Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihtoehdot: kotihoito=hyvä äiti, päiväkoti=huono äiti?

01.11.2005 |

Hei,

haluaisin viritellä keskustelua siitä, miksi puhutaan niin vähän hoitomuodoista kotihoidon ja kokopäiväisen päivähoidon välillä. Tuntuu, että joko olet kunnon kotiäiti ja hoidat lapsesi kotona vähintään 3-vuotiaaksi (mieluiten kouluikään) tai menet töihin ja lapsesi on isossa ryhmässä päiväkodissa ainakin 10 tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa.

Kuitenkin niitä vaihtoehtoja voisi näidenkin välistä löytyä, kun vain ihmiset olisivat niistä tietoisia tai hankkisivat tietoa.

On osittaista hoitovapaata, lyhennettyä työaikaa, työaikaliukumaa jne. Meillä itse aloitin vuorotyön, jotta lapsen hoitopäivät eivät venyisi. Lapsi saa aina nukkua niin kauan kuin nukuttaa, ja aina olen itse myös sanomassa lapselle hyvät yöt. Hoitopäivän pituus on 4-7h/pvä ja kuukaudessa on useita vapaapäiviä.

Meillä paras ratkaisu on ollut päivähoidon ja työn sujuva yhdistäminen niin, että lapsikin hoidossa viihtyy ja pärjää. Sitten jää myös paljon aikaa olla kotonakin. Itse en voisi kuvitella olevani kokonaan kotona, mutta vapaapäivät lapsen kanssa viikolla ovat molemmille pelkkää luksusta. Muita hyviä kokemuksia työn ja päivähoidon yhdistämisestä? Etenkin rohkaisuksi niille, jotka miettivät nyt lapsen hoitoon laittamista.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
05.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok:) Mukavaa viikonloppua:).

Vierailija
42/43 |
05.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta asetelmasta sanoisin että ainakin minulle ovat nimenomaan LAPSETTOMAT sanoneet että olenko siis VAIN kotona.... eli kyllä sitä kohtaa ihan kaikenlaisia kommentteja.

Olen myös samaa mieltä siitä että vaihtoehtoja varmasti on, asioita voi varmasti sopia jos vain yrittää ja haluaa. Tietysti on myös työnantajastakin kiinni mutta minä sanoisin siihenkin, että työnantajalle on turha olla sellainen palvoja patsas!! He kyllä mieluusti muutenkin repivät ihmisistä tänä päivänä kaiken irti joten itse en suostuisi elämään vain työlleni siinä mielessä.

Se on myöskin hyvin mielenkiintoista miten monen äidin ääni muuttuu kellossa kun he itse palaavat töhin ja esim. ovat joskus vapaalla lapsensa kanssa... he painotttavat sitten kuinka ihanaa " On olla VAIN kotona välillä" . He unohtavat sen, että kotona oleva lastaan hoitava ja kasvattava äiti tekee myös täystyöllistettyä päivää. Asenteesta sekin siis on kiinni, antaako arvoa kotihoidolle.

En myöskään lähtisi tuolle linjalle että millainen on hyvä äiti tai huono äiti. Lapsen kanssa eläminen on vuorovaikutuksessa olemista ja jos siinä koko ajan miettii olenko tarpeeksi hyvä, se häiritsee kyllä tuota vuorovaikutusta aika pahasti. Ihmisiä me kaikki olemme. Mutta toki jokainen pyrkii hyvään. Mutta uskon että se on kaikkein parasta lapselle ja koko perheelle kun ratkaisut ovat kaikkien mieleen. Toisten mielipiteistä ei pidä välittää eikä arvoa antaa. Jokainen välittää arvostuksensa myös toisiin uskomalla omiin ratkaisuihinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
05.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on vain oikesti niin että harvat hoitaa 3-vuotiaaksi kotona. kaikilla on kiire töihin tai opiskelemaan. joillain on tietysti pakko elämäntilanteen takia mut monet kuitenkin itse tekevät sen valinnan. En sano että olisivat huonoja äitejä, mutta minun suhtautuminen asiaan on hieman vanhanaikainen kai. minulla on 2 vuotias poika ja imetin häntä vuoden. tuttia,korviketta,pulloa en ole koskaan tarvinnut onneksi käyttää ja tämä oli minulla tarkoituksenakin ja se onnistu. Kotona meinaan hoitaa 3 vuotiaaksi vaikka uhmaikäisen kanssa ei helppoa ole. 3- vuotiaana ajattelin pistää hoitoon ja itse hankkia n.6h päivässä kestävän työn. siinä sit on aikaa olla myös lapsen kanssa ja hoitaa koti ja tehdä ruokaa.vasta 3- vuotiaana alkaa lapsella olemaan enemmän tarvetta kavereihin niin että tämänkin takia odotan vielä sen vuoden. Kyllä nuoremmatkin leikkiseurasta pitävät, mutta sitä saa leikkipuistoista tarpeeksi. Minusta tuntuu että lapsi voi sopeutua ok hoitoon pienenpänäkin ja jopa nauttia, mutta koen tuon kotona 3- vuotiaaksi hyväksi koska lapsi saa olla kotona äidin helmoissa ja rauhassa opetella asioita. Kun hoitoon menee niin on kuitenkin vain yksi joukon jatkeena ja siihen on aikaa myöhemminkin. Tuota 3 vuotta ei saa takaisin ja sen vuoksi kannattaa harkita.Olen kuullut monilta perhepäivähoitajilta ja päiväkodin työntekijöiltä että ihan liikaa yleisesti tuovat pieniä lapsia hoitoon,että olisi lapsen edulle parempi jos hoitaisivat kotona koska monet vanhemmat ihmiset sanovat että sitä aikaa ei koskaan kadu ja koska työssä ehtii käydä vaikka kuinka kauan. Lapsi ei ole kauan pieni ja minä en ainakaan haluaisi että lapseni ensi askeleet tai ensi sanat olisi nähnyt tai kuullut joku muu. Minusta tämä 3 vuotta on myös tärkeää aikaa joka lähentää äidin ja lapsen välejä tai pitää ne läheisenä ja 3- vuotias ymmärtää jo paremmin miksi hänet hoitoon pistetään. Ajattelin vain kirjoittaa mielipiteeni koska kotona hoidon puolesta puhujia ei täällä paljon ole ja koska minä ainakin nostan hattua jos pystyy kotona hoitamaan tuon 3 vuotta. Silti teille ketkä ovat vieneet hoitoon niin sanon ettei tarjoitus ole loukata ja että kukin tavallaan ja että voihan lapsen kanssa olla läheisiä ja olla hyvä äiti vaikka on töissä. Ehkä se aika lapsen kanssa on laadukkaampaa joskus ku on ikävöinyt sitä ja on saanut hieman olla irrallaan lapsesta .