Puhtain rakkaus mitä olet kokenut aikuisena?
Mulle se ainakin on se agape-rakkaus, tiedättekö mitä se on?
Kommentit (8)
No varmaan se että rakastan miestäni jo 21. vuotta.
Tällä hetkellä rakastan myös työkaveriani, mutta eihän se ole keltään pois... tässä prosessissa oppii suvaitsevaisuutta, jos ei muuta.
Fileo -rakkautta kahta lastani ja miestäni kohtaan. Eroottista rakkautta myös (miestä kohtaan siis). Ei yksi ole toista likaisempi, paitsi uskovaisten mielestä, jotka haluavat ajatella että on olemassa jotain muita parempaa jumalallista rakkautta, johon harva (paitsi he itse) kykenee.
Mutta mukava niin, jos siinä kilvoitellessaan pyrkivät rakkaudellisiin tekoihin.
millaista se on?
Itse rakastan ihan perinteisesti läheisiäni.
"Agape (kristinusko)
Agape tarkoittaa jumalallista rakkautta, Jumalan vaikuttamaa rakkautta. Se on kristinuskon oppien mukaan rakkauden korkein muoto.
[muokkaa] Ominaisuudet
1. Korinttilaiskirjeen luvussa 13 luetellaan agape-rakkauden ominaisuudet:
Rakkaus on pitkämielinen
Rakkaus on lempeä
Rakkaus ei kadehdi
Rakkaus ei kerskaa
Rakkaus ei pöyhkeile
Rakkaus ei käyttäydy sopimattomasti
Rakkaus ei etsi omaansa
Rakkaus ei katkeroidu
Rakkaus ei muistele kärsimäänsä pahaa
Rakkaus ei iloitse vääryydestä
Rakkaus iloitsee yhdessä totuuden kanssa
Rakkaus kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
Rakkaus ei koskaan häviä
[muokkaa] Tavoite
Agape-rakkauden tarkoitus on saada ihmiset toimimaan Jumalan mielenmukaisella tavalla ja saada ihmiset kuuliaisiksi Jumalan sanalle ja tahdolle. Pyhä Henki vaikuttaa ihmisissä jumalallista agape-rakkautta, jota Jumala on vuodattanut ihmisten sydämiin."
- Kaiken takana on kuitenkin hyvin inhimillisiä ja itsekkäitä tarpeita: saada ikuinen elämä ja pelastua rangaistuksilta. Saada arvostusta muiden uskovien keskuudessa, koska on niin oikeamielinen, vaatimaton ja hyvä. Kyllä se silittää sielunsyrjää. Just name it.
ei edes omaan lapseen kohdistuva ole sellaista, koska mistä syystä niitä lapsia hankitaan ylipäätään ellei toiveena ja odotuksena ole vastarakkaus?
Lapsi rakatsaa pyyteettömästi, mutta hänhän onkin lapsi.
Agape-rakkaus on rakkautta Jumalaan ja tulee siitä kiitollisuudesta että Jumala on luonut tämän ihanan maapallon ja antanut ihmisille elämän, ja antanut ihmiselle mahdollisuuden Raamatun kautta tulla tuntemaan hänet.
Alussa voi motiivina ollakkin ikuisen elämän toive, vrt. lapsen rakkaus.
Tuo Korinttilaisten luku 13 kertoo täydellisestä rakkaudesta, johon kykenee vain Jumala itse.
ei edes omaan lapseen kohdistuva ole sellaista, koska mistä syystä niitä lapsia hankitaan ylipäätään ellei toiveena ja odotuksena ole vastarakkaus?
vai odottaako joku saavansa vastarakkautta kissalta tai liskolta? Tai kalalta? Koira nyt on vähän siinä ja siinä :D
Mies toi pihalle paljun, joka oli täynnä kloriittia. Hypättiin sinne ja naitiin koko ilta. Se oli puhdasta rakkautta se.
Ja puhtain niistä!
Oon varmaan tosi erikoinen, mutta en edes tunne muunlaista rakkautta.
Millaista muuta on, jotta voisi edes sanoa rakkaudeksi?