vaipoista pois 4 ja 2 vuotiaat
2 ja 4 v lapset pitäisi opettaa potalle ja pois vaipoista mutta en pysty siihen kun mies ei suostu yhdessä alkamaan tähän. Mies on minua pajon vanhempi ja kamalan itsepäinen ja töissä arkisin 6-17 . Minä olen kotona lasten kanssa ja minullae sanotaan että voivoi kun vielä on lapsilla vaipat ja pitäisi alkaa opettaa jo vaiposta pois ja potalle. Mutta vaikeaa on, kun mies ei ala yhdessä tähän. Ensin mies sanoo että joo, aletaan opettaa potalle ja sitten sanookin että ei.
Mies on minua paljon vanhempi, kohta 50 v ja väsyy lapsiin eikä jaksa samalla tavalla kuin nuoremmat. 2
Kommentit (21)
Ja lapset meillä vaille 3v ja vaille 1v. Eikä mies ole yhtään väsynyt, paremmin touhuaa lasten kanssa kuin minä.
Lapset potalle heti herättyä, ja heti syötyään ja aina nukkumaan käydessä. Ei ole kovin vaikeaa sinunkaan toteuttaa. Ihan vaikka ilman miestä.
Siis mies määrää milloin lapset oppivat päiväkuiviksi? Tai saa alkaa opettamaan.
4v ei enää tarvitse vaippaa ja varmasti jo ymmärtää milloin on hätä, joten älä enää laita sitä vaippaa. 2v samaten, ei ehkä välttämättä sitä hätää huomaa, mutta voi jo ymmärtää pissan ja kakan tulon.
Luutu valmiiksi ja muksuille pikkarit jalkaan. Kait sinä itsekin osaat päättää jotakin?
just.
Ihan siltä varalta että sulla tosiaan on terve nelivuotias vaipoissa, niin josko vaikka ottaisit ne pois ja ilmoittaisit lapselle että pissaa joko pyttyyn (turha sitä enää on potalle opettaa) tai housuunsa...
Omaa laiskuuttasi saat ap syyttää, kun et ole viitsinyt asian eteen mitään tehdä.
Koska miehesi olisi valmis opettamaan lapsia pois vaipoista vuoden päästäkö? Tässä asiassa on mielestäni tärkeintä ovatko lapset valmiita lopettamaan vaippojen käytön. Nuoremalla ei ole vielä niin kiirettä kuin vanhemalla. Kyllä terveellä 4v pitäisi olla fysiologiset valmiudet olla kuiva. Yökastelut ym on asia erikseen.
Ja vielä yksi asia jäi epäselväksi viestistäsi, sano että lapsesi edes jo käyvät potalla. Vai ajattelitko vasta nyt heidät siihen tutustuttaa. Jos niin wc pöntön supistaja voisi ainakin vanhemalla lapselle on huokuttelevampi kuin potta.
Lapset on ihan hirveän itsepäisiä- isompi varsinkin eikä suostu istumaan potalle ollenkaan. vessaan on jyrkät portaat kun kylpyhuoneremontti on kesken,en tiedä milloin se valmistuu kun rahat ja aika ei riitä eikä mies jaksa sitä, sillä on fyysinen sairaus mikä rajoittaa toisinaan. siksikään se ei jaksa töitten jälkeen.
minua suututtaa kun ihmiset sanoo lapselle että vaipat pois vaan, ja lapsi sitten kysyy että eihän oteta vaippoja pois, ja jos minä sanon että huomenna kyllä aloitetaan potalle opettelu ja otan vaipan pois, se lapsi varmistaa että eihän oteta, en halua vaippaa pois.
meillä on syksyllä 4 v neuvola, 3 v neuvolassa ei sanottu mitään vaiposta eikä pienemmän 2 v neuvolassakaan.
sitä pottaa voi pitää vaikka keskellä olohuoneen lattiaa jos vessaan ei pääse helpolla. mutta omapa on laiskuutesi jos et jaksa muksujasi kuivaksi opettaa, varsinkaan tuota 4 vuotiastasi!!
ja sanoisin että mitä pitempään ovat vaipoissa sitä itsepäisemmin haluavat ne pitää koska oavt niihin jo niin tottuneet. Aloita heti ja vähitellen. Älä ota vaippoja pois vaan alat käyttää pienempää potalla tai supistajalla ja vanhempaa supistajalla. Aluksi aina herätessä ja vähitellen lisäät kertoja päivään ruuan jälkeen ja niin edespäin. Kun lapset ovat sinut tämän asian kanssa. Ostat kasan hienoja pikkareita annat lasten itse valita kaupasta. Ja selität että vaipat on vauvoille ja isot lapset käyttävät pikkuhousuja.
niin on hauska juttu taas ;-DDDD
Jutun juju on se että mies on "vanha"
ei lapsi.
Nro 11(?) antoikin hyvän neuvon. Aloita heti.
Älä ota kauheaa stressiä aiheesta, kyllä kaikki lapset oppii ennemmin tai myöhemmin. En ole kouluikäisillä nähnyt vaippoja :) Kylpyhuone olis tärkeä, kun 4-vuotias on jo niin iso, ettei varmaan halua samalle potalle 2-vuotiaan kanssa. Meillä vasta 2v11kk oppi potalle, joten toinen voi olla vielä liian pieni? Muuten vaipat pois vaan ja lahjonta/kannustus käyntiin. Parissa päivässä meillä hoksattiin ja viikon päästä ei enää vahinkoja juuri sattunut. Yöllä ja päiväunilla on vaippa edelleen. Tärkeää on olla suuttumatta jos vahinko sattuu, niitä tulee, paljon.
4 vuotiaalle ei taida edes saada sopivia vaippoja joiden imukyky riittäisi. vaipat pois ja aamulla potalle, ja aina silloin tällöin, varsinkin ruokailun jälkeen. suuri ilo jos jotein pottaan tulee, sitten jos tulee ulkona housuihin niin vaihdat vaan kuivat vaatteet ja jatkat harjoituksia. aika pitkälle olet päästänyt asian siirtymään jos olet tosissasi ap.
2 vuotiaalle ihan ok aloitus aika. 4 vuotias voi olla just uhmassaan mut kunhan äiti päättää niin asia hoituu varmasti seuraavien kuukausien aikana. lapsi oppii pidättämään ja käymään tarpeen tullen vessanpöntöllä. ei kukaan 4 vuotias halua enää pissiä vaippoihin tai housuihinsa, eikä yleensä niin teekään, vanhemmista kiinni.
Oikeasti pääsisit itsekin paljon helpommalla kun ottaisit ja siivoaisit 3-5 päivää pissoja lattioilta ja pesisit sitä pissapyykkia. Otat vain sen vaipan pois ja siivoat. Olet kärsivällinen etkä hermostu vaikka ne pissat tulee lattialle.
Meillä 2.5v oppi vajaassa viikossa sanomaan milloin pitää päästä potalle. Eipähän tarvi kantaa noita vaippoja enää kaupasta niin paljon.
Mutta toki se on sellainen valinta kysymys että saahan sitä lapsi olla vaikka koulussa vaipoissa jos vanhempi niin kokee olevan parempi. Mutta se ei ole mielestäni lapsen eikä vanhempien etu.
"4 vuotiaalle ei taida edes saada sopivia vaippoja joiden imukyky riittäisi."
Täh? Aikuisillekin saa vaippoja, joissa imukyky riittää! Ja nelivuotiaalle riittä ihan hyvin tavalliset Liberon isokokoiset vaipat. (Oma 4v erityislapsi käyttää niitä.)
Mutta, mutta, jos 4-vuotias on terve, kyllä pitäisi jo käydä potalla tai vessassa! Potta olohuoneen lattialle, ja potalla käymisestä saa palkinnon: esim. tarran tai keksin. Tai potalla istuessa saa katsoa televisiota. Auttaisiko joku hyvä kirja pottailuun? Jos et saa opetettua tervettä 4-vuotiasta potalle, vie hänet päivähoitoon, siellä saavat opetettua lapsen kuivaksi!!
"Mutta toki se on sellainen valinta kysymys että saahan sitä lapsi olla vaikka koulussa vaipoissa jos vanhempi niin kokee olevan parempi."
Terve lapsi ei kyllä saa olla koulussa vaipoissa. Jos ei saa tervettä lasta opetettua kuivaksi, siihen kyllä puuttuu yhteiskunta viimeistään esikouluiässä (mahdollisesti aikaisemminkin). Ja hyvä näin! Vanhemmalta olisi fiksua itse vapaaehtoisesti laittaa terve lapsensa esim. päiväkotiin, jossa opettavat kuivaksi, jos se ei kotona onnistu. On lapsen laiminlyöntiä jättää perusasiat opettamatta (hygienia kuuluu niihin).
Eri asia on sitten sairaat, vammaiset, kehitysviiveiset jne lapset. Tämä ei koske heitä.
Ihmettelen kyllä suuresti miehesi asennetta ja sitä, että 4-vuotias kulkee vielä vaipassa päivisinkin. Olisiko tällaisista harjoitushousuista apua?
http://www.kestovaippakauppa.com/product_details.php?p=59
Miehesi tilanne kuulostaa minusta aika huolestuttavalta: korkea ikä, pitkä työpäivä, sairaus, remontti, eikä jaksa osallistua lastenhoitoon.. Burn out?
en mitenkään ymmärrä, miten näistä lapsen perustarpeista ja niiden opettelusta tehdään niin suuri numero. Sehän on juuri omiaan ruokkimaan lapsen pelkoa kaiken uuden opettelemisen suhteen. Tässähän on kyseessä vessassa käynti. Eihän tämän ikäiset lapset edes tarvitse enää paljon apua wc:ssä asioimiseen. Lapset oppii nopeasti. Ne kannattaa ottaa mukaan vessaan, kun itse asioi siellä. Niin näkevät mitä siellä tapahtuu. Älkää vaan ihmeessä riidelkö tästä "aloittamisesta". Silloin ihan varmaan alkavat turhaan pelkäämään näin luonnollista asiaa.
Provo tämä on siinä mielessä, että kyseessä ei ole minun lapset, vaan erään tuttavan ja perustelut ovat karkeasti sanottuna nuo mainitut.
Mutta oikeasti elämästä kuitenkin.
Totta on, että se aika, kun opetellaan, vaatii paljon sitoutumista, aikaa ja vaivaa, helpommalla pääsee tällä tavalla. Mietin itsekseni, kuinka pitkään lapset ovat vaipoissa ja miksi neuvola ei ole puuttunut asiaan.
mutta jos sinä kerta hoidat lapsia kotona, niin sinun hommasi se tosiaan olisi ottaa vaipat pois ja komentaa lapset potalle. Meidän taloudessa lapsilta on otettu vaipat pois 1v10kk iässä ja hyvin ovat oppineet alle viikossa kuiviksi, tuntuu tosi kummalliselle ajatella että joku vapaaehtoisesti vaihtaisi vielä neljävuotiaalle vaippaa?
Nyt siis vain itsekä niskasta kiinni, ei se opettelu vie kuin muutaman päivän.