Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lapselle/nuorelle puhua vanhempien välisistä ristiriidoista?

Vierailija
18.07.2011 |

Minkä ikäiselle voi jo puhua? En tarkoita että lapsi/nuori olisi terapeuti mutta rehellisyyden nimissä.

Kokemusta? Kerron kohta miksi kysyn.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en osaa antaa. Olennaista on, että aikuinen osaisi kertoa ristiriidoista puolueettomasti, ja se onnistunee vain harvalta! Minä sain nuoruudestani asti kuulla äidiltäni, miten inhottavia asioita isäni teki ja miten inhottavia jotkut sukulaiset ovat jne. Varmasti osin totta noin objektiivisesti ajateltuna, mutta äitini olisi pitänyt itse osata sanoa suorat sanat näille ihmisille ja itse muuttaa elämäänsä. Ei opettaa minulle, että asioita haudotaan sisimmässä, vika on aina muissa ja lopulta saa tulla katkeraksi.

Vierailija
2/4 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikuisena joutunut opettelemaan erimielisyyksien ratkaisutaidot aivan itse, koska kotoa en ole saanut siihen mallia.

Että siinä mielessä kannatan lapsille kertomista, kun on riitaa kotona. Toivottavasti vain riitelymallit ovat sitten myös hyvät, koska niitä ne lapset omiin tuleviin parisuhteisiin sitten vie.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni voi sanoa ristiriitojen olevan normaalia eikä mitään huolestuttavaa, ettei lapsi alkaisi pelkämään että vanhemmat ovat eroamassa tmv.

Yksityiskohtiin en menisi. Näkeväthän lapset joka tapauksessa asiat jotka kotona tapahtuvat.

Itse jouduin olemaan lapsena riitojen selvittelijä terapeutti (se, jolle äiti avautui riidoista). Näihin tehtäviin en soisi yhdenkään lapsen joutuvan.

Riidoissa oli aina sama kaava;

* joku pikkuerimielisyys

* hirveä huuto puolin ja toisin

* tehdään niinkuin isä haluaa

* äiti motkottaa hirveästi mutta ei edes yritä pitää oikeasti puoliaan, vaan tyytyy olemaan marttyyri (ja avautuu asiasta minulle)

Riitojen selvittelijän rooliin jouduin vanhempieni ja sisarusteni välisissä riidoissa. Ja siihen hommaan minua vieläkin yritetään vetää.

Vierailija
4/4 |
18.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu ei riitoja pidä salta lapsilta. Usein siinä käy vielä sillai että ainoastaan luullaan että riidellään salaa. Mikään ei ole muksulle niin kamalaa kuin herätä vanhempien riitaan ja kuunnella sitä pimeessä huoneessa....

Pettämisestä puhuisin vasta murkulle tai nuoremmalle miettisin muotoilun tarkkaan mutta muista riidoista voi ja PITÄÄ puhua viimeistään kouluikäiselle. Miksei nuoremmallekkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi