Onko lapsesi silmä/molemmat silmät karsastanut?
Miten tutkittiin ja hoidettiin ja minkä ikäisenä?
Kommentit (6)
3v neuvolassa terkkari huomautti karsastuksesta toisessa silmässä, ja toki olin itsekin huomannut asian. Käytiin neuvolaläälärillä, joka laittoi lähetteen silmäpolille.
Tutkivat siellä silmää, todettiin, että toisessa silmässä lihas heikompi kuin toisessa. Toinen silmä siis katsoo "eri suuntaan" välillä, kuin toinen silmä. Meidän lapsella kuitenkin kyseessä sen verran lievä tapaus, että ei hoideta mitenkään. Ikän myötä kuulemma heikomman silmän lihas vahvistuu, ja korjaa asian, sillä nyt jo automaattisesti korjautuu hetken päästä oikeaasn asentoon. Seurataan toki, puolen vuoden päähän edellisestä polikäynnistä saatiin uusi aika.
huomattiin lievä karsastus. Siitä alkoi peittohoito. Aluksi n.5 h kerrallaan päivittäin. Nyt lapsi on 5 v, eikä silmä ole vieläkään täysin korjaantunut. Peittohoitoa jatketaan muutamana päivänä viikossa muutama tunti kerrallaan. Silmälasit sai n. vuosi sitten. Silmälääkärillä käydään pari kertaa vuodessa.
Sanoin itse lääkärille 8 kk, että silmä karsastaa ja saimme lähetteen Tyksiin.
Peitehoitoa pitäisi olla 2h/5vrk viikosta mut tahtoo välillä unohtua kun toinen nukkuu tämän tästä unia tai repii itse lappunsa pois, mutta mielestäni jo hieman auttanut.
Lokakuun loppupuolella menemme kontrolliin.
n. kolme vuotiaana alkoi toinen silmä "karkailemaan". Kävimme neuvolalääkärin lähetteellä silmäpolilla, mutta kun näössä ei ole mitään vikaa, asialle ei tehdä mitään vaan seurataan puolen vuoden välein.
ja kävimme yksityisellä. Keväällä käymme tsekkaamassa tarviiko asialle tehdä mitään.
vasemmalla silmällä. Sai lähetteen silmäpolille. Menimme yksityiselle, kun ei jaksettu jonottaa. Lapsella oli myös vähän karsastusta. Silmälääkäri totesi vas. silmän voimakkaasti heikkonäköisesti. Lasit määrättiin ja peittohoito (eli lappu paremmalle silmälle). Auttoi ja nyt on lähes 8-v ja ei enää peittohoitoa, pelkät lasit ja silmät melko hyvin tasapainossa ja ei karsastusta.