Onko opettajia paikalla? Työpäivän minimipituudesta
En löydä mistään faktaa, että onko meillä työpäivän mimimipituutta. Sain juuri uuden lukkarin ensi syksyksi ja minua hieman kummastuttaa yksi kahden tunnin mittainen työpäivä. Muut päiväni ovat sitten maksimeja, joten olisin toivonut tasaisempaa jakautumista. Tuntuu tylsältä edes lähteä töihin kahden tunnin takia.
Kommentit (34)
Taidatte olla jotain alakoulun opettajia?
Meillä lukiossa on aivan tavallista, että alkupuoli kouluvuotta on täynnä tunteja (abitkin vielä koulussa) ja sitten viimeisissä jaksoissa vain hajatunteja. Esim opetusta aamutunti klo 8 ja sitten vielä iltapäivän viimeinen tunti.
Välissä 5 tunnin hyppy...Älä siis valita. Huomaa, että sinulla ei ole suhteellisuudentajua eikä kokemusta oman koulumuotosi ulkopuolelta.
T: kolmas ope
Ja työmatkaan kuluu minullakin 30-45 minuuttia, joten siihen on turha vedota (kuten tuo joku ope tuolla teki). Minulla on esim. ihan normaalia, että 1.-3. jaksossa on 5 tai 6 kurssia opetusta ja 4.-5. jaksoissa 2-4 kurssia. Opetusta voi tosiaan olla päivän eka ja viides tunti tai sitten vaikka vain se viides eikä koskaan 10 vuoden aikana ole ollut tekemisestä puutetta!
T: tuo ensimmäinen lukion ope
...täsmentäisit tilannettasi.
Lukion kurssit ovat lukujärjestyksessä niin, että opiskelijat saavat kaikki tarvitsemansa tunnit.
Jos olet vaikka venäjän tai filosofian opettaja ja varmaan ainut koulussasi, tunnit ovat silloin kuin ne lukujärjestyksessä ovat. Ne eivät voi olla päällekkäin muiden "ainutlaatuisten ja pakollisten" kurssien kanssa. Niinpä lukujärjestyksesi on varmaan hankala.
Jos taas opetat matematiikkaa, sinulla on paljon kollegoja ja voitte järjestellä tunteja niin, ettei kenellekään tule valtavia hyppytuntimääriä.
Olen ihmetellyt, kun meidän opettajat erikseen kiittelee minua hyvistä lukujärjestyksistä. Nythän se teidän ansiosta selvisi, että mä siis oikeasti teen hyviä lukkareita. Melkein tekisi mieli laittaa linkki meidän koulun nettisivuille, missä näkyy kaikki lukujärjestykset, jotta näkisitte, että lukkarit voivat olla hyviä. Mutta enpä taida haluta tulla tunnistetuksi.
Terveisin 19 & 24, joka arvostaa alaisiaan
Miten teet tuon, kun kolmasosa opiskelijoista (ja opetuksesta) ei ole koulussa kahdessa viimeisessä jaksossa?
Kerrot siis abeille, että lukulomaa ei ole ja opetus jatkuu pakollisena ylioppilaskirjoituksien päällä? (Eli lukio kestääkin neljä vuotta, koska opetus on tasoitettava jaksoihin niin, ettei kenellekään opettajalle tule liian lyhyttä päivää?)
Jos opettajalla on 10h jaksossa, eli kaksi kurssia, et voi kiertokaavioon mitenkään saada niitä kahdelle päivälle. Etkä meidän koulussamme saa niitä edes peräkkäin, ilman hyppytunteja.
t: se pelisilmätön pelkän lukion rehtori
Toiset tykkää siitä, että kaikki tunnit on putkeen kun taas esim. mä tykkään hyppytunneista. 3 ekaan jaksoon niitä ei pahemmin mahdu, mutta olen varta vasten kertonut reksille, että mua ei haittaa hypärit. Joka tapauksessa opetus on ohi n. 16 mennessä ja siihen asti olen kolmessa ekassa jaksossa koululla oikeastaan aina tekemässä hommia.
Ja tosiaan, meidän lukiossa on käytössä 75min tunnit, joten opetuskertoja ryhmää kohti on viikossa 3. Kahden kurssin jaksossa mulla on siis 6 oppituntia. Kerran tunnit on osuneet niin, että on tullut opetukseton päivä, muuten ajan yhden tai kahden tunnin takia 70 km eikä edes harmita...
Sä olet ilmeisesti jumiutunut siihen teidän systeemiin ja näet homman ainoastaan siitä näkövinkkelistä. Jos haluaa saada homman toimimaan, pitää alkaa suunnitella koko touhu alusta ja unohtaa teidän jo olemassa olevat kiertokaaviot yms. Mulla ei kyllä henkilökohtaisesti ole mielenkiintoa ruveta tekemään sitä täällä vauvafoorumilla, vaikka kohta vasta-argumentteja tuletkin esittämään. Tietysti, jos ei kiinnosta opettajien jaksaminen ja haluaa pysyä tutussa vanhassa, niin mikäs siinä. Valinta on sinun, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö hommaa olisi mahdollista saada toimimaan.
Toiset tykkää siitä, että kaikki tunnit on putkeen kun taas esim. mä tykkään hyppytunneista.
minä myös tykkään hyppytunneista. En ole omaa syksyn lukujärjestystäni vielä nähnyt, mutta toivoisin hyppytuntejakin johonkin väliin. Pitkät päivät pelkkiä pidettyjä tunteja on varsin raskaat ja aikaa ja energiaa valmisteluun ei jää. Ja välituntivalvontojen kanssa syöminenkin on vähän niin ja näin... Itse asiassa toiveissani olisi myös lyhyt päivä keskelle viikkoa, auttaisi loppuviikon tuntien valmistelussa jne.
käyttekö aina läpi kaikkien opettajien lukkarit yksitellen ja tarkastatte, että ovat järkeviä?
Minimipäivää ei ole, ap
Onneksi en ole opetusalalla. Oman alani TES kertoo, ettei alle neljän tunnin takia tarvitse edes vaivautua töihin.
aikaa tehdä kaikki paperihommat ja kotihommat pois. Pääset muina päivinä lähtemään heti, kun tunnit on pidetty. Mä olisin tosi onnellinen tuollaisesta.
T. Alakoulun ope, joka on koululla joka päivä 8-15, koska EN tee kotona töitä
Hei, missä muussa ammatissa kahden tunnin työpäivä olisi ok?
Työhön kuuluu paljon muutakin.
Tämä on aina typerin perustelu. Niin kuuluu moneen muuhun työhön. Tottakai opettajat tekevät tärkeää työtä, mutta kummallista tuo kitiseminen mitä tutut opet tekevät tähän aikaan vuodesta. Kuka haluaisi aina tulla kahdeksaan, toinen taas ei missään tapauksessa halua tulla kahdeksaan, kolmas on suuttunut, koska rehtori on kehdannut laittaa opettajan kokouksen kahdesta kolmeen perjantai iltapäivänä (siis, kun ilmeisesti perjantasin pitäisi päästä aikaisemmin), neljännellä on pari hyppytuntia...
Voihan siellä OAJ:n sivulla olla ihan mitä suosituksia tahansa, mutta ne ovat täysin merkityksettömiä jos ne eivät ole työehtosopimuksissa.
Tämä on yksi syy, miksi en ole vieläkään OAJ;n jäsen vaan sellaisen liiton, jonka jäsenillä on mm. hyvät päivärahat.
Minäkin olen ollut opettajan sijaisena siten, että päivän ainoa tunti oli aamulla klo 8 jälkeen.
Työpäivällä ei ole mitään minimipituutta ja lisäksi sinulla saa olla vaikka miten paljon hyppytunteja, joten tuo 2 tunnin päiväsi voi olla vaikka niin, että toinen tunti on pe 8-9 ja toinen 15-16.
Ainut mikä sääntö on noista olemassa on se, että opettajia pitää periaatteessa kohdella samanveroisesti. Eli jos sinulla on vaikka 10 hyppytuntia jatkuvasti jaksosta toiseen ja toisella kollegalla ei ollenkaan, niin sit voit valittaa asiasta. 2 tunnin päivästä ei kyllä muuten pääse mitenkään valittamaan.
pitkän kaavan mukaan noina päivinä.