Mikä olisi kohtuuhinta pyytää tällaisesta piirakasta?
Eräs tuttuni pyysi tai paremminkin kysyi, että tekisinkö heidän juhliinsa kolme erilaista piirakkaa, lupasi maksaa aineet plus vähän vaivan palkkaa.
Myös eräs toinen pyysi yhden broilerpiirakan, maksaisi aineet ja vähän palkkaa vaivannäöstä.
Piirakka 1
iso lehtitaikinalevy
broilersuikaleita
pekonisuikaleita
ananaspaloja
raejuustoa
juustoraastetta
maitoa
kananmunia
Aineisiin menee n. 14€ ja piirakasta tulee 30palaa
Piirakka 2
iso lehtitaikinalevy
kinkkusuikaleita
pekonisuikaleita
maustekurkkukuutioita
raejuustoa
maitoa
kananmunia
juustoraastetta
Aineisiin menee n. 12€ ja piirakasta tulee 30palaa
Piirakka 3
iso lehtitaikinalevy
jauhelihaa
pekonisuikaleita
maustekurkkukuutioita
raejuustoa
maitoa
kananmunia juustoraastetta
Aineisiin menee n. 11€ ja piirakasta tulee 30palaa
Tuon yhden piirakan hinnaksi ajattelin 20€ ja sitten taas kolmen piirakan hinnaksi mietin hinnaksi 50€.
Onko nämä ihan kohtuuttomia hintoja teidän mielestä?
Kommentit (40)
Iso lehtitaikinalevy
AINEKSET: vehnäjauho, laktoositon kasvimargariini [sis. kasviöljy (osin kovetettu), kasvirasva (osin kovetettu), vesi, suola, emulgointiaine (E471), happamuudensäätöaine (E270), aromi, elintarvikeväri (E160a)], vesi, suola, happamuudensäätöaine (E334)
Entäs pekoni? Ja kinkkusuikaleet?
ku mun mielestä se on oikeasti aika ällöä.. mutta siis ei tosiaan oo kohtuuttomat hinnat edes tuollaisesta piirakasta, jos niin kokee, voi tehdä ihan ite piirakkansa. Kummallista ajattelua tuo, ettei mikään saisi mitään maksaa..
Sit siitä, joka sano, että verottajalle ilmoittaa.. Kun tuosta hinnasta lasketaan pois kulut, voi olla, että todellisuudessa tulos on tappiollinen. Eikä niitä kiinnosta se, ansaitsemisen pitäis olla säännöllistä ja oikeasti tuottavaa, että se verottajaa kiinnostaa. Ja siis asiaa on kysytty verottajalta, koska äitini leipoi (leipoo) tilauksesta säännöllisesti.
ku laittaa hakusanaksi vaikka kinkkupiirakka tai suolainen piirakka, olis vähän mukavampi kuin teollinen lehtitaikina
ne lisäaineet mitä on niin ei ole mitään vaarallisia terveydelle.
Tuo lehtitaikinalevy on vielä kysymysmerkki, jos on aikaa niin teen taikinan itse, mutta jos ei niin ostan valmiin taikinan. Tämän tietää myös piirakoiden pyytäjä.
Pekonissa ei ole lisäaineita ja kinkkusuikaleissakin niin vähän kun mahdollista.
ap
Iso lehtitaikinalevy
AINEKSET: vehnäjauho, laktoositon kasvimargariini [sis. kasviöljy (osin kovetettu), kasvirasva (osin kovetettu), vesi, suola, emulgointiaine (E471), happamuudensäätöaine (E270), aromi, elintarvikeväri (E160a)], vesi, suola, happamuudensäätöaine (E334)
Entäs pekoni? Ja kinkkusuikaleet?
piirakat ovat ruokaisia ja täytettä on enemmän kun yleensä piirakoissa eli ovat oikeasti täyttäviä eikä vaan taikinan päällä tippa täytettä.
Lisäksi kun tuotteet ovat mahdollisimman lisäaineettomia niin se tuo hintaa lisää.
Hinnat olen laskenut niin, että jos kananmunakenno maksaa vaikka 1,50€ niin olen sen jakanut ekaks kymmenellä ja sit kertonut niin monella kun munia menee ja samalla tyylillä muutkin.
ap
Ostatko noi tarvikkeet jostain lähikaupasta kun on niin kallista. Mä en saa ihan noin suurta summaa. Tuskin sä kuitenkaan koko kanamunakennoa tai maitopurkkia piirakkaan laitat?
yhteensä 50€ ja sitten tuolta toiselta tutulta yhdestä piirakasta 20€.
Ja siis tuohon 50€ siis sisältyisi tekopalkka, sähköt ja piirakoiden aineet. Tekopalkkaan ja sähköihin jää aineiden jälkeen 13€ eli eipä tällä rikastu, muttei se ole tarkoituskaan.
ap
Ymmärsin väärinSinä vaan tekisit ne?
Ihan kohtuuttomat hinnat, kun lehtitaikinahan on valmista taikinaa. Noi ei tarvitse kuin koota, lykätä uuniin ja paistaa.
Jos olisi jostakin hiivataikinasta tehdyistä leivonnaisista tai kakuista kyse, niin tajuaisin että siitä ottaisi isomman hinnan.
Noista en ottaisi kuin 50 kaikista kolmesta.
Siinä olisi sekä tekopalkka että sähköt.Että ottaisit ekasta 20, viimeisestä 50, huh.
Musta on todella hyvä hinta ottaa kaikista 50.
En minäkään alkaisi ilmaiseksi piirakoita vääntämään. Jos lasket työtunnit ja että sulta kuluu sähköä, niin no way.
*sama*
hetkellä voi itse niitä tehdä ja siksi maksavat mieluummin, että joku ostaa aineet ja tekee, koska heidän aikansa ja energiansa ei siihen riitä tällä haavaa. Kiireitä ja monenlaista härdelliä on meilläkin, mutta tämän verran pystyn auttamaan.
ap
Entä jos antaisitkin tuttavillesi vaan reseptit? Koska noissa ei kyllä näytä paljon erityistaitoja tarvittavan, kun ne tehdään valmiista lehtitaikinalevyistäkin. Kaikki pääsisisivät paljon helpommalla!
lehtitaikina sulaa mikrossa :) . Ovatko nuo muuten pellillisiä? Ilmeisesti kyllä. Hinnat ovat ok.
Sivukommentti: En pidä itse ollenkaan pekonista, ja kaltaisiani on muitakin. Jätä siis pekoni pois ainakin yhdestä piirakasta, niin kaikille on jotakin (tai oliko kasvissyöjille omaa versiotaan, en nyt muista. Sellaistahan ei välttämättä tarvitakaan, jos vegejä ei ole).
noihin juhliin tule niin sitä ei tarvita eivätkä halunneet ns. muuten vaan kasvisversiota.
Pekonin vois tosiaan jättää yhdestä poiskin.
ap
lehtitaikina sulaa mikrossa :) . Ovatko nuo muuten pellillisiä? Ilmeisesti kyllä. Hinnat ovat ok.
Sivukommentti: En pidä itse ollenkaan pekonista, ja kaltaisiani on muitakin. Jätä siis pekoni pois ainakin yhdestä piirakasta, niin kaikille on jotakin (tai oliko kasvissyöjille omaa versiotaan, en nyt muista. Sellaistahan ei välttämättä tarvitakaan, jos vegejä ei ole).
Ihmiset jotka eivät itse tee eivät tajua mitä raaka-aineet maksavat.
Raaka-aineet kuuluu tehdä mahdollisimman halvasta; ostaa kokonaista eikä valmiiksi kuutioituja, tehdä itse taikina pohjalle eikä hassata valmiisiin.
12 euroa piirakasta on liikaa.
On tää outo palsta?
Missä ajassa palstalaiset leipoo neljä piirakkaa? Siis raaka-aineiden hankinta, taikinan teko, täytteiden valmistus (paistaminen pannulla), piirakan esipaisto... jne, no täällä se varmasti onnistuu puolessa tunnissa. Oikeassa elämässä aikaa kuluu varmasti ainakin 8 h. Palkka 20/8 = 2,5 € ja se pitäis vielä verottaa :)
Kuka tekis ihan oikeesti täällä töitä sillä hinnalla, kun marjojakaan ei kukaan jaksa poimia.
tietyille ihmisille sen vuoksi että jotkut ei ymmärrä mitä tuote maksaa.
Moni oletti, että käyttäisin mielelläni vapaa-aikaani ilmaiseksi heidän juhliensa tarjottavien valmistamiseen.
Leivon vain maksukykyisille jotka eivät nurise hinnasta. Tietävät että teen laatua. Olen ammattilainen.
Kotileivonnassa pitää ottaa huomioon ruokatarvikekulujen lisäksi sähköt, leivinpaperit, pakkausmateriaalit jne.
Työlle pitää saada kohtuullinen tuntipalkka.
ONko nämä piirakat uunipellin kokoisia? Jos ovat menee halvalla.
Aika keposesti on täytetä jos noin halvalla tarvikkeet irtoaa.
Kyseinen ihminen pyysi minulta piirakoita, koska tietää, että vältämme mahdollisimman paljon lisäaineita kuten hekin.
Maustekurkkukuutiot ovat itse tehtyjä, ei kaupasta valmiina ostettuja jne.
Taikinapohjan teen itse luultavasti ellei sitten tuo leipomispäivä satu olemaan sellainen, ettei vaan ehdi itse tekemään.
Piirakoiden pyytäjä tietää, että teen pohjan valmistaikinasta vain, jos on ihan pakko.
Kyse on siis uunipellin kokoisesta piirakasta, jossa on paljon täytettä ja siitä tulee 30palaa. Paloja saa toki enemmänkin, mutta sitten ovat jo turhan pieniä.
ap
Raaka-aineet kuuluu tehdä mahdollisimman halvasta; ostaa kokonaista eikä valmiiksi kuutioituja, tehdä itse taikina pohjalle eikä hassata valmiisiin.
12 euroa piirakasta on liikaa.
Kyse on kuitenkin vain piirakoista, joita leivot tutuillesi. En ikinä maksaisi kenellekään 50 euroa kolmesta piirakasta. Enkä kehtaisikaan pyytää noin suuria summia, korkeintaa ainesten hinnan jos sitäkään....
Tässä yhden pitopalvelun hinnat:
Suolainen piirakka: 24-25e.
Ottaisin itse hintaa aivan max 2/3 siitä mitä pitopalvelu.
joku haluaisi kolmesta piirakasta 50e. Pikaisella googlauksella totesin että hinta on noin periaatteessa ihan ok varmaan (jos piirakat ovat tosiaan isoja) mutta ensituntumalta 50e kolmesta piirakasta on paljon!
Lähtisin ehkä avaamaan keskustelua hinnasta niin että kertoisin kaverille/tutulle että nämä piirakat maksaisivat niin ja niin paljon jos ostavat pitopalvelulta ja minä teen ne nyt teille jos haluatte tällä ja tällä hinnalla.
ihmisten on niin vaikea käsittää, että yksityinen ihmisen pitää ostaa raaka-aineet normaalilla hinnalla, kun leipomot ostaa tukkuhintaan (ja saa vähennettyä alv:t). Kyllähän aineille hintaa siis kertyy. Mun mielestä oikein sopiva hintapyyntö.
eihän tuosta tekopalkkaa juurikaan jää. Piirakat ovat aika isot, jos tulevat noin monelle, joten aineisiin tosiaan menee myös paljon.
Hyvät hinnat.
Ihmettelen varsinkin tuon yhden kommenttia että ottaisi raaka-aineiden hinnan JOS SITÄKÄÄN.
Eli omasta pussista pitäisi maksaa toisen ihmisen piirakat ja sitten vielä tehdä ne? Aika nöyristelevä asenne,huh huh.
Eri asia olisi jos tekisi vaikka omalle äidilleen tai juhliin joihin on itsekin menossa...