Voinko mielestänne hakea sairauslomaa?
Isä kuoli pari viikkoa sitten ja siitä saakka oon nukkunut todella huonosti, heräilen pitkin yötä ja en saa uudelleen unta. Pää mulla ollut lähes päivittäin kipeä varmaan tosta huonosti nukutuista öistä johtuen ja nyt tuntui että migreeni tulossa, otin migreenilääkkeet ja helpotti. Tänään oon ekaa päivää lomien jälkeen töissä.
Burana 800mg oon noiden migreenilääkkeiden lisäks popsinut aina kun tuntuu, että päänsärky tulossa...ei noitakaan oikein voi viikkotolkulla päivittäin syödä, menee vatsa rikki. Eli jos nyt meen lääkäriin ja hae saikkua, oonko mielestänne kamala lintsari?
Kommentit (19)
Vaan surulta. Suosittelisin keskusteluapua ja tarvittaessa rauhoittavaa/nukahtamislääkettä lyhytaikaiseen käyttöön (korkeintaan 2 viikkoa).
särkylääkkeiden vieroitusoire on päänsärky? Jos olet syönyt paljon Buranaa pitkäaikaisesti, saatat tarvita toista särkylääkettä Buranan vieroitusoireisiin, joita mm. päänsärky.
et periaatteessa ole oikeutettu sairaslomaan. Käytännössä kuitenkin todennäköisesti saat sairaslomaa niin halutessasi, olethan unettomuutesi ja särkysi kanssa työkyvytön. Itse ainkin tilanteessasi hakisin sairaslomaa.
Saat varmasti lääkäriltä sairaslomaa, mutta jos todistuksessa lukee esim. unettomuus tai akuutti stressireaktio, niin työnantajan ei tarvitse maksaa palkkaa sairasloman ajalta.
Sinuna jäisin "omalle lomalle" kolmeksi päiväksi, jos se on työssäsi mahdollista. Valehtele, että on flunssa.
Kyllä oli todella typerä neuvo valehdella, että on flunssa! Kai se esimieskin kuulee, että ei ole flunssa. Varsinkin kun ap on jo ollut töissä.
Ennemmin menisin sinne lääkäriin tai juttelisin esimiehen kanssa, voiko olla pari päivää poissa. Valehtelemaan en alkaisi!
vaan normaali reaktio menetykseen. Jos ei olosi tasaannu viikonlopun aikana hae sairauslomaa, tarvitset lepoa. Varsinkin kun sinulla on tuo perussairaus (=migreeni).
migreeni ja se on tässä tän vuoden aikana muutenkin tullut normaalia useammin n 1krt viikoon, aiemmin oli kerran kuussa. Teen kolmi-vuorotyötä, joten sekin varmaan osaks syyllinen tohon huonounisuuteen ja migreeniin.
Olen pahoillani isäsi kuoleman johdosta. Jos koet tarvitsevasi sairaslomaa suruun hae sitä. Pitkä sairasloma ei mielestäni ole ideaali tilanteeseesi, työhön paluu on aina vaikeaa pitkän sairasloman jälkeen. Pitkä sairasloma on myös riski syrjäytymiseen. Eristäytyminen yksin neljän seinän sisään ei välttämättä paranna olotilaasi ja pitemmän päälle se on haitallista.
Ja kaikella ystävyydellä, sun kannattaa miettiä asennettassi lääkkeiden 'popsimiseen'. Lääkkeillä on myös yllättäviä haittavaikutuksia, varsinkin kun syö runsaasti erilaisia särkylääkkeitä.
Niin sun kannattaa avoimesti puhua lääkärissä unettomuudesta ja migreeneistä. Parhaassa tapauksessa saat todistuksen että sulle sopii vain päivävuorot, saat rytmisi kuntoon kun työnantaja järjestää sinut päivävuoroon.
"Ap vielä jatkaa. Siis mulla on ihan todettu toi migreeni ja se on tässä tän vuoden aikana muutenkin tullut normaalia useammin n 1krt viikoon, aiemmin oli kerran kuussa."
Kuulostaa siltä, että kannattaisi käydä erikoislääkärillä selvittämässä tuota migreeniasiaa. Miksi kohtauksia niin usein? Eikö lääkitys pure? Tarvitaanko toista lääkettä? Estolääkitystä?
Kannattaa muuten selvittää onko mahdollista vaihtaa päivätyöhön. Usein toistuvat migreenikohtaukset eivät ole terveellisiä missään mielessä.
Itselläni oli paljon migreenikohtauksia synnytyksen jälkeen, kun joutui valvomaan öisin. Tuo öisin valvominen ei oikein sopi migreenipotilaille.
surusta aiheutuvaa lomaa. Myös työnantajalla on oikeus kiistää sairausloman koodi, jos oikeasti et ole sairas.
Alkuvuodesta just palasin takas tähän vuorotyöhön jota oon ikäni tehnyt. Välissä tein pari vuotta päivää, kun olin osittaisella hoitovapaalla.
Vuorotyössä lisäksi palkkani lähes tuplaten suurempi, kun jos tekisin pelkää päivävuoroa.
Ap:llähän on migreeni, joka on ihan oikea sairaus. Minulla voi migreeni kestää kolme päivää ja sen jälkeen vielä voi muutaman päivän olla kuvottava ja heikko olo.
"Vuorotyössä lisäksi palkkani lähes tuplaten suurempi, kun jos tekisin pelkää päivävuoroa."
Itse valitsisin paremman terveyden ja pienemmän palkan.
Mitä usein toistuvat migreenikohtaukset vaikuttavat elämänlaatuusi? Entä aivoihisi pitkällä tähtäimellä? Entä muuhun terveyteesi? Mitä toistuvasti käytettävät migreenilääkkeet ja särkylääkkeet vaikuttavat terveyteesi pitkällä tähtäimellä? Lääkitys on ok sen jälkeen kun kaikki mahdollinen on tehty ympäristön muuttamiseksi sairauden asettamat rajoitteet huomioonottaen.
"Eikös ihminen ole sairas, jos sillä särkee päätä koko ajan?"
Toistuvaa päänsärkyä ei hoideta sairaslomalla. Toki sairaslomaa voidaan tarvita tilanteen katkaisemiseksi, mutta syy pitäisi selvittää ja hoitaa. Päänsärky on varoitusmerkki.
särkee päätä koko ajan?
eli sille on etsittävä syy. Ei siis sairauslomia ja ylimääräisiä vapaita vaan tutkimuksiin.
On se mielenkiintoista, että aikuisella ihmisellä (yli 50-vuotiaan?) vanhemman kuolema ja siitä johtuva suru ovat nyky-yhteiskunnassa siarauksia, joista johtuvista poissaoloista työnantajan on maksettava palkkaa. Vanhemman kuolema kohtaa lähes joka ainutta ihmistä jossain vaiheessa elämää. Onko suru sairaus? Miten sitä hoidetaan lääketieteellisesti?
Mitkä kaikki elämän normaalit vastoinkäymiset ovat oikeutuksia palkalliseen sairauslomaan? Onko rakkaan koiran kuolema sellainen? Mummon kuolema? Parisuhdekriisi? Riita lapsen kanssa?
Sairausloman myöntämisessä ei kiinnitetä huomiota työyhteisön moraaliseen tilanteeseen tai työnantajan kiireeseen. Sairausloman myöntää lääkäri - paitsi siksi että on alan asiantuntija - myös siksi, että yhteiskunta on asettanut hänet sellaiseen auktoriteettiasemaan, että työpaikan pikkunarinat ei siihen vaikuta.
Lääkäriin saa mennä, kun tuntuu että on tarvis. Ja nyt sinusta tuntuu. Sen jälkeen ainoa asia, joka on sinun vastuullasi, on totuuden puhuminen lääkärille. Eli kerrot kaiken, mutta et tietenkään paisuttele mitään.
Sinulla on kuitenkin sellainen vastuu omasta terveydestäsi, että et saa heikentää sitä pitkäaikaisesti jättämällä tilapäisen vaivan hoitamatta. On kovin mahdollista, että kun olet väsynyt, työntekosi on tarmotonta ja lisäksi pitkität toipumistasi. Voi olla, että lääkäri määrää jopa pitkähkön sairasloman - ja minun mielestäni hyvästä syystä.