Voi ei, mun kuva on eräässä esitteessä ilman lupaani !
Nyt on käynyt niin, että kuvani on laitettu yhden yhdistyksen esitteeseen. Kuva on sellainen, jossa työskentelen ja koko vartalo näkyy. Lähimmät ihmiset ainakin minut siitä tunnistaa. En ole enää tässä yhdistyksessä mitenkään mukana, aiemmin olin.
Onko tällä yhdistyksellä ollut oikeus julkaista tälläinen esite kuvallani ilman lupaani? Ja sama kuva on myös nettisivuilla. Voinko vaatia sitä poistettavaksi ja millä perusteella, onko joku laki olemassa?
Kommentit (13)
Esitteen uudelleen painattamiseen eivät välttämättä kovin helpolla lähde, mutta nettisivulta kuvan poistaminen varmasti onnistuu.
Onko tekstissä mainittu nimesi? Jos ei ole, mitä haittaa sinulle on ko. esitteestä? Vai onko yhdistys jotenkin arvelluttava/ leimaa sinut?
mutta en haluaisi, että kukaan tietäisi, että olen käynyt siinä yhdistyksessä eräällä koulutusjaksolla.
ja esitteen hävittämistä. Jos ei onnistu; sitten voit alkaa selvittää voitko pakottaa yhdistystä ko asiassa.
Soita sinne ja pyydä poistamaan heti netistä. Itse päätät vaaditko esitteet hävitettäväksi. Jos et halua että niitä levitellään, sano että otat lakimieheen yhteyttä.
http://www.mediakasvatus.fi/tietopankki/wiki/kuvauslupa
tossa puhuttaan lapsista, mutta pätee aikuisiin ihan samalla lailla.
Kuvata yleensä saa, mutta tunnistettavia kuvia ei todellakaan saa ilman lupaa käyttää mainostukseen. Ota yhteyttä yhdistykseen ja vaadi hävittämään esitteet sekä poistamaan kuva webbisivulta. Jos eivät suostu, joudut hankkimaan lakimiehen.
Korvauksia ei pidä pyytää, koska mallin palkkio olisi enintään satasia ja oikeuden määräämät vahingonkorvaukset luultavasti samaa luokkaa. Korvausten pyytämisestä syntyisi muutenkin kuva, että olet liikkeellä rahastustarkoituksessa. Tärkeää on vain, että lopettavat kuvan käytön mainostukseen.
Soita sinne ja pyydä poistamaan heti netistä. Itse päätät vaaditko esitteet hävitettäväksi. Jos et halua että niitä levitellään, sano että otat lakimieheen yhteyttä.
linkkaamasi saitti ei oikein tässä tilanteessa toimi, toisekseen muutenkin tuohon linkin taakse on kirjoitettu puutaheinää.
Tässä tapauksessa on kuitenkin käytetty AP:n naamaa mainostarkoituksessa, joka ei ole ilman lupaa sallittua. Muu julkaiseminen (pääsääntöisesti) on.
kuvaa poistettavaksi mutta esitteessä kuva on koska olet ollut silloin toiminnassa.
Saahan täällä puhua vaikka lakimiehistä mutta ei maksa vaivaa. Olen minäkin nähnyt Kirsi Pihan synnärin esitteessä.
Tässä tapauksessa on kuitenkin käytetty AP:n naamaa mainostarkoituksessa, joka ei ole ilman lupaa sallittua. Muu julkaiseminen (pääsääntöisesti) on.
toki tämänkin määrittäminen on vielä kiinni siitä kuvasta. Jos AP on kuvan selvä kohde, lupa tarvitaan. Jos taas AP on yhtenä henkilönä suuremmassa joukossa ja kuva on lähinnä dokumentaarinen, lupaa ei _välttämättä_ tarvita.
tuttavien kuva oli otettu erään lomamatkajärjestäjän esitteeseen luvatta, ottivat yhteyttä ja saivat korvaukseksi matkalahjakortit.
ja kuva ei ole naamasta edestäpäin ja kannessa niin turha napista. Pakkokos on mennä toimintaan. Eri asia jos olisit jugurttipurkin kyljessä.
jos kyse on vaikka jostain pitkäaikaissairaiden tai työttömien tai muulla tavalla leimaavasta yhdistyksestä, niin ei esitteisiin pitäisi henkilöiden kuvia poimia ilman lupia.
Jos kyse on neutraalista asiasta, ei mistään, mikä jakaa vahvasti mielipiteitä, on poliittinen tmv, niin sitten eri asia.
erään tapahtuman mainoksessa ja jopa levyn kannessa! Kuva oli otettu julkisessa tilaisuudessa eikä siinä mitään, mutta mainontaan ei kuvia saa todellakaan ilman lupaa käyttää. :(
Nähtyäni mainoksen lehdessä soitin vihaisen puhelun ko. tapahtuman järjestäjälle. Sieltä sain yhteyden mainoksen tehneeseen mainostoimistoon, joka oli kytköksissä tapahtumaan. Kurmootin mainostoimiston pitäjää puhelimessa ja hän nolona lupasi hävittää kyseisen kuvan ja lopettaa sen luvattoman käytön.
vaadi myös korvauksia! Törkeää,.