++++++TOUKOTUHISIJAT KESÄKUULLE+++++
Linkki viime kuun pinoon:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (30)
myös täällä tuo aika tuppaa kulumaan muualla, kuin netin parissa. Tai joo, tulee koneella käytyä päivittäin, mutta eipä juur muuta ennätä, kuin sähköpostin tarkistaa. Oikeesti se syy "ehtimättömyyteen" taitaa olla nää päälle kaatuvat kotityöt eikä niinkään tuo pikkumies.
Meillä on nyt olemassa jo jonkin lainen rytmi, aamupäivällä nukutaan reilu parituntia (joskus jopa enempikin), ruokailun ja seurustelun jälkeen maittaa uni pikkasen lyhyemmän pätkän ja alkuillasta unet on puolta tuntia, kun tankkaillaan yötä varten. Yöunet alkaa 21.30-24, riippuu illasta ja kun nukahtaa, ei pieni herääkkään ihan heti. Eli eka ruokailu on joskus neljän pintaan ja ennen ylösnousua syödään vielä kerran tai kaksi. Ihanaa, kun voi jo jonkun verran ennakoida päivän kulkua, vaikka vielä vaihtelua rytmissä onkin. Iltakitinät on onneksi pieniä ja helppoja sietää. Harmaita hiuksia on ainoastaan kakkailu aiheuttanut. Eli edellisen kerran pikkumies kakkasi viikko sitten perjantaina. Eilen illalla tuhrupieru ennakoi, mutten osannut varautua. Eli oli tänään aamupäivällä sellaiset satsit pöksyissä, ettei mitään rajaa, sai kaikki vaatteet vaihtaa.. Kauheasti ei ehditty kakkaa odottaa, koska onneksi tiesin esim veljeni olleen kalenterintarkka, kerran viikossa riitti.
Ristiäiset oli vajaa viikko sitten. Hyvin meni, tosin mitä sitä muuta odottaakaan, kun ihan pienellä porukalla juhlittiin. Pukeutumiseni ratkaisin siten, että paidan alla oli odotusajan naruolkaiminen toppi, jolloin nostin paidanhelmaa, kun tuli imetykselle tarvetta. Oli kaikkein helpoin näin..
Miten muilla synnytyksestä palautuminen on sujunut? Onko vielä jälkivuotoa ja kauan vuoto kesti? Itellä alkaa nyt näyttää siltä, että viimeisiä päiviä viedään. Ahdisti tuossa reilu viikko sitten, meikäläinen kun ei tykkää siteistä yhtään (kuppi oli käytössä ennen raskautta). Muutamat kestositeet oon joutanu tekemään ja ne on ollu huomattavasti mukavammat, ku noi "kertisversiot". Harmi vaan, ettei kangassiteitä ollu riittävästi, vaan oli pakko käyttä kertiksiäkin. Kiloista oli juttua.. Mulla on jääny raskaudesta 6-7kg ja nyt niitä pitäs alkaa pikkuhiljaa tiputella. Olis ihana rykästä ne pikavauhtia (tiedän, miten onnistuis) ja jatkaa siitä sitten hiljasempaa tahtia kohti normaalipainoa. En tällaista pikaversiota vaan uskalla edes kokeilla, jottei vaikuta maidontuloon.. Eli etanatahtia mennään, viimeinen kuukaus meni +-0 kun tuli herkuteltua oikeen urakalla..
Mites avioelämä? Meillä mies välillä vihjailee, että on ollu jo melkoisen pitkään taukoa ja minä ihmettelen, kun ei ihan normaalilla tavalla kiinnosta. Ei siis olla synnytyksen jälkeen vielä pupuiltu. Luulenkin, että mun (oikeasti luonteelle epänormaali) haluttomuus johtuu imetyksestä, koska esikoisen jälkeen tällaista ei ollu.
Miten teillä on imetys sujunu? Täällä ollaan vielä toistaiseksi pelkällä rintamaidolla, mutta oman pään kanssa oon välillä taistellu. Pojalla oli tiheää imua tossa joku aika sitten ja tuli otettua imetys tunti kerrallaan. Nyt mennään jo viikko kerrallaan ajatuksella "tää viikko vielä, kyllä jaksetaan". En tiiä mikä siinä ahdistaa (ei siis joka kerta tai jatkuvasti, mut välillä), oisko se kun on vauvassa niin hirmu kiinni. Tavoitteena siis täysimetys aina 6kk asti, mutta katotaan kuinka käy.
Meillä on ollu melko rankka viikko, mies kun on tehnyt ylitöitä joka ilta (normaalisti töissä 22-06) ja ei siis oo ollu hereillä kotona ku tunnin tai kaks. Tuli vähän sellanen yksinhuoltaja olo, ku pyöritti huushollia muutaman päivän ihan yksin. Eli nyt nautin näistä muutamista vapaapäivistä ja kitkuttelen ens viikon hyvillä mielin, sit alkaa tuolla miehelläkin kesäloma. Ihanaa, kun voi olla koko perhe kotona..
Nyt laittamaan pyykit, korkkaan siiderin ja hetken tuijotan telkkua ennen nukkumatin luo matkaamista.
Mukavaa juhannusta itse kullekin!!
JN + pikkumies Jone 5vk
Ajattelin vaihteeksi vastailla muiden kysymyksiin kun on hetki aikaa.
Amy, kyllä on pojilla hienot nimet, ei voi muuta sanoa! ;) Huhtikuisissakin taisi olla yksi Eetu lisää...
Meillä poika viihtyy vaihtelevasti yksinään. Välillä on päiviä, että istuu sitterissä pitkiä aikoja tyytyväisenä ja jopa nukkuu siinä ja välillä ei suostu olemaan kuin 5 minuuttia kun alkaa kova kitinä ja huuto.
Jos poika ei suostu yksin olemaan niin laitan hänet kantoliinaan tai kantoreppuun. Liinaan laitan kun pidemmän aikaa kanniskelen ja reppuun lyhyemmäksi ajaksi. Kantoliina on kyllä ollut meidän kotitöiden pelastus. En monena päivänä olisi saanut mitään tehtyä jos ei tuota hug-a-bubia olisi ollut. (On ollut kyllä rahansa arvoinen hankinta meillä). Olen jopa kauppareissuja sillä tehnyt kun poika on alkanut huutaa heti kun olen hänet vaunuihin laittanut.
Meillä tuo poika onkin sellainen sylivauva ettei paremmasta väliä.
Jälkivuotoa mulla kesti noin neljä viikkoa. Loppuvaiheessa sitä ei enää päivittäin tullut ja pikkuhousunsuojilla pärjäsi. Nyt tuntuu kokonaan loppuneen. Onneksi!
Painosta oli myös puhetta. Mä aloitin Painonvartijat maanantaina ja tarkoituksena on laihduttaa raskauskilot + muut ylimääräiset kilot pois. Niitä ylimääräisiä kiloja onkin sitten jo ennestään runsaasti.
Avioelämää ei täälläkään pahemmin ole. En voi kuvitellakaan pupuilua vielä tuon sektioarven takia. Tiedän kokemuksesta, ettei se pupuilua estä, muttei mua ole kyllä tehnyt mielikään.
Imetyksestä vielä. Meillä siirryttiin osittaiseen imetykseen ihan äidin hermojen vuoksi kun imetys meni siihen, että poika sai rinnalla, aina välillä, kauheat raivarit. Huutaessaan ei suostunut rintaa suuhunsa ottamaan. Huusi vain pää punaisena. Meinasi siinä, useasti, tulla itku sekä äidillä että pojalla. Silloin oli helpompi antaa maitoa pullosta kun kuunnella toisen huutoa.
Tämä osittaisimetys toimii hyvin meillä. Alunperin tarkoitus oli imettää tuonne 2kk ikäiseksi tai max 4 kk ikään, jonka jälkeen ajattelin siirtyä pulloruokintaan kokonaan. Nyt ajattelin ainakin osittain imettää tuonne 2 kk ikäiseksi saakka. Omasta jaksamisesta riippuu sitten jatko.
Lopuksi vielä.
Hyvää juhannusta kaikille!
Pikkupapu ja pojat 2v 4kk ja 1kk
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=689fb772-3ea0-11dd-b0b8-…!
Tulin sitten koneelle, kun pikku-ukko nukahti isin syliin ja isompi neiti nukkuu omassa sängyssään. Pesin just lattioita mattojen ympäriltä. Meillä on parketti ja nyt kesäisin, kun käpytellään paljain jaloin (tai ilman varpaita, niinkuin esikoinen sanoo) näkyy eri kokoisia jalanjälkiä ympäri huushollia. Muutenkin musta tuntuu, että on toi rätti jämähtänyt käteen ja puhtaan pyykin viikkaus käy jo rutiinilla...
Meillä ei ole mitään ihmeellistä ohjelmaa täksi juhannukseksi, ollaan vaan kotona ja pestään puklupyykkiä. Lättyjä meinasin paistaa iltapalaksi puuron sijaan. Ja yhden oluen olen varannut jääkaappiin saunajuomaksi.Olisi ihana mennä miehen kanssa kahden saunaan sitten kun esikoinen nukkuu, mutta nyt on tuo pienempi, joka tykkää valvoksia puoleen yöhön asti ja sitten äitikin on jo valmis petiin.
Maitoa tulee tällä hetkellä ihan mukavasti. Ei kyllä samalla tavoin vuoda yli ja kiristele, kuin esikoisen aikaan, mutta muuten musta tuntuu, että sitä tulis paremmin. Olen koittanut panostaa imetys asentoon, omaan juomiseen ja vauvan imu otteeseen. Saas nähdä mihin asti tätä lystiä riittää.
Jälkivuotoa on vielä. Välillä tulee enempi ja välillä jo ilahdun, että nyt se loppuu. Ostin muutaman kestositeen ja niihin olen ollut tosi tyytyväinen. Ei haudo eikä kutita, ihan kuin olis vaan housut jalassa.
Mutta taidan tästä mennä herättelemään tyttöä. Iloista juhannusta kaikille ja koittakaa ehtiä kirjoitellakin, vaikka muutama sananen vain.
Niin ja mitäs kuuluu typolle ja muille viimeisille odottajille?
Tähti ja poika 2,5vko
poika painaa nyt 4930g ja on 39.5cm pitkä. Eli vauhilla kasvaa. Se on kyllä tosi tyytyväinen tapaus ei paljon itkeskele eikä oo mitään vaivojakaan ollu.
Imetys sujuu hyvin. Olenkin päättänyt tälläkertaa nauttia siitä ihan täysillä, katon Lostia DVD:ltä ja otan rennosti kun voi hyvälläomallatunnolla löhötä sohvalla, kun samalla tulee hoidettua se kaikkein tärkein homma.
Nyt on kyllä lopetettava on sen verran mustia pilviä taivaalla että kohta taas jytisee.
Hyvää juhannusta!
nanna
Meidän hujoppi syntyi 29.5. Pojalla pituutta 55 cm ja painoa 4085 g. Pikainen ja hyvin mennyt synnytys.
Kielo ja poika 3vk 3pv sekä isosisko 2v 7kk
Elonmerkkejä täältäkin. Aika menee tosi vauhdilla. Eli meille syntyi poika 28.5 pitkän ja kovan synnytyksen jälkeen. Nyt meidän vauva on jo 3 viikkoo ja 5 päivää ja mä jo murehdin, et kohta mul ei pientä vauvaa enää ookkaan. Hirmu vauhdilla tulee uusia "taitoja" ja poika kasvaa ja vahvistuu silmissä.
Ristiäiset on 20. heinäkuuta. Nimi on nyt ehkä päätetty.. Vaatetus on miettimättä, kai se on pakko kauppaan kohta suunnata.
Raskauskiloja tuli 17 ja nyt niistä on 7 jäljellä. Nyt pitäs pistää ruokatottumukset uuteen järjestykseen, että pääsis lopuista eroon ja saman tien muistakin kiloista. Imetys oli helppo tapa pudottaa, paino vaan meni alas. Mut nyt kun se on loppu, niin pitäs muuttaa tota mitä suuhunsa laittaa.
Muuten palautuminen synnytyksestä on sujunut ihan hyvin. Epparihaavasta on tikit jo hävinny ja vuoto on loppunu, pidän pikkuhousunsuojaa varalta, mut kolmeen päivään siihen ei oo mitään tullu. Mahanahka raskausarpineen löllyy hienosti, mut se nyt ei taidakaan ihan hetkessä palautua. Avioelämää tai meidän tapauksessa avoelämää on kokeiltu pari kertaa. Eka kerta oli yhtä jännitystä, ihan kun ois neitsyyttä menettäny, ei se kipeetä tehny, mut sitä pelkäs, et miltä se tuntuu. Toinen kerta oli ihan kiva ja itestäkin tuntu, et kyl tää tästä entiselleen palautuu. Ehkä toi imetyksen loppuminen vaikuttaa siihenkin, et halut on palautunu nopeesti. Ja mahtava taas huomata, et mies haluaa mua yhä kaiken näkemänsä ja kokemansa jälkeen.
Imetys siis on loppunu. Pari viikkoo meni hyvin ja sit maidon tulo vaan väheni ja nyt on loppunu. Poika saatto olla kaks tuntia tissillä ja huutaa heti sen jälkeen nälkäänsä ja korviketta meni perään noin 60 milliä. Yritin lypsää ja kolmen tunnin imetystauon jälkeen tuli noin 40 milliä yhteensä tisseistä. Poika huusi nälkäänsä ja imetys oli yhtä taistelua. Sitten itkin jo minäkin, rupesin pelkään ja inhoon koko imetystä ja tuntu, et menee kaikki muukin pojassa ihan ohi. Tuntu, et mä oon huono äiti, kun en pysty lastani ruokkiin. Neuvoja sateli, söin ja join paljon, kokeilin mammateetä, olut oli ainoo, jota en testannu. Paniikki ja paineet oli kovat ja mun mieli oli paha. Sit viime torstaina huudatettuani poikaa tissillä taas tunnin verran päätin et nyt saa loppua. Korvikkeet on olemassa ja kerta maitoo ei tuu, niin miks itteeni kiusaan. Ja täytyy myöntää, et tuon päätöksen jälkeen on mun mieli ollu parempi ja tunteet vauvaakin kohtaan on muuttunu. Enää en pelkää sitä, et vauva herää syömään. Harmittaahan se toki, ainanen pullojen keitto ja maidon lämmitys, kun asiat vois olla toisinkin. Silti oon tyytyväinen päätökseen, uteliaille totean selittelemättä, et maitoo ei tuu ja elän onnellista vauva-arkee.
Poika nukkuu hyvin. Yöt kolme-neljä tuntia putkeen, syö ja nukkuu takas. Päivisin ei rytmi oo säännöllinen, nukutaan ja syödään, mut nyt jo vähän seurustellaankin. Cuplaton ei sovi, sitä kun annettiin, tuntu et vatsavaivat vaan lisäänty. Ne kun lopetettiin, itkut on vähän vähentyny. Pyykkiä tuntuu tulevan hirmusesti, puklua, pissaa ja maitoo on jonkun rinnuksilla vähän väliä. 2 viikon neuvolas kaikki oli hyvin ja paino oli nousussa, seuraava on viikon päästä maanantaina 1 kk neuvola.
Kissan suhtautumista mietittiin ootusaikana. Mut hyvin on menny. Vähän kissa tuntuu pelkäävän vauvaa ja kiertää kaukaa.
Yhteenvetona asiat menee ihan hyvin imetystä lukuunottamatta.
Kesän jatkoo kaikille!
Toivottelee Norpanpoikanen ja poika
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=e3848469-4104-11dd-82ea-…!
Kirjotin äsken puoliskan romaania, ja niinpä tää sivusto ilmoitti "keskustelut hetkellisesti poissa käytöstä" tai jotain muuta yhtä kannustavaa...grrrrrrr!!!! Ja sinne se teksti sitte katos - bittiavaruuteen tai jonneki muualle yhtä mystiseen paikkaan. Höh.
Poika nukkuu ulkona railakkaassa vesisateessa, vaan eipä tuo tunnu häntä häirittevän!?! Mietinpä vain, että miten paljo toi vaunujen sadesuoja loppupeleissä vettä pitää!?! Ja samalla toivon, että nukkuis havahtumatta, ettei ite tarvis tonne kaatosateeseen lähtee vaunuja lykkiin... Ulos on nukutettava, kelillä ku kelillä, meillä ku ei poika suostu sisällä päiväunia nukkuun ollenkaa. Ulkoilmaihmisiä siis (äitiinsä tullu).
Vauvan yksinviihtymisestä on ollu puhetta. No, meillä ei puhettakaa, että viihtyis itekseen lainkaa. Isotsiskot kovasti koittaa välillä jätkälle seuraa pitää, mut kyl se tahtoo olla niin, että jätkä vaatii äidin välittömän läsnäolon, ennenku suostuu viihtymään... Sitterissä menee jonku aikaa, mut syli on silti se ehdoton ykkönen seurustelulle, siinä viihtyy kyllä. Rintareppuun oon välillä koittanu, mut siinä ei sit kuitenkaa viihdy - pitää päästä kunnolla iholle ;o) Hoitopöydällä viihtyy myös toisinaan hyvin, olletinki ilman vaippaa (on vissiin niin kiva tuuletella palluruusia :oD ). Että kotityöt tulee tehtyä välillä vähä niinku toisella kädellä...
Kakkaaminen on meillä kans muuttunu ny entisestä "töötitjokavaipassa" kerran-kaks viikossa kakkaamiseen. Ja sittehän sitä tuleeki niin, että jätkä on yleensä niskaansa myöte soosissa ;o) Inhaa.
Jälkivuoto oli mulla tällä kertaa aivan olematonta. Pärjäsin koko ajan pikkuhousunsuojalla, ja välis oli päiviä, että suojaan ei tullu yhtikäs mitää, sit tuli pari pientä tahraa, ja taas pari päivää ilman mitään...ja se vähäinenki loppu jo reilu viikko sitte, että oikeesti vähällä pääsin tällä kertaa.
Viime viikolla olin jälkitarkastuksessa, ja ylläri oli suuren suuri, ku paino on jo alle lähtöpainon!!!! Raskausaikana kiloja tuli joku 12-14, enkä todellakaan oo yrittäny tietoisesti painoa pudottaa tai mitää, päinvastoin - herkut maistuu ja terveellinen, monipuolinen ruokavalio on vain haave ja kaunis ajatus ;o) Päivän ruokavalio on välillä sitä, mitä ny päivän mittaan ehtii suuhunsa pistää (keksejä, pullaa, vaaleaa leipää...). Ja päällepäin ei kyllä näytä siltä, mitä vaaka näyttää... Karmee löysä vattannahka röllöttää tos edessä ja omasta mielestä persustaki on levinny sen sata senttiä...yyyh. Nooh, ehkä se siitä kiinteytyy. Sitte joskus... Alkuviikkojen lenkkeilytki on ny jääny tosi vähälle, valitettavasti. Odotan vaan miehen kesäloman alkua, ehkä sitte on paremmin mahdollisuuksia "omille jutuille"...
Hemoglobiiniki oli mulle ihan ennätyksellinen - 146!!! Enkä oo syöny lisärautaa, enkä oo syöny monipuolisesti ja terveellisesti (näitä terkkari heti ehdotteli, ku "järkytyin" tosta arvosta), tultiinki sit terkkarin kans siihen lopputulokseen, että tämä raskaus ja vauva-aika sopii mun kropalleni!?! Heh.
Avioelämää ollaan palauteltu pikkuhiljaa... Ja yllättävän kivuttomasti ja mukavasti se tän synnytyksen jälkeen lähtiki käyntiin :o) Itse asiassa musta tuntuu, että mä oon jopa se halukkaampi osapuoli välillä...hormoonihäirikkö. Muutenki musta on tullu jotenki tosi läheisyydekipeä, kiehnaan miehen kainalos aina tilaisuuden tullen. Jep, selvä häirikkö. Tuntuu, että meidän suhde syveni entisestään pojan myötä, ollaan ikäänkuin enempi "oikea" perhe nyt, ku on yhteinenki lapsi. Rakastuin mieheeni entistä syvemmin tai jotain... Äääh, mitä siirappia... :oP
Imetys sujuu ja täysimetyksellä mennään.
Ristiäiset olis ens sunnuntaina ja edelleen nimi päättämättä... Onhan tässä aikaa, onhan???? Kääk.
Vielä pitäis se sininen rusetti kastemekkoon värkätä (vaikeaa tälläiselle kaikenmoista näpräämistä kammoavalle) ja joitain leipomuksia tehdä. Suuritöisimmät leipomiset delegoin jo siskolle...
Nyt on pakko mennä tekeen jotain järkevää. Oikeasti. Vaikka se rusetti siihen mekkoon...
KK ja Elmeri 7vko
Täälläkin vettä sataa kaatamalla jee:(...kivaa niille jotka on kesälomalla!
Kivoja kuvia olitte taas laittaneet,kiitos niistä,sööttejä vaaveja:)...!
Imetys sujuu meilläkin vielä toistaiseksi hyvin,saas nähä kuinka kauan...heinäkuun alussa seuraava neuvola niin saa taas nähdä miten tytyn paino noussut.Mulla on jälkitarkastus myös ens kuun alussa täytyy sitten miettiä sitä ehkäsyäkin..vielä ei ole meillä avioelämää aloitettu siis,johtunee minusta:(...Mieheltä on kyllä alkanu tulee vihjaisuja siihen suuntaan enemmän ja enemmän,että kai se olis jo korkea aika;))...Lihottaakohan ne minipillerit? Onko kellään kokemusta?
Juu KisuKameli kirjoitti ettei heillä poju viihdy itsekseen...ei meilläkään tytsy:(...
Aina pitäis kanniskella ja pitää sylissä...Kiva toisella kädellä pitää pimua sylissä ja toisella syödä:)...hetken saattaa sitterissään viihtyä jos jää tuijottamaan tauluja tai kattolamppua keskittyneesti:)...
Eilen meillä oli kolmannen tytön rippijuhlat ja vähän jännitin etukäteen mutta hyvin juhlat meni...kirkossa pimu nukkui koko ajan kaukalossaan ja juhlapaikassa vasta heräsi syömään ja seurustelemaan kiva:)...jaksoi hyvin olla pari tuntia hereillä ja ihaili vieraiden värikkäitä vaatteita;)...
Meillä tyttö kakkaa vaan viiden-kuuden päivän välein mutta muun ajan piereskelee todella lahjakkaasti...ja sinä päivänä kun kakkaa on tavallista kiukkuisampi...muuten tulee jo kovasti hymyjä niin omille kuin vieraillekin:)...
Miten d-vitamiinitipat? Tuleeko vauvoille masuoireita? Mä en ole uskaltanu vielä aloittaa,hyi mua:(... Huomenna vietetään esikoisen 18-vuotispäiviä(täytti jo 29.4) niin sen jälkeen aloitan...jos vaikka tulee itkua ja hammastenkiristelyä:(
Noniin ny taitaa typy heräillä...Voikaa kaikki hyvin!!
T: Miiu ja Jelena 5.7
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=381fb202-4116-11dd-aa49-…!
Liittyisin minäkin joukkoonne, pienokaisemme, tyttö syntyi 10.5 kooltaan 2955 g ja 49,5 cm. Laskettu aika oli kylläkin huhtikuun puolella 29.4. mutta pienokainen viihtyi masussa reilusti yli. Onneksi ei kuitenkaan tarvinnut synnytystä käynnistää, vaan lähti omin avuin etenemään. Enimmäkseen olen kirjoitellut tuolla ensikkojen puolella, mutta ajattelin täällä olevan enemmän meitä samanikäisiä pienokaisia. Norpanpoikasen kanssa kirjoiteltiinkin tuolla odotuspuolen enskoissa yhtäaikaa.
Ristiäisistä olitte keskustelleet. Meillä ne oli nyt juhannuksena, sunnuntaina. Juhla meni mukavasti, hieman tyttö alkuun itkeskeli, ennen kuin löytyi hyvä asento. Eli mahallaan oli isänsä käsivarrella ja katseli sieltä pappia silmiin...;) Nimeä en taida kuitenkaan täällä julkaista, kutsuimme tyttöä Ainoksi ennen oikean nimen antoa, kun syntyi Ainon päivänä. Joten sitä nimeä täälläkin käytän. Kastajaisvaatteiden kanssa meinasi olla itselläkin ongelmaa. Meillä on useammat juhlat tänä kesänä, joten löysin kerralla kaikkiin juhliin asun. Hameen koko on nyt suurempi kuin ennen vaikka muuten kaikki raskauskilot ovatkin hävinneet...
Synnytyksestä olen palautunut hyvin. Jälkivuotoa kesti noin 5 vko ja välillä vieläkin silloin tällöin tiputtelee. Muuten on oma vointi ollut oikeastaan koko ajan hyvä, kun ei kovin pahasti käynytkään. Kilot on tainnut pikkuneiti imeä kaikki pois. Ei ole tarvinnut paljon syömistään säännöstellä, päin vastoin, koko ajan voisi syödä jotain. Jälkitarkastus olisi viikon päästä.
Täysimetyksellä on menty täälläkin alusta alkaen. Viikonloppuna tuntui, että neiti olisi koko ajan rinnalla ja tuntui rinnatkin tosi tyhjiltä. Mutta olisikohan ollut sitä tiheän imun aikaa, kun viikkojakin tuli 6 täyteen. Onko teillä ollut näitä tiheän imun kausia? Kuinka monen tunnin välein teidän pienokaiset syö? Meillä mennään päivällä noin kahden tunnin välein, yöllä on yleensä onneksi yksi pitempi väli n. 3-4 tuntia. Välillä pullon käyttöä olen miettinyt minäkin, että pääsisi itsekin jossain käymään ja mies sillä välin hoitaisi ruokailun, mutta toisaalta siihen on vielä iso kynnys aloittaa. Itsellä kun on noita allergioita, niin jospa tällä imetyksellä saisi vältettyä pienokaisen niiltä. Omaa maitoa kun ei ole riittänyt pumpattavaksi asti.
Yksinviihtymisestä vielä, jonkin aikaa neiti viihtyy sitterissä, niin että saan syötyä tms. Mutta ei kovin kauaa jaksa odotella vaan seuraa haluaa. Illat menee usein sylitellessä, kun ei silloin torkuillekaan rauhoitu sänkyyn. Nukkumaan mennään vaihtelevasti 21-24 välillä. Miten muuten teidän vauvat nukahtaa yöunille? Nukahtavatko itsekseen sänkyyn vai rinnalle vai kuinka?
Koitan tässä tutustua porukkaan pikku hiljaa paremmin.
Hyvää viikon jatkoa! :)
Weera ja Aino 6 vko
Kaikenkattavasti onnittelut viimeisistä vauvauutisista itse kullekin, sen kummemmin ketään nimeämättä! Ja tervetulotoivotukset uusille!
Tosi tylysti nyt vain omanapainen (ja vähän ton pikkujätkänkin napaa) viesti, mutta nukkumatti kutsuu jo. Eli ihmettelyä tuosta jälkivuodosta. Mulla loppu vuoto vajaa viikko sitten, viimeiset päivä tuli ihan sellasta ruskeeta tuhrua enää. Viikonloppuna uskaltauduttiin pupuleikkeihinkin (kahdesti ja _viis_ kumia käytettiin, ei oikeen toimi meillä toi kumien kans pelaaminen), ihan kivasti suju. Maanantaina tuli ruskeaa tuhrua ja eilen olin jälkitarkastuksessa jossa lekuri totes, että niukkaa vuotoa on vielä (vähän syyttävästi, ihan ku se ois mun vika). Tänään on tullu sitten taas ihan kunnolla verta. Koko homma kummastuttaa jo siksi, että esikoisen jälkeen vuoto loppu 3 viikossa. Kipuja ei juurikaan oo, maanantaina oli sellasta menkkajomotusta. Kuumettakaan ei oo ilmaantunu. Epäilyttää, että menkat olis jo nyt alkaneet, mut mitään muutakaan selitystä en keksi. Jälkitarkastuskin oli tosi ylimalkainen, lekuri suhtautu kuin pakolliseen pahaan. Mulla oli poika mukana ja hän sitten "uhrautui" pitämään lasta, kun riisuin/puin housut. Eli suomeks, lääkäri roikotti vauvaa kainaloista, mahdollisimman kaukana itestään, ihan kuin olis pidelly jotain tosi likasta/vaarallista. Kumma tohtori.
Minipillerit se määräsi, kun kieltäydyin kierukasta. Apteekissa en oo vielä käyny, mutta uskaltaakohan niitä ees alottaa, jos toi vuoto on kuitenki jälkivuotoa vielä?
Neuvolassa käytiin tänään, pojallakin oli lääkärintarkastus. Kaik ok, kasvaa riittävästi ja voi hyvin.
nyt nukkumaan, enempi taas paremmalla ajalla (jos vaikka päikkäriaikaan malttais koneella istua hetken)
voikaa hyvin!
aurinkoa odotteleva JN + pikkumies melkein 6vk
Ajattelin avata meille kesäkuulle uuden pinon. Näyttää ainakin alkuunsa siltä, että kuukausikohtainen pino on riittävä. Helpompi, kun löytää kaikkien kuulumiset samasta paikasta. Jos tuntuu jatkossa, että porukka on niin aktiivinen, että tekstiä tulee kovin paljon, niin tehdään uus ketju vaikka kuun puolivälissä..
Kovasti on aikaa siitä, kun ehti kunnolla teidän kuulumisia käydä lukemassa. Pikkumies on sen verran vaativa ollessaan hereillä, ettei koneella istuminen oikein luonnistu ja toisen nukkuessa on pakko hoitaa jotain kotitöitäkin. Illalla olis hetki aikaa istahtaa koneelle, mutta sen verran päivän tohinat verottaa, ettei jaksa keskittyä kovin paljoa..
(ja niinhän tuo taas naputtelu keskeyty, kun toinen havahtui kun ei tissi ollutkaan suussa)
Muutamia ihan uusiakin on joukkoon löytynyt, kiva juttu ja tervetuloa!
Pitäiskö meidän väsätä joku esittely-ketju?
Kaksviikkosneuvolassa oltiin viime viikolla, paino nousee hyvin ja muutoikin kaikki ok. Seuraava neuvola on ens viikolla, kun tulee kuukaus mittariin.
Mites muilla ristiäiset/nimiäiset? Meillä on aikatauluongelmien takia jo viikon päästä lauantaina. Mulla on ongelma, ettei mitkään juhlavaatteet joko a. mahdu rintojen kohdalta päälle tai b. näyttää mahan kohdalta makkarankuorelta tai c. niiden kanssa imettäminen on mahdoton tehtävä. Eli pakko suunnata vaatekauppaan metsästämään jotain suht edullista kesämekkoa, joka päällä onnistuis vielä imetyskin. Vinkkejä?
Muuotin ristiäishommista on jotain jo hoidettuna.. Nimeä ei enää onneksi tarvii kauheesti pohtia, jollei sitten tuu viimehetkessä muutettua päätöstä. Kummit on valittuina. Tarjottavat on osittain mietittyinä, toteutus on sitten ens viikon aikana..
Isyyslomasta oli puhetta. Meillä mies piti heti synnytyksestä ja kolmen viikon lomailu loppui siis tällä viikolla. Pikkusen jännitti tuon töihin paluu, että miten kahden lapsen kanssa pärjää, mutta kivasti on menny ku esikoinenkin on kuitenkin päiväkodissa osan viikosta. Onneks miehen kesälomaan ei oo kauheesti aikaa, jotenki paaaljon helpompaa, kun se on arjessa auttamassa..
Imetyksestäkin juttelitte. Meillä esikoisen kanssa ei onnistuttu, mutta nyt näyttää hyvältä. Maitoa riittää niin, että oon saanu muutamana aamuna sitä pakastimeenkin asti säilöttyä. Ihan hyvä, että sitä varastossa on, tulee jo huomenna tarpeeseen, kun lapset on illan mummolassa. (mennään miehen kanssa Kivenlahtirokkiin, yötä en uskalla vauvasta olla erossa, mutta muutama tunti menee varmaan ihan ok)
Meillä ei vielä olla ulkonukkumista harrastettu muuta kuin lenkkien yhteydessä. Nukahtaa vaunuihin nopsaa ja jatkaa uniaan sitten sisälle tultuakin vaunuissa. Muutoin ollaan ulkoiltu ja aika paljon, mökilläkin käytiin päiväretkellä. Tosin ei se ihan kunnon ulkoilua ollut, pikkujätkä vietti päivän liinassa..
Nyt mentävä laittamaan pyykit pyörimään, muutoin meillä on kohta kaaos jos jätän kokonaan kaikki kotihommat tekemättä ;)
JN + pikkumies 3vk ja isompi jätkä 3,5v
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=83cd590d-32e7-11dd-8384-…!
Heräsin perjantaina 9.5 kolmen aikaan aamulla supistuksiin ja niitä supistuksia tulikin kuuteen saakka vartin välein. Sit loppu ja kymmeneen mennessä tuli muutama hassu supistus, kymmeneltä kuitenkin alko supistuksia tulemaan heti n. viiden minuutin välein. Sairaalalle soitin ja sanoivat, että pari tuntia voin rauhassa olla kotosalla. Mies tulikin kahdentoista aikaan kotiin kun supistuksia tuli vielä ja oli kipeitäkin. Puolen yhden aikaan tuli lapsenvahti ja me lähdettiin miehen kanssa sairaalaan näytille. Viisi vaille yksi oltiin ilmottautumassa siinä luukulla ja minä itkin kun sattu niin kauheasti. Muutaman minuutin odottelun jälkeen päästiin huoneeseen ja heti sanoin kätilölle et voisin vaikka ponnistaa. Kätilö katto kohdunsuun tilanteen ja totes, että 10cm auki. Nopeesti vaatteiden vaihto ja saliin. Salissa yritettiin puhkasta kalvoja, ei onnistunut. Sain oksitosiinia (?), jotta supistuksia tulisi, kun niiden väli alkoi pitenemään. Poika syntyi 13.16 ja vedet meni vasta kun hartiat tuli ulos. Sairaalassa ehdittiin olla siis 20 minuuttia ennen kun vauva oli maailmassa.
Äitienpäivänä päästiin kotiin opettelemaan elämää kahden kanssa tosiaan ja alko olikin aikas koheltamista. Vauva oli 6 päivää kun mulle tuli rintatulehdus. Neljä päivää siitä niin esikoinen sairastu vauvarokkoon ja sairasti sitä viikon. Onneks mies oli isyyslomalla ne kaksi viikkoa. Arki sujuu nyt hyvin jo oli mies töissä tai kotona.
Vauvalla on ollut hieman masun kanssa ongelmia. Ilmaa kovasti ja kävinkin eilen apteekista hakemassa Cuplatonia, jos vaikka auttais se. Imettäminenkään ei suju ongelmitta. Maito ei riitä ja korviketta on alusta asti pitänyt antaa lisäksi. Esikoisen kanssa imettäminen loppui kokonaan 2,5 kk:n iässä. Elättelen toiveita, että nyt päästäisiin edes sinne asti.
Vauvan nimi on päätetty. Oli aika vaikeaa, kun tuntui, ettei sopivaa nimeä ole olemassakaan. Yhteismielin nimi kuitenkin päätettiin ja se julkistetaan viikonlopun aikana. Varsinaisia nimiäisiä ei järjestetä, mutta kakkukahvit oon luvannu tarjota.
Eilen käytiin 1kk neuvolassa. Hyvin on poika kasvanut, painoa oli nyt jo 4340g (syntyessään 3680g) ja pituutta 54cm. Muutenkin kaikki tuntui olevan kunnossa, ainakaan terkkari ei ollut mistään huolissaan. Kuukauden päästä sitten lääkärikäynti ja itselläkin jälkitarkastus.
Kuva on sairaalassa otettu, en ole saanut koneelle vielä uudempia.
Aurinkoista kesän alkua kaikille!
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=e78ecfca-3327-11dd-a840-…!
monta kertaa olen yritänyt kuulumisia laittaa mutta aina on tullu jotain ongelmia, no jos nyt onnistuis.
Eli tänään tuli kaks viikkoo täyteen ja hienosti on menny. No maidon nousu oli kauheempaa kun muistin mutta muuten ei oo ollu ongelmia. Isot siskot on ottanut pikku veljen hyvin vastaan ja kovasti haluaa auttaa vaippan vaihdossa ja muissa. Vauva on tosi tyytyväinen ei se juuri ees itke vähän vaan narisee. Kyllä tiedän vielä olevan eessä senkin päivän kun mikään ei suju, mutta täytyy nyt nauttia tästä ajasta.
Eilen oli neuvola, kovasti oli poika kasvanut: 4180g ja 55cm, hattu oli 38. (Syntymä mitat 3705/50/36). Muutenkin kaikki ok.
Kastajaiset olis sitten kesäkuun lopussa, nimikin on jo valmiina. Mulla kanssa omat vaatteet ongelma. Ois ihanaa ostaa joku oikee imetys mekko mutta ne on niin kamalan kalliita.
nanna:)
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=21862c62-33a3-11dd-a840-…!
Jettaneito taisi kysellä ristiäisvaatetuksesta...? Mää ostin kesän juhliin (yhdet valmistujaiset,rippijuhlat ja ristiäiset) väljän tunikan ja caprihousut,semmoset vähän juhlavammat.Musta on ihan hyvät ja kun omat vanhat vaatteet on vielä vähän naftit niin ostin vähän reilumpaa kokoa että varmasti menee;)...ja tosta tunikasta ei joka läskit näy:))...
Mullakin on se maidontulolääke nyt loppunut saas nähä miten eukon käy...posket on ainaski pimulla pyöristyny ja kaksoisleuka ilmestyny että kyllä sieltä jotain vielä tulee mutta saas nähä miten kauan;))...
Täytyy kehaista viime yönä pimu nukkui täydet viisi ja puoli tuntia heräämättä ja antoi mamman nukkua väsymystään pois ihanaa:)...Yleensä syö pari-kolme kertaa yössä.
Silmät on edelleen tulehtunu,ei auttanu antibioottitipat ei keitetty vesi ei mikään:(...Maanantaina 1.kk neuvola täytyy kysellä terkalta mitä tehdä??! Onko teillä muilla tämmöstä ongelmaa??
Söpöjä vauvankuvia olitte taas laittaneet,ihania niitä on niin mukava aina katsella:)...Pieniä prinssejä ja prinsessoja!
Lämmintä viikonloppua kaikille mammoille ja tuhisijoille!!
T: Miiu ja Jelena 7.5
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=8b5a690a-33b8-11dd-8384-…!
Kiitos Jettaneito pinon avaamisesta. Kyllä tämä pinoilu varmaan tästä pikkuhiljaa vilkastuu.
Sää suosii meitä äitiyslomalaisia, harvoin on kesäkuussa tämmöiset helteet. Meidänkin vauva nukkuu rattaissa tosi hyvin ja mielellään mutta itse asiassa tyttö nukkuu ihan hyvin muuallakin.
Meillä on ristiäiset kesäkuun lopussa mutta en ole vielä uhrannut ajatustakaan tarjoiluille saati vaatetukselle, nimi on sentään päätetty. Jospa alennusmyynnistä löytyis jotain. Elättelen toiveita, että ainakin keskivartalo vähän juhliin mennessä kutistuu
Kuva on vanha, tyttö on siinä vasta kuusi päivää vanha ja nyt jo kohta kuusi viikkoa. Eilen hymyili mulle ihanasti ensimmäistä kertaa ihan oikeasti eikä tuijottanut jonnekin hiusrajaan tai vääntänyt pierua.
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=31a87336-346f-11dd-a840-…!
Ajattelin tulla nopeasti tarkistaan kuulumiset ja kirjoittelemaan jotakin. :)
Meidän pikkuinen on ollut vähän nuhainen nyt muutaman päivän. Poika nukkuu ulkona ja autossa erittäin tyytyväisenä ja jotenkin on onnistunut luikertelemaan tiensä äitin ja iskän viereen öisin :) Pinnasänky on kyllä sängyn vieressä, mutta ehkä pikkuisella on turvallisempi olo olla äitin ja isin vieressä :) Nukkuu siis aika levottomasti omassa sängyssään..
Eipäs täällä kummempia. Itselläni hormonit hyrrää ja aika ajoin on täysi työ elää itsensä ja tuntemustensa kanssa. Eiköhän se tästä..
Ristiäiset on meillä vasta heinäkuun lopussa, eikä nimeäkään ole vielä päätetty. Ehtiihän sen :)
sama84 ja nuusku 16vrk
Pääsimpäs minäkin vihdoin tälle puolelle kirjoittelemaan!
Maanantaina 2.6 illalla 21.45 syntyi meidän poikavauva. Pituutta oli 51cm ja painoa 3880g, päänympärys 37cm.
Aamulla klo 5 alkoi supistuksia tulla, mutta ei säännöllisiä. Kolmen aikaan kävin vielä neuvolassa ja kaupassa, joskin jäin kaupassa penkille istuksimaan ja mies hoiti ostokset. Esikoinen oli mummilassa hoidossa. Neuvolan täti arveli että sairaalaan lähdettäisiin vielä saman illan aikana, mutta en uskonut, että jo tunnin päästä oltaisiin matkalla.
Perillä olin 4cm auki ja kätilö sanoi että epiduraalia ei vielä ihan kannattaisi antaa, jos odotettaan tunti. No klo 18 tilanne sama, klo 19 tilanne sama, 19.30 sanoin, että nyt mä haluan sen puudutuksen. Aine oli selässä 20 jälkeen ja vaikutti joskus 20.30 ihanasti. Samalla napsahti lapsivedet. Klo 21 kätilö sanoi, että laittaa vauvalle anturin päähän. Olinkin jo 8cm auki ja huolestuin, kun mies oli juuri lähtenyt syömään. 21.15 huusin, että pakko ponnistaa ja mies tuli samassa myös sisälle huoneeseen. Tutkimuksen jälkeen todettiin, että vielä oli joku reuna, ettei ihan vielä saanut ponnistaa. Aivan kamala tunne. Läähättelin siinä ja huusin että on ihan pakko. 21.23 sain ponnistus luvan. 22min jälkeen poika oli maailmassa, vaikka joka välissä huusin, etten pysty! Kätilö oli aivan ihana ja kannustava ja mieskin tuki ja hoki, että kyllä pystyn. Kun muksu oli maailmassa itkin helpotuksesta, että se oli ohi!
Kotiin tultiin torstaina ja kaikki on mennyt hyvin. Esikoinen on ottanut vauvan hyvin ja pyytää nykyisin paljon isiltä apua, kun minä syötän vauvaa.
Vähän sekava kirjoitus, mutta tässä helteessä ajatukset vähän takkuaa...
Mukavaa kesäistä viikonloppua!
Tähti ja poika5vrk
Hei,
Meillä tytöllä nyt ikää kolme viikkoa ja kaksi päivää. Olin itse varautunut, että vauva menee yliaikaiseksi ja syntyisi vasta ensi viikolla. Hassua kun tyttö on jo ollut maailmassa tovin ja aletaan jo vähän olemaan tuttuja keskenään.
Vieläkin meidän neiti nukkuu paljon. Välillä kun masu vaivaa saattaa taistella pitkiä aikoja hereillä känisten, mutta mitään varsinaista seurustelua ei vielä kauheasti ole. Vatsavaivojen takia aloitin eilen maitohappobakteerit vauvalle ja olen koittanut tarkkailla syöttövälejä, ettei syö liikaa. Meillä kun syödään pullosta, niin tulee herkästi annettua liikaa ja sitten pulauttelee pois ja huutaa masua. Eli harjoittelua meillä vaatii pulloruokinta. Masu on selkeästi parempi kun ruokaa saa noin 3-4 tunnin välein ja silloin sitten isomman määrän, kun että syö tunnin välein pientä määrää. Onkos teidän muiden vauvat paljon jo hereillä?
Ristiäiset meillä on tämän kuun lopussa, mutta vauvaa on kutsuttu omalla nimellään (Olivia) alusta asti, joten ei tule ylläreitä kellekkään. Vaatteet ovat myös minulle ongelma :) Onneksi ostin raskausaikana yhden mekon, jonka voi laittaa vaikka ei ole raskaanakaan... nythän muoti on vatsan kohdalta niin väljää. Ongelmana on mulla vaatetus muutenkin, kun sektio haavan kohtaan ei oikeen kärsis mitään laittaa... ja kaikki vaatteet kuulus olla just siinä. No trikoo housuilla mennään viissiin syksyyn saakka.
Ensi viikko jännittää, kun ollaan esikoisen ja vauvan kanssa päivät kaksin. Puistoon tarttis kuitenkin päästä päivittäin, että koko joukolla pysyy päät kasassa. No kaverilta sain kantoliinan lainaksi, joten täytyy puistossa nostaa siihen, jos vaunuissa ei viihdy. Tuttiakin kovasti harjoitellaan ja välillä jo pysyy hetken suussa. Pullon voi onneksi näillä keleillä ottaa helposti mukaan, jos nälkä yllättää pahasti. No kait me jotenkin selvitään. Ainakin raskauskilot karisee, kun touhuaa koko ajan jotain eikä ehdi itse kunnolla syödä!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kesäterveisin Winnie ja tytöt: 3 viikkoa + 2 päivää ja 4 vuotta
...oltiin tipahdettu jo niin kovin kauas.
Mun on ihan pakko heti hehkuttaa näiden viilenneiden kelien puolesta, mun mielestä sais jatkua vaikka koko kesä näin koleena!?! Oikeesti- meillä pikkumies suostuu nukkuun kunnon päikkäreitä ulkosalla :o)
Eilenki päästeli 4 tuntia putkeen, ja sit kävin ite vähä herättelemässä, ku tuntu että tissit räjähtää (ja mä en haluu lypsyrumbaan ruveta)... Ja nytki on nukkunu kolme tuntia inahtamatta. Ihan uskomatonta, ku tähän asti on saanu käydä lykkimäs vaunuja viidentoista minuutin välein, että on saanu jätkän nukkuun edes parisen tuntia...
Niih, eli ny olis periaattees mahdollista saada jotain tehdyksikki, mut en osaa oikeen tarttua mihinkää...sitä on niin tottunu siihen, että vähä väliä tarvii lähtee ulos työnteleen vaunuja, ni ei oikeen tajuakkaa tämmöstä. Jatkuis vaan tälläsenään...
Yöt meillä on vaihtelevia, mut se eka pätkä edelleen nukutaan hienosti 4-5 tuntia putkeen, ja sen jälkeen sit toisinaan menee hienosti vielä pari n.kolmen tunnin pätkää (syöttö välissä), ja toisinaan ne pätkät on hyvin rikkonaisia ku ähistään ja kitistään ja piereskellään. Mut onneks sentään tuo eka pätkä on pääsääntöisesti hyvä (vielä ku ite malttais mennä aikasemmin nukkumaan!?!). Ekan pätkän nukkuu omassa kopassaan ja loppuyön meidän sängyssä.
Viime viikolla meni yks yö aivan ylihienosti - poika nukahti puol 10 ja heräs aamuviideltä ekan kerran syömään!!! Kyllähän oli levänny olo itelläki sen jälkeen...aivan luxusta :o)
Hereilläoloajat on pidentyneet, ja poika jo kovasti koittaa seurustella ollessaan hyvällä tuulella (=ei masuvaivoja). Aivan ihana pieni miehenalku, ei voi muuta sanoa.
Ristiäisasua muutki on tuskailleet - sama vika hartikaisella :oP Mulla on kyllä yks käypä mekko (siis sopivan väljä ja imetyskin onnistuu), mut ku se on ollu mulla jo vuodesta kivi ja käpy, ja oon sillä kulkenut juhlat jos toisetkin (ja lisäksi sitä on ehtiny lainaamaan mun äitini ja yks siskoistaniki jo), niin vähän tekisi mieleni jotain uutta... Meillä ku olis muutamat muutkin kesäjuhlat tiedossa (miehen tyttö pääsee ens su ripiltä, tosin ei mennä ku kirkkoon, mut silti, juhannuksena olis kaverin häät, sitte ne ristiäiset ja loppukesällä vielä yhdet häät), niin haluaisin edes joihinki juhliin jotain uutta päälle!!!
Vaan eipä tuon pikkumiehen kans mennä niin vain vaateostoksille, se kun ei hereillä ollessaan viihdy vaunuissa yhtään... Niin sovittele siinä sitte kolttuja ku mukula karjuu punasena vaunuissa :oP Johan tuijoittais mummot mut pihalle. Ja soittais vielä sossuntädin paikalle ;o))) Että vaateshoppailut odottakoot aikaa tulevaa.
Muhun on iskeny kauhee heppakuume, ja ollaan täs ny käyty muutamia kattomassa... Aina joku hulluus iskee, minkäs teet!?! Ihan niinku mulla olis hirveesti aikaa paneutua johonki polleen tässä elämänvaiheessa...joo-oh. Ku meinaa nuo jo olemassaolevatki (1 hevonen ja 1 poni) jäädä vallan huonolle huomiolle. Plääh. Onko täällä muita hevosihmisiä?
Palataan astialle :o)
KK ja Elmeri 1kk4pv
Meidän pikkuneiti on nyt sitten aloittanut ulkomaanmatkailun, kotiuduttiin tänään ruotsinristeilyltä joka sujui lähinnä nelivuotiaan isoveljen ehdoilla. Tyttö on koko ajan nukkunut rattaissa tosi hyvin ja matkarattaissa näytti viihtyvän hereilläkin, joten senkin puolesta reissu sujui ihan hyvin.
Isoveli lähtee huomenna mummun kanssa maalle juhannuksen viettoon, joten meillä on ihanan rauhallinen juhannus tiedossa.
Onko kellään hyviä neuvoja millä kaulamakkaroiden välien ihon saisi pysymään kunnossa. Sinne tuppaa kertymään nöyhtää ja puklia yms. ja iho punoittaa aika ikävästi vaikka miten yritän putsailla.