Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kätilöt ja muut: Kuinka paljon sektioista on ns. huvisektioita?

Vierailija
29.07.2011 |

Kuinka suuri osa sektioista tehdään nykyään ihan vain sen takia, että äidistä on helpompaa, että vauva leikataan ulos täsmälleen sinä päivänä kun äiti haluaa sen sijaan että äiti punnertaisi lapsen itse maailmaan silloin, kun synnytys sattuu käynnistymään?

Ja jätetään siis pois laskuista lääketieteellisen, fyysisen syyn takia suunnitellut sektiot ja hätäsektiot. Huom. synnytyspelon takia sektioidut lasketaan huvisektioiksi, koska kuulemani mukaan suuri osa huvisektioista naamioidaaan "synnytyspelon" takia tehtäviksi. Synnytyspelko on aikamme uusi ilmiö ja helpon sektion takia kätevä tekosyy.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettäkö synnytyspelko on "aikamme ilmiö" ja pelkkää huuhaata. Itse kärsin todella vakavasta synnytyspelosta, mutta pelkoryhmän avulla pääsin siitä eroon ja uskalsin synnytttää. Kaikille ei näin onnellisesti käy. Eikö ole hyvä, että näissä tapauksissa on olemassa sektio-vaihtoehto? Muutenhan äiti voisi mennä täysin paniikkiin synnytys-tilanteessa ja vaarantaisi siten vauvan hengen. Voi hyvää päivää taas näitä mielipiteitä.

Vierailija
2/24 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kätilö, olen se "muu".

Minulle on tehty kaksi kertaa ns. huvisektio eli ensisijainen syy on ollut synnytyspelko, joka on tullut aiemmasta alatie-synnytyksestä, jossa tapahtui virhe, jota kätilö ei kirjannut, ja joka sittemmin korjattiin ja hoidettiin, mutta jonka takia alatiesynnytys olisi kyllä ollut mahdollinen, mutta olisi aiheuttanut mahdollisesti isot repeämät ja mikä lisäsi minun pelkoani..

Mutta kyllä minä molemmilla kerroilla kävin lääkärin juttusilla ennen päätöstä. Ilmeisesti Naistenklinikan ylilääkäri oli sitä mieltä, että olen oikeutettu huvikseen sektioon.

Ainakin terveet lapset syntyi. Hätäsektioon olisi molempien kanssa päädytty kuitenkin, kenties vammautumiseen, sektiotilanteessa selvisi sellaista että näin olisi käynyt jos olisin tehnyt normaalin alatiesynnytyksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva leikataan ulos täsmälleen sinä päivänä kun äiti haluaa.

suomessa, kyllä suunniteltujen sektioiden päivät on läkärin päätös. Esim. Jorvissa nuo tehdään parina päivänä viikossa ja se leikkauspäivä kerrotaan äidille, eikä toisinpäin.

Vierailija
4/24 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kärjistäen kirjoitit, mutta on totta että viime vuosina on yleistynyt se, että sektio halutaan kun se on niin helppo. Itse olen törmännyt muutamaan naiseen, jotka ovat nimenomaan puhuneet sektiosta siten, kun se on niin helppo, turvallinen ja kätevä tapa saada lapsi maailmaan. Mutta pientä vähemmistöä tällaiset naiset ovat! Aivan ehdottoman suuri osa naisista haluaa alateitse. Ja suurin osa sektioista on lääketieteellisesti täysin perusteltuja.

Vierailija
5/24 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa huvisektiota, hyi olkoon! Itselläni on kokemusta kahdesta alatie-synnytyksestä, yhdestä suunnitellusta sektiosta (perätilan vuoksi) ja yhdestä hätäsektiosta. Molemmat sektiot olivat inhottavia, suunnitellun sektion haava tulehtui ja parani tosi huonosti, hätäsektio tehtiin nukutuksessa ja olin ihan töttöröö nukutuksen jälkeen vaikka narkoosi ei ole syvä. Hyvä kun tajusin saaneeni lapsen.

Sektioista on huvi kaukana, järjetöntä edes puhua noin? Taidat olla joku mies, lääketieteen kandi, joka päättelee fiksuja???

Vierailija
6/24 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa huvisektiota, hyi olkoon! Itselläni on kokemusta kahdesta alatie-synnytyksestä, yhdestä suunnitellusta sektiosta (perätilan vuoksi) ja yhdestä hätäsektiosta. Molemmat sektiot olivat inhottavia, suunnitellun sektion haava tulehtui ja parani tosi huonosti, hätäsektio tehtiin nukutuksessa ja olin ihan töttöröö nukutuksen jälkeen vaikka narkoosi ei ole syvä. Hyvä kun tajusin saaneeni lapsen. Sektioista on huvi kaukana, järjetöntä edes puhua noin? Taidat olla joku mies, lääketieteen kandi, joka päättelee fiksuja???

Mulla muuten sama tilanne, mutta toinen oli hätäsektio ja toinen kiirellinen.

Vierailija
7/24 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka suuri osa sektioista tehdään nykyään ihan vain sen takia, että äidistä on helpompaa, että vauva leikataan ulos täsmälleen sinä päivänä kun äiti haluaa sen sijaan että äiti punnertaisi lapsen itse maailmaan silloin, kun synnytys sattuu käynnistymään? Ja jätetään siis pois laskuista lääketieteellisen, fyysisen syyn takia suunnitellut sektiot ja hätäsektiot. Huom. synnytyspelon takia sektioidut lasketaan huvisektioiksi, koska kuulemani mukaan suuri osa huvisektioista naamioidaaan "synnytyspelon" takia tehtäviksi. Synnytyspelko on aikamme uusi ilmiö ja helpon sektion takia kätevä tekosyy.

Tiedätkö, miten lapsi syntyi? Sektiolla. Eikä siitä tehty sektio- tai leikkauskertomusta, vaan synnytyskertomus. Papereissa lukee myös, että minulla on takanani 4 SYNNYTYSTÄ. :DDD

Oikeesti, onko toi sun mielestä se kaikkein suurin ongelma? Jos on, onnea! Sulla on helvetin helppo elämä.

Vierailija
8/24 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisen synnytystavasta? En itsekään ole kyseenalaistamassa, että "vai imukuppia tarvitsit, et jaksanut sitten ponnistaa?" Järjetöntä argumentointia "huvisektioista" ja sektioista. Syitä on yhtä monia kuin imukuppiin tai muihin apuvälineisiin turvautumisessa. Luonnollisia synnytyksiä tapahtuu maassamme äärimmäisen vähän.

Vierailija
9/24 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä oot kuule aloittaja päässyt elämässäsi varsin helpolla, jos sun ainoa kärsimys on synnytys, ja sen pitäisi tehdä sinusta nyt mielestäsi sankarin. (ja kun ei oikeasti teekään, niin yrität mitätöidä kaikki muut jotta se tekisi)

Vierailija
10/24 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoisesta en ole koskaan kuullutkaan, ei tuommoisesta perhevalmennuksessa puhuttu.

Mulle selviää maanantaina, tehdäänkö mulle sektio vai voinko synnyttää alakautta. Pitääkö sektioon pakata sitten piknik-kori mukaan, jos se on kerran niin hauska toimenpide? Mua se kyllä lähinnä pelottaa.

Vierailija
11/24 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ne olisi lisääntyneet koska eivät ole. Sektio on aina vaarallista, mietipä itsellesi että mahasi aukaistaan oli syy sitten munuaisleikkaus tai synnytys.

Vierailija
12/24 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin vaan alatiesynnytystä tässä into piukkana oottelen (RV 41 menossa). En kyllä ees jaksanut mankua mitään pelkosektiota vaikka synnytys edellisen perusteella kauhistuttaa. Tiedän, ettei niitä saa ja onhan alatiesynnytys kuitenkin yleensä se turvallisempi vaihtoehto. Mutta hauska termi anyways. Eipä niitä kuitenkaan taideta juuri Suomessa harrastaa - mitä olen kuullut.

Vierailija
13/24 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

iloinen siitä, että lapsi syntyi sektiolla. Itsellänikin on yksi alatie- ja yksi sektiosynnytys ja kernaasti olisin molemmat synnyttänyt alakautta.

Ja että synnytyspelko on uusi juttu - just joo...

Kerran muuten ennen kansanedustajan uraansa psykologi ja muusikko Veltto Virtanen puhui peloista. Hän ihmetteli kovin, miten ihmeessä joku voi pelätä synnytystä. Ilmeisesti aihe oli kovin lähellä sydäntä, sillä paasausta riitti, mutta ymmärrystä ei.

Vierailija
14/24 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin osa synnytyspelkosta kärsivistä (ainakin ensisynnyttäjistä) päätyy kyllä yrittämään alatiesynnytystä, kunhan saavat rauhassa keskustella pelon syistään ja saavat tietoa sektion ja alatiesynnytyksen riskeistä ja eduista.

sitten jotkut ovat yksinkertaisesti päättäneet, että alakautta en synnytä, piste. ja siihen ei mitkään keskustelut auta. näissä tapauksissa ei mun mielipiteen mukaan ole yleensä kyse oikeasta synnytyspelosta, vaan ehkäpä sitten juuri "huvisektiosta", eli syystä tai toisesta ajatellaan, että sektio on näppärä ja siisti tapa saada vauva maailmaan ilman, että tarvii itse hirveästi hikoilla...

aika pieni osa kyllä näitä viimeksi mainittuja on kaikista. onneksi.

ja kyllä, olen kätilö.

Vierailija
15/24 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no täällä yksi mamma, joka luultavasti kuuluu huvisektiokategoriaan. Totta, että sektiot ovat Suomessa lääketieteellisen diagnoosin takana ja silloin jos ei muuta syytää ole, kirjataan papereihin sype.

Mutta mitä se ap sinua liikuttaa moniko äiti haluaa sektion vain huvikseen? Jos et ole keisarileikkausta itse kokenut, tuskin voit puhua huvista mitään. Ja tuskin kukaan elektiiviseen sektioon menevä vie sinun paikkaasi leikkaussalissa.

Heti kun Suomessa saa synnytykseen mukaan oman lääkärinsä ja oman kätilön, jotka ovat seuranneet raskautta alusta asti ja joihin on ehtinyt muodostua luottamuksellinen hoitosuhde, uskoisin että vielä useampi synnytyspelkoinen jättäisi valitsematta sektion.

Vierailija
16/24 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisessa maailmaan saapuivat kaksi perätilassa olevaa vauvaa ja toisessa muuten vain veikeä veijari, joka hänkään ei suostunut olemaan pää alaspäin. Sektiopäivät sain päättää itse, kunhan en viikonlopulle varannut.

Sektioiden ansiosta minulla on 3 tervettä lasta. Alatievaihtoehdossa olisi käynyt kuten huonekaverille, joka sai melkein terveet kaksoset, toinen oli kärsinyt hapenpuutteesta monta minuuttia ja toiselta vääntyi niska pahasti.

Vierailija
17/24 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä kyllä ole kuullut yhdenkään äidin olevan iloinen siitä, että lapsi syntyi sektiolla.

Kävin kokoarviossa (minulla oli siis aivan jättimäinen vatsa) vasta raskausvkolla 39+3, lapsi arvioitiin n. 4700g, kun sitten tehtiin päätös sektiosta, (minun vaatimuksestani) olin niin helpottunut ja onnellinen että itkin ilosta ja hihkuin. Olin siis koko raskauden ajan jonkun verran pelännyt synnytystä, mutta olin ajatellut kuitenkin yrittää ihan alateitse synnyttää, mutta karu totuus tuli vastaan lapsen valtavana kokona. Ja kyllä olen edelleen onnellinen ja tyytyväinen sektiostani, siitä että näin lapsi saatiin turvallisesti ja terveenä ulos ja minä en vaurioitunut pysyvästi yms.. Lapsi oli vielä koko arviotakin suurempi lähes 4,8kg. (eikä muuten ollut mikään sokerilapsi, minulla ei ollut RD:tä enkä lihonut järjettömästi raskausaikana)

Kutsukaa tätä miksi kutsutte.

Vierailija
18/24 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten jotkut ovat yksinkertaisesti päättäneet, että alakautta en synnytä, piste. ja siihen ei mitkään keskustelut auta. näissä tapauksissa ei mun mielipiteen mukaan ole yleensä kyse oikeasta synnytyspelosta, vaan ehkäpä sitten juuri "huvisektiosta", eli syystä tai toisesta ajatellaan, että sektio on näppärä ja siisti tapa saada vauva maailmaan ilman, että tarvii itse hirveästi hikoilla...

Ns. vastentahtoinen alatiesynnytyshän on riskitekijä ihan riippumatta siitä, mikä sen vastahakoisuuden aiheuttaa. Ja sektio joka tehdään turvallisuussyistä, ei voi olla huvisektio. Tiedä sitten mikä lasketaan huvisektioksi... Ehkä sellainen, jossa synnytystapa on äidille aivan sama ja lääkäri tekee sen huvin vuoksi? Tosin tällaisia sektioita tuskin tehdään yhtään missään.

Vierailija
19/24 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastentahtoinen alatiesynnytys ei onnistu. mutta jos sektiolle ei ole muuta "lääketieteellistä" syytä, kuin että en suostu alateisynnytykseen, niin kyllä mäkin sitä huvisektioksi nimittäisin...

Vierailija
20/24 |
29.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

useammastakin syystä. Ehkä olen sitten niitä huvisektiolaisia, mutta onneksi naisella on nykyään vapaus valita, miten synnyttää.

Ketju on lukittu.