Miten opettaa lapsi uimaan jos ei vaan opi?
Meidän 7-v tyttö on todella kömpelö vedessä. Maalla on liikkuva ja taitava, mutta vedessä liikkumisesta ei tule mitään. Hän ei kerta kaikkiaan kellu. Räpiköi vaan hirveää vauhtia. On jotenkin liian nopea liikkeissään, joten vesi ei kelluta. Ei osaa edes käsipohjaa, koska vartalo ei kellu. Ei pelkää vettä ja uskaltaa laittaa pään veden alle helposti. On ollut uimakoulussa, mutta taidot eivät edistyneet yhtään. Olemme käyneet uimassa järvessä ja uimalassa, ei tule mitään. Kaiken lisäksi tyttö palelee hirveän helposti. On tosi laiha ja alkaa täristä jo muutamassa minuutissa.
Kolme vuotta nuorempi pikkuveli osaa jo melkein uida, vaikka ei juurikaan olla edes opetettu. Näyttää isosiskolleen mallia (mikä tietenkin ärsyttää siskoa). Esim. kun harjoitellaan liukumista (jota tyttö ei osaa lainkaan) pikkuveli tulee näyttämään, että kato näin ja liukuu. Pikkuveli pysyy kivasti pinnalla kellukkeiden avulla ja osaa käyttää esim. uimalautaa (=loppuvartalo kelluu). Veli myös pulaisi vedessä vaikka koko päivän.
Kirjoitukseni on negatiivinen, mutta luonnollisesti kehumme tyttöä paljon ja muutenkin iloitaan uimisesta.
Kommentit (30)
no laihuudella sinänsä paleluherkkyyden kanssa ole tekemistä. Luuletko että lihavat on lepposia hyisessäkin koska ehkäpä ihra lämmittää..? WTF..
Kyllä se on ihan tutkittu juttu (ja arkielämässäkin havaittu) että lihavat pitävät ruumiinlämpönsä paremmin kylmässä vedessä kuin laihat. Pienet, laihat ihmiset kuolevat hypotermiaan paljon nopeammin kuin isot, lihavat ihmiset. Laihoilla lapsilla ruumiinlämpö laskee nopeasti ja ruumis alkaa täristä saadakseen lämpöä nousemaan.
Laihuudella on merkitystä kellumiseen. Laihassa ei ole vettä kevyempää rasvaa joten pohjaan menee varsinkin keuhkot tyhjänä.
Ja jos mahdollista, niin luonnonvesissä, missä matala ranta joka tuntuu turvalliselta. Altaat on kalseita korvikkeita :)
Vedet pysyvät lämpiminä vielä pitkään! Hyvät räpylät ja muut apuvälineet auttavat, mutta tärkeintä on, että tyttö tajuaa että vesi kantaa. Se voi tapahtua ihan sattumalta ja se on ennenkaikkea nimenomaan tajuamisen kysymys, korvien välissä, ei niinkään fyysinen asia.
Täällä ilmoittautuu aikuinen, joka ei kellu (rasvavarastoista huolimatta) vaan painuu pohjaan kuin kivi. Sukuvika, sanoo serkkuni ja ihmettelee, ettei tästä suvusta ole hukkunut kuin yksi.
Juuri sen verran ehdin räpiköidä pinnalla, että ehdin apua huutaa. Onneksi lapseni ovat tulleet isäänsä, ja ovat kohtuullisen hyviä uimareita.
Täällä ilmoittautuu aikuinen, joka ei vielä yläasteellakaan lähtenyt mkaan koulun uimahalliretkille, koska ei osannut uida. Pysyin kyllä pinnalla jotenkuten. Mutta sitten jatko-opiskelujen aikana tuli uutta päättäväisyyttä ja nykyään uin oikein hyvin. Kuivalla maalla olen aina ollut liikunnallinen. Tuola laihuudella voi kyllä olla yhteys, olen itsekin hoikan puoleinen ja on kaveriporukoissa huomattu, että laiha ei vaan kellu automaattisesti, vaan pitää tehdä aktiivisesti töitä, että pysyy pinnalla eli kyllä se voi vaikuttaa siihen opettelun hauskuuteen. Kylmän tunne voi olla ihan oikeaa tai sitten siitä saa helpommin syyn tulla pois vedestä, jossa ei ole kiva olla, kun kaikki muut ui, mutta yksi ei...
Välimeren vesi on niin suolaista, että siellä minäkin kellun.
Kympistä en kyllä vieläkään uskalla hypätä ja ehkä tässä iässä ei kannata enää opetellakaan :D Että tällainen tilitys. M35
Onkohan laihuudella oikeasti suurtakin merkitystä? Itsekin luulen, että kylmä tulee meille tikkulaihoille nopeammin. Itse siis olen myös laiha, mutta kyllä minä kellun kun rauhassa yritän. Sinänsä ymmärrän että rasva kelluu. Olemme tytölle sanoneet, että se kelluminen on ihan vaan hoksaamisesta kiinni, kuten pyörällä ajaminen. Kun sen hoksaa, niin sitten osaa.
Ehkä tyttö kuitenkin aristelee vettä (vaikka ei varsinaisesti pelkää), sillä jos vaikka yritämme pitää käsillä selästä kiinni jotta kelluisi selällään, niin alkaa vaan heti räpistellä, eikä rauhotu vain olemaan. Nyt tuli mieleen että lasten pikkualtaassa pihallamme makaa kyllä mielellään selällään, mutta siinä tietää että ei voi tippua veden alle kun vettä on niin vähän.
Uimakouluissa on se ongelma, että lähiseudun uimakoulut ovat 5-7-vuotiaille ja tytöllä tulee kohta 8 v täyteen. Viimeksi ei oikeastaan edes yrittänyt siellä uimakoulussa, eivätkä ohjaajat juurikaan houkutelleet häntä mukaan. Eli seisoi polvia myöten vedessä ja tärisi kun muut harjoittelivat. No ainakin me vanhemmat opimme miten siellä opetetaan uimaan.
Tyttö ei pidä vedessä pulaamisesta toisin kuin veljensä. Kun menemme rannalle hän leikkii hiekalla ja hakee ämpärillä vettä leikkiin. Veli taas lilluu vedessä. Siksi olemme houkutelleet häntä veteen. Eli veteen on pakko mennä jos rannalle haluaa (esim. yht. 10 min vedessä jos olemme 2 t rannalla).
Opettelun hankaluutena on myös se että itsekin palelen helposti. On ihan kamalaa olla vyötäröön asti vedessä. Veden alla on tietenkin helpompaa.
Ap
Olen omat lapseni vienyt aika moneen kertaan uimakouluun opettelemaan. Ja vähitellen ne sitten oppii. Ensin yhden asian, sitten toisen. -- Ai niin, ei nyt kannattaisi liioitella tuota laihuus-juttua. Useimmat lapset ovat luonnostaan laihanpuoleisia, eikä se uimisen oppimista estä.
Uimakouluissa on se ongelma, että lähiseudun uimakoulut ovat 5-7-vuotiaille ja tytöllä tulee kohta 8 v täyteen. Viimeksi ei oikeastaan edes yrittänyt siellä uimakoulussa, eivätkä ohjaajat juurikaan houkutelleet häntä mukaan. Eli seisoi polvia myöten vedessä ja tärisi kun muut harjoittelivat. No ainakin me vanhemmat opimme miten siellä opetetaan uimaan.Ap
Joo, ei tuolla menetelmällä opi. Ohjaajille piitkä miinus kyllä. Kai tekin olitte jotain maksaneetkin siitä että lastanne opetetaan? Tosin hankala tilanne, jos lapsi vetäytyy ja ohjaajat eivät osaa houkutella mukaan.
Exäni ui kohtuullisesti, mutta ei mielellään. Kellua hän ei osannut ollenkaan ja suuttui(!) kun minä kelluskelin. Laihuus ei ollut kummankaan "ongelma". Hänellä oli teoria, että naiset kelluvat koska heidän varalossaan on onkaloita, joihin menee ilmaa. Tarkoitti siis kohtua :DD
Ymmärrän ap:n dilemman. Me ollaan tällainen vesieläinperhe (itse opin uimaan kun putosin nelivuotiaana veneestä), mutta kaikki eivät ole. Lasta ei saa pakottaa veteen, mutta toisaalta uimataito on kansalaistaito ja lisää turvallisuutta. Eihän sitä kaikkia lomiaan ja vapaa-aikaansa voi kuivalla maallakaan viettää.
Ap:n perheessä suhtaudutaan uimataidottomaan tyttöön lempeästi ja järkevästi. Kuten täällä jossakin vastauksessa sanottiin, vanhempanakin oppii uimaan, ja nythän on aikuisillekin uimakouluja.
13
Niitä kannattaa kokeilla, vaikka yhdessä ei ollakaan edistytty.