Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttaisikohan tälläiseen sosiaaliseen pelkoon joku mielialalääke (Cipralex)?

Vierailija
21.07.2011 |

Mulla on sinänsä outo ongelma. En koe olevani masentunut, ehkä keskivertoa enemmän väsynyt ja saamaton mutta mitään itsemurha-ajatuksia tms. ei ole koskaan ollut. Joskus sellainen olo ettei jaksaisi, mutta näitä nyt on varmaan kaikilla välillä.

Tykkään tutustua uusiin ihmisiin ja haluaisin enemmän kavereita. Ongelma on siinä että lähes AINA kun puhun jollekin tuntemattomalle, puolitutulle, joskus jopa kaverille, mulle tulee kamalia oireita. Kädet, kainalot, selkä hikoavat kamalasti, naamani ja koko rintakehä muuttuu aivan punaiseksi (tästä punastumisesta huomautellaan usein), tuntuu välillä etten saa henkeä. Jokin outo "aalto" menee kehon läpi ja saatan alkaa selittää jotain aivan sekavaa. Tuntuu etten osaa käyttäytyä luonnollisesti ja nolaan itseni. Pahimpia ovat tilanteet joissa mulle aletaan yhtäkkiä ilman ennakkovaroitusta juttelemaan, esim. törmään puolituttuun kadulla.

En siis jännitä tietoisesti ja koitan tsempata itseäni sosiaalisiin tilanteisiin, mutta jotenkin h-hetkellä nämä oireet ottavat vallan.

Voisiko jokin masennuslääke auttaa tähän?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännitän etukäteen esiintymistä tai tilaisuuksia jossa joutuu olemaan esillä. Samoin jos törmään kaupungilla puolituttuun niin änkytän jotain tai sanon vaan moi. Ihan hirveää. Äitini on täysin päinvastainen joten sukuvika ei ole. Pystyy juttelemaan kuin vettä vain ja molemmat ollaan asiakaspalvelussa. Mistäköhän johtuu? Itselläni vielä masennus perussairautena. Niin jonkin verran auttaa masennuslääkkeet, itselläni voxra ja ixel. On rennompi, mutta ei se silti niitä äkkitilanteiden jännitystä poista. Eikä niitä voi etukäteen tietää ja ottaa propralia. En tiedä mikä auttaa?

Vierailija
22/30 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimistomaksu on 10-20e mitä kela ei korvaa. n. 10e saa 60e:n käynnistä, yleensä reseptin kirjoittaminen sisältyy samaan hintaan.

cirpalex on tietääkseni kallis lääke, ja siinä on huonoja sivuoireita,tai miehelläni oli ollu kauan sitten. Mut lääkäri osannee neuvoa paremmin.

meillä käytetty yksityisiä ja reseptin uusimiset kuulunuhintaan aina.

Googlettelin äsken vähän noita yksityisten hintoja, kuulostaa aika huimilta! Mutta jos 20 minuuttia maksaa n. 60€, niin sisältyykö tohon yleensä reseptin kirjoittaminen myös? Ja Kela kai korvaa tosta muutaman hassun euron. Niin, ja jos haen reseptin yksityiseltä, voinko uusia sen (halvemmalla?) terveyskeskuksessa?

Löysin parikin lääkäriasemaa joihin saisi ajan jo tänään, houkuttelisi kyllä mennä vaikka rahat on tiukilla.

- ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama vaiva ja sain 10mg. Nyt psykiatri sanoi, että se on aika pieni määrä ja sanoi sopivaksi vaikka 20mg. Kiinnostaisi tietää miten muilla? Mikä annos puree sykkeeseen?

Minulla sopiva annostus taisi ensin olla n. 20mg, otin puolikkaan tabun jo nelisen tuntia ennen esiintymistä (tai aamulla) ja sitten loput 10mg puolisen tuntia ennen kuin esiinnyin. Jos ottaa liikaa kerralla, niin voi alkaa suu kuivua liikaa ja väsyttämään + hikoiluttamaan. Kokeilemalla löytyy paras annostus. Nykyisin otan tavallaan lumelääkkeeksi 5mg aiemmin ja 5mg ennen esitystä, mutta yleensä tosiaan unohdan ottaa ollenkaan.

Yksityisellä kyllä kuuluu se reseptinkirjoitus siihen vastaanottoaikaan ja kyllä sen voi uusia julkisella, vaatii ehkä tosin käynnin lääkärillä ja jatkossa vain jättämällä respa uusintaan. Itse saan yleensä ainakin 6kk - vuoden reseptin kerralla, joten ei tule kauheasti uusintakuluja.

Se aiempi Cipraa + Propralia suositellut

Vierailija
24/30 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska nykyisin saa rinnakkaisvalmistetta, joka on tosiaan esim. 10mg annostuksella noin 9€ kuussa.

Vierailija
25/30 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö toi Cipralex oo kuitenkin myös Kelakorvattava? Ja onko noi rinnakkaislääkkeet sitten ihan täsmälleen samaa tavaraa eikä mitään miedompaa versiota? Anteeksi tyhmistä kysymyksistä, mulla on näköjään pieni lääkärikammo :D

Ja saako ne edes antaa suoraan jotain useamman kuukauden satsia, mulla kun ei ois varaa käydä hirveen usein lääkärissä uusimassa :(

- ap

Vierailija
26/30 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei lääkäri välttämättä anna mitään pitkää reseptiä hetikättelyssä. Laittaa luultavasti lähetteen mt-toimistoon.

Lukaise aikaa odottaessasi Ben Furmanin: Perhosia vatsassa.

Vierailija
27/30 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela-korvauksen. Rinnakkaislääkkeessä on sama määrä vaikuttavaa ainetta kuin alkuperäisessä, mutta apuaineet voivat olla erilaiset. Lääkärit määräävät yleensä edullisinta ellei erikseen pyydä alkuperäistä. Lääkettä voidaan kirjoittaa reseptiin maksimissaan vuoden annos. Kela maksaa korvauksen kerrallaan kolmen kuukauden annoksesta. Yleensä uutta lääkitystä aloitettaessa lääkäri haluaa nähdä potilaan jonkin ajan kuluttua, jotta voidaan varmistua sopivuudesta. Sen jälkeen lääkkeen voi uusia helpommin.

Vierailija
28/30 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimeltään Escitalopram Actavis verrattuna alkuperäiseen Cipraan. Hintaeroa vaan on hurjasti. Voi tosiaan olla, että lääkäri haluaa kontrolloida lääkkeen sopivuuden (=keskustella voinnistasi) noin kolmen kk käytön jälkeen, mutta voit kysyä, voiko sen tehdä puhelinajalla.

Kannattaa sanoa sille lääkärille, että on kokeillut jo vaikka mitä oma-apua (ja vaikkapa esiintymisjännittäjille tarkoitettua ryhmää), kuten hengitys- ja rentoutusharjoituksia ja on nyt vuosien harkinnan jälkeen halukas kokeilemaan lääkitystä.

Minulla ei ole ollut mitään sivuoireita Cipralexistä tai rinnakkaisvalmisteesta. paino on ehkä hiukan laskenut, koska en enää napostele jännitykseeni ja ahdistukseeni. Annoksen tiputtamiset kannattaa tehdä hitaasti. Vaikutuksen huomaa noin 1 - 3kk käytön aloittamisen jälkeen. Kannattaa varoa alkoholia tuolloin aloittaessa lääkkeen käytön, itse olin ainakin hieman tavallista kärkkäämpi ja estottomampi humalassa, joten vähensin selvästi alkoholinkäyttöä. Nykyisin noin kolmen v. käytön jälkeen en huomaa mitään eroa "normaaliin".

Vierailija
29/30 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cipralex ei ole ainoa lääke sosiaaliseen pelkoon. On olemassa myös Sertralin, jota on käytetty kauan aikaa.

Minulla tuli Cipralexin aikana valtavaa makean himoa ja ruokahalua ja lisäksi lääke väsytti. Lääke oli siis käytössä useamman vuoden.

Sertralinin aikana ei ole ollut tuota ylensyömistä.

Ehdotan, että menet yksityiselle pyytämään reseptin ja samalla varaat ajan arvauskeskuksesta, jossa pyydät päästä kunnan psykologin juttusille mahdollisimman pian. Kannattaa vähän liioitella oireita, että lekuri ottaa sinut riittävän vakavasti. Tsemppiä!

Vierailija
30/30 |
21.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen lääkäri ei voi tehdä lähetettä kunnan mielenterveyspalveluihin. Siksi pitää mennä kunnan lääkärille ja pyytää lähete ja hoputtaa samalla. Näissäkin hoidoissa on hoitotakuu olemassa ja se voi olla puolikin vuotta!

Jatkat sitten edullisemmassa hoidossa niin kauan kuin suostuvat hoitamaan (lyhytterapia).