Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko olla hoitovapaalla, jos lapsi kunnallisessa päivähoidossa?

Vierailija
21.07.2011 |

Tyhmä kysymys, mutta voinko laittaa lapsen (alle 3-v) hoitoon ja jatkaa hoitovapaalla muutaman kuukauden? Kotihoidon tukea tms. en tietysti saa, mutta saanko olla poissa töistä?

Haluaisin kaikessa rauhassa totuttaa lasta päiväkotiin ja muutenkin uuteen ympäristöön. Olemme asuneet lapsen syntymästä asti ulkomailla joten iso muutto ja isot muutokset lapsen elämässä edessä vielä ennen töihin paluuta. Mulla siis työpaikka odottamassa.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat KOTIHOIDONTUKEA. Jos lapsi menee kunnalliseen hoitopaikkaan kotihoidontuki lakkaa. Toki voit työnantajalle ilmoittaa edelleen olevasi HOITOVAPAALLA, mutta kela ei maksa KOTIHOIDONTUKEA enää

Vierailija
22/43 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat KOTIHOIDONTUKEA. Jos lapsi menee kunnalliseen hoitopaikkaan kotihoidontuki lakkaa. Toki voit työnantajalle ilmoittaa edelleen olevasi HOITOVAPAALLA, mutta kela ei maksa KOTIHOIDONTUKEA enää

Sitäpaitsi paitsi kotihoidon tukea voi saada vaikka kävisi työssäkin, ei se ole hoitovapaaseen sidottu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
24/43 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOATKUT VOIVAT JOPA HAKEA YKSITYISEN HOIDON TUKEA.

ONPA TÄMÄ HUUTAMINEN MUKAVAA!

HUUDANPA VIELÄ VÄHÄN LISÄÄ!

Vierailija
25/43 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin hain vuodeksi hoitovapaata ja olin edelleen hoitovapaalla työnantajan silmin, vaikka totuttelinkin lasta päiväkotielämään viimeiset kaksi viikkoa. Rahaa Kelaltahan silloin ei saa, mutta sen tiesitkin.

Vierailija
26/43 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä sä hoitovapaalla teet, voihan hoitovapaalla olla vaikka toisessa työpaikassa

Työnantaja on myöntänyt vapaan nimenomaan lapsen hoitoa varten, ei toista työtä varten. Lapsen hoitoa varten se vapaa on pakko myöntää. Mutta toista työtä varten ei vapaata tarvi myöntää, vaan se on työnantajan päätettävissä.

Eli jos haluat vapaata toista työtä varten, niin sun on haettava vapaa sillä perusteella, jolloin työnantaja voi harkita myöntääkö vapaata vai ei.

Vierailija
27/43 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari kuukautta aiemmin kuin lähdin töihin takaisin.

Vierailija
28/43 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sovitte päiväkodin kanssa, että sinä käyt lapsen kanssa päiväkodissa yhdessä tutustumassa pikkuhiljaa, usean viikon ajan, tunti pari päivässä, ennen kuin ottavat lapsen pk:n kirjoille. Lapsi olisi siis sinun vastuullasi. Voit olla hoitovapaalla niin kauan kunnes, lapsi menee pk:n kirjoille. Kyllä se lapsi tottuu muutenkin nopeasti päiväkotilaiseksi, että luultavasti turhaan stressaat noin paljon sitä aloitusta. Minkä ikäinen lapsesi on?

Päiväkodissa noin voi tehdä!

Vierailija
29/43 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan minä en ole löytänyt mistään minkäänlaista tekstiä siitä, miten lapsen hoito pitäisi järjestää hoitovapaalla. Hoitovapaa on työnantajan ja työntekijän välinen asia ja työntekijällä on subjektiivinen oikeus hoitovapaaseen siihen saakka kun hänen huollossaan oleva lapsensa täyttää 3 vuotta. Oikeus hoitovapaaseen lakkaa jos lapsi otetaan huostaan tai hän kuolee. Siitä ei puhuta missään mitään, kenen lasta kuuluu hoitovapaalla hoitaa tai kuka maksaa mitäkin.

Kotihoidontuki on sitten ihan eri juttu, joka ei ole mitenkään sidoksissa hoitovapaaseen tai siihen, onko vanhempi töissä vai ei. Kotihoidontuki on kelan ja vanhemman välinen asia, joka ei liity työhön tai työnantajaan millään tavalla. Kotihoidontukea maksetaan anomuksesta vanhemmalle silloin kun lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Sillä ei ole edelleenkään mitään väliä kuka lasta hoitaa ja käykö hoitaja töissä vai ei.

Vierailija
30/43 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...että hoitovapaalla ollessasi totuttelette kunnolla päivähoidon tuomiin muutoksiin. Saa olla aika idiootti työnantaja, joka ei moista ymmärtäisi!

Mä en näe mitään järkeä siinä että työnantaja alkaisi vaatia sinua aiemmin töihin. Mut jos sun on tarkoitus pidentää hoitovapaata totuttelun takia, niin sit voi olla työnantajasi pulassa. Eli: kysy työnantajalta, jos tarkoitus on pidentää hoitovapaata - muussa tapauksessa tämä ei liene heitä hetkauta.

Vierailija
31/43 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on näin: olen hoitovapaalla. Työnantajan kanssa kirjoittamassani sopimuksessa lukee palkaton virkavapaa (lisäselvityksenä syynä on hoitovapaa). Lapseni aloittaa päiväkodissa elokuun alussa. Virkavapaani päättyy elokuun puolivälissä. Eli olen töistä virkavapaalla. Mihin asti sinulle on tällä hetkellä myönnetty virkavapaa?

Vierailija
32/43 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutustujia pitkiksi ajoiksi ilman, että ovat kirjoilla. Ajattele tilannetta, jossa vaikkapa oman lapsesi ryhmässä pörräisi tutustujia ilamn, että näkyvät henkilökunnan työnä. Hehän kuitenkin kuluttavat resursseja!

Ei hyvää päivää sanon minä. Ei päiväkoti ole mikään leikkipuisto, jonne voi tulla miten haluaa!

T. lto

Vierailija
33/43 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siellä sanotaan hoitovapaan perusteista.

Vierailija
34/43 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055

4 luku

3 §

Hoitovapaa

Työntekijällä on oikeus saada hoitovapaata lapsensa tai muun hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen hoitamiseksi, kunnes lapsi täyttää kolme vuotta.

Ainakaan minä en ole löytänyt mistään minkäänlaista tekstiä siitä, miten lapsen hoito pitäisi järjestää hoitovapaalla. Hoitovapaa on työnantajan ja työntekijän välinen asia ja työntekijällä on subjektiivinen oikeus hoitovapaaseen siihen saakka kun hänen huollossaan oleva lapsensa täyttää 3 vuotta. Oikeus hoitovapaaseen lakkaa jos lapsi otetaan huostaan tai hän kuolee. Siitä ei puhuta missään mitään, kenen lasta kuuluu hoitovapaalla hoitaa tai kuka maksaa mitäkin.

Vierailija
35/43 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinähän olet hakenut hoitovapaata työnantajaltasi tietyksi ajaksi. Kotihoidon tukea et tietenkään saa, jos lapsi on päivähoidossa. Mutta jos asia on epäselvä niin mikset ilmoita että pidät kuukauden palkatonta, jos joku käy kikkaamaan.

Vierailija
36/43 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. opiskelu, hoitovapaa. Joten töistä ollaan virkavapaalla. Kun lapsi aloittaa kunnallisen hoidon lähtee tieto päivähoitopaikasta kelaan, että kotihoidontuki päättyy!

Vierailija
37/43 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käydään tutustumassa vanhemman kanssa juurikin vähintään kahden viikon ajan, jos vain on mahdollista. Sitten vielä sen jälkeen lapset ovat lyhyitä päiviä yksin, ennen kuin tulee ne oikeat pitkät hoitopäivät.

tutustujia pitkiksi ajoiksi ilman, että ovat kirjoilla. Ajattele tilannetta, jossa vaikkapa oman lapsesi ryhmässä pörräisi tutustujia ilamn, että näkyvät henkilökunnan työnä. Hehän kuitenkin kuluttavat resursseja!

Ei hyvää päivää sanon minä. Ei päiväkoti ole mikään leikkipuisto, jonne voi tulla miten haluaa!

T. lto

Vierailija
38/43 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempainvapaan jälkeen vanhemmilla on oikeus jäädä työsuhteen katkeamatta hoitovapaalle. Työntekijällä on oikeus saada hoitovapaata oman tai hänen taloudessaan vakituisesti asuvan lapsen hoitamiseksi siihen saakka, kunnes lapsi täyttää kolme vuotta. Ottolapsen vanhemman oikeus hoitovapaaseen jatkuu vähintään kaksi vuotta adoptoinnista lähtien, mutta ei enää sen jälkeen kun lapsi aloittaa koulun.

Vierailija
39/43 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n lapsella ei ole mitään paikkaa mihin mennä tutustumaan.

käydään tutustumassa vanhemman kanssa juurikin vähintään kahden viikon ajan, jos vain on mahdollista. Sitten vielä sen jälkeen lapset ovat lyhyitä päiviä yksin, ennen kuin tulee ne oikeat pitkät hoitopäivät.

T. lto

Vierailija
40/43 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laista löytyvät sanat "lapsen hoitamiseksi". Tämä tarkoittaa sitä, että jos lapsi on päivähoidossa ja työnantaja haluaa asiasta oikeudessa asti riidellä, työntekijä häviää. Useimmat työnantajat eivät ala riidellä ja palkattoman vapaan pitäminen hoitovapaan perään on työnantajan ja -tekijän välinen asia.