pesetkö mansikat?
Jos ostat mansikoita kaupasta/torilta, pesetkö ne ennen käyttöä, vai syötkö suoraan laatikosta?
Kommentit (22)
mansikoita en pese, mutta esim. tomaatit ja kurkut kylläkin, vaikka olisivatkin kotimaisia.
Voin kyllä ihan suoraan myöntää, ettei mansikoiden peseminen ole tullut edes mieleeni.
eikä ole minullakaan tullut edes mieleen. Olen kyllä muutenkin todella kaukana ns. liian hygieenisestä.
espanjalaisethan suorastaan kehotettiin pesemään tuossa keväämmällä. mansikat menee pilalle lutrauksesta
en myöskään pese yrttejä samasta syystä
Ei siellä mansikkapelloilla ole mitään käsihygieniaa, torilla myyjät käsittelee mansikat samoilla käsillä kuin rahit joten totta kai ne kuuluu pestä!
Tällä asialla ei nyt ole mitään tekemistä ylihygieenisyyden kanssa. On vain ja ainoastaan viisasta pestä mansikat (varsinkin ei luomua olevat). Voi kun ihmiset tietäisivät mikä määrä myrkkyä tuonne pelloille lykätään. Sä et ole pilannut lapsiasi vaan päinvastoin, säästänyt ne suurelta määrältä turhia ja ylimääräisiä kemikaaleja jotka ei ihmiselimistöön kuulu.
Todellakin pesen!!!!Ei siellä mansikkapelloilla ole mitään käsihygieniaa, torilla myyjät käsittelee mansikat samoilla käsillä kuin rahit joten totta kai ne kuuluu pestä!
Tällä asialla ei nyt ole mitään tekemistä ylihygieenisyyden kanssa. On vain ja ainoastaan viisasta pestä mansikat (varsinkin ei luomua olevat). Voi kun ihmiset tietäisivät mikä määrä myrkkyä tuonne pelloille lykätään. Sä et ole pilannut lapsiasi vaan päinvastoin, säästänyt ne suurelta määrältä turhia ja ylimääräisiä kemikaaleja jotka ei ihmiselimistöön kuulu.
tällöin isommat roskat ja pölyt ja ehkä murto-osa bakteereista lähtee. Mutta eihän noita mansikoita voi jynssäämäänkään käydä. Itse olen ollut mansikkapeloilla töissä ja sen lisäksi kun olen noiden myyjien hygieniaa katsonut, niin ihan pakko on edes huuhtoa. Muuten ei tee mieli syödä. Ja johonkin kermakakun päälle en roskaisena edes kehtaisi laittaa.
huuhtomista pesemisellä tarkoitinkin.
Eivät mansikat enempää pesemistä kestäisikään :)
Ap kiittää vastauksista, ja toivoo vielä lisää mielipiteitä aiheesta.
mutta ei sitten linkousta.
Tuppaavat siinä aina muussantumaan.
Kuivausrumpua vain siinä tapauksessa että haluaa napostelupaloja karkkien tilalle. =)
myös metsämarjat - niiden päälle on saattanut joku elukka pissiä.
Tosin mies vaatii,että pestään :), joten jos laitan pöytään ja mieskin on syömässä, pesen.
annan viitisen minuuttia lillua ja sitten viileällä vedellä huuhtaisen.
Maku kärsii mutta ovatpahan hygieenisiä sitten =D
Pese, koska mansikat ei sitä oikein kestä...minustakin tuo menee jo hysterian puolelle, jos kotimaisista mansikoista on kyse. Joskus on pakko huuhdella ne, joissa on hiekkaa.
täälläkään.
Kun ostan laatikon, laitan sen viereeni penkille ja jo kotimatkalla syödä mussutan vaikka kuinka paljon.
ja kerran yks jäpä kävi aina kusella siihen pellon laitaan ja samoilla käsillä sitten vaan mansikoita poimimaan.
Enpä olis niitä marjoja välittäny syödä, kun ensin vehettään heiluttelee ja jatkaa sitten käsiä pesemättä poimimista.
on niitä likaisin käsin poiminut!
koska olen raskaana. Mutta muina vuosina en ole huuhdellut. Lapsi ja mies söivät mansikat suoraan laatikosta huuhtelematta.
sain kuulla olevani 'liiallisen hygieeninen' kun pesin kakkuun laitettavat mansikat.
Todella pitkän saarnana sain siitä kuin tuommoinen liiallinen hygieenisyys ei ole hyväksi ö.ö
Olenko nyt tuhonnut lasteni elämän pesemällä mansikat ö.Ö