Mitä tarkoittaa Kelan kehoitus muuttaa halvempaan
Siis leikataanko tt tuesta jos ei muuta, vai evätäänkö koko tuki? Mitä tuo siis käytännössä tarkoittaa. Ei minua haittaa maksaa esim 50e enemmän siitä että saan asua kivassa kodissa. Vaikka se meneekin työttömyystuesta tuo viisikymppinen.
Kommentit (22)
Leikataan tuesta, mahdollisesti laskelmat jäävät hylkääviksi ("evätään"), mutta ei jätetä käsittelemättä eikä hylätä vain sillä perusteella.
Päätökselläkin lukisi, jos jaksaisit lukea.
Vähennetään kohtuullisen vuokran ylimenevä summa tt-tuesta, ei tietenkään koko tukea evätä.
Tarkoitta sitä, että vuokranantajien pitää laske vuokria. Tähän asti ovat laskeneet tuon tuen varaan.
Tarkoittaa sitä jos kunnassa missä asut on kohtuulliset asumismenot esimerkiksi 600e ja asut 700e asunnossa niin Kela maksaa aluksi enemmän. Sitten kun ovat päättäneet että tuo on nyt liian tyyristä niin saat 3kk aikaa etsiä halvempaa. Jos et muuta niin tt tuki tippuu ja joudut maksamaan asunnosta enemmän.
Eipä tuossa sen kummempaa.
Mutta voivat esimerkiksi evätä sähkö tai vakuutusmaksut kokonaan. Eli nekin joutuisit maksamaan itse.
Täydentävää/ ehkäisevää toimeentulotukea hyvinvointialueella ei myönnetä kattamaan ylikorkeita asumiskuluja. Hva.lla mennään Kelan linjausten mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Mutta voivat esimerkiksi evätä sähkö tai vakuutusmaksut kokonaan. Eli nekin joutuisit maksamaan itse.
Tietenkin. Koska jos obån rahaa ylimääräiseen kuten kalliiseen asuntoon, niin silloin se on pois jostain muusta. Eikä niin, että sen saa taas käydä kerjäämässä kaiken muun päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin. Koska jos obån rahaa ylimääräiseen kuten kalliiseen asuntoon, niin silloin se on pois jostain muusta. Eikä niin, että sen saa taas käydä kerjäämässä kaiken muun päälle.
Entä jos maksaa sähkön ja vakuutuksen, voiko sitten hakea täydentävää kun ei rahat riitä vuokraan?
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitta sitä, että vuokranantajien pitää laske vuokria. Tähän asti ovat laskeneet tuon tuen varaan.
Hahahahah, ihanko tosissasi luulet, että näin käy?
Sinua ei ehkä haittaa mutta minua haittaa ihan vdusti että sinä loinen asut kivalla paikalla minun rahoillani. Muuta halvempaan niin menee vähemmän rahaa teidän elättien ylläpitämiseen.
Laskelmassa huomioidaan vain kohtuuvuokra, eikä todellista vuokraa. Yleensä on 3 kk aikaa etsiä halvempi asunto, sen jälkeen sakset purevat.
Tämä on kyllä mielestäni ollut käytössä jo vuosia, sitä vartenhan ne kohtuuvuokrarajat ovat.
Vierailija kirjoitti:
Sinua ei ehkä haittaa mutta minua haittaa ihan vdusti että sinä loinen asut kivalla paikalla minun rahoillani. Muuta halvempaan niin menee vähemmän rahaa teidän elättien ylläpitämiseen.
Äidilläskin oli kivat paikat kun...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahahahah, ihanko tosissasi luulet, että näin käy?
Kyllä, olen itsekin vuokranataja ja sitähän se tulee tarkoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Sano tuo somaliksi.
Tuo 50 euroa ei ole paljon. Ei kannata muuttaa. Vähennetään sun toimeentulotuesta.
No mitä jos ihan Kelan sivuilta tarkistaisit.