Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Melba ym taloustietäjät, myyn taloni ja maksan jatkossa vuokrat koroilla?

Vierailija
16.07.2011 |

Mietin tässä että jos myyn 300teur talon ja ihan määräaikaisella talletustilillä saisin korkoa sen verran että maksaisin sillä melkein koko vuoden vuokrat. (juu, vähensin verot)

Ei pihatöitä, lumitöitä, myisin toisen auton pois koska työmatka lyhenisi, säästäisin vakuutukset ym kiinteistöverot. Olisko järkevää? Mitä mieltä olet?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ostaa pienemmän ja edullisemman asunnon lähempää. Ja sitten se erotus määräaikaistilille.

Tällä hetkellä korot on niin alhaalla ja vuokrat korkeita, että itse en pistäisi koko summaa määräaikaistalletukseen.

Meillä on tällä hetkellä 180000 13 kk määräaikaistilillä ihan surkealla (2,3 %) korolla, kun korkojakso vaihtui tammikuussa, jolloin korot eivät vielä olleet lähteneet nousuun.

Yleensä asuntojen hinnat nousevat paremmin kuin mitä saat koroista, mutta voi ne toki laskeakin. Siksi hajauttaisin: puolet korkoon ja puolet asuntoon. Mutta oikeasti sinun kannattaisi sijoittaa riskipitoisemmin. Me emme niin voi tehdä, sillä olemme 1-2 vuoden sisällä ostamassa rahoilla asunnon.

Vierailija
2/44 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas vuokra-asuntoja olisi tarjolla. Jotenkin kiehtoo ajatus että saisi asua "ilmaiseksi" ja helposti vuokra-asunnossa.

Laskin tuon laskelmani 2,5% korolla mutta ehkäpä sille summalle vois saada jo paremmankin talletustarjouksen. Vois tehdä aluksi vuoden vuokrasopimuksen ja vuoden määräaikaisen talletuksen ja sitähän vois sitten jatkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteän omaisuuden arvoon inflaatio ei vaikuta samoin.

Vierailija
4/44 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieleistä omistusasuntoa ei tosiaan löytynyt, joten muutimme vuokralle (tai itse asiassa asoon).

Meillä korkotuloja tulee kuussa muutama satanen ja vuokra on 1300, joten 1100 jää vielä itse maksettavaksi. Meillä oli tosiaan 100000 euroa vähemmän talletettavaa ja muutimme isompaan ja kalliimpaan asuntoon.

T. 2

Vierailija
5/44 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin saattaa olla erittäin hyväkin ajatus myydä oma asuntonsa juuri nyt, asua muutama vuosi vuokralla ja sitten ostaa halvemmalla uusi.

Korot ainakin tulevat nousemaan ja aika helpolla löytää kohteita, joista saa 5-6% reaalituoton.

Miten paha lama tästä on tulossa ja paljonko asuntoja tulee myyntiin ja mikä niiden hinta tulee olemaan, se onkin sitten ennustajien hommaa.

Tero

Vierailija
6/44 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vois saada n. 250 00-300 000. Muuttais maalle pieneen mäkkipahaseen ja eläis lainattomana koko loppuelämänsä.

Vierailija
7/44 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noita halvan asunnon kyttääjiä on täällä ollut niin kauan kuin minä olen palstaillut(~10 v.) ei ainakaan vielä ole hinnat laskeneet,. päinvastoin.

Vierailija
8/44 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mistä ihmeen talletuksesta saa sellaisen koron, että se riittäisi edes alle tonnin vuokraan?? Vai miten halpaa vuokra-asuntoa meinasit? Mutta jos siis tuohon pystyt, niin tottakai se kannattaisi; sillä aikaa kun korolla maksaisit vuokrasi, palkastasi jäisi koko ajan lisää säästöön.

Vierailija
9/44 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noita halvan asunnon kyttääjiä on täällä ollut niin kauan kuin minä olen palstaillut(~10 v.) ei ainakaan vielä ole hinnat laskeneet,. päinvastoin.

viestini oikein.

Mutta jos on aikeissa myydä, niin se kannattaa tehdä silloin, kun vielä kauppaa käydään.

Tero

Vierailija
10/44 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5% vuosikorko 300 000 eurosta on 7 500 euroa. Siitä pääomavero pois eli -28% on 5 400 euroa. Vuodessa. Jaettuna 12 kuukaudella tekee 450 €/kk.

Millaiseen luukkuun aattelitte muuttaa?

Vierailija
11/44 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako sieltä teiltäpäin todellakin noin halvalla vuokralle asunnon? Vai vähensitkö siitä kulusta myös samalla sit sen, ettet tarttee autoa, ei mene yhtiövastiketta jne.?

Niin ja mitä minun mielipiteeseen tulee, niin ei minusta yhtään pöllömpi vaihtoehto. Näin olen toiminut itsekin ja viihdytään hyvin vuokralla. Itse kuulun siihen kategoriaan, joka ei jaksa uskoa, että asuntojen hinnat voivat jatkuvasti nousta nopeammin kuin ihmisten ansiotaso. Jos velat on nousseet 88% ja tulot 22%, niin jotain on mielestäni pakko tapahtua.

http://www.taloussanomat.fi/raha/2011/07/06/jos-tama-velkaantuminen-ei-…

Mikäli joku edelleen uskoo, että asuntojen hinnat vaan jatkaa nousuaan, niin mikään ei toki estä sijoittamasta vaikka niitä omasta asunnosta saatuja rahoja sijoitusasuntoihin. Mitä todennäköisemmin tulee paljon halvemmaksi tehdä niin, että asuu 300t asunnossa vuokralla ja samaan aikaan omistaa 6 kpl 50000 euron sijoitusasuntoja pikkukaupungin keskustasta. Vuokra isosta asunnosta on ehkä luokkaa 1300 ja pikkuasunnoista enemmän. Näin ollen kaikki munatkaan eivät ole samassa korissa. Ja tietty on kaikkea mahdollista tältä väliltäkin olemassa. Vaikka 2 sijoitusasuntoa, 100 000 määräaikaistalletuksissa ja 100 000 osakkeissa ja itse vuokralla.

Nämä asiat jokaisen pitää toki itse päättää, että minkä verran on valmis ottamaan riskiä ja minkälaiseen talouden kehitykseen uskoo. Oma valintani on, että kiinteä omaisuus on myyty ja rahat ovat nyt määräaikaistalletuksissa, rahastoissa ja osakkeissa ja valitettavasti pieni siivu autoissakin.

Vierailija
12/44 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5% vuosikorko 300 000 eurosta on 7 500 euroa. Siitä pääomavero pois eli -28% on 5 400 euroa. Vuodessa. Jaettuna 12 kuukaudella tekee 450 €/kk.

Millaiseen luukkuun aattelitte muuttaa?

3% korko olisi noin suurelle summalle mahdolllinen tällä hetkellä luulisin. Sillä rahalla ei ikinä maksa 300 000 euron arvoisen asunnon vuokraa. Ei vaikka muiden menojen pienenemisestä tulisikin säästöjä.

Me asumme melko vaatimattomasti vuokralla, ja minusta on sinänsä tervettä miettiä, onko seinien maksaminen mielekäs elämäntarkoitus. Omistusasuminen on monesti kannattavaa, mutta ainakaan statussyistä tai vain siksi, että rahaa on tarjolla, ei asunnon kokoa tms. kannata valita. Olemme kuulleet työkavereisen irvailuja vuokra-asumisesta, mutta meille se on nyt paras vaihtoehto.

Vierailija
13/44 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan se oma rakas koti!

Vierailija
14/44 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun ne ei kaikille ole vain seinät,

vaan se oma rakas koti!

Niipä. Jotkut pystyvät elämään niin, että koti on vain kylmää sijoittamista. Suurimmalle osalle oma koti on jotain taloudellisia asioita arvokkaampaa.

Vierailija
15/44 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut ehkä noin 15 asunnossa ja jokainen niistä on tuntunut aina kodilta, omistusmuodosta riippumatta.

Vierailija
16/44 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun ne ei kaikille ole vain seinät,

vaan se oma rakas koti!

Niipä. Jotkut pystyvät elämään niin, että koti on vain kylmää sijoittamista. Suurimmalle osalle oma koti on jotain taloudellisia asioita arvokkaampaa.

Entä asunto-osakeyhtiö? Rivitalossakin se seinä jaetaan naapurin kanssa. Voiko se olla kori?

Vierailija
17/44 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3% korko olisi noin suurelle summalle mahdolllinen tällä hetkellä luulisin. Sillä rahalla ei ikinä maksa 300 000 euron arvoisen asunnon vuokraa. Ei vaikka muiden menojen pienenemisestä tulisikin säästöjä.

Sillä saisi

- Helsingistä 20 neliöö

- Turusta 46 neliöö

- Tampereelta 38 neliöö

- Jyväskylästä 61 neliöö

- Oulusta 56 neliöö

- Seinäjoelta 52 neliöö

- Jämsästä 78 neliöö

Et silleen.

Vierailija
18/44 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti on rakas ja tärkeä, vaikkei se olekaan ihan niin suuri kuin mihin olisi varaa tai vaikka se on vuokrattu.

Vierailija
19/44 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vain yksi lapsi joten se olis mahdollista mahtua kolmioon. Ei kait sekään maailman loppu olis jos vaikka kuukauden tai kahden vuokran joutuis vuodesta maksamaan mutta nekin vois todellakin kattaa noilla vakuutus ja kiinteistövero ym toisen auton kuluilla.

Jotenkin tämä ajatus kiehtoo hulluudessaan...

Ap

Vierailija
20/44 |
16.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkaan nyt pikkulapsivaiheessa. Asuttiin aiemmin kerrostalossa ja nyt rivarissa ja kyllä seuraava asunto on varmaan sitten taas kerrostalo.

Täällä pk-seudulla ratkaisusi ei olisi mitenkään tavaton: ihmiset asuvat joko kaukana väljemmin ja ajavat tunnin suuntaansa töihin tai sitten asuvat ahtaammin lähellä työpaikkoja ja palveluita. Ja kaikki eivät tosiaan saa kiksejä lumitöistä tai puutarhanhoidosta, kuten esim. minä.

Joten ei mitenkään mahdoton ajatus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi