Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kelassa ei mitään järkeä!

Vierailija
29.07.2011 |

Olen naimisissa oleva opiskelija jolla on yksi lapsi. Viime vuonna kun meillä ei ollut vielä lasta, sain opintotuen lisäksi n. 200e asumislisän (asumme vuokralla). Nyt kun meillä on lapsi en saakaan enää asumislisää vaan minun pitää hakea yleistä asumistukea jota en saa miehen tulojen takia. Opintotuen asumislisään puolison tulot eivät vaikuta.

Eli lapsettomana opiskelijana olisin saanut Kelalta 200 euroa enemmän kuin nyt lapsellisena opiskelijana. Saamme tietenkin lapsilisää mutta silti tässä ei tunnu olevan järkeä.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On näitä tapauksia ympäristö pullollaan, kun pitää ensin opiskella ja valmistua, sitten olla velaton talo ja auto, mökkikin vielä ja vimpan päälle sisustus. Tässä vaiheessa kun kaikki on "valmiina" vauvaa varten, ei sitä kuulukaan. Ikää on ja mahdollisuudet vähäisemmät.

Sitten maksetaan kaikenmaailman hedelmällisyyshoidot ja itketään täällä kun vauvaa ei kuulu.

Siinä sitä ollaan, velattomassa upeassa lukaalissa, perheauto valmiina tallissa ja pikkumönkkärit vierellään.

Surullista eikö?

Kuka on puhunut velattomasta talosta tai perheautosta.

Mielestäsi siis yhteiskunnan pitäisi maksaa asunnot, autot ja lapset, opiskelun lisäksi.

Vierailija
2/14 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siellä Kelassa tehdään päätökset ihan olemassaolevan lainsäädännön perusteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olevan äiti tai isä voi opiskella. Jos sinä aikana nostaa opintorahaa niin saa minimi äippä/vanhempain rahan.

Kyllähän tämän vähän perseestä on että kun kummatkin opiskelee ja lapsi on, niin pelkkien hyvien kesätyöansioiden takia asumislisä on aivan surkea. Onneksi kuitenkin se maksetaan vuoden ympäri joka ikinen kuukausi.

Ja mielummin ne lapset nyt olen tehnyt sekä työtä, kuin nostanut maximi rahoja kelasta....

Vierailija
4/14 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan toki, mutta ei niissä tunnu välillä olevan mitään järkeä.. Itse olen kahden lapsen kanssa ollut kotona ja kelan armoilla (hienoa että tukea saa, ei sillä) nyt 3 vuotta. Nyt riitti, rahaa tulee koko ajan eri summa kuin edellisessä kuussa ja välillä ei tulekaan mitään kun mies pitää isyyslomaa ja isäkuukautta (mulla ei ollut voimassa olevaa työsuhdetta jotta olisin noin vaan pässyt töihin sinä aikana). Itse en ole pysynyt kärryillä siitä milloin rahaa tulee ja milloin ei, kelan jutut on niin monimutkaisia.. Haukkukaa tyhmäksi, mutta tuskin olen ainoa joka ei saa selkoa kaikista kelan koukeroista. Ihanaa päästä töihin!! Palkkaa tulee ja laskut ja lainanlyhennykset saa maksettua silloin kuin kuuluukin. Onneks tuli tehtyä lapset kerralla niin ei tartte enää miettiä kelajuttuja. :D

Vierailija
5/14 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeensaajilla niin paljon parempi asumistuki kuin muilla. Mutta sain vain arvostelua. Kelan tuet ovat todella merkilliset. Järjestelmää pitäisi yksinkertaistaa ja yhdenmukaistaa. Esim. pitäisi olla vain yksi asumistukijärjestelmä nykyisen kolmen sijaan. Kaikille samat kriteerit, se olisi reilua.

Vierailija
6/14 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teistä tuli lapsen myötä perhe ja oletuksena on, että vanhemmat kykenevät elättämään lapsensa tai sitten eivät lapsia hanki. Siksi myös tuet ovat erilaiset.

Vierailija
7/14 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumislisää ei tule, mutta asumistuki tulee. Jos molemmat opiskelijoita, tuet lapsen kanssa ovat joko samat tai suuremmat. Tosin töissä ei saa käydä tai kaikki tippuu eli opiskelujen ja lapsen kanssa ei töihin ole asiaa. Jos toinen on töissä, ei tukia enää tule jos palkka on liian suuri. Jos miehesi olisi työtön, saisit asumistukea ihan kivasti. Olette nyt virallisesti perhe ja tulonne ovat liian suuret asumistukeen.

Mutta joillekin tuo on positiivista. Asumislisä on korkeintaan 200e kun taas asumistuki voi olla enemmänkin riippuen vuokrasta. Tämä mahdollistaa lapsen kanssa asuville isommat asunnot, siis jos molemmat pienituloisia tai opiskelijoita.

Vierailija
8/14 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että en saa asumislisää koska minulle tulee lapsilisää. Voi saada vain yhtä "lisää".

Vierailija
9/14 |
30.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä voi jatkaa opiskelua koska ei saataisi maksettua vain miehen palkalla kaikkia menoja ja päivähoitomaksuja. Tunnit ei riitä vuorokaudessa jos opiskelisin ja kävisin töissäkin niin että siitä jotain hyötyä olisi taloudellisesti.

Vierailija
10/14 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti lapsi on siis syntynyt tänä vuonna ja olet vielä vanhempainvapaalla. Kun olet äitiys/vanhempainlomalla et voi olla opiskelija eli et voi saada opintososiaalisia tukia yhtä aikaa kuin äitiys/vanhempainrahaa. Selviskö?

Vierailija
11/14 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

loppuu myös lapsen isältä, vaikka tämä edelleen opiskelisi täysipäiväisesti.

Ennen lasta äidin tulot eivät siihen vaikuttaneet mutta nyt kotona oleva äiti on enemmän velvollinen tukemaan miestään.

Äiti toki saanee vanheimpainrahaa eli joo, yhteiskunta maksaa perheelle enemmän mutta on tilanne silti hieman hassu. Esim. työtön vaimo ja opiskeleva mies on eri asemassa.

Vierailija
12/14 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotka eivät osaa käyttää ehkäisyä!

Miksi yhteiskunnan täytyisi teille maksaa kaikki!

Tekisitte lapsen sitten kun olisitte työelämässä ja pystyisitte elättämään perheenne!

Mielestäni tukia vaan pitäisi pienentää entisestään kun näitä loisia on nurkat täynnä!

Vierailija
13/14 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ja ihmetellään.

Vierailija
14/14 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On näitä tapauksia ympäristö pullollaan, kun pitää ensin opiskella ja valmistua, sitten olla velaton talo ja auto, mökkikin vielä ja vimpan päälle sisustus. Tässä vaiheessa kun kaikki on "valmiina" vauvaa varten, ei sitä kuulukaan. Ikää on ja mahdollisuudet vähäisemmät.

Sitten maksetaan kaikenmaailman hedelmällisyyshoidot ja itketään täällä kun vauvaa ei kuulu.

Siinä sitä ollaan, velattomassa upeassa lukaalissa, perheauto valmiina tallissa ja pikkumönkkärit vierellään.

Surullista eikö?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan