minkä ikäisen vauvan ajattelit vieroittaa rinnasta ja mikä ikä lopuksi oli?
eli kestikö kauan kun aloitit vai lykkässitkö koko juttua tms?
Kommentit (53)
ajattelin että imetän ainakin 1vuotiaaksi asti.
Lopetin ekstempore, kun lapsi oli 1v4kk
Ei tarvinnut kummemmin vieroittaa. Lopetettiin vain. Itse lypsin pari kertaa, kun tuntui rinta tuntui liian täydeltä, mutta ihmeen vähällä meni.
1,5v.
Lopetin kun näin sen tarpeelliseksi. Kuukauden kesti vieroitukset, ensin vähensin syöntikertoja.
Jouduin lopettamaan 4kk ikäisenä seinään oman sairastumisen ja viikon lääkekuurin takia (pumppaamalla maitoa ei tullut juuri yhtään) vauva onneksi oli jo tottunut korvikkeeseen, joten tilanne ei ollut vaikea kuin minulle vain.
Tokaa aioin myös imettää vuoden, mutta imetin vain 3kk.
Mutta tokan kanssa musta tuli yllättäen rintapumppuaddikti, koska imetys ei onnistunut huonon imuotteen vuoksi. Maitoa kyllä riitti, mutta vauva ei saanut sitä ulos. Pumppasin maitoa lopulta yli puolen vuoden ajan, vaikka se häiritsi normaalielämää niin paljon (kun siihen meni niin valtavasti aikaa) että mun olisi pitänyt lopettaa se paljon paljon aikaisemmin.
Ekaa en täsyimettänyt kauaakaan, tarvitsi lisämaitoa alusta asti hieman, mutta lopullisesti jätti tissin 7kk iässä.
Toista ajattelin imettää 9kk-1v. No, lopulta meni 1v2kk, sitten likka lopetti imemisen ite kuin seinään, noroviruksen aikana oli tississä kiinni ja kun parani, ei enää suostunut imemään. Eli ei tarttenu taaskaan vierottaa. Ite sain rintatulehduksen.
ekalla kerralla meni oikeasti puolitoista vuotta ja toisella melkein kaksi.
Helpommin sanottu kuin tehty...
1. Tavoite 0 kk, imetin 6 kk
2. Tavoite 6 kk, imetin 6 kk, vauva lopetti itse
3. Tavoite 6 kk, imetin 9 kk
Joka kerta imetyksen lopettaminen on käynyt helposti. Neljännen lapsen suhteen ei ole edes tuota puolen vuoden tavoitetta, mennään päivä kerrallaan.
mutta jouduin lopettamaan 3 kk iässä lääkitykseni vuoksi. Mutta ihan hyvä niinkin.
Nostetaanpa, kiinnostavaa kuulla muiden kokemuksia.
Itse imetin esikoista 9,5kk (tavoite 8) ja tämä toinen nyt 9,5kk eikä vieroitus ajankohtainen kun ei huoli pullosta. Vaikka itse kyllä haluaisin jo lopettaa. Parin viikon päästä aloitetaan hapanmaitotuotteet ja alan vähentää yhden imetyksen aina viikossa pois. Jospa vuoden ikään mennessä olis tissistä irti. Yöllä ei ole syönyt onneksi 7kk:n jälkeen.
Mun oli tarkoitus imettää puolivuotiaaksi mutta se loppuikin jo 3kk ikäisenä.
Ajattelin, että imetän osapuilleen vuoden verran.
1. vieroitin 1v2kk iässä, 2. 1v 1kko iässä, jotta saisin yöt nukuttua.
Esikoista ajattelin imettää tasan 1-vuotiaaksi, tämä toteutui. Kuopustakin suunnittelin imettäväni 1-vuotiaaksi. Hän oli 9kk, kun jouduin yllättäen leikkaukseen. Sairaalassaoloni aikana oli oppinut isänsä kanssa nokkamukille ja nukkumaan yöt syömättä, niin en jatkanut enää imetystä.
1-vuotiaaksi olen kolme kertaa päättänyt imettää. 2 kertaa meni niin, kolmas oli 11,5 kk kun mulle riitti ja vieroitin.
Ajattelin, että voin imettää kaksivuotiaaksi, mutta rinta jäi pois itsestään siinä 1 v 7 kk iässä.
Kaksi lasta, päätin, että vuoden imetän, kuukauden vierotus aloitettu 11k iässä
Esikoinen 1v5kk, olin jo puolessavälissä uutta raskautta ja kuopus tasan 2v.
Esikoinen lopetti 9kk, kakkosen lopetin allergioiden takia 7kk ja kolmas nyt 10kk syö edelleen ja paljon. Mutta nyt olen ajatellut että viim tuossa 1v tienoilla loppuu
ajattelin noin 10kk pikkuhiljaa lopetella, että loppuisi noin 1v,
poika on nyt 1v ja 3vk. nyt jo juo tavallista maitoa, mutta rinta edelleen parasta..
onko muilla ollut tutti tai tuttipullot käytössä, meillä ei.
lapsi oli 2v 3kk kun vieroitin (toinen lapsi)
esikoisen vieroitin ripeän suunnitelmallisesti 9kk iässä
ajattelin imettää aina tyliin 3kk-6kk, enemmänkin tuo 6kuukautta oli kai mielessä.
no, nyt vauva 2kk ja elää pelkällä korvikkeella): imetysloppui kokonaan viikko sitten kun joutui sairaalaan:( ja joutui olemaan koko viikon): sitä ennen vauva sai rintaa vain öisin ehkä n. viikon ajan. sitä ennen en päivisin halunnut imettää koska imettäminen ei ikinä kunnolla luonnistunut meiltä (vauva joutui heti synnyttyään myös vastasyntyneiden osastolle ja joi siis ensimmäiset elinpäivänsä pullosta korviketta) vaan pumppailin sitten aina varastoon äidinmaitoa jota syötin pullosta.
Lopetin rööknipolton-->maito alkoi ehtymään! neuvolantäti siis sanoi että voi olla yhteystoisiinsa, stressi. ja lopetin tupakanpolton siinä toivossa että voin imettää vapaasti ilman että joudun laskemaan tunteja milloin on nikotiini haihtunut verestä.. no sepä kannatti.
aa koko imetysaihe saa mut surulliseksi. epäonnistuin monella tavalla