Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen ihminen sietää narsistista puolisoa?

Vierailija
29.07.2011 |

Tämä kysymys tuli mieleen, kun satuin pitkän tauon jälkeen lukemani entisen puolisoni nykyisen vaimon kirjoittamaa blogia. Olen tavannut naisen vain ohimennen, eli käsitykseni hänestä perustuu lähinnä vain tuohon blogiin.

Niin, erosin erittäin narsistisesta miehestäni jo kauan sitten. Exä kiirehti uusiin naimisiin heti eromme astuttua voimaan, ja on ilmeisesti onnistunut tässä nykyisessä liitossaan, koska se on nyt kestänyt kauemmin kuin minun ja exäni liitto aikanaan, eikä tietooni ole tullut yhteisten tuttujenkaan kautta mitään vihjeitä epäsovusta.

Mutta mutta. Exä on hyvin hankala persoona. Narsistille tyypilliseen tapaan hän on katkonut välit kaikkiin muihin ihmisiin paitsi "hoviinsa", ja kärkevällä, minä-keskeisellä tyylillään hän tuntuu yhä herättävän vihaa ja ihmetystä. Kuitenkin tuo nykyinen rouva ilmeisesti sietää kaiken - myös valehtelun, paisuttelun, lasten kaltoinkohtelun ja sen sellaisen.

Nykyinen vaimo on sanonut, että hän ei halua tietää exäni menneisyydestä mitään eikä hän halua olla tekemisissä minun kanssani, joten en todellakaan pääse kysymään asioita häneltä itseltään.

Näin perjantai-illan kunniaksi siis heitän ilmaan kysymyksen, että mikä mahtaa olla tämän exäni nykyisen rouvan "sisun" salaisuus? Villejä arvauksia, asiantuntevia spekulaatioita?

Ja piikittelijöille sanon jo näin etukäteen, että kyllä, juuri tällä hetkellä minulla ei ole parempaakaan tekemistä kuin tehdä aloitus tästä "tyhjänpäiväisestä" aiheesta - psykologian ja ihmisyyden moninaisuus kylläkin jaksavat kiinnostaa minua ihan aina :)

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että exäsi ja hänen nykyisen vaimonsa henkilökemiat toimivat paremmin kuin sinun ja exän. Toisekseen, olen hyvin skeptinen sen suhteen, että joka toinen ex-puoliso nykyään olisi varsinainen narsisti.

Mistä muuten tiedät, että exäsi valehtelee nykyiselle vaimolleen? Entä mistä tiedät, että lasten kaltoinkohtelua tapahtuu? Jos olet nähnyt sellaista, olet velvollinen tekemään lastensuojeluilmoituksen.

Vierailija
2/12 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että exäsi ja hänen nykyisen vaimonsa henkilökemiat toimivat paremmin kuin sinun ja exän. Toisekseen, olen hyvin skeptinen sen suhteen, että joka toinen ex-puoliso nykyään olisi varsinainen narsisti.

Mistä muuten tiedät, että exäsi valehtelee nykyiselle vaimolleen? Entä mistä tiedät, että lasten kaltoinkohtelua tapahtuu? Jos olet nähnyt sellaista, olet velvollinen tekemään lastensuojeluilmoituksen.

itsekin. Mutta millainen on ihminen, jonka henkilökemia menee yksiin narsistin kanssa?

Olen kylläkin aivan 100 %:sen varma entisen mieheni "diagnoosista"; psykologikin on arvioinut hänet (toisessa yhteydessä kylläkin), ja kaikki exän toimissa on narsistista - tiedäthän ne "tarkistuslistat", joiden perusteella voi saada käsityksen tyypillisistä piirteistä...

Olen samaa mieltä kanssasi, että missään nimessä kaikki exät eivät ole narsisteja. Tämä mies on minun elämässäni tähän mennessä ainoa ihminen - suuri kiitos siitä, että muita ei ole...- , joka täyttää nuo kriteerit.

Tiedän lasten kaltoinkohtelusta siksi, koska meillä on exän kanssa yhteinen lapsi. Lastensuojeluun olen ollut yhteydessä useasti. Mutta etävanhemman ja lapsensa suhde on Suomessa "pyhä"; kaltoinkohtelusta ei seuraa mitään niin kauan kun lapsi säilyy hengissä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten lieviä pahoinpitelyjä ja heitteillejättöjä niiden lasten osalta, joita entinen mieheni yhä tapaa (osaa ei tapaa lainkaan). Mutta lastensuojelusta sanottiin, että tällaisten asioiden vuoksi tapaamisia ei ole syytä muuttaa valvotuiksi tms.

ap

Vierailija
4/12 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ja naiset vaan on erilailla narsisteja. Parisuhde on kahden kauppa ja eiköhän tuo uusi nainen kuitenkin saa suhteesta, mitä haluaa. Kun narsistin kanssa elää, niin oppii kyllä keinot, joilla "tasataan puntteja".

Lapsille vaan tosi kurjaa elää narsistisessa ilmapiirissä.

Vierailija
5/12 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ala sinä vaan elämään omaasi ja iloitse vapaudestasi

Vierailija
6/12 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on melkeinpä suomalainen klassikko aihetta koskien, kirjoittanut Raimo Mäkelä, joka on yksi kotimaisista asiaan syvästi perehtyneistä. Olen kuullut paljon hyvää kirjasta.

Vierailija
7/12 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap, lukemani perusteella tunnut olevan vielä kovin kiinni väärinkäyttäjä miehessäsi. Miksi ihmeessä seuraat hänen elämäänsä noin tarkkaan?!

Olet siis yrittänyt tehdä uudelle naiselle tiettäväksi exäsi luonnehäiriö, siinä kuitenkaan onnistumatta, niinkö? Miksi hänen on vaikea uskoa sinua?

Onko sinulla jo uusi suhde ja miten miehesi on tähän kaikkeen suhtautunut?

Entä mikä oli tää 'lastensuojelujuttu'?? Sovitko lastesi tapaamisista suoraan ex kanssa vai onko tämä uusi nainen välikätenä?

Vierailija
8/12 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ala sinä vaan elämään omaasi ja iloitse vapaudestasi

ja olen sitä paitsi hemmetin onnellinen :)

Tietenkin kroonisesti huolestuttaa se, että mitä tuollainen narsistinen ihminen (ja hänen uusi perheensä, josta en tiedä mitään) tekee jälkikasvulleen siltä osin kuin pystyy tekemään. Kuten kaikki eronneet tietävät, ei exästään pääse erossa täysin irti jos on yhteisiä lapsia. Tämän vuoksi itsekin näitä asioita joskus mielessäni pyörittelen ja koetan saada niistä aikaiseksi keskustelua, joka toivottavasti leventää omaa katsantokantaani.

Blogin perusteella exäni nykyinen rouva on jotenkin... naiivi, ehkä? Hän tuntuu innostuvan joistakin asioista lapsellisella innokkuudella (ja on jopa ohimennen itsekin kirjoittanut tästä), jotkut kirjoitukset ovat yltiöimeliä ja romanttisia, ja niin edelleen. Sulkeeko romanttisuus, naiivius ja lapsellisuus pois narsismin - kuten joku tässä ehdotti, että rouvassakin olisi narsistin vikaa?

Kiitän kaikkia tähän ketjuun vastanneita. Saatanpa palata linjoille lähipäivinä, jos vaikka lisääkin tulee hyviä näkemyksiä.

Good night!

ap

Vierailija
9/12 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteistä jälkikasvua kun on... kymmenen vuoden päästä sen asian suhteen helpottaa :)

Minulla on uusi suhde, ja mieheni vihaa exääni yli kaiken - johtuen siitä, mitä exä minulle aikanaan teki ja mitä hän tekee kaikille lapsilleen kaiken aikaa (jakaa "rakastettaviin" ja "ei-rakastettaviin" jne. jne.).

Muihin kysymyksiisi saat tästä ketjusta vastauksen, ehkä?

ap

Hyvä ap, lukemani perusteella tunnut olevan vielä kovin kiinni väärinkäyttäjä miehessäsi. Miksi ihmeessä seuraat hänen elämäänsä noin tarkkaan?!

Olet siis yrittänyt tehdä uudelle naiselle tiettäväksi exäsi luonnehäiriö, siinä kuitenkaan onnistumatta, niinkö? Miksi hänen on vaikea uskoa sinua?

Onko sinulla jo uusi suhde ja miten miehesi on tähän kaikkeen suhtautunut?

Entä mikä oli tää 'lastensuojelujuttu'?? Sovitko lastesi tapaamisista suoraan ex kanssa vai onko tämä uusi nainen välikätenä?

Vierailija
10/12 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutonen ei ilmiselvästi ole koskaan ollut tekemisissä oikeasti narsistisesti luonnevikaisen kanssa - toivottavasti ei koskaan olekaan.

Vierailija
11/12 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli narsistisella puolisolla on hyviä ja huonoja kausia

itse olen ollut 25 v narsistin vaimo

narsistia kun kehuu olo on siedettävä vaimolla ja lapsilla

ja naisisti osaa luoda ympärilleen aineellista menestystä

Vierailija
12/12 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistille tyypilliseen tapaan hän on katkonut välit kaikkiin muihin ihmisiin paitsi "hoviinsa", ja kärkevällä, minä-keskeisellä tyylillään hän tuntuu yhä herättävän vihaa ja ihmetystä.

on katkaissut välit useimpiin ihmisiin? Eli miten logiikka menee tässä?

Ihmetyttää myös, miten narsistit sitä kiusaamista harrastavat jos heille on tyypillistä katkkaista välit kaikkiin? Eivätkös he tarvitse ihmisiä sitä viettiä toteuttaakseen?

Uskon ap että sun ex on narsisti, ja noista kysyn muuten vaan, puhtaasti infon toivossa, mutta ihmettelen yleisesti myös tätä nykytrendiä: exät, nyxän exä ja käly ovat yleensä narsisteja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän