Onko itsekästä haluta vain yksi lapsi?
Me mieheni kanssa olemme päättäneet, että 1 lapsi (ihana esikoisemme ja ainokaisemme) on meille sopiva lapsiluku. Miehelläni ei koskaan vauvakuumetta ole ollutkaan (silti ihana, rakastava ja osallistuva isä) ja minäkin olen aina ollut sillä mielellä "että kunpa ainakin sen yhden saisin". Erinäisistä syistä johtuen mikään ajasta raskauden yritys-raskaus-synnytys-ensimmäinen puoli vuotta ei jäänyt mieleen sellaisena, että tätä lisää. Innolla odotan, että lapsi vielä kasvaa ja tulee omatoimisemmaksi. Päästään vapaammin matkustelemaan ja mökkeilemään, harrastamaan jne. Ja syksyllä pääsen taas omaan työhönikin!
Kommentit (15)
jokainen tietää oman sopivan lapsilukunsa. Mulla on kaveripiirissä monia, joilla on kolme lasta tai suunnittelevat vielä kolmatta. Meillä kaksi lasta ja jossain vaiheessa kuvittelin että kolme lasta olisi meillekin sopiva. Pitkän pohdinnan jälkeen tajusin etten halua enää kolmatta lasta ja miehelleni asia on myös ok. Oli huojentavaa kun ikään kuin löysi oman tien huolimatta ympäristön "paineesta" vaikkei sellaista tietenkään oikeasti ole olemassa, se on vaan omassa päässä. Kommentteja ja kysymyksiä lapsiluvusta tulee joka tapauksessa oli lapsia 0 tai 10.
kunnioittakaa toisianne. Sanokaa vain sellaista, mitä olisitte valmis omalla nimellänne julkisesti sanomaan.
Puheet itsekkyydestä lapsen hankkimisessa tai hankkimattomuudessa ovat typeriä.
Puheet itsekkyydestä lapsen hankkimisessa tai hankkimattomuudessa ovat typeriä.
On itsekästä haluta oma lapsi, kun maailma on hukkumassa ylikansoitukseen.
haluuko 1 vai useamman lasta tai ei yhtakaan. Miksi niita lapsia pitaisi tehda useampi? Sen takia kuin muillakin on? Sehan vasta typeraa on etta niita pitas tehda enemman kun muillakin on.
Sanoin miehelle että jos toinen lapsi "tehdään" niin korkeintaan 5 vuotta ikäeroa, tai sitten ei toista lasta ollenkaan.
Vastausta ei ole vieläkään kuulunut, tai no, mielipidettä tuohon asiaan, joten olen päätellyt että lapsiluku on tässä.
Ja jos totta puhutaan, niin en oikein toista lasta uskalla yrittääkään. Esikoinen on ollut hyväuninen, hyvä syömään, "helppo" luonteeltaan jne. ja luulen tosissani että jos toinen sitten olisi "vaativa" luonteeltaan niin en varmaan jaksaisi sitä vauva/taaperoaikaa ollenkaan.
Joten meillä lapsiluku jää, hyvinkin itsekkäistä syistä, myönnän, yhteen.
t. neljän äitee itsekkäistä syistä (juu ja kannan huonoa omaatuntoa maapallon kuormittamisesta mutta se ei silti painanut vaakakupissa niin paljon, kuin halu saada oman näköinen perhe)
ajattelin noin ,kummasti se mieli muuttu ku laps kasvo isommaksi. ajattelen nyt et kyl se kax on sopiva lapsiluku meille mut katotaan et viekö se kolmaskinjoskus tulee :D
lapsia ovat itsekkäitä. Meillä on kaksi lasta, koska lapsillamme ei ole serkkuja ja suku on muutenkin pieni ja hajallaan. Tulemme muuttamaan aika usein, ja olisin ihan aidosti huolissani siitä, kuinka rankkaa yhdelle lapselle olisi aina löyttää uudestaan kaverit. Nyt kun heitä on kaksi samaa sukupuolta pienellä ikäerolla, on sentään joku jonka kanssa leikkiä vaikkei vielä tuntisi ketään uudelta paikkakunnalta.
Koska mieheni on orpo, hän halusi myös huolehtia siitä, että mikäli me molemmat menehdymme, on lapsillamme jotain turvaa toisistaan.
Itsekin aiotaan jäädä tuohon yhteen. Ihan järkisyistä.
Mä oon ollu todellä syvästi loukkaantunut, kun kuulin sivukorvalla erään entisen työkaverin haukkuvan suureen ääneen kuinka yksilapsiset perheet ovat niin itsekkäitä.
Voi kunpa olisin silloin osannut sanoa takaisin, että sinäpä vasta itsekäs oletkin, kun olet halunnut useamman lapsen. Toisilleen seuraksi, etteivät sinulta sitä huomiota vaatisi. Ja kuormittamaan ylikansoitettua maailmaa.
mutta se, että entinen työkaverisi oli törttö, ei ehkä ole hyvä syy alkaa itsekin idiootiksi. :) Oikein toimit kun olit hiljaa; olisit suututtanut paitsi hänet, myös ne muut, kivat työkaverisi, joilla on monta lasta mut joille tuskin on koskaan tullut mieleen arvostella sinun valintojasi.
mutta se, että entinen työkaverisi oli törttö, ei ehkä ole hyvä syy alkaa itsekin idiootiksi. :) Oikein toimit kun olit hiljaa; olisit suututtanut paitsi hänet, myös ne muut, kivat työkaverisi, joilla on monta lasta mut joille tuskin on koskaan tullut mieleen arvostella sinun valintojasi.
mutta kyllä mun mielestä 13 olisi voinut sanoa edes jotain.
Vaikka juurikin sen että ei ole hirveän hyvää käytöstä arvostella muiden ihmisten valintoja, tms.
Joskus niille törtöille pitää sanoa takaisin eikä seisoa tuppisuuna. Ehkä sitten joskus vaikka oppivat että ovat törttöjä.
lapsi on nyt 6v ja olen varma ettei lisää tule. Nautin suunnattomasti lapsesta ja siitä että meillä on varaa matkustella ja tehdä kaikkea yhdessä, toisin jos lapsia olisi enemmän.
Lapsella on paljon serkkuja ja ystäviä joten yksinäistä hänellä ei ole.
Halusi niitä lapsia sitten yhden tai viisi. Voi toki aina väittää että tekee toisen-kolmannen-neljännen-viidennen vain siksi että haluaa sisaruksen aikaisemmille mutta kyllä se vanhemman omaa itsekkyyttä on. Ihan vanhemman omasta halusta ne lapset tehdään/jätetään tekemättä.
Jopa adoptiossa halutaan varmistua siitä, että vanhemmat haluavat oikeasti itsekkäistä syistä lapsen itselleen eivätkä halua vain "pelastaa jonkun lapsen köyhyydestä parempaan elämään".
Ole siis ihan vapaasti itsekäs ap ja nauti lapsestasi! Jos yksi lapsi tuntuu oikealta määrältä niin sitten se teille on. :)