Voiko 5 v ja 8 v jättäää yksin kotiin esim tunniksi?
Pojilla on kännykkä ja naapurissa ihmiset kotona. Voisin naapureille sanoa, että olen poissa hetken. Kävisin lenkillä tossa lähiympäristössä.
Kommentit (26)
pörräisin lähellä kotia, soittaisin ainakin kerran, että kaikki ok.
Pakkohan sitä itsenäisyyttä ja vastuuta on joskus opettaa. Ja 8v pystyy kyllä vahtimaan 5v jos itse vain on vastuullinen yms...
Toisaalta nico-jeminaa on imetettävä ainakin 5 vuotiaaksi, saatettava kouluun ja oltava läsnäolevana, askartelevana ja ihan itse kaikki luomusti kokkaavana kotiäitinä lasten täysi-ikäisyyteen asti, ja sitten toisaalta 8 vuiotiaan pitää oppia itsenäsyyteen ja vahtimaan 3 v nuorempaa pikkuveljeä, oltava vastuussa tästä.
Toisaalta lastensuojeluilmoitus on paikallaan jos äiti jättää lapset isälleen tai isovanhemmille, aikuiselle lapsenlikalle, ja lähtee itse lauantai-iltana kapakkaan, mutta sitten tämän ikäiset voi kuitenkin jättää huoletta keskenään ottamaan vastuuta toisitaan ja itsestään kun mami haluaa lähteä ihan yksin ja ihan itse lenkille? Kiertämään korttelin, vai? ja sitten soittaa että miten menee, äiti täällä vielä hölkkää? Toisaalta ei saisi kusellekaan mennä ilman että joku katsoo lapsia, mutta sitten taas.... voi vittu.
En ymmärrä, mitä omaa aikaa lenkille päästäkseen tarvitsee ihminen, jolla on vastuuta ottava ja sitä jakava puoliso olemassa? On mahdollisuus siis hengähtää jos lapsivapaata tarvitsee tai haluaa, ei ole 24/7 tenavissa kiinni.
Eikös se ap-n mies tule sieltä ihan tänään kotiin? JOs niinku äiti haluaa lähteä lenkille, niin voisi odottaa että se isi on kotona lasten kanssa. Ja lähteä sitten hölkkäilemään. Niinku ihan semmonen ero, verrattuna yksinhuoltajaan tai semmoseen, jonka puoliso on paljon pois.
Näissäkin tapauksissa äitiä neuvotaan harrastamaan liikuntaa kotipihalla tai keittiössä tai olohuoneessa. Eikä niin, että laita lapset nukkuu, jätä kotiin yksin, ja mene. Älysitkö?
Pakkohan sitä itsenäisyyttä ja vastuuta on joskus opettaa. Ja 8v pystyy kyllä vahtimaan 5v jos itse vain on vastuullinen yms...
Toisaalta nico-jeminaa on imetettävä ainakin 5 vuotiaaksi, saatettava kouluun ja oltava läsnäolevana, askartelevana ja ihan itse kaikki luomusti kokkaavana kotiäitinä lasten täysi-ikäisyyteen asti, ja sitten toisaalta 8 vuiotiaan pitää oppia itsenäsyyteen ja vahtimaan 3 v nuorempaa pikkuveljeä, oltava vastuussa tästä.
Toisaalta lastensuojeluilmoitus on paikallaan jos äiti jättää lapset isälleen tai isovanhemmille, aikuiselle lapsenlikalle, ja lähtee itse lauantai-iltana kapakkaan, mutta sitten tämän ikäiset voi kuitenkin jättää huoletta keskenään ottamaan vastuuta toisitaan ja itsestään kun mami haluaa lähteä ihan yksin ja ihan itse lenkille? Kiertämään korttelin, vai? ja sitten soittaa että miten menee, äiti täällä vielä hölkkää? Toisaalta ei saisi kusellekaan mennä ilman että joku katsoo lapsia, mutta sitten taas.... voi vittu.
ehkäpä täällä on kahden tyylin ihmisiä, niitä, jotka paapovat lapsia, ja huutavat tässäkin ketjussa että ei saa mennä lenkille, ja sitten meitä joiden mielestä se on ihan ok, eikä lastensuojeluunkaan tarvi tehtailla ilmoituksia.
Heh heh, oliko provo?
Tottakai voi, ja hyvä onkin vähän harjoitella. Monet 8-vuotiaat lähtee yksin kouluun ja tulee yksin kotiin koulun jälkeen.
En ymmärrä, mitä omaa aikaa lenkille päästäkseen tarvitsee ihminen, jolla on vastuuta ottava ja sitä jakava puoliso olemassa? On mahdollisuus siis hengähtää jos lapsivapaata tarvitsee tai haluaa, ei ole 24/7 tenavissa kiinni.
Eikös se ap-n mies tule sieltä ihan tänään kotiin? JOs niinku äiti haluaa lähteä lenkille, niin voisi odottaa että se isi on kotona lasten kanssa. Ja lähteä sitten hölkkäilemään. Niinku ihan semmonen ero, verrattuna yksinhuoltajaan tai semmoseen, jonka puoliso on paljon pois.
Näissäkin tapauksissa äitiä neuvotaan harrastamaan liikuntaa kotipihalla tai keittiössä tai olohuoneessa. Eikä niin, että laita lapset nukkuu, jätä kotiin yksin, ja mene. Älysitkö?
äiti haluaa mennä lenkille nyt. Illalla ei ehkä huvita, sataa vettä tai tulee vieraita. Menkööt juoksemaan nyt kun kerta haluaa.
Näissäkin tapauksissa äitiä neuvotaan harrastamaan liikuntaa kotipihalla tai keittiössä tai olohuoneessa. Eikä niin, että laita lapset nukkuu, jätä kotiin yksin, ja mene. Älysitkö?äiti haluaa mennä lenkille nyt. Illalla ei ehkä huvita, sataa vettä tai tulee vieraita. Menkööt juoksemaan nyt kun kerta haluaa.
Jos se ap haluaa mennä lenkille ja jättää kakaransa keskenään pihalle, niin mitä se täällä lupaa kyselee? Senkun menee.
"hei mä tartten neuvoo et voinxmää niinku tänää istuu täs koneell ku mun miäs on kotona ja isosisko leikkii mun lasten kaa ni onkx iha ok et mä oon täs enkä vaik laita ruokaa just ja mun miäs meni kauppaan ostaa jotain mistä se tekee safkaa lapsille ja jätti lapset tänne kotiin ni voix 8 vuotiaan jättää kattoo 3 vuotiasta ne leikkii tuol tosi nätisti 15 vuotiaan isosikon kaa...." ja entäs jos mä meenki pihalle leikkaa ruohoo ja lapset on sisällä ni mitä mmieltä ottee ja mitä ruokaa mä tekisin mun lapsille huomenna ku tänään mies tekee jotain jauhelihasta ja voinx mä lämmittää kanan koipia jotka tein eilen ja ne oli yön yli jääkaapissa vai pitääx ne nakata roskiin ku ne haisee mut mä en tiä haiseex ne vaan sille marinadille vai mille,...." ett niinkusiisniinku tälleen vai.
Jos se ap haluaa mennä lenkille ja jättää kakaransa keskenään pihalle, niin mitä se täällä lupaa kyselee? Senkun menee.
"hei mä tartten neuvoo et voinxmää niinku tänää istuu täs koneell ku mun miäs on kotona ja isosisko leikkii mun lasten kaa ni onkx iha ok et mä oon täs enkä vaik laita ruokaa just ja mun miäs meni kauppaan ostaa jotain mistä se tekee safkaa lapsille ja jätti lapset tänne kotiin ni voix 8 vuotiaan jättää kattoo 3 vuotiasta ne leikkii tuol tosi nätisti 15 vuotiaan isosikon kaa...." ja entäs jos mä meenki pihalle leikkaa ruohoo ja lapset on sisällä ni mitä mmieltä ottee ja mitä ruokaa mä tekisin mun lapsille huomenna ku tänään mies tekee jotain jauhelihasta ja voinx mä lämmittää kanan koipia jotka tein eilen ja ne oli yön yli jääkaapissa vai pitääx ne nakata roskiin ku ne haisee mut mä en tiä haiseex ne vaan sille marinadille vai mille,...." ett niinkusiisniinku tälleen vai.
yritä rauhoittua, ap menkööt lenkille ja sä voit jatkaa kärpästen kattelua.
Meillä oli nuorin 4v, seuraava 6v ja vanhin 10v kun mentiin monestikin tunnin kauppareissulle. Ei mitään ongelmia.
[i
[/quote]
Mitä sitten aloit vänkäämään??
siis miksi ihmeessä 8v pitäisi laittaa vastuuseen 5v lapsesta? Koska siitähän käytännössä on kysymys.
Mene ja kysy niiltä äideiltä jotka ovat näin tehneet ja sit on sattunut jotain, äläkä niiltä joille ei ole sattunut. Voi meinaan olla että aika moni olis saattanu miettiä jälkikäteen uudelleen...
vaikka tietenkään sun lenkkiaikana ei mitään satu
voi itsenäisyyden opettaminen pyhä sylvi, nää on näitä jotka pakkaa oven viereen laukun että laps tajuaa muuttaa pois. Ei ole tainnut aikuinen itse saada olla lapsi lapsena kun on niin kiire opettaa aikuistumista ja itsenäisyyttä. Mikä ihmeen kiire siinäkin pitää olla?
"tervehenkinen" palstailija. Järjenkäyttö salittu joka asiassa..En ymmärrä näitä tapauksia joissa ollaan heti tekemässä ilmoitusta pienestäkin poikkeavuudesta (lue: tavasta jolla itse tekee kaiken).
Oma 8v on niin vastuullinen, ettei minua ainakaan pelottaisi jättää 5v kanssa hetkeksi kahdestaan kotiin..
Mä jätän ronskisti lapset hoitoon jos haluan baariin, mummot ja paapat innoissaan kun saa joskus olla keskenään lastenlasten kanssa. Jos mä haluan lenkille tai kauppaan, niin 8v jää yksin kotiin ja 2v lähtee mukaan. kun tenava oli 5v, sairastui hän vesirokkoon. Jätin lapsen yksin n.10 -15min ajaksi, kun koira oli pakko viedä pissalle. Poika säilyi hengissä.
Mene ja kysy niiltä äideiltä jotka ovat näin tehneet ja sit on sattunut jotain, äläkä niiltä joille ei ole sattunut.
sinä varmaan osaat nyt luetella montakin tapausta?
Yleensähän isompi saattaa kiusata pienempää. Puoli tuntia varmaan olisi ihan ok, jos nopeasti piipahtaisit jossain ja lapset tuijottaisivat koko sen ajan "videoita" yhdessä paikassa.
Meidän lapset kyllä voi jättää tuon ikäisinä ja noilla ehdoilla, esim. juuri että naapuri tietää eikä poistu sillä aikaa kauppaan.
Mä voisin tietty ottaa pojat mukaan pyörillä...
Mä voisin tietty ottaa pojat mukaan pyörillä...
Voisin harkita 5- ja 8-vuotiaiden yksin jättämistä tunnin ajaksi, mutta en todellakaan tuollaisesta syystä. Tekisi se liikunta lapsillekin hyvää!