Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkodin aloitus ja huonosti syövä lapsi?

Vierailija
24.07.2011 |

Vähän jännittää miten pk:ssa suhtaudutaan 2 v. lapseeni, joka ei suostu syömän kuin muutamaa ruokaa.Paino on miinuksella, mutta se on vähän noussut, kun hiljattain löytyi kahdeksas ruoka-aine jota hän suostuu syömään.

Nirsoilu alkoi 1-vuotiaana ihan yllättäin, sitä ennen lapsi oli kaikkiruokainen. Nirsoilu alkoi samaan aikaan kuin pari ruoka-aineallergiaa, jotka tosin nyt lapsen täytettyä 2 ovat väistyneet.

Olen yrittänyt ihan kaikkeni, enempää en olisi voinut tehdä. Olen kysellyt neuvoja lastentarhanopettajilta, psykologeilta, lastenlääkäreiltä ja monen lapsen äideltä. Kenenkään neuvot eivät ole saaneet lastani kaikkiruokaiseksi,hän on maailman suurin nirsoilija ja valittettavasti taitaa myös sellaisena pysyä. :-(

Siis lapsi ei syö hyvällä eikä pahalla kuin nyt tällä hetkellä 8 eri ruoka-ainetta, nirsoilun alkaessa listalla oli vain 3 eri ruoka-ainetta!!!Eli pikkuhiljaa niitä on tullut lisää. Väkisin en halua lastani syöttää, enkä halua että niin tehdään päiväkodissakaan.

Onko Ok, jos heti hoidon alkaessa puhun pk:ssa avoimesti lapseni syömisongelmasta? Tosiaankin, olen parhaani yrittänyt, ja vuodessa olen saanut hänet syömään 5 ruoka-ainetta lisää, voihan se olla tätä menoa vuoden päästä taas 5 ainetta lisää. :-)

Toivoisin vaan ettei päiväkodissa itketettäisi ja pakotettaisi lasta väkipakolla syömään, kun luulen että se ei ole ainakaan oikea tapa saada ruokaa maistumaan paremmin, uskon että itselläni on ne parhaat konstit, joita olenkin käyttänyt.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan käsittämätöntä että jossain päiväkodeissa vielä syötetään lasta väkisin! Missä koulussa tulevia lastentarhanopettajia/lastenhoitajia opetetaan sellaista tekemään? Kun itse vinkkejä kyselin, niin kaikkialla sanottiin että missään tapauksessa ei saa pakottaa, edes tyrkyttää. Jos tarjoaa jotain ruokaa ja lapsi työntää lautasen pois ja sanoo EI, sitä pitää uskoa. Itse saatan kysäistä vielä että oletko nyt ihan varma ettet maistaisi vähän tätä. Jos lapsi sanoo edelleen EI, otan lautasen vain pois ja jätän asian sikseen. Ei todellakaan voi seurata mitään hyvää pakottamisesta.

Vierailija
22/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin meillä lapset ovat menneet vasta paljon vanhempina niin, että osaavat hoitopäivistään kertoa kotona.

Ja me valittiin kyllä tosi pitkään sitä päiväkotia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

PK-seudulla töissä yli kahdessakymmenessä päiväkodissa, ja pakkosyöttäminen on tullut vastaan yhdessä. Sekään ei tosin käynyt niin, että toinen hoitaja olisi pitänyt kiinni ja toinen syöttänyt.

En usko, että on kauhean yleistä.

Vierailija
24/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa ei paapota ketään lasta sen takia, ettei osaa syödä kunnolla. Siellä ei ole aikaa sellaiseen. Lapsesi syö tai on syömättä, niin se vaan menee. Ja ihan samoja ruokia siellä annetaan kaikille, eikä aleta sun lapsellesi jotain erikoisjärjestelyjä tekemään.

päiväkodissa töissä.

Meidän pk:ssa lapset otetaan huomioon yksilöinä niin pitkälle kuin se suinkin on mahdollista.

Meidän nuorimmainen ei esim. pidä hedelmäsalaatista, vaikka hedelmiä mielellään syökin. Pk:ssa hän saa kokonaisen hedelmän silloin kun muille tarjoillaan hedelmäsalaattia. Ei ole iso vaiva hoitajille ja kaikki ovat tyytyväisiä :)

Vierailija
25/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että viime talvena eskarissa eräs lapsi ei suostunut syömään hernesoppaa, ope otti jälkiruoankin pois. Eli lapsi jäi sitten ilman laskiaispullaa.

Ja tämä Helsingissä, ope vastavalmistunut - ei siis mikään vanhan kansan oppeja soveltava.

Vierailija
26/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

PK-seudulla töissä yli kahdessakymmenessä päiväkodissa, ja pakkosyöttäminen on tullut vastaan yhdessä. Sekään ei tosin käynyt niin, että toinen hoitaja olisi pitänyt kiinni ja toinen syöttänyt. En usko, että on kauhean yleistä.

Huojentavaa kuulla. Toivottavasti lapseni tuleva pk ei satu olemaan juuri tuo yksi jossa pakkosyöttämistä harrastetaan.

Vierailija
27/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut muiden viestejä, joten saatan toistaa samaa.

Meillä myös nirso lapsi. Päiväkotiin mennessä ei mennyt alas edes puuro. Mutta kummasti siellä oppi muiden lasten mallista sitäkin syömään, kuten myös montaa muuta ruokaa. Kerroin heti että huono syömään ja pakotusta ei oo harrastettu.

Myöskään eivät pakottaneet syömään, maistamaan kyllä, mutta ei syömään. Ja kalaa ei suostunut koskaan edes maistamaan, siitä ei tehty ongelmaa, ei syönyt tai jos oli kala-allergisen ruokaa antoivat sitä. Mutta siis hoitajat päättivät siitä, en puuttunut siihen. Koska muutenkin on ajatus on et sit on syömättä jos ei syö. Kyllä se jo myöhemmin ruoka maistuu.

Riippuu varmaan hoitajista tekevätkö ongelmaa, mutta kertoisin suoraan että huono syömään. Ja oman kantasi asiaan, jotta hoitajat tietävät.

Tsemppiä!

Vierailija
28/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

PK-seudulla töissä yli kahdessakymmenessä päiväkodissa, ja pakkosyöttäminen on tullut vastaan yhdessä. Sekään ei tosin käynyt niin, että toinen hoitaja olisi pitänyt kiinni ja toinen syöttänyt. En usko, että on kauhean yleistä.

Huojentavaa kuulla. Toivottavasti lapseni tuleva pk ei satu olemaan juuri tuo yksi jossa pakkosyöttämistä harrastetaan.

kun en ilmoittanut eteenpäin, mutta olin tosi nuori ja jotenkin en tiennyt, mitä olisi pitänyt tehdä.

Vierailija
29/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ihmeessä usko tuota!

Varmaan joskus jossain niin on tehty ja tehdään, mutta väitän, että EI YLEENSÄ!

T:lto, joka pahastuu tuollaisesta mustamaalamisesta!

Vierailija
30/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissa on maistettava pääruokaa muuten ei saa muutakaan. en usko että on mitään pahaa että lapsen täytyy maistaa vaikka olisi kuinka yök tai kuinka hyvää. kastaa nyt kielensä siihen ruokaan ja avot. saattaa jopa tykätä.

myös lasten kuuluu korjata omat ruokansa pois 3 vuodesta eteenpäin. ja hedelmää ei kukaan saa vain palan siitä kun pääruokaa on maistettu/syöty.

Vierailija
31/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissa on maistettava pääruokaa muuten ei saa muutakaan. en usko että on mitään pahaa että lapsen täytyy maistaa vaikka olisi kuinka yök tai kuinka hyvää. kastaa nyt kielensä siihen ruokaan ja avot. saattaa jopa tykätä. myös lasten kuuluu korjata omat ruokansa pois 3 vuodesta eteenpäin. ja hedelmää ei kukaan saa vain palan siitä kun pääruokaa on maistettu/syöty.

No minä olen tuolle omalle 2-veelleni koittanut tuota että täytyy maistaa. Sanoo EI. Saatan kokeilla toisen ja kolmannen kerran, tyyliin etkö edes yhtä lusikallista maistaisi. Sanoo joka kerran EI, ja saattaa työntää lautasta poispäin. JOs en tuosta usko, lapsi hermostuu ja alkaa itkeä, eikä tasan tarkkaan ainakaan maista. Miten tuossa tilanteessa siis lapsi pistetään maistamaan? Kun ei minun lapseni suostu. Lusikka pitäisi tosiaan laittaa väkisin suuhun, ja sota on valmis. Ja sitä en tee. Joskus kun nirsoilu alkoi , kokeilin muutaman kerran, mutta sillä ei todellakaan lapseni kohdalla pääse hyvään lopputulokseen, eikä kasvatuksen ammattilaiset sitä suosittele.

Nykyään jos tarjoan jotain ja lapsi sanoo EI tai EN SYÖ, tosiaan vain kysäisen että oletko ihan varma, ja jos on, otan lautasen pois. Ja tuota käytäntöä minulle on suositeltukin.

Vierailija
32/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiansa 2 vuotias. voi olla että ei sitten vaan syö

päiväkodissa tai sitten innostuu muiden mallista. siellä ei kuitenkaan kenelläkään ole aikaa istua seuraamassa yhtä lasta ruokapöydssä. siellä syövät itse.

Vierailija
33/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissa on maistettava pääruokaa muuten ei saa muutakaan. en usko että on mitään pahaa että lapsen täytyy maistaa vaikka olisi kuinka yök tai kuinka hyvää. kastaa nyt kielensä siihen ruokaan ja avot. saattaa jopa tykätä. myös lasten kuuluu korjata omat ruokansa pois 3 vuodesta eteenpäin. ja hedelmää ei kukaan saa vain palan siitä kun pääruokaa on maistettu/syöty.

No minä olen tuolle omalle 2-veelleni koittanut tuota että täytyy maistaa. Sanoo EI. Saatan kokeilla toisen ja kolmannen kerran, tyyliin etkö edes yhtä lusikallista maistaisi. Sanoo joka kerran EI, ja saattaa työntää lautasta poispäin. JOs en tuosta usko, lapsi hermostuu ja alkaa itkeä, eikä tasan tarkkaan ainakaan maista. Miten tuossa tilanteessa siis lapsi pistetään maistamaan? Kun ei minun lapseni suostu. Lusikka pitäisi tosiaan laittaa väkisin suuhun, ja sota on valmis. Ja sitä en tee. Joskus kun nirsoilu alkoi , kokeilin muutaman kerran, mutta sillä ei todellakaan lapseni kohdalla pääse hyvään lopputulokseen, eikä kasvatuksen ammattilaiset sitä suosittele. Nykyään jos tarjoan jotain ja lapsi sanoo EI tai EN SYÖ, tosiaan vain kysäisen että oletko ihan varma, ja jos on, otan lautasen pois. Ja tuota käytäntöä minulle on suositeltukin.

Vielä, että olen saanut lapseni syömään jotain uutta ruokaa näin: Annan hänelle ruokaa joka koostuu niistä ruoka-aineista joita hän syö. Sitten menen hänen kanssaan samaan pöytään ja itselläni on aivan eri ruokaa.Kun lapsi näkee minun syövän, hän aina välillä päättääkin haluta samaa kuin minulla. Ei tosin aina. Mutta näin ne uudet ruoka-aineet ovat hänelle tulleet tutuksi.

Haluaisin siis että päiväkodissa ei tehtäisi mitään numeroa lapseni syömisistä. Jos ei syö, korjattaisi vain lautanen pois eikä annettaisi muuta. Uskon että kun hän näkee muiden syövän, hän aina välillä innostuisi itsekin syömään jotain uutta ja outoa. Uskon että tämä on ainut tapa jolla lapseni saa syömään monipuolisemmin, pakottaminen ei todellakaan ole se oikea tapa, olen siitä aivan sataprosenttisen varma.

Täytyy tosiaan puhua tästä päiväkodissa, toivottavasti ymmärtävät.

Vierailija
34/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiansa 2 vuotias. voi olla että ei sitten vaan syö päiväkodissa tai sitten innostuu muiden mallista. siellä ei kuitenkaan kenelläkään ole aikaa istua seuraamassa yhtä lasta ruokapöydssä. siellä syövät itse.

Hyvä jos ei olekaan aikaa, ja eivät tosiaan kiinnittäisi asiaan mitään huomiota, syö tai ei.