En ymmärrä vanhempia
jotka käyttävät subjektiivista päivähoitoa röyhkeästi hyväkseen lapsen kustannuksella, ja tuo lapsensa omalla kesälomallaan hoitoon 8 tunnin päiviä, eikä viitsi viettää lapsensa kanssa lomaa, jonka lapsikin tarvitsisi.
Kommentit (18)
erilaisia perheitä ja perheillä erilaisia tilanteita. Entä jos lapsen äiti on vakavasti sairas tmv. Eipäs nyt tuomita kaikkia tietämättä. Munkaan lapsen ei varmaan pitäis olla kokopäivähoidossa taas syksyllä, kun minä VAAN opiskelen...
Tässä tapauksessa vanhemmat eivät sairasta, ovat vaan mukavuudenhaluisia. Ymmärrän toki silloin jos äiti sairastaa tai on masentunut yms
Itse olen lastentarhanopettaja, ja sairauslomalla keskivaikean masennuksen takia jo neljättä kuukautta. Tuona aikana olen pitänyt lapseni sen 8h päivässä hoidossa. Nyt kesällä tietenkin lapset olivat lomalla koko mieheni kesäloman ajan, eli kaiken kaikkiaan 5 viikkoa, ja nyt yritän vielä olla lasten kanssa keskenään reilut pari viikkoa, jonka jälkeen palaavat hoitoon ja itse jatkan edelleen sairauslomalla.
Mutta työssäni olen ikävä kyllä nähnyt todella paljon vanhempia, jotka pitävät omilla kesälomillaan lapsensa hoidossa, jotta saavat itse viettää vapaata. Ja näissä tapauksissa ei ole ollut kyse mistään vanhemmat masennuksesta, sairaudesta tms. Samat vanhemmat tekevät myös sitä, että vaikka vanhempi itse pääsisi töistä jo klo:15, niin lapsi haetaan hoidosta vasta klo:18, jotta on ehditty käydä rauhassa kaupassa, tehdä ruoat kotona yms. Ja edelleen, samat vanhemmat pitää lapsena esim. ennen joulupyhiä hoidossa ihan sinne 23.päivään saakka, vaikka itse olisivat jo viikkoa ennen joulua lomalla, sillä jouluvalmistelut on niin paljon helpompi tehdä ilman lapsia. Toisivat varmasti myös jouluaattonakin, jos vain päiväkoti olisi auki. :(
Sitä on vain näiden lasten puolesta niin surullinen, etteivät he saa kokea esim. jouluvalmistelua kotona, mistä se joulutunnelma muodostuu yms.
Itse ennen sairastumistani hain aina suoraan töistä lapset hoidosta, ja ruokaostoksille menin heidän kanssaan. Kummankin vanhemman kaikki vapaapäivät lapset olivat myös kotona. Ja luonnollisesti joka ikisenä lomapäivänä myös lapset lomailevat.
Ja nyt sairauslomani aikana mieheni on pitänyt paljon palkattomia vapaita, jotta lapset saavat viettää edelleen yhtä paljon vapaata kuin ennenkin.
erilaisia perheitä ja perheillä erilaisia tilanteita. Entä jos lapsen äiti on vakavasti sairas tmv. Eipäs nyt tuomita kaikkia tietämättä. Munkaan lapsen ei varmaan pitäis olla kokopäivähoidossa taas syksyllä, kun minä VAAN opiskelen...
..onko kaikki päivähoito-oikeuden väärinkäyttäjät sairaita ja sekoja. Luulen, että suurin osa kuuluu sarjaan: yläpää ei toimi, mutta alapää liikaakin. Ja yhteiskunta hoitaa näitten hölmöläisten mukelot. MIKSI tehdä niitä?
tekemisetä tuskan hiessä juuri ennen joulua, ja masentuneenakaan en laittanut lapsiani hoitoon, viddu, mikä epäkypsä olenkin.
Subjektiivinen on kyllä ihan luusereille, antaa heidän sitä käyttää, pysyvät lapset edes jotenkin kasassa.
pitäisi lakkauttaa kokonaan. Vaihtoehtoina olisi sitten olla kotona lasten kanssa tai palkata lastenhoitaja kotiin.
"Mutta työssäni olen ikävä kyllä nähnyt todella paljon vanhempia, jotka pitävät omilla kesälomillaan lapsensa hoidossa, jotta saavat itse viettää vapaata. Ja näissä tapauksissa ei ole ollut kyse mistään vanhemmat masennuksesta, sairaudesta tms."
Miten te päivähoidon työntekijät saatte tietoonne, onko vanhemmilla sairauksia tms? Kuka ne teille kertoo? Onko teillä pääsy kenties terveyskeskuksen, sairaalan, mielenterveystoimiston ja yksityislääkärien tietokantoihin? Kaikki vanhemmat eivät välttämättä kerro sairauksistaan edes kysyttäessä. Ihmisillä on oikeus yksityisyyteen, eikä päivähoitoon kuulu vanhempien mahdolliset sairaudet/terveysongelmat.
tuskin on kuitenkaan yleinen tapa...mutta tosiaan eipä sitä joku tarhatäti voi tietää miksi joku toimii tietyllä tavalla kun ei vanhemmilla ole mitään velvollisuutta selittää juurta jaksain asioiutaan tarhassa. Voi olla sairautta tai muuta mistä muut ei tiedä mitään joten aika turhaa retostella...
Ei tähän subjektiivista päivähoito-oikeutta tarvita. Kyllä nämä äidit ja perheet apua saavat ilman tätä kummallista lakia josta etenkin poliitikot paasaavat,joka sinänsä käsittämätöntä.Kyseinen laki ei mitenkään tee lasten elämää helpommaksi Suomessa, päinvastoin.Eikä silti myöskään vanhempien,pitemällä tähtäimellä.Vanhemmat jotka käyttävät väärin oikeutta menettävät liian usein toimivan tunnesuhteen lapseen ja sitten ollaankin tilanteessa joka saattaa johtaa häiriöihin lapsen kehityksessä, oikean avun puuttuessa.Emme pääse siitä mihinkään etteikö lapsen normaali kehitys olisi riippuvainen oikeanlaisesta vanhempien tuesta.Mitä varhaisempi häiriö tässä vuorovaikutuksessa sekä suuremmat ovat riskit.
Tässä tapauksessa vanhemmat eivät sairasta, ovat vaan mukavuudenhaluisia. Ymmärrän toki silloin jos äiti sairastaa tai on masentunut yms
Ainakaan meidän naapurit, sukulaiset ja tuttavat eivät tiedä mitään ms-taudistani, enkä heille aio kertoakaan.
Saavat aivan vapaasti pitää fatiikkioireitani laiskuutena. Terveysasiani ei heille kuulu millään tavalla. Vain kaikista läheisimmät tietävät sairaudestani.
Olen päiväkodissa töissä. Varsinkin erityislapsiparat joutuvat olemaan lomallakin hoidossa vaikka perheen normaalit lapset vanhempien kanssa lomailevat :(. Moni ADHD lapsi hyötyisi siitä, että saisi lomaa päiväkodin meluisasta ja levottomasta ilmapiiristä. Eräskin ADHD poika suri, kun perhe ei ottanut häntä Lintsille, kun hän on niin tuhma.Itku melkein pääsi itseltäkin. Poika hyvin levoton, mutta ihana lapsi omine haasteineen. Ja nauttisi varmasti perheensä retkistä.
Olen päiväkodissa töissä. Varsinkin erityislapsiparat joutuvat olemaan lomallakin hoidossa vaikka perheen normaalit lapset vanhempien kanssa lomailevat :(. Moni ADHD lapsi hyötyisi siitä, että saisi lomaa päiväkodin meluisasta ja levottomasta ilmapiiristä. Eräskin ADHD poika suri, kun perhe ei ottanut häntä Lintsille, kun hän on niin tuhma.Itku melkein pääsi itseltäkin. Poika hyvin levoton, mutta ihana lapsi omine haasteineen. Ja nauttisi varmasti perheensä retkistä.
Ensin on puuttuvan ikävaihekohtaisen tuen kautta aikaansaatu ADHD häiriö ja sitten ei jakseta yliaktiivisen vaikeasti hallittavien lasten kanssa
kotona. Vaihtoehdoksi siis jää päiväkotihoito, siellähän ei voida kieltäytyä ottamasta lasta vastaan.
ADHD häiriö on nimittäin harvoin synnynnäinen.Tästäkään ei julkisesti puhuta koska sekä vanhempien että päivähoidon puutteet varhaislapsuuden tukemisessa ovat tabu.
"Subjektiivinen on kyllä ihan luusereille, antaa heidän sitä käyttää, pysyvät lapset edes jotenkin kasassa."
silti hänellä on ADHD. Muut kolme ovat lähteneet hoitoon 1-2v iässä ja kenelläkään muulla ei ole ADHD:tä.
Ensin on puuttuvan ikävaihekohtaisen tuen kautta aikaansaatu ADHD häiriö ja sitten ei jakseta yliaktiivisen vaikeasti hallittavien lasten kanssa
kotona. Vaihtoehdoksi siis jää päiväkotihoito, siellähän ei voida kieltäytyä ottamasta lasta vastaan.
ADHD häiriö on nimittäin harvoin synnynnäinen.
silti hänellä on ADHD. Muut kolme ovat lähteneet hoitoon 1-2v iässä ja kenelläkään muulla ei ole ADHD:tä.
kotona. Vaihtoehdoksi siis jää päiväkotihoito, siellähän ei voida kieltäytyä ottamasta lasta vastaan.ADHD häiriö on nimittäin harvoin synnynnäinen.
Kuten sanoin, on synnynnäisiä neurologisia häiriöitä jotka vaikeutta normaalin kehityksen kulkua mutta kaikista ADHD diagnoosin saaneista vain alle 10%:lla arvioidaan synnynnäinen poikkeama.Kotihoito sellaisenaan ei ole myöskään tietenkään tae sille ettei häiriötä emotinaalisen tuen puutteesta synny.Jokaisella lapsella on oma yksilöllinen elinympäristö, vaikka kasvavatkin samassa perheessä.Lapset jotka kasvavat 1-veestä lähtien päiväkodin isossa ryhmässä eivät myöskään kärsi samalla tavalla eivätkä kaikki lapset saakkaan vaikeita häiriöitä, mutta riskit häiriöille ovat päiväkotilapsilla suurempia koska päiväkotiympäristö varsin harvoin pystyy vastaamaan lapsen ikävaihekohtaisiin tarpeisiin. Etenkin alle 3-vuotiaat ovat näille riskeille erityisen alttiita.
Itse olen lastentarhanopettaja, ja sairauslomalla keskivaikean masennuksen takia jo neljättä kuukautta. Tuona aikana olen pitänyt lapseni sen 8h päivässä hoidossa. Nyt kesällä tietenkin lapset olivat lomalla koko mieheni kesäloman ajan, eli kaiken kaikkiaan 5 viikkoa, ja nyt yritän vielä olla lasten kanssa keskenään reilut pari viikkoa, jonka jälkeen palaavat hoitoon ja itse jatkan edelleen sairauslomalla.
Mutta työssäni olen ikävä kyllä nähnyt todella paljon vanhempia, jotka pitävät omilla kesälomillaan lapsensa hoidossa, jotta saavat itse viettää vapaata. Ja näissä tapauksissa ei ole ollut kyse mistään vanhemmat masennuksesta, sairaudesta tms. Samat vanhemmat tekevät myös sitä, että vaikka vanhempi itse pääsisi töistä jo klo:15, niin lapsi haetaan hoidosta vasta klo:18, jotta on ehditty käydä rauhassa kaupassa, tehdä ruoat kotona yms. Ja edelleen, samat vanhemmat pitää lapsena esim. ennen joulupyhiä hoidossa ihan sinne 23.päivään saakka, vaikka itse olisivat jo viikkoa ennen joulua lomalla, sillä jouluvalmistelut on niin paljon helpompi tehdä ilman lapsia. Toisivat varmasti myös jouluaattonakin, jos vain päiväkoti olisi auki. :(
Sitä on vain näiden lasten puolesta niin surullinen, etteivät he saa kokea esim. jouluvalmistelua kotona, mistä se joulutunnelma muodostuu yms.
Itse ennen sairastumistani hain aina suoraan töistä lapset hoidosta, ja ruokaostoksille menin heidän kanssaan. Kummankin vanhemman kaikki vapaapäivät lapset olivat myös kotona. Ja luonnollisesti joka ikisenä lomapäivänä myös lapset lomailevat.
Ja nyt sairauslomani aikana mieheni on pitänyt paljon palkattomia vapaita, jotta lapset saavat viettää edelleen yhtä paljon vapaata kuin ennenkin.
olla jo kunnossa? keskivaikeaa masennusta sairastava ei jaksaisi roikkua täällä av:lla.vai onko terapia vielä kesken?
En kyllä ymmärrä muutenkaan koko subjektiivista hoitoa ollenkaan.
mitä tehdä lapsia, jos niitä ei itse pysty hoitamaan...
itse kotihoidossa lapset olleet(5)