Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotisynnytys

Vierailija
22.07.2011 |

Meillä harkinnassa kotisynnytys, osaako kukaan kertoa mistä löytäisin virallista tietoa asiasta tai sattuisiko täällä jopa olemaan joku jolla on henkilökohtaista kokemusta kotisynnytyksestä? Ja tarkoitan nyt siis suunniteltua kotisynnytystä, toki yllätyksenäkin tapahtuneista kotisynnytyskokemuksista saa kertoa! :)

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istukka jäi pumppaamaan verta ja vaikka leikkaussali oli lähellä ja sinne mentiin reippaasti niin menetin silti verta 3,5 litraa.

Kotiin olisin kuollut, sairaalaan en olisi ehtinyt riittävän nopeasti.

Vierailija
22/41 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asti, siellä on valmiina kaikki pelit ja vermeet, lääkärit ja leikkaussalit.

En tajua miten joku haluaa ottaa edes sellaisen riskin.

Hitto mikä sotkukin kotiin tulee kun verta ja paskaa lentää.

En kyllä näe kotisynnytynnykselle muuta syytä kuin erikoisuuden tavoittelun. On se kyllä kumma kun synnyttäminenkään ei ole enää mitään jos ei ole jotain erikoista millä hiekkalaatikolla sitte kehuskella..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä että tosiaan vain ongelmattomiksi arvioidut synnytykset valikoituvat joukkoon. Ja myös koska kotisynnytykset todellakin ovat luonnollisempia koska esim. epiduraalipuudutusta tai oksitosiinitippaa ei ole käytössä.

että synnyttäjien on todettu vuotavan vähemmän kotisynnytyksissä - en tosin tiedä mistä tämä johtuu.

Suomessa on vuosittain noin 10 suunniteltua kotisynnytystä, tästä voi sitten pikaisesti laskea että eipä niitä hoitavat kätilöt ihan kauheasti joudu "päivystämään". Varsinkin kun kotisynnytyksen saa tehdä vain täysiaikainen synnyttäjä eli synnyttäjää kohden se "päivystettävä" aika ei ole kauhean pitkä.

Vierailija
24/41 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen verran riskialtista kuitenkin jos synnytyksessä tulee komplikaatioita ja vauvan henki ja terveys kyseessä. Kotoa käsin kun ei lasta saada riittävän nopeasti tehohoitoon.

Vierailija
25/41 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://irc-galleria.net/user/%5EEsP%5E/blog/24194915-15122008-synnytysk…

Älä tee samoja virheitä.

Toivottavasti linkki toimii

Vierailija
26/41 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekkäitä luomuääliöitä jotka ovat valmiita riskeeraamaan jopa lapsen hengen vain sen takia että itse hakevat synnytyksestä jotain ihmeellistä elämää suurempaa kokemusta. Ei synnytyksen ole tarkoitus olla elämysmatkailua äidille!

Vierailija
27/41 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensisynnyttäjälle en ainakaan suosittelisi kotia.

Ajattelisin ensin lähtökohtaisesti vauvan etua.Niin monenmoisia mutkia voi tulla matkaan.Synnytyksistä kun ei koskaan tiedä ja kaikki erilaisia.Kolme lasta olen synnyttänyt sairaalassa ja en todellakaan synnyttäisi kotona.Kolmas tuli kyllä helposti ja ilman kivunlievityksiä.

Vierailija
28/41 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olin ensisynnyttäjä en löytänyt kotiloa (eli kotikätilöä). Yleensä he suostuvat avustamaan vain jo aiemmin synnyttäneitä, joiden synnytys on mennyt silloin ongelmitta. Petyin silloin kovasti, koska en tiennyt tuosta asiasta alussa ja olin jo mielessäni kauan ennen miettinyt asiaa ja päättänyt että haluan synnyttää kotona.

Vierailija
29/41 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin varmasti paljon hyviä puolia, mutta kannattaa harkita oikein tarkkaan. JOskus suunnitelmat esim. kivunlievitykseen liittyvien toiveiden ja tarpeiden suhteen muuttuuvat kun tilanne on käsillä. Sairaaloilla on myös paremmat valmiudet nopeiden tai hätätilanteiden varalle. Omalla kohdallani sairaalasynnytyskin oli aika lempeä (tunnelmaltaan). Sairaalaan voi ottaa esim. musiikkia mukaan. Vaikka kotisynnytykset varmasti sujuvat useimmiten tavallisen kaavan mukaan ja tuntuu hyvältä saada olla omassa kodissa, kaikista tärkeintä on saattaa pieni ihminen mahdollisimman turvallisesti maailmaan. Voimia ja iloa ja rauhallista olo ihanaan tapaamiseen vauvasi kanssa.

Vierailija
30/41 |
04.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinkin vanha keskustelu mutta huh huh kun herätti ärtymyksen tunteita ihmisten ennakkoasenteet kotisynnytystä kohtaan. Onko meidät tosiaan näin aivopestyjä kuvittelemaan sairaala pyhänä paikkana? En sano etteikö sairaala olisi tarpeellinen ja hyvä paikka olla olemassa, mutta vuosituhansia ollaan pärjätty ilmankin, joten eiköhän sitä pärjää vieläkin. Kaikkeen liittyy omia riskejään, niin sairaaloihin tai koteihinkin. Lapsi ja äiti voi kuolla missä tahansa muuallakin. Riskejä liittyy myös sairaalassa tarjottaviin lääkkeisiin ja synnyttäjän pakottamiseen makuuasentoon. Minua todellakin harmittaa miksi pitää niin kovasti pelotella ihmisiä jotka uskaltavat miettiä itse ja tekevät omia päätöksiä. Neuvola jo tekee osansa tässä pelottelussa ja hyvin sen osaakin! Toki synnytyksenkin voi pistää kokonaan kätilön hartijoille tai sitten olla todella itse mukana oman lapsensa synnyttämisessä.

Olen kuullut ystäviltäni kokemuksia sekä kotisynnytyksestä että sairaalasynnytyksestä. Kotisynnytyskertomukset ovat olleet yksinomaan positiivisia, enemmän minua on alkanut pelottaa synnyttää sairaalassa, jossa moni ystäväni on vieroitettu heti lapsestaan tai väkisin paketettu asentoon joka on täysin synnytykselle luonnoton (aiheuttaen mm. repeytymiä). Helsingissä sairaalassa muutama vuosi sitten synnyttäneen ystäväni synnytyskertomus on sen sijaan ollut positiivinen ja hänen toiveitaan ollaan kuunneltu. Siitä olen iloinen.

Vierailija
31/41 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi varmaan valtavirrasta poikkeavat erilaiset äidit haluvat synnyttää savusaunassa siten että naapurin mummo avustaa. Ihan älytöntä leikki tälläisten asioiden kanssa, ihan puskista voi tulla tarve elvytykselle ja vaikka mille tehohoidolle. Kiva sitten kätilön kanssa kotona ihmetellä. 

(On kokemusta, normi synnytys muuttui pikasektioksi ja perään elvytys ja teholle. Kaikki päättyi hyvin, kotona ei varmasti olisi päättynyt.)

Vierailija
32/41 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaala on kiistatta turvallisempi paikka synnyttää kuin koti. Siitä ei pääse mihinkään ja kotisynnytyksen puolustajat voivat lopettaa lässytyksensä. Kotona synnyttämällä voi aiheuttaa oman tai lapsensa kuoleman, toki se voi tapahtua sairaalassakin mutta se on paljon epätodennäköisempää. 

Nykyään sairaalassakin saa vaikuttaa omaan synnytykseensä, saa valita haluamansa kivunlievitykset ja asennot.

Vierailija
33/41 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä tätä nyt edes tarvii jankata, annetaan darwinismin korjata hedelmänsä! Kuka haluaa kotonaan synnyttää, sen tehköön. Jos tulee ongelmia niin sitten tulee. Ei ole sen ongelma joka on sairaalassa lapsensa pungertanut.

Vierailija
34/41 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa nämä jotka sanoo että kotisynnytyksen saa tehdä vain täysiaikaiset jne. Kuka kieltää? Tuleeko sakkoja vai jopa linnaa jos kehtaa synnyttää kotona ilman täyttä 9 kk! Kukaan ei myöskään pakota hankkimaan kätilöä jne. Niin ne naiset ennenkin kotona lykki lapset maailmaan. Toki kuolleisuus oli suurempi mutta nykysin jo sillä että käydään tarkastuksessa saa tietää jo etukäteen useita riskejä. Nykysin vaan ollaan niin sairaalakeskeisiä

Vierailija
35/41 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2011 klo 21:45"]

sen verran riskialtista kuitenkin jos synnytyksessä tulee komplikaatioita ja vauvan henki ja terveys kyseessä. Kotoa käsin kun ei lasta saada riittävän nopeasti tehohoitoon.

[/quote]

Näinpä. Kun naiset saatiin vihdoin kotoa sairaaloihin synnyttään laski niin äiti-, kuin lapsikuolemat. Miksi te haluatte leikkiä? Mä olin kiitollinen, että itse kerkesin sairaalaan, vaikka kotiin meinas syntyä syöksymällä.

Vierailija
36/41 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2011 klo 21:55"]

itsekkäitä luomuääliöitä jotka ovat valmiita riskeeraamaan jopa lapsen hengen vain sen takia että itse hakevat synnytyksestä jotain ihmeellistä elämää suurempaa kokemusta. Ei synnytyksen ole tarkoitus olla elämysmatkailua äidille!

[/quote]

Täsmälleen samaa mieltä. Joku voi väittää että tuhansia vuosia on synnytetty kotona - no tuhansia vuosia on ollut suuri riski sekä äidin että vauvan kuolemaan ja riski väheni vasta kun synnytykset tuotiin turvallisiin olosuhteisiin sairaalaan. Täyttä paskaa tuo että jos raskausaika on sujunut ongelmitta, olisi kotona turvallista synnyttää. Silloinkin voi napanuora olla yhtäkkiä kaulan ympärillä (ei voida ennustaa edes muutamaa tuntia aiemmin), tällöin sairaalassa nähdään äkkiä vauvan sydänäänten lasku ja mennään nopeasti hätäsektioon, jossa nukutus ja leikkaus ja vauvan auttaminen ulos tapahtuvat 5 minuutissa! Entäs jos tällöin oltaisiin kotona?? Samoin istukka voi irrota ennenaikaisesti tai kohtu voi olla atoninen = ei supistu vaan jää vuotamaan holona, tällöin äiti vuotaa kuiviin alle 15min ja sekä hän että vauva kuolee, ei silloin ehditä sairaalaan. Ja tämäkin on täysin yllättävä tapahtuma vaikka raskaus olisi sujunut normaalisti ja äiti ja sikiö aiemmin todettu terveiksi. 

Uskokaa pois, kotisynnytys on törkeää leikkiä omalla ja vauvan hengellä. Vaikka koplikaatiot ovatkin harvinaisia, niitä sattuu ja täysin ennakoimatta. Oletko valmis pelaamaan tuota venäläistä rulettia itsekkäiden toiveidesi takia? Nimim.Anestesialääkäri joka on paljon nähnyt

Vierailija
37/41 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en haluais synnyttää kotona. Mutta koska kaikki neljä ovat olleet nopeita synnytyksiä pelkään etten ehdi seuraavan kerran sairaalaan. Ei ole hääviä kun synnytys käynnistyy vasta kun oon 6 cm auki. Sillon alkaa oleen oikeasti kiire. Joten synnytyksen lähestyessä saan käynnistyksen jos haluan. Koska synnytyslääkärin mielestä kotiin ei ole turvallista synnyttää. Vaikka mulla on siis neljä normaalia synnytystä takana.

Vierailija
38/41 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vielä miettiä. Vaikka suurin osa synnytyksistä sujuu hyvin, aina voi tulla ongelmia. Itse olisin kaksi kertaa jo kuollut synnytykseen, mikäli en olisi ollut hyvässä hoidossa yliopistollisessa sairaalassa. Maailmassa kuolee paljon äitejä ja vauvoja koska heillä ei ole mahdollisuutta synnyttää/syntyä sairaalassa. Sinulla on, miksi turhaan otat riskin?

Ehtii sen lapsen kanssa sitten kotona olla, kunhan hänet ensin saa turvallisesti maailmaan.

Vierailija
39/41 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallinen kotisynnytys maksaa 2500€. Halvemmaksi tulee sairaalassa

Vierailija
40/41 |
06.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju mutta silti. Synäytin 3.lapseni kotona ja parhain kokemus ikinä verraten ilkeisiin kätilöihin jne kohteluun. Mikäli joskus saan neljännene synnytän kotona ellei esteitä ole esim perätila.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan