Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko belgianpaimenkoira epäluotettava rotu lapsiperheeseen?

Vierailija
25.07.2011 |

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

onkohan sinulla 12 v näyttö vai käyttö mali, niissä on tosiaankin eroa..

Vierailija
22/33 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelottavaa luettavaa, ihmiset ottavat koiria tietämättä rodusta mitään ja sit kirjoitetaan jossain palstalla että koira murisee lapsille!! käyttäkää hyvät ihmiset vähän järkeä ja sitä internettiä koiraa hankiessanne! Säästytään tällä tavoin niiltä iltasanomien shokkilööpeiltä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on 3,5 vuotias tervu uros. Parempaa perhekoiraa saa etsiä. Lapsia on kolme ja kaikki alle kouluikäisiä. Tänään juuri katsoin ikkunasta miten ihanasti koira leikki lasten kanssa ulkona. Kävivät pitkän lenkin moottorikelkkareittiä ja sitten vielä umpihankikävelyä päälle. Koira on aina innolla lasten kanssa leikeissä. Tottelee meidän 5 ja 4 vuotiaita ihmeellisen hyvin. Eli peruskäskyt tottelee lapsia (istu, maahan, paikka, seuraa, etsi ja hae). Sisällä leikkii myös lasten kanssa :) Ihania ovat yhdessä ja erikseen.

Koira on loistavista vanhemmista ja luonteessa ei ole moitteen sijaa. Muutenkin ollut täysin terve tähän saakka. Tiedän, että aina ei käy belgin luonteen suohteen näin hyvin kuin meillä kävi. Pennusta asti lasten kanssa kun on saanut kasvaa niin ovat tärkeitä tosilleen.

Vierailija
24/33 |
19.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ottaa näitä työhön jalostettuja koiria kotiin? Onhan ne komeita mutta todella haastavia. En ottaisi Huskyakaan ellen aikoisi vedättää koiravaljakkoa. Vaikka koira onkin upean näköinen.

Itsellä on muuten sekarotuinen jossa neljännes sakemannia, muuten näitä perus lulluttelurotuja. Ja energiaa ja älliä on niin että joskus tekis mieli laittaa se vaikka järjestelemään ullakkokomeroa siksi aikaa kun minä hengähdän. En todellakaan antaisi koiraa hoidettavaksi lapsille, olen ainoa jolla se pysyy hihnassa ja joka saa sen olemaan hyppimättä.

Vierailija
25/33 |
06.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa esim. malinoisista tietoa: http://koirarodut.suntuubi.com/?cat=558 ja löytyy tuolta nuo muutkin muunnokset mutten jaksa kaikkia linkittää.

En kyllä ottaisi lapsiperheeseen, enkä suosittelisi, tietysti riippuu ihmisestä paljon, mutta jos nyt lasten lisäksi on tuntikausia aikaa kouluttaa, lenkittää ja teettää koiralle hommia niin mikä ettei.. Mutta mikään 1-2 tunnin kävelylenkki lastenvaunujen vierellähän tuollaisille koirille ei riitä mihinkään.

Vierailija
26/33 |
06.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu todella paljon yksilöistä. Jotkut kasvattajat kiinnittävät enemmän huomiota hermorakenteeseen ja kovuuteen, kasvattavat koiria jotka eivät ole ollenkaan arkoja ja herkkiä. Toki tietynlaista säpäkkyyttä, räväkkyyttä ja energisyyttä varmasti jokaisesta belgistä löytyy, kuuluu rodun luonteeseen. On niitä arkojakin, jos kasvattajat kiinnittävät huomiota vain sen kauniin ulkonäön jalostukseen, eivätkä kiinnitä ollenkaan huomiota luonteeseen.

Minulla on belgi ja ystävälläni on belgi. Tulevat todella hyvin lasten kanssa toimeen (toinen on lapsiperheessä). Vaatii hyvän pohjakoulutuksen ja liikuntaa, ei todellakaan sovellu sohvakoiraksi. Sopii kyllä ensimmäiseksi koiraksi määrätietoiselle ihmiselle, joka tykkää liikunnasta ja koiran kanssa puuhailusta (kun joku täällä valitteli, että on niin vaativa rotu ettei itse uskalla vielä ottaa vaikka muita koiria on ollut...ja pöh). Eli, jos olet määrätietoinen, urheilullinen ja tykkäät ikileikkisästä koirasta, tiedät että kärsivällisyytesi riittää hyvään pohjakoulutukseen ja jopa harrastukseen asti (ei tartte kisailla, kunhan antaa koiralle tekemistä) ja olet valmis ottamaan selvää hyvistä kasvattajista, jotka panostavat nimenomaan kasvatuksessaan koiran hyvään luonteeseen, niin kyllä belgi sopii oikein hyvin lapsiperheeseen.

P.s. ne labbikset ja kultaiset noutajatkin tarvitsevat tekemistä, liikuntaa, aivojumppaa ja koulutusta. Jos lähtee niistä lähtökohdista, että haluaa söpön koiran jonka kanssa ei kiinnosta tehdä yhtään mitään, ei kannata hankkia koiraa ollenkaan. Tämä näille labbiksen ja kultaisen noutajan huutelijoille.

Vierailija
27/33 |
06.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se ihan hyvä palveluskoirarotu, jos haluaa harrastaa jotain palveluskoiralajia. Mutta esim. malinoisia en ihan kotikoiraksi ottaisi. Jos vaikka vertaa saksanpaimenkoiraan, mali on paljon "räjähdysherkempi".

Eräs tuttavani, joka harrastaa palveluskoiralajeja, on omistanut ensin kolme saksanpaimenkoiraa (itsellänikin on) jta nyt omistaa malinoisin. Hän kuvaili eroa niin, että kun sakemanni makailee vaikka keittiössä, ja kattilakaapissa rymähtää kattilat itsekseen, saku kääntää päätä ja katsoo että mikäs se siellä ryskää ja tassuttelee haistelemaan tai ei viitsi edes sitä. Malinois ryntää sekunnin sadasosassa pakosalle, mutta tulee kohta takaisin uhoa täynnä katsomaan, että mikäs se mulle täällä ryppyilee... Eli hän pitää malia erittäin reaktioherkkänä. Toinen tuttavani, jonka mies on koirapoliisi, mainitsi, että kun heillä oli saksanpaimenkoiria, niitä pystyi pitämään kotona ihan normaalisti, mutta poliisikoiraksi koulutettua malinoisia ei. Eli lenkillä voi käyttää vain ohjaaja, ja muutoin koira pidettävä häkissä tms. jos isäntä ei ole samassa tilassa.

Tokihan yksilöiden välillä on paljonkin eroja ihan varmasti, mutta yritän tällä sanoa, että jos esim. pidät saksanpaimenkoiraa arveluttavana rotuna, unohda ainakin malinois.

Vierailija
28/33 |
06.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2013 klo 13:22"]

Onhan se ihan hyvä palveluskoirarotu, jos haluaa harrastaa jotain palveluskoiralajia. Mutta esim. malinoisia en ihan kotikoiraksi ottaisi. Jos vaikka vertaa saksanpaimenkoiraan, mali on paljon "räjähdysherkempi".

Eräs tuttavani, joka harrastaa palveluskoiralajeja, on omistanut ensin kolme saksanpaimenkoiraa (itsellänikin on) jta nyt omistaa malinoisin. Hän kuvaili eroa niin, että kun sakemanni makailee vaikka keittiössä, ja kattilakaapissa rymähtää kattilat itsekseen, saku kääntää päätä ja katsoo että mikäs se siellä ryskää ja tassuttelee haistelemaan tai ei viitsi edes sitä. Malinois ryntää sekunnin sadasosassa pakosalle, mutta tulee kohta takaisin uhoa täynnä katsomaan, että mikäs se mulle täällä ryppyilee... Eli hän pitää malia erittäin reaktioherkkänä. Toinen tuttavani, jonka mies on koirapoliisi, mainitsi, että kun heillä oli saksanpaimenkoiria, niitä pystyi pitämään kotona ihan normaalisti, mutta poliisikoiraksi koulutettua malinoisia ei. Eli lenkillä voi käyttää vain ohjaaja, ja muutoin koira pidettävä häkissä tms. jos isäntä ei ole samassa tilassa.

Tokihan yksilöiden välillä on paljonkin eroja ihan varmasti, mutta yritän tällä sanoa, että jos esim. pidät saksanpaimenkoiraa arveluttavana rotuna, unohda ainakin malinois.

[/quote]

Poliisikoirat ja käyttölinjaiset ovat asia erikseen. Ei kaikki belgit ole käyttölinjaisia (malitkaan), on näyttelylinjaisia ja kasvattajia näiden kahden väliltä.

Vierailija
29/33 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulehan sinä 31. Minulla on mali ja meillä asustelee myös toinenkin mali, joka on äitini. Se on niin yksilöllistä onko se herkkä äänille vai ei. Jos meillä minun malini makaisi keittiössä lattialla ja kattila kaapissa kolahtaisi joku ja hän vain kääntäisi päätään eikä välittäisi, mutta jos se toinen mali olisi siinä hän juoksisi karkuun ja tulisi kohta takaisin katsoon mitä täällä tapahtu. Ja jos menet poliisit sivuille niin siellä ainakin se yks mali Severi on ihan kotikoirana, eikä joudu oleen missään häkissä!

Vierailija
30/33 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

24: Minulla on käyttö Mali. :)

Vierailija
31/33 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haista vittu leijonaki on koti eläin jos sen kouluttaa

Vierailija
32/33 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle labbiksen ja kultsun huutelijalle: mulla on kaksi käyttölinjaista labbistaja jos ovat yhden päivän ilman väh 1h liikuntaa ja aivojumppaa, pistävät paikat paskaksi ja tappelevat keskenään.

Olen harkinnut tervua/gronttua vuoden päästä, agilityyn ja jälkeen tähdäten. Nuo labbikset ovat niin hönöjä ylisosiaalisia sähläritolloja ni vähän vakavampi harrastuskaveri hakusessa. Belgeistä oon kuulu hyvää sekä huonoa, mutta tuo varautuneisuus on mun mielestä etu, en kyllä yhtään tykkää jos joku lääppii mun koiraa ilman lupaa. Sosialistaminen on toki hoidettava huolella, ettei mene puremaan jotain riehuvaa kakaraa ja joudu piikille.

Vierailija
33/33 |
15.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kaksi tervua, joista toinen kuin ajatus ja toinen sellainen "ei kaikki soutajat kanootissa tai edes lähellä". Lapsiperheenä tutkisin taustat ym. tarkasti, että saisi perheeseen sopivan. Kaikki belgit ei ole yliaktiivisia, mutta se on kuitenkin aika yleistä ko. rodulla, joten tarkkana kannattaa olla pennun valinnassa. Onneksi vastuuntuntoiset kasvattajat osaavat suositella sopivaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kaksi