Sarasvuo haluaa nuoret ja lapset muutaman euron "riistopalkalla" töihin
Liikemies Jari Sarasvuolla on keinot Suomen talouden tasapainottamiseen.
"Koko juttu lähtee siitä, että terveet ihmiset tekisivät enemmän töitä."
Porin SuomiAreenan työelämäkeskusteluun torstaina osallistunut Trainer's Housen pääomistaja halusi pistää töihin myös nuoret ja lapset, vaikka vain muutaman euron "riistopalkalla".
"Meillä ei ole muuta mahdollisuutta pelastaa tätä yhteiskuntaa kuin laittaa väki töihin."
Työn ylistys sai tukea myös Suomi Areenan muilta keskustelijoilta: sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikolta (kok), Elinkeinoelämän keskusliiton ylilääkäriltä Jan Schugkilta ja SAK:n kehittämispäälliköltä Juha Antilalta. Kaikki olivat yhtä mieltä siitä, että työ on korvaamatonta muunkin kuin toimeentulon vuoksi.
Sarasvuolle muistutettiin kuitenkin, ettei kaikille töitä löydy eikä kaikkia kohdella töissä ihmisarvoisesti. Sarasvuon kaipaamasta lapsityövoiman käytöstä löytyy vähemmän hohdokkaita esimerkkejä Euroopan museoista, muistutti Antila.
Halpatyön sijaan SAK:n kehittämispäällikkö kaipasi "innostavaa signaalia työnteosta".
"Eli töitä", kuittasi Sarasvuo.
Sarasvuon mielestä työsuhteen solmiminen on tehty liian vaaralliseksi ja sitovaksi.
Yhdestä asiasta vielä löytyi yksimielisyys: töissä jaksaakseen pitää tulla huomatuksi. Esimiehen pitää siis tervehtiä ja katsoa kohti, soittaa vaikka perään sairauslomalle.
Kommentit (52)
jotta itse saisi huomiota, ei niinkään itse asia. Tässä Sarasvuo taas kunnostautuu kun on saanut parisuhteensa siihen malliin, että voi taas julkisuudessa itkemisen sijaan piestä suurta suuta.
Tuliskohan Sarasvuon lapset meille töihin ilmaiseksi työharjoitteluun?
ja parisuhteessa töitä tekemällä myös parisuhde..
enemmänkin 60-70-80 luvuilla kasvaneet:) Nää nykyiset on hampurilais/chips/karkki/energiajuomasukupolvee...
Vai monenko lapset suo pullamössöä?
Sarasvuo nyt luku sinänsä. Ole ollut hänen palveluksessaan. Hiukan herralla nykyisin keittää yli egonsa kanssa. Aikoinaan oli ihan ok työnantaja.
Ja joo, itse lähdin menee, kun pikkasen alkoi firmassa pullistelu sekä johdon että "duunareitten" puolelta hipoo kattoa.
Työtä kunnioitan, lapsityövoimaa en.
50-luvulla syntyneille, tämä heidän herkkunsa.
Siis hra Sarasvuon? Tai vaikka niitä nuorempiakin...
Kun meidän perhe oli niin köyhä etten voinut ostaa mitään tavaroita... Mut rupes väsyttää se jakaminen ja koulukin kärsi, niin lopetin sitten. Jaoin lehtiä keskellä talvea, vedin lehtilaukkua pulkalla koska pyörä ei kestänyt painoa.
kun on itsellä tarpeeksi massia ja vielä kyky asettaa itsensä muiden yläpuolelle.
Silloin on hyvä vaatia muita tekemään töitä ilmaiseksi. Varmaan kelpaisi Sarasvuollekin, jäisi sitten pomolle enemmän fyffendaalia kun alaiset raataisivat mitättömällä riistopalkalla.
Minä ainakin opetan lapsilleni, että töitä täytyy kyllä tehdä, mutta ei niitä pidä alentua ilmaiseksi tekemään.
ihan vieras termi mulle ja olen 60-luvulla syntynyt. Mä olen syönyt vain pullaa pelkkänä pullana, mössöistä en tiedä mitään.
asenne työntekoon opitaan kotona, samoin työn arvostus. Jos kotona puhutaan aliarvioiden jostain rehellisestä työstä, tulee lapselle väistämättä mielikuva, ettei sellaista hommaa kannata tehdä. Omalle mummulleni oli järkytys, että isäni alkoi maatalouslomittajaksi, kun muuta työtä ei ollut tarjolla. Ihan kuin ko. työstä saatu toimeentulo olisi laadullisesti kummempi kuin muista töistä saatu. Onneksi isäni oli jo yli 50, ku aloitti ko. työssä ja äitini on opetettu arvostamaan kaikkea työtä, jolla voi itsensä elättää.
Olenhan tuota itsekin monen mielestä kakkosluokan kansalainen linja-auton kuljettajana, mutta sillä työllä tienaan elannon itselleni ja perheelleni, tosin yhdessä kirvesmiesmieheni kanssa.
Mutta Saara Kinnunen oli pitämässä kasvatusaiheista luentoa päiväkodilla ja sanoi, että kun menestyjiä ja ei-menestyjiä oli vertailtu ihan siinä mielessä, että missä piilee menestyksen salaisuus, ainoa yhdistävä tekijä menestyjillä oli ollut, että olivat joutuneet tekemään kotitöitä. Näin ollen voisin lausua lämpimän kiitoksen vanhemmilleni, kun ei ole ollut muuta vaihtoehtoa kuin tehdä osansa kotitöistä..
Mä en edes tiedä mitä tarkoitetaan kun puhutaan pullamössöstä
ihan vieras termi mulle ja olen 60-luvulla syntynyt. Mä olen syönyt vain pullaa pelkkänä pullana, mössöistä en tiedä mitään.
Et kuulukaan pullamössösukupolveen.
siis ei nyt voi oikeasti myöskään verrata sitä, että on saanu illasta lastenhoitoa 20mk suoraan niin, että joku tulis hoitamaan lapsia illaksi 3,50€:lla. Aika muuttuu, rahan arvo muuttuu.. 20mk:lla sai sentään jotain, 3,50€:lla ei juurikaan mitään.. Kuinka monelle nuorelle riittäis nykyään viikkorahaksi 5mk/10mk vastaava summa, eli n.0,85/1,70€? Se oli nimittäin aika normaali viikkorahasumma maalla 20v sitten...
koulutusta vähemmän tärkeänä kuin ennen. Oli muistaakseni Opettaja-lehdessä tutkimus.