Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkodin aloitus ja huonosti syövä lapsi?

Vierailija
24.07.2011 |

Vähän jännittää miten pk:ssa suhtaudutaan 2 v. lapseeni, joka ei suostu syömän kuin muutamaa ruokaa.Paino on miinuksella, mutta se on vähän noussut, kun hiljattain löytyi kahdeksas ruoka-aine jota hän suostuu syömään.

Nirsoilu alkoi 1-vuotiaana ihan yllättäin, sitä ennen lapsi oli kaikkiruokainen. Nirsoilu alkoi samaan aikaan kuin pari ruoka-aineallergiaa, jotka tosin nyt lapsen täytettyä 2 ovat väistyneet.

Olen yrittänyt ihan kaikkeni, enempää en olisi voinut tehdä. Olen kysellyt neuvoja lastentarhanopettajilta, psykologeilta, lastenlääkäreiltä ja monen lapsen äideltä. Kenenkään neuvot eivät ole saaneet lastani kaikkiruokaiseksi,hän on maailman suurin nirsoilija ja valittettavasti taitaa myös sellaisena pysyä. :-(

Siis lapsi ei syö hyvällä eikä pahalla kuin nyt tällä hetkellä 8 eri ruoka-ainetta, nirsoilun alkaessa listalla oli vain 3 eri ruoka-ainetta!!!Eli pikkuhiljaa niitä on tullut lisää. Väkisin en halua lastani syöttää, enkä halua että niin tehdään päiväkodissakaan.

Onko Ok, jos heti hoidon alkaessa puhun pk:ssa avoimesti lapseni syömisongelmasta? Tosiaankin, olen parhaani yrittänyt, ja vuodessa olen saanut hänet syömään 5 ruoka-ainetta lisää, voihan se olla tätä menoa vuoden päästä taas 5 ainetta lisää. :-)

Toivoisin vaan ettei päiväkodissa itketettäisi ja pakotettaisi lasta väkipakolla syömään, kun luulen että se ei ole ainakaan oikea tapa saada ruokaa maistumaan paremmin, uskon että itselläni on ne parhaat konstit, joita olenkin käyttänyt.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa ei paapota ketään lasta sen takia, ettei osaa syödä kunnolla. Siellä ei ole aikaa sellaiseen. Lapsesi syö tai on syömättä, niin se vaan menee. Ja ihan samoja ruokia siellä annetaan kaikille, eikä aleta sun lapsellesi jotain erikoisjärjestelyjä tekemään.

Vierailija
2/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kandee kertoa avoimesti ja kertoa etteivät tosiaan pakota maistaan yms. uskoisin että lapsi alkaa hoidossa syödä pikkuhiljaa monipuolisemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma herkkikseni aloitti päiväkodin hiukan yli 1 vuotiaana, ja lapsen nirosuteen suhtauduttiin ihan hyvin. Siellähän taapero istui pöydässä muiden pienten kanssa, sai samat annokset ja söi mitä söi, usein vain pari lusikallista lounaalla. Hoitajat kuitenkin aina jättivät muutamia banaaneja osastolle, joita nirsolainen sai syödä, jos alkoi olla kovin aikaisin nälkä, esim. jälkiruuaksi tai välipalan yhteydessä.

Vierailija
4/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko tutkineet ruoka-aineita yhdessä? Mietittekö yhdessä miltä jokin ruoka maistuu? Tutkikaa, haistelkaa ja maistelkaa. :)

Vierailija
5/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lapset kyllä sanovat että tää on hyvää maista vaan.

Vierailija
6/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissa. Kannattaa kuitenkin varmaan lähteä avoimin mielin asiassa liikkeelle päiväkodissa. Olen usein kuullut, että monet huonosyömäiset lapset syövät päiväkodissa hyvin kun ottavat mallia muista lapsista, voihan näin käydä omankin lapsesi kohdalla.

Ymmärrän huolesi. Minulla itselläni huonosti syövä kaksivuotias myös. Ruokalajien määrä, jota syö on kyllä laaja mutta tuttua on lapsen nirsoilu ja olen sortunut syöttämään aika usein kun muuten ei tunnu menevän kuin parhaat herkut. Uskon kyllä, että hänen kohdallaan asiat suttaantuvat parhain päin ja kun 3v menee päiväkotiin eiköhän siellä syö mutta joskus asia mietityttää.

Jos syömisongelmia oikeasti alkaa kovasti olla päiväkodissa voitte varmaan neuvotella siitä, että lapsi menisi eväiden kanssa päiväkotiin. Tähän en lähtökohtaisesti kuitenkaan aluksi lähtisi, olisi selvä viesti lapselle ettei tarvitsekaan opetella syömään muuta.

Onko muuten lapsella selvitetty allergioita ja aineenvaihduntasairauksia. Meillä ainakin lapsen ruokahalu parani huomattavasti kun homeopaatti-lääkärin kehotuksesta jätimme tiettyjä ruoka-aineita pois, osa näistä vähän sellaisia rajoituksia, että kummastuttaa muita ihmisiä kun lapsi voi syödä tiettyjä maitotuotteija ja toisia taas ei (vaikka allergiatesteissä lapsella ei näy mitään allergioita) myös iho-ongelmat ovat toistaiseksi hävinneet (tähän voi vaikuttaa myös kesä).

Vierailija
7/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme lasta. Yksi ollut ihan samanlainen. Nyt neiti on 5v ja norsoilee edellleen, mutta vaihdellen:) Toisinaan ei mene mikään liha, kala tai vastaava, kelpaa vain makaroonititten taas kuukauden kuluttua kelpaakin vain esimerkiksi jauheliha, ei muu.

Mutta mikä huvittavinta, nirsoilee vain kotona. Sehän on tavallaan vallankäyttöä vanhempia kohtaan. Lapsi pitää nyörit käsissään ja varsinkin 2v ikäisellä se kuuluu myös uhmaan (itsenäistymisvaihe).

Serkkutyttöni eli ensimmäiset 7 vuotta raejuustolla, hernemaissipaprikalla ja makaroonilla. Nyt 13-vuotiaana ihan kaikkiruokainen neiti.Toivoa siis on, kuhan ei ala väkisin tuputtamaan tai pakolla syöttämään eikä tee ruokaista mitään numeroa!

Ohitta lapsesi nirsoilut, anna syödä mitä haluaa, eteei ruokaan ja ruokailuhetkeen synny negatiivista ilmapiiriä. Näin on psykologit opastaneet ja tätä metodai käytetään myös esim Lastenlinnassa erityislasten kanssa. Pääasia on, että lapsi syö.

Päiväkodissa saattaa tapahtua ihmeitä, mallioppimisella on suuri vaikutus! Ja tosiaan, kun ei muuta ole tarjolla, lapsi joko syö tai on nälissään. Kukaan ns. normaali lapsi ei ole niin tyhmä, että viitsisiä viikkotolkulla nähdä nälkää- meillä lapset ovt aina syöneet hyvin päiväkodissa ja kotona sitten kenkkuillaan ruuan kanssa. Luulen, että sun lapsellas käy samoin. Kuna kerrot tilanteen avoimesti pk:ssa, pääasia on, että tarjotaan ruokaa, mutta ei pakoteta mitään.

Vierailija
8/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa ei paapota ketään lasta sen takia, ettei osaa syödä kunnolla. Siellä ei ole aikaa sellaiseen. Lapsesi syö tai on syömättä, niin se vaan menee. Ja ihan samoja ruokia siellä annetaan kaikille, eikä aleta sun lapsellesi jotain erikoisjärjestelyjä tekemään.

En kirjoittanut mitään että haluaisin että lapsellani olisi omat ruuat tai että olisi jotain erikoisjärjestelyjä. Haluan vain että lastani ei pakoteta väkisin syömään, kun tiedän että siitä lapsi alkaa vaan kammoamaan syömistä, olen senkin läpikäynyt mutta onneksi nyt on melko hyvä tilanne. Haluaisin että jos lapsi ei syö, hän voi olla syömättä pk:ssa.

Vierailija
9/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma herkkikseni aloitti päiväkodin hiukan yli 1 vuotiaana, ja lapsen nirosuteen suhtauduttiin ihan hyvin. Siellähän taapero istui pöydässä muiden pienten kanssa, sai samat annokset ja söi mitä söi, usein vain pari lusikallista lounaalla. Hoitajat kuitenkin aina jättivät muutamia banaaneja osastolle, joita nirsolainen sai syödä, jos alkoi olla kovin aikaisin nälkä, esim. jälkiruuaksi tai välipalan yhteydessä.

Tuo kuulostaa tosi hyvältä, tuollaisesta toimintatavasta pitäisin! Minunkin nirsolaiseni tykkää banaanista. :-)

Vierailija
10/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitti syksyllä päivähoidossa 1v 10kk iässä. On päiviä, jolloin hän syö vain aamupuuron, mutta jättää lounaan ja välipalan kokonaan väliin, jos ei ole hänelle kelpaavaa syötävää. On sitten todella ärtsy kotiin tullessaan. Tällaisia päiviä on pari viikossa. Sellaista, että yksi aterioista jää väliin, on melkein joka päivä. Onneksi sentään näkkäri kelpaa hänelle ja jos ei lounaalla syö yhtään mitään, hoitajat antaa hänelle sen yhden näkkärin sentään, ettei ihan tyhjin vatsoin tarvitse mennä päiväunille.

Vierailija
11/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme lasta. Yksi ollut ihan samanlainen. Nyt neiti on 5v ja norsoilee edellleen, mutta vaihdellen:) Toisinaan ei mene mikään liha, kala tai vastaava, kelpaa vain makaroonititten taas kuukauden kuluttua kelpaakin vain esimerkiksi jauheliha, ei muu. Mutta mikä huvittavinta, nirsoilee vain kotona. Sehän on tavallaan vallankäyttöä vanhempia kohtaan. Lapsi pitää nyörit käsissään ja varsinkin 2v ikäisellä se kuuluu myös uhmaan (itsenäistymisvaihe). Serkkutyttöni eli ensimmäiset 7 vuotta raejuustolla, hernemaissipaprikalla ja makaroonilla. Nyt 13-vuotiaana ihan kaikkiruokainen neiti.Toivoa siis on, kuhan ei ala väkisin tuputtamaan tai pakolla syöttämään eikä tee ruokaista mitään numeroa! Ohitta lapsesi nirsoilut, anna syödä mitä haluaa, eteei ruokaan ja ruokailuhetkeen synny negatiivista ilmapiiriä. Näin on psykologit opastaneet ja tätä metodai käytetään myös esim Lastenlinnassa erityislasten kanssa. Pääasia on, että lapsi syö. Päiväkodissa saattaa tapahtua ihmeitä, mallioppimisella on suuri vaikutus! Ja tosiaan, kun ei muuta ole tarjolla, lapsi joko syö tai on nälissään. Kukaan ns. normaali lapsi ei ole niin tyhmä, että viitsisiä viikkotolkulla nähdä nälkää- meillä lapset ovt aina syöneet hyvin päiväkodissa ja kotona sitten kenkkuillaan ruuan kanssa. Luulen, että sun lapsellas käy samoin. Kuna kerrot tilanteen avoimesti pk:ssa, pääasia on, että tarjotaan ruokaa, mutta ei pakoteta mitään.

Kiitos paljon vastauksestasi, siitä tuli todella hyvä mieli!

Joo samoja neuvoja olen saanut ammattilaisilta, etti saa tuputtaa tai pakottaa niin että ruokailusta tulee lapselle ahdistava tilanne. Aluksi tulikin, mutta kun sain neuvoja, niin ahdistus katosi molemmilta, enää en ota mitään stressiä. Tarjoan lapselle pääsääntöisesti niitä 8 eri ruoka-ainetta joita hän syö, niitä muunnellen ja mielikuvitusta käyttäen. Lisänä menee monivitamiini päivittäin. Tarjoan päivittäin hänelle uusia ruoka-aineita, yleensä hän ei halua edes maistaa, mutta joskus sekin ihme käy että hän maistaa, ja tykästyykin johonkin uuteen makuun!

Meillä ne lapsen syömät ruoka-aineet ovat tällä hetkellä jauheliha, perunat, nakit, (yleensä käytän Vatajan nitriitittömiä)raejuusto, Edamjuusto, banaani, keitetty porkkana ja turkkilainen jugurtti ilman lisukkeita.

Vihanneksia ei syö, hedelmistä vain banaania. Joskus onneksi suostuu juomaan Hevi-shotin. Omatekoisia smoothieita ei juo.

Olen toiveikas tuon mallioppimisen suhteen, kaverin yhtä nirso poika alkoi lähes kaikkisuokaiseksi kun meni päiväkotiin!

Uskon että lapsi alkaa kyllä ajan myötä nälkäänsä syödä, kun näkee että muutkin tekevät niin. Olen vain kuullut että jossain pk:issa lapsen on pakko ainakin maistaa kaikkia ruokia, ja hän istuu vaikka tunnin pöydässä jos ei niin tee. Se saisi kyllä lapsessani aikaan kovan kammon koko syömistä kohtaan, ja romuttaisi minun aikaansaamani edistyksen kokonaan.

Haluaisin tosiaan siis että tarjotaan tietty, muttei pakoteta, ja annetaan olla syömättä jos ei sitä halua tehdä.

Täytyy tosiaan vaan avoimesti puhua päiväkodissa asiasta.

Vierailija
12/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja päiväkodissa syöttivät väkisin. Niinpä lapsella puhkesi erittäin vakavia ruoka-aineallergioita, joiden ansiosta se ruokavalio kapeni hyvin pieneksi. Lapsi oli allerginen, mutta sitä ei huomattu ennen kuin altistus oli riittävän massiivinen (esim. kotona ei ollut pakko syödä tomaattia, kolmas väkisinsyöttäminen päiväkodissa veikin pojan ensiapuun ja tiputukseen).

Yleesä päiväkodissa ei uskota siihen, että ruoka voi myös tappaa.

Vierailija
13/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa!! Luulisi että väkisin syöttäminen on kielletty ehdottomasti päiväkodeissa!! Ainakin kun itse noilta monilta ammattilaisilta olen kysellyt neuvoja, niin kukaan ei väkisin syöttämistä ole missään nimessä suositellut! Täytyy sanoa että jos minun lapseni kohdalla sellaista tapahtuu, puutun asiaan, enkä kovinkaan ystävälliseen tyyliin.

Minun lapsellani oli maito-ja kotimaisten viljojen allergia vauvaiästä noin 1 v. 10 kk ikään saakka. Luulen että nirsous saattaa jotenkin liittyä hänellä allergioihin, ainakin vaistomaisesti.

Vierailija
14/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja päiväkodissa syöttivät väkisin. Niinpä lapsella puhkesi erittäin vakavia ruoka-aineallergioita, joiden ansiosta se ruokavalio kapeni hyvin pieneksi. Lapsi oli allerginen, mutta sitä ei huomattu ennen kuin altistus oli riittävän massiivinen (esim. kotona ei ollut pakko syödä tomaattia, kolmas väkisinsyöttäminen päiväkodissa veikin pojan ensiapuun ja tiputukseen).

Mutta ei allergioiden puhkemainen kuitenkaan pakkosyöttämisestä johdu. Allergia olisi tullut, vaikka lapsi olisi ihan itse vapaaehtoisesti pistänyt ruokaa suuhunsa.

Vierailija
15/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee epämiellyttävä olo. Se on pakkosyöttämistä jos pakotetaan syömään ja tungetaan väkisin lusikalla suuhun ruokaa, mitä lapsi ei halua sinne pistää.

Mutta ei allergioiden puhkemainen kuitenkaan pakkosyöttämisestä johdu. Allergia olisi tullut, vaikka lapsi olisi ihan itse vapaaehtoisesti pistänyt ruokaa suuhunsa.

Vierailija
16/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja päiväkodissa syöttivät väkisin. Niinpä lapsella puhkesi erittäin vakavia ruoka-aineallergioita, joiden ansiosta se ruokavalio kapeni hyvin pieneksi. Lapsi oli allerginen, mutta sitä ei huomattu ennen kuin altistus oli riittävän massiivinen (esim. kotona ei ollut pakko syödä tomaattia, kolmas väkisinsyöttäminen päiväkodissa veikin pojan ensiapuun ja tiputukseen). Yleesä päiväkodissa ei uskota siihen, että ruoka voi myös tappaa.

eli ei olisi altistunut, jos ei olisi otettu nenästä kiinni ja väkisin tungettu ruokaa suuhun. Anorektikkopojat ovat usein pakkosyöttämisen uhreja.

Vierailija
17/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa useimmat nirsotkin lapset syövät kaikenlaista ruokaa, edes vähän. Meidänkin nirsoilija on pk:ssa syönyt ihan normaalisti muiden lasten kanssa. Pakkohan se on syödäkin kun nälkä on eikä muuta ole tarjolla.

Kannattaa jutella hoitajien kanssa ruokailusta heti alussa.

Minulta kysyttiin pk:ssa pitäisikö yhtä lapsistani kannustaa syömään enemmän. Kerroin että ei pidä puuttua lapsen syömisiin, sillä hän ei jaksa syödä kuin pieniä määriä kerrallaan. Hoitajat sanoivat itsekin semmoista epäilleen, mutta varmuuden vuoksi halusivat kysyä asiasta minultakin.

Vierailija
18/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa!! Luulisi että väkisin syöttäminen on kielletty ehdottomasti päiväkodeissa!! Ainakin kun itse noilta monilta ammattilaisilta olen kysellyt neuvoja, niin kukaan ei väkisin syöttämistä ole missään nimessä suositellut! Täytyy sanoa että jos minun lapseni kohdalla sellaista tapahtuu, puutun asiaan, enkä kovinkaan ystävälliseen tyyliin. Minun lapsellani oli maito-ja kotimaisten viljojen allergia vauvaiästä noin 1 v. 10 kk ikään saakka. Luulen että nirsous saattaa jotenkin liittyä hänellä allergioihin, ainakin vaistomaisesti.

Toinen pitää kiinni lapsesta ja toinen lappaa ruokaa suuhun! Lapsi kyökkii, oksentaa, itkee - mikään ei auta, kun hoitajat ovat päättäneet "opettaa syömään". Tästä ei julkisesti puhuta ja väite kumotaan, mutta käytännössä ihan yleistä. Mene joskus ruoka-aikaan paikalle yllättäen, saatat hämmästyä sitä väkivallan määrää, joka ruokailutilanteeseen liittyy. LTO:t kiistävät, mutta käytäntö on ihan toinen.

Vierailija
19/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siitä olisi saanut terkkarilta tai lääkäriltä todistuksen, ettei sellaista ruoka-ainetta saa antaa?

Vierailija
20/34 |
24.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi saa samaa ruokaa kuin muutkin ja voihan olla että ryhämässä olo innostaa syömiseen. meidän hoitopaikassa on pakko edes maistaa. omia eväitä ei saa olla.

puhu ihmeessä, kyllä järkevät ihmiset ymmärtävät, ei sinun lapsesi ole ainoa.