Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Epäilen lapsella migreeniä. Onko kellään kokemusta siitä?

Vierailija
18.07.2011 |

Pojalla (8v) ollut viime aikoina päänsärkyä aika usein. Viime viikolla kerran, lauantaina ja eilen. Aamulla herätti minut klo 5 ja valittii, että päätä särkee. Kävi kerran kakomassa vessassa ja puolen tunnin päästä kävi taas vessassa mutta ei tullut mitään.

Heräs 6.30 ja jatkoi uniaan minun vieressä ja heräs 8.15 ihan normaalina. Halus katsoa hteken piirrettyjä jonka jälkeen taas valitti kovaa päänsärkyä. Oksensi kaksi kertaa ja nyt nukkuu.

Pelottavaa tämä kun ei tiedä oikein mikä on mutta migreeniltä kuulostaa. Pojalla sukurasite siihen kun mun vanhemmilla on (mun mummolla oli), miehen äidillä on ja miehellä on. Minulla sitä ei ole todettu mutta ajoittain minulla kovia päänsärkyjä.

Varsin jo hätäpäissäni ajan lekurille tälle päivälle. Onkohan ihan turhaa?

Kertokaahan kokemuksia jos teidän lapsilla on todettu migreeni.

Kiitos jo etukäteen.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli vaikka miten olisi perinnöllistä migreeniä, ei saa jäädä "odottelemaan" ellei migreenidiagnoosia ole. Nyrkkisääntönä on, että päänsärkyyn saa oksentaa ellei ole syytä, kuten migreeni on. Eli ei todellakaan ole turha mennä lääkärille.

Vierailija
2/5 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tietenkään ole turhaan varattu, eihän toistuva päänsärky ole mikään normaali olotila. Kyllä syy sille pitää löytyä ja tarvittava hoito.

Omilla lapsilla ei ole migreeniä vielä todettu, mutta itselläni se on todettu alle kouluikäisenä. Siihen aikaan lääkkeet olivat aika huonoja, mutta nyt on erittäin hyvät lääkitysmahdollisuudet.

Muita syitä päänsärylle voi olla näkö, hampaat (purenta-asiat), tasapainoasiat tai joku pään alueen sairaus.

Ilman muuta lääkäriin ja mä pyytäisin lähetettä lasten neurologille mikäli migreeniepäilys vahvistuu, jotta saat varmistuksen diagnoosiin ja mahdollisimman ajanmukaisen lääkityksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi kuitenkin noin 6kk välein. ( valittaa kovaa päänsärkyä, on valoarka ja oksentaa kertaalleen, jonka jälkeen nukkuu tunteja)

Lääkärille ei olla menty; pyritään pitämään huolta että ateriavälit pysyy tasaisina, ei saa pelata tietokoneella pitkään, ja on vannotettu sanomaan jos päätä särkee, jolloin annan Panadolia. Ikää pojalla nyt 7v.

Voisi kai istä käydä lääkärissä, mutta kun äidillä, isällä, kaikilla äidin suvun naisilla ja isän sukulaisilla on pahoja migreenejä; en koe tarpeelliseksi ainakaan kiireellisesti käydä sitä daignoosia hakemassa. Jos kohtaukset tihenee, sitten täytyy mennä.

Vierailija
4/5 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on alkanut migreenikohtaukset alle kouluikäisenä ja esikoiseni sai diagnoosin 5-vuotiaana, suljettiin pois muut mahdolliset syyt päänsärylle ja pidettiin kirjaa päänsäryistä.

Omalla lapsellani on kohtauksia kohtuu usein, nyt kesän ja helteiden aikaan noin viikottain. Oma migreenini on sellainen, että estolääkkeestä huolimatta kohtauksia on n. 3 viikossa (ennen estolääkettä tilanne oli täysin painajaismainen), melko invalidisoiva ja v-mäinen vaiva siis, mutta sen kanssa on vaan ollut pakko oppia elämään. Lapsella kohtauksiin auttaa toistaiseksi heti otettuna 500mg parasetamol+lepo pimeässä. Kaiken A ja O on tietysti elämäntavat- säännöllinen ruokailu (lapsella pärähtää heti migreeni jos syö huonosti), riittävä juominen, hatut ja aurinkolasit ulkona, riittävä uni (mutta aamula ei voi nukua liian pitkään), ei liikaa telkkaria tai tietokoneella pelaamista. Itselläni olen huomannut että paljon lisäaineita sisältävät ruoat aiheuttaa migreeniä. Alkoholi on ollut täysin pois laskuista jo vuosikaudet kun näinkin vaikeasta migreenistä on kyse, samoin kaikki hajusteet yms.Hajusteita ei muuten lapsikaan siedä yhtään, eli tuommoisetkin asiat kannattaa miettiä, joku hajuvesi/tuoksuva huuhteluaine voi olla täyttä kidutusta migreenistä kärsivälle!

Vierailija
5/5 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ollut migreeni 30 vuotta - sairastuin siis viisivuotiaana. Silloin aikoinaan ei tuosta migreenistä juuri tiedetty eikä täsmälääkkeitä ollut, joten koko lapsuuteni vietin niin, että kärsin aivan järkyttävästä päänsärystä ja oksensin noin kerran viikossa. Vasta kun olin lukiossa, sain ensimmäiset migreenilääkkeeni ja nyt minulla on myös estolääkitys, joka pitää vaivan melko hyvin kurissa.

Onneksi siis nykyään sitä voidaan hoitaa. Toivotaan, että teillekin päänsäryn syy selviää ja saatte apua!