapsia? Murkkuiässä monet ei enää taivukaan niihin pikkulapsiajan rutiineihin. Kyllä tuo siisteydesä vääntäminen on hyvin tavallinen juttu teinien kanssa. K

Vierailija
31/59 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin varhaisteini 70-luvulla, ja kotona oli suihku, amme, sauna ja sisävessoja 2 kpl. Päivittäin oli suihku, tai 2 kertaa päivässä ja deodoranttia käytettiin. Täällä on aina noita ihmeellisiä 1800-luvulla eläineitä tyyppejä kommentoimassa.

Vierailija
32/59 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi kuulostaa kamalalle. Meillähän tosi sotkuinen tyttö mutta totta kai vessa-asiat on aina menneet perusoppien mukaan eli kyllä aina joka hädän jälkeen tietenkin pyyhitään ja kädet pestään! Tuollaista en ymmärrä. Ja vessaa ei kyllä ole siivonnut varmaan koskaan.

Muut asiat sitten ymmärränkin nimittäin vaikka meidänkin neidillä on dödöä ja puhuttu sen käytöstä saattaa unohtua käyttää mutta ei meillä nyt niin ongelma kun ei hielle kuitenkaan haise. Huomauttaisin ja puuttuisin jos huomaisin. Suohkussakin käy joka toinen päivä joka on mielestäni sika usein kun en itsekään käy kun joka 3. päivä. Huone on sekaisin ja varsinkin vaatekaapit ja vastauksena saa usein että ”Marjallakin on...” sitä en tiedä onko myös Marjalla ja Teijalla, mutta kyllä näitä epäsiistejä teinejä on varmaan muitakin... jotkut on sitten supersiistejä luonnostaan.

Vierailija
33/59 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan on rentoo, kun paskaakin löytyy lattialta.

No se nyt varmasti on ollut vahinko ja tuskin nyt voi edes varmaksi sanoa kenen jäljiltä. Eikö siellä perheessä ollut pienempiäkin?

Vierailija
34/59 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä että tytön äidillä on ongelmia. Sairaalloisen pihit ihmiset voivat käyttäytyä noin: wc-paperia säästetään tuolla tavalla, samoin vettä, eikä deodoranttiin saa tuhlata rahoja. Kyllähän joillain teineillä tosin on ihan omasta halustaan tuollainen haisulivaihe, jolla halutaan kapinoida, mutta se mitä kerroit tytön äidin asenteista viittaisi kyllä äidin pihiyteen ongelman taustalla.

15-vuotias on jo niin iso, että hänen kanssaan voi keskustella asiasta ihan aikuismaisesti. Puhtaudesta voi puhua terveyden kannalta, ei tarvitse korostaa sitä että teini haisee. Voi myös tuoda esiin sen, että vaatteet pitää pestä riittävän usein, muuten lika pinttyy niihin ja se lyhentää vaatteen käyttöikää.

Onhan tytölle ostettu oma deodorantti teille? Voisitteko käydä yhdessä ostamassa tarvikkeita?

Onhan teillä lukko kylpyhuoneen ovessa? Moni teini ei suostu käymään suihkussa, jos ovea ei saa lukkoon, teinille on maailmanloppu, jos joku näkee hänet alasti tai puolipukeisena.

Onhan teillä teinille oma musta/tumma pyyhe, jota voi käyttää myös kuukautisten aikaan? Menkkatahrat vaaleassa pyyhkeessä nolottavat teiniä.

Vierailija
35/59 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin varhaisteini 70-luvulla, ja kotona oli suihku, amme, sauna ja sisävessoja 2 kpl. Päivittäin oli suihku, tai 2 kertaa päivässä ja deodoranttia käytettiin. Täällä on aina noita ihmeellisiä 1800-luvulla eläineitä tyyppejä kommentoimassa.

Älä viitsi, voit hyvin etsiä vaikka tilastot, itsekin olen elänyt maalla ja suihkuja ei todellakaan ollut joka talossa. Asuitko edes maalaistalossa? Kenties kaupungin kerrostalossa?

Vierailija
36/59 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä huolehtivat kyllä henkilökohtaisesta hygieniastaan molemmat teinit, mutta juurikin tyttö 15v on todella epäsiisti muuten. Huone hukkuu paskaan. Kaikki murut, paperit ja lautaset jää niille sijoilleen. Olen uhannut tuolla kuvan ottamisella faceen.

Mahtaako sekään tehota kun tuo sotkuisuus teineillä on enemmän sääntö kuin poikkeus? Omille teineille sanoin viimekesänä että yksi näyttää huolehtivan laiskottelusta ja toinen haisemisesta. Ne on ikävä kyllä ainoat asiat mistä huolehditte. Se oli muka hauskaa.

Vierailija
37/59 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai niin, kivat sulle. Minä asuin 70-luvulla maaseutukunnassa, meillä oli ulkovessa, ulkosauna ja sisälle tuli hanasta vain kylmä vesi. 80-luvun alussa saatiin suihku ja sisävessa, tosin suihku oli kylmässä kellaritilassa joten talvisin ei ainakaan voinut päivittäin käydä.

Vierailija
38/59 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huone on kuin kaatopaikka, tavarat levällään, vaatteet lattialla puhtaat ja likaiset sekaisin. Roskat jää niille sijoilleen kun jotain tekee vaikka roskis olisi metrin päässä.

Onko tuo aivan toivoton tapaus vai voiko vielä muuttua siistimmäksi, vaikkapa omilleen muuttaessa?

Et ole yksin. Meillä on samanlainen tapaus. Muuten on todella tarkka omasta hygieniastaan ja ulkonäöstään ja käy kahdesti päivässä pesulla.

Kaipa hänen kavereidensakin huoneet ovat samanlaisia lääviä kun he kestävät istua oman teinini huoneessa tuntitolkulla ja olla välillä yötäkin vierassängyksi hankitussa vuodesohvassa.

Meilläpäin on sellainen ilmiö, että teinit kiertävät toistensa luona yötä kun kotona tulee riitaa ja loukkaantuneen teinin pitää päästä jonnekin viilentämään tunteitaan. Muuten käyttäytyvät kohteliaasti mutta tekevät ihan älyttömän määrän tiskiä eivätkä laita likaisia astioita koneeseen.

Aina sitten tekstaan varmuudeksi yökyläilijän vanhemmalle että heidän teininsä on meillä yötä ja kaikki on ok. Oma teinikin lähtee välillä ovet paukkuen kaverinsa luokse ja palaa seuraavana päivänä. Pyytää useimmiten anteeksi käytöstään. Pystyy puhumaan siitä, ettei vain pysty suuttuessaan hillitsemään tunteitaan.

Vierailija
39/59 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Kiitos kommenteista. Tiedostan toki, että perheissä on erilaisia tapoja ja että itse olen sieltä siisteysfriikeimmästä päästä. En veikkaisi mitään mielenterveyshaastetta tms. vakavampaa vaan ihan sitä, että äitinsä tyyli on niin erilainen. Haisee itsekin hielle ja kotinsa on sotkuinen. Ja on minua kymmenisen vuotta vanhempi eli ehkä elänyt aikaa, jolloin peseydyttiin harvemmin, en tiedä. Omat lapseni ovat myös teinejä eli tiedän kyllä teini-iän haasteista, mutta omilleni voi asioista puhua ja ymmärtävät, ettei ole muitakaan kohtaan kohteliasta, jos haisee tms. Mutta tämä tyttö suuttuu vaikka kuinka nätisti sanoisi asiasta. Esim. kerran oli pukemassa voimakkaasti hieltä haisevaa hupparia, johon sanoin, että heitetäänpäs toi pesuun kun on ollut jo pitkään käytössä, ota joku toinen. Ei suostunut, jolloin oli pakko sanoa, että huppari haisee. Tyttö haistoi sitä ja väitti, että huppari on aivan puhdas ja minä vaan yritän väittää että hän haisee. Outoa on se, että kaikesta muusta voimme jutella, vietämme paljon aikaa ihan kahdestaan ja tulemme hyvin juttuun, mutta nämä puhtausasiat ovat hänelle aivan punainen vaate. Olen aika neuvoton.

Vierailija
40/59 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä sottapytty oppii sisäsiistiksi kun muuttaa omilleen. Silloinhan omaan kämppään voi tulla vaikka joku deitti tms.

Omalla teinilläni on oma makunsa eikä hänelle voi ostaa edes astioita lahjaksi vaikka hän itse keräilee tietynlaisia astioita. Hän haluaa ostaa astiansa omilla rahoillaan ja on sanonut ettei huoli kotoa kaikkea vanhaa roinaa mukaansa vaan sisustaa kämppänsä sitten mielensä mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän