Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttaisikohan tälläiseen sosiaaliseen pelkoon joku mielialalääke (Cipralex)?

Vierailija
21.07.2011 |

Mulla on sinänsä outo ongelma. En koe olevani masentunut, ehkä keskivertoa enemmän väsynyt ja saamaton mutta mitään itsemurha-ajatuksia tms. ei ole koskaan ollut. Joskus sellainen olo ettei jaksaisi, mutta näitä nyt on varmaan kaikilla välillä.

Tykkään tutustua uusiin ihmisiin ja haluaisin enemmän kavereita. Ongelma on siinä että lähes AINA kun puhun jollekin tuntemattomalle, puolitutulle, joskus jopa kaverille, mulle tulee kamalia oireita. Kädet, kainalot, selkä hikoavat kamalasti, naamani ja koko rintakehä muuttuu aivan punaiseksi (tästä punastumisesta huomautellaan usein), tuntuu välillä etten saa henkeä. Jokin outo "aalto" menee kehon läpi ja saatan alkaa selittää jotain aivan sekavaa. Tuntuu etten osaa käyttäytyä luonnollisesti ja nolaan itseni. Pahimpia ovat tilanteet joissa mulle aletaan yhtäkkiä ilman ennakkovaroitusta juttelemaan, esim. törmään puolituttuun kadulla.

En siis jännitä tietoisesti ja koitan tsempata itseäni sosiaalisiin tilanteisiin, mutta jotenkin h-hetkellä nämä oireet ottavat vallan.

Voisiko jokin masennuslääke auttaa tähän?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun yksityinen psykiatrini teki lähetteen kunnalliseen mt-toimistoon. En sitten tiedä, vaikuttiko siihen, että olin melko-kiireellinen hänen mielestään ja rahani eivät riittäneet yksityisellä käymiseen niin tiheästi, kuin olisi pitänyt. Tosin eipä tuosta hyötyä ollut, sillä kunnallisella et todellakaan helpolla ssa aikoja kerran viikkoon.

Tämä oli hieman off topic, mutta oli pakko mainita, että kyllä yksityiseltäkin saa lähetteen kunnalliselle. Minulla kyseessä oli kaksisuuntainen mielialahäiriö, sosiaalisten tilanteiden pelko ja ahdistuneisuushäiriö. Eli ongelmaa kerrakseen.

Vierailija
2/30 |
22.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt ottanut kaksi pilleria, yhden eilen ja yhden äsken. Muita oireita ei ole, mutta onko ihan normaalia että tuntuu pieni jyskytys ohimossa? Ja en tiedä kuvittelenko vaan mutta ihan ku silmissä välillä sumenis :s

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/30 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

googlatkaa sympaattinen salpaus

Vierailija
5/30 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo aloitusoireet ei ole mitään verrattuna lopetusoireisiin, helvettiä piisasi monta kuukautta.

Vierailija
6/30 |
17.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehe, tämä taitaa olla mun joskus ajat sitten aloittama ketju, hauskaa että satuin olemaan paikalla :D mutta joo, itselläni tuo Cipralex auttoi todella hyvin! Pahin oire, eli punastelu hävisi oikeastaan kokonaan ja aloin jopa tykkäämään esiintymisestä. Noin vuoden käytön jälkeen lopetin kuitenkin käytön, sillä musta tuntui että se jotenkin sekoitti omaa tunne-elämää (en esim. pystynyt itkemään lainkaan). Lopetusoireita en kyllä muistaakseni kokenut. Nykyään käytän Propralia jos jänskättää, jännittäminen on kyllä vähentynyt huomattavasti kun ikä on tuonut vähän lisää itsevarmuutta :) - ap

Vierailija
7/30 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain reseptin, ensiksi hain kuukauden annoksen 10mg mutta lääkäri laittoi samaan reseptiin vielä 100 x 10mg sekä 100 x 20mg, voin sitten kuulemma ilman lääkärikäyntiä hakea sen mikä tuntuu itselle parhaimmalta :)

Kiva kun otti tuon huomioon, helpottaa hirveesti kynnystä pyytää just tota vahvempaa annosta kun saan sen suoraan jos siltä tuntuu.

Onko näillä muuten mitään väliä ottaako aamulla vai illalla, en tajunnut kysyä lääkäriltä?

Vierailija
8/30 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko Cipralexin vai sen rinnakkaistuotteen? Itsellä ainakin on kamala väsymys ja haluttomuus kanssa lisääntynyt aika paljon, nyt kun viikon olen syönyt. Ja välillä on kyllä jyskytys tuntunu ohimossa, samoin on ollu ihme kutina/pistos oireita ympäri kehoa. ja ylävatsalla kanssa ihme kipa oikealla puolella rinnassa.

Vierailija
9/30 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin käytän rinnakkaisvalmistetta. Olen syönyt 3 1/2 vuotta annostuksilla 5mg/10/15/20mg vuorokaudessa tarpeen mukaan. Annoskoon vaihto kannattaa tehdä hitaasti ja vähitellen. Jos lopettaa lääkkeen syönnin kesken tai tiputtaa annostusta liian nopeasti, tulee ikäviä vieroitusoireita.

Itselläni vieroitusoireina ovat mm. aivoissa/päässä aistittavat "sähköiskut", jolloin tasapaino tuntuu heilahtavan, aivot sykähtävän ja silmissä saattaa hieman sumentua.

Koskaan en ole Ciprasta/rinnakkaisvalmisteesta lihonut eikä haluni ole vähentyneet :)

Onko ap muuten enää näillä main??

Vierailija
10/30 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysypä semmoista lääkettä kun xanor. 0,5 millinen poistaa todella hyvin kaikennäköisen sosiaalisten tilanteiden pelon, tuskaisuuden ja ahdistuksen. Vaikutus alkaa n. 15 minuutissa. Tämä on kyllä sitten vaan todella kovaan tarpeeseen. Aiheuttaa pitkäaikaisemmalla käytöllä riippuvuutta, mutta mitään toimivampaa ei ole keksitty. Eli päivittäinen käyttö ei ole missään nimessä suositeltavaa, mutta muutaman kerran viikossa tarvittaessa voi ottaa. Lääkärit eivät tätä mielellään kirjoita, koska sillä on myös suuri viihdekäyttöpotentiaali. julkisen puolelta tätä ei jostain syystä kirjoiteta, mutta yksityiseltä pitäis saada. Kertakäynti yksityisellä maksaa paikasta riippuen 30-70 euroa n. puolen tunnin aika.

Vierailija
11/30 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin kipaiset lääkärin puheille.

Vierailija
12/30 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää kuulostaa varmaan todella tyhmältä ja avuttomalta, mutta en siis ole koko elämäni aikana syönyt reseptilääkkeitä joten miten homma käytännössä toimii? Soitan lähimpään kunnalliseen terveyskeskukseen? Pitääkö jo puhelimessa sanoa mitä haluaa vai pyydänkö vain lääkäriaikaa? Kuinkahan nopeasti noita aikoja Helsingissä saa? Ja pitääkö tuolla välttämättä käydä vai voiko ne lähettää suoraan reseptin apteekkiin?

T: Tyhmä ap

Vierailija
13/30 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pyydät aikaa lääkärille; vastaaja sitten kysyy syyn käyntiin arvioidakseen käynnin pikaisuuden.

Akuuttiaikaa et varmaan saa, joten vaikea sanoa jonojen pituutta alueesi terveyskeskuksessa.

Soittamalla se selviää:)

Vierailija
14/30 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

inhottava lykätä, olisi ollut ihana jos olisin saanut lääkkeen heti kokeiluun. Koulu jatkuu taas nimittäin just elokuun lopulla ni ei toi varmaan ehi niin nopeesti alkaa vaikuttaa (sen perusteella ku oon netistä lukenu kokemuksia..)

- ap

Vierailija
15/30 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli jokunen vuosi sitten samanlaisia oireita sosiaalisissa tilanteissa, joita aloin jopa jännittämään jo etukäteen. Olin myös muuten ahdistunut ja stressaantunut, koska elämäntilanteeni oli aika haastava. Olin aloittanut uuden työn juuri valmistumiseni jälkeen, jossa jouduin jatkuvasti kouluttamaan ja esitelmöimään sekä verkostoitumaan tehokkaasti täysin tuntemattomien ihmisten kanssa ja sekä suomeksi että englanniksi. Olin aivan paniikissa ennen luentoja ja isompia tilaisuuksia. Menetin jopa yöuniani ennen esiintymisiä.

Sitten hakeuduin työterveyslääkärille, joka oli ihan yleislääkäri. Hän ehdotti peruslääkkeeksi Cipralexia ja ensiapuna esiintymistilaisuuksiin betasalpaajaa, eli Propralia. Nyt olen syönyt Cipralexiä noin kolme vuotta ja viimeisen vuoden aikana pystynyt pienentämään annostusta puolella, eli nyt syön 10mg/vrk. Ciprasta tuli joku aika sitten rinnakkaisvalmiste, joka maksaa Kela-korvauksen jälkeen n. 9€/30 kpl 10mg tabletteja. Betasalpaajistakin (halpoja ovat) olen päässyt eroon, koska unohdan yleensä ottaa niitä, kun en koe niitä juuri tarvitsevani.

Ei enää jännitä tai ahdista, en tarkkaile itseäni ja reaktioitani sosiaalisissa tilanteissa ja olen pystynyt opettelemaan esiintymistä ja nykyisin jopa nautin siitä :) Koskaan ei kannata vetäytyä sosiaalisista tilanteista/esiintymisistä, vaan altistaa itseään niille oikein olan takaa. Kun saat tukea lääkkeistä, pystyt paremmin ehkä käsittelemään kokemuksiasi ja menemään rohkeaamin uusiin tilanteisiin. Betasalpaajat vievät sen esiintymisiä edeltävän kauhean tärinän, sykkeennousun ja hengenahdistuksen ainakin minulla pois ja pystyn keskittymään muuhun, kuin omiin reaktioihini.

Jos julkisella puolella on hidasta, niin yksityisellä lääkärikäynti maksaa yleensä alle 100€ ja avun saa nopeammin. Usein yksityisellä saa parempaa palvelua... Kerrot vaan lääkärille kaikista oireistasi ja pyydät saada koittaa esimerkiksi Cipralexiä oireisiin, esim. koska olet kuullut ystävältäsi sen toimivuudesta.

Tsemppiä ap, toivottavasti saat apua!

Vierailija
16/30 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin aivan täysin samasta ongelmasta. Minulla Sepram 20mg (Melkein sama kuin cipralex) ja oireet hiukan helpottuneet joskaan eivät kokonaan lakanneet. Itse työskentelen vielä sosiaali- ja terveysalalla, joten voitte vain kuvitella, kuinka vaikea oire tämä on. Juuret ovat jo lapsuudessa ja monta vuotta olin jo ilman oireita..kunnes stressi laukaisi tämän taas. Nyt aion mennä yksityiselle, koska sepram ei toimi kunnolla. Tsempit sinne!

Vierailija
17/30 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä sos.- ja terveysalalla oleva, käy ihmeessä yksityisellä/työterveydessä. Sepram ei kuulemani mukaan ole yhtä hyvä kuin Cipralex, mutta toki yksilöllistä. Oletko kokeillut niitä betasalpaajia pahempiin tilaisuuksiin? Minulla ainakin auttaneet suunnattomasti ja lopulta ne voi unohtaa. Minullakin jännittämisen juuret ovat lapsuudessa, mutta olen pystynyt käsittelemään asioita ja hyväksymään itseni nyt kolmikymppisenä, kun sain lääkityksen avulla myös positiivisia onnistumisen kokemuksia. Uskon, että avain parempaan oloon on ollut juuri itseni hyväksymisessä. On myös hyvä muistaa, että pieni jännitys on normaalia ja inhimillistä, mutta sitä ei vaan uskalleta myöntää.

t. 6, myös sos- ja terv.alalla

Vierailija
18/30 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlettelin äsken vähän noita yksityisten hintoja, kuulostaa aika huimilta! Mutta jos 20 minuuttia maksaa n. 60€, niin sisältyykö tohon yleensä reseptin kirjoittaminen myös? Ja Kela kai korvaa tosta muutaman hassun euron. Niin, ja jos haen reseptin yksityiseltä, voinko uusia sen (halvemmalla?) terveyskeskuksessa?

Löysin parikin lääkäriasemaa joihin saisi ajan jo tänään, houkuttelisi kyllä mennä vaikka rahat on tiukilla.

- ap

Vierailija
19/30 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama vaiva ja sain 10mg. Nyt psykiatri sanoi, että se on aika pieni määrä ja sanoi sopivaksi vaikka 20mg. Kiinnostaisi tietää miten muilla? Mikä annos puree sykkeeseen?

Vierailija
20/30 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä meni luotto julkiseen puoleen ihan täysin vähän samojen asioiden takia (ahdistus ja jännitys). Puoli vuotta odotusta ja lopuksi lekuri oli sitä mieltä ettei mitään lääkkeitä tarvita, lisää siedätystä ja psyykkaamista vaan. Yksityiseltä irtosi aika samalla viikolla ja käteen cipralex resepti, auttoi!