Miksi vauva herää ihan koko ajan eikä nuku esim. tuntia putkeen?
Vauva on 5 viikkoa nuori ja hän heräilee päivisin vähän väliä, siis 5-20 min välein eikä nuku pitkiä pätkiä kuin vain lastenvaunuissa tai autossa! Mistähän johtuu? Onko vinkkejä miten saisin vauvan nukkumaan vähän pidempiä pätkiä?
Öisin hän nukkuu 2-3 tuntia putkeen! Päivällä se ei vaan jotenkin onnistu!
Kommentit (7)
Aamupäivisin viet pitkälle vaunulenkille ja iltapäivällä voit nukuttaa parvekkeelle/terassille/sisälle vaunuihin.
Lapsi tarvitsee pientä tärinää nukahtaakseen, joten siitä on hyvä aloittaa. Hyvä keino on myös kantoliina. Meidän pieni nukkui siinä hyvin tunnin, mutta heräsi heti, jos yritin laskea sängylle.
Kyllä tuo sitterissä kanssa nukkuu jos heilutan sitä koko ajan jalalla. Mutta sitten en saa tehtyä ruokaa, siivottua ym. Vaunut on vähän hankala tuoda ylös kun asumme kerrostalossa ilman hissiä. No, ehkä voisin hankkia toiset parveketta varten!
Kantoliina minulla on mutta en ole vielä kokeillut sitä, en oikein osaa solmia.
t. ap
ei ole nukkunut kuin yhdet päiväunet vastasyntyneestä lähtien.Kaikki vauvat on erilaisia nukkujia.
Usein ne pidemmät unijaksot on opettamisen (ei pakottamisen) seurausta. Pienin askelin siinä päivärytmin luomisessa edetään, sitten kun vauva syö kiinteitä, rytmi tulee itsestään. Tarkoitan sitä, että asiat tehdään suunnilleen samassa järjestyksessä, vaikka ei minuutilleen, päivästä toiseen.
Mun vauvat ovat 5vkon iässä melkein nukkuneet koko ajan - mutta HUOM! Eivät niin, että olisivat vain vedelleet jossain "nurkassa" sikeitä niin, että olisin voinut tehdä mitä vain sillä aikaa. Pidemmät unijaksot ovat tulleet vaunutteluilla, sisällä olen pitänyt sylissä tai liinassa, aina lähellä. Kun vauva on inahtanut, niin tissi suuhun ja tarpeen vaatiessa vaipan vaihto. Ja taas unille.
3kk jälkeen valveillaoloa on alkanut tulla lisää. 6-8kk ikäisellä alkaa olla jo rytmi paremmin hallussa ja reilu vuotias jo vaatii samaa hoitoa muiltakin kuin vanhemmiltaan.
Se riittää. Jos vauva ei tunnu tykkäävän, niin silittele ja juttele, kävele ja heijaa. Voit vaikka tanssia valssin.
Mä itse sidon liinan aina vain niin, että vauva on pystyssä, peppu mytyssä ja pää rintojen välissä. En ole "liinaihminen", mutta ekat kuukaudet käytän. Myös kantoreppua. Kun lapsi liikkuu itse, en enää kanna.
nuo meilläkään ole päiväunia nukkuneet kun vaunuissa tai autossa sekä kantoliinassa. Vasta puoltoista vuotiaina alkoivat nukkumaan sisällä päikkäreitä.
jos kuitenkin nukkuu öisin pidempiä pätkiä, niin en usko sen johtuvn sairaudesta.
Mä luulen, että lapsella on vaikeuksia siirtyä univaiheesta toiseen. Se pitää vaan sitten opettaa. Viet lapsen vaikka aina aamupäivänä vaunulenkille, jolloin pikku hiljaa alkaa olla rytmiä.
Esikoinen oli meillä samanlainen, mutta ei kuitenkaan nukkunut noita 2-3 tunnin pätkiä edes yöllä.