Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sarasvuo haluaa nuoret ja lapset muutaman euron "riistopalkalla" töihin

Vierailija
14.07.2011 |

Liikemies Jari Sarasvuolla on keinot Suomen talouden tasapainottamiseen.

"Koko juttu lähtee siitä, että terveet ihmiset tekisivät enemmän töitä."

Porin SuomiAreenan työelämäkeskusteluun torstaina osallistunut Trainer's Housen pääomistaja halusi pistää töihin myös nuoret ja lapset, vaikka vain muutaman euron "riistopalkalla".

"Meillä ei ole muuta mahdollisuutta pelastaa tätä yhteiskuntaa kuin laittaa väki töihin."

Työn ylistys sai tukea myös Suomi Areenan muilta keskustelijoilta: sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikolta (kok), Elinkeinoelämän keskusliiton ylilääkäriltä Jan Schugkilta ja SAK:n kehittämispäälliköltä Juha Antilalta. Kaikki olivat yhtä mieltä siitä, että työ on korvaamatonta muunkin kuin toimeentulon vuoksi.

Sarasvuolle muistutettiin kuitenkin, ettei kaikille töitä löydy eikä kaikkia kohdella töissä ihmisarvoisesti. Sarasvuon kaipaamasta lapsityövoiman käytöstä löytyy vähemmän hohdokkaita esimerkkejä Euroopan museoista, muistutti Antila.

Halpatyön sijaan SAK:n kehittämispäällikkö kaipasi "innostavaa signaalia työnteosta".

"Eli töitä", kuittasi Sarasvuo.

Sarasvuon mielestä työsuhteen solmiminen on tehty liian vaaralliseksi ja sitovaksi.

Yhdestä asiasta vielä löytyi yksimielisyys: töissä jaksaakseen pitää tulla huomatuksi. Esimiehen pitää siis tervehtiä ja katsoa kohti, soittaa vaikka perään sairauslomalle.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaupunkilaiset kauhistelevat, että sehän on laitonta.

Vierailija
22/52 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun nuorenikaan kesätöitä huvikseen tehnyt vaan ihan siitä saatavan palkan voimalla ja innolla.

Pitää olla hyvä palkka, se innostaa työntekoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa, että nykysysteemi pakottaa nuoret (+ nuoret aikuiset) töihin kyllä ihan tehokkaasti nytkin- karenssia päälle vaan, jos kehtaat kieltäytyä yhdestäkin pitsinnypläyskurssista, jonka työkkäri järjestää!

Viimeisin työkokemukseni on palkattomasta harjoittelusta. Oin 6kk palkattomasti (Kela maksoi tuen, jonka suuruus oli n. 650€/kk, tässä mukana mm. lapsikorotus yhdestä lapsesta) töissä päivittäin 5pvä/vko ja vaikka sain ainoastaan kiitosta työstäni, eipä kukaan palkannutkaan. Tämä on sitä nykypäivän arkea työttömälle: kelpaat tekemään samaa työtä kuin työkaveri, mutta hän saa palkan- sinä et. Mikään määrä asiakkaiden suitsutusta, itse hankittu lisäkoulutus tuona aikana jne. eivät auttaneet minua jäämään taloon. Poistuin 6kk jälkeen kädessäni kiitoskortti sekä suosittelukirje + työkavereiden tyrmistys siitä, ettei minua palkattukaan vaan taloon tuli heti perääni uusi palkaton harjoittelija.

Minua väsyttää. Olen tavallinen, ihan ahkea ja iloinen ihminen. Tekisin mielelläni päivätyötä, ei tarvitsisi olla sen kummempaa kuin kassalla istumista. Mutta eipä kukaan vaan ota- suosituksella ei ole ollut mitään virkaa tähän mennessä, sillä voi lähinnä pyyhkiä perseensä. Olen hakenut viikon aikana neljään eri työpaikkaan, yhdestäkään ei ole kuulunut mitään vastausta. Työkkäri paiskaa minut pian taas jollekin "näin otat arjen haltuusi"-kurssille- tosi hyödyllistä pienen erityislapsen äidille, jolla on rutiinit taottuna selkärankaan..!

Vierailija
24/52 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa, että nykysysteemi pakottaa nuoret (+ nuoret aikuiset) töihin kyllä ihan tehokkaasti nytkin- karenssia päälle vaan, jos kehtaat kieltäytyä yhdestäkin pitsinnypläyskurssista, jonka työkkäri järjestää! Viimeisin työkokemukseni on palkattomasta harjoittelusta. Oin 6kk palkattomasti (Kela maksoi tuen, jonka suuruus oli n. 650€/kk, tässä mukana mm. lapsikorotus yhdestä lapsesta) töissä päivittäin 5pvä/vko ja vaikka sain ainoastaan kiitosta työstäni, eipä kukaan palkannutkaan. Tämä on sitä nykypäivän arkea työttömälle: kelpaat tekemään samaa työtä kuin työkaveri, mutta hän saa palkan- sinä et. Mikään määrä asiakkaiden suitsutusta, itse hankittu lisäkoulutus tuona aikana jne. eivät auttaneet minua jäämään taloon. Poistuin 6kk jälkeen kädessäni kiitoskortti sekä suosittelukirje + työkavereiden tyrmistys siitä, ettei minua palkattukaan vaan taloon tuli heti perääni uusi palkaton harjoittelija. Minua väsyttää. Olen tavallinen, ihan ahkea ja iloinen ihminen. Tekisin mielelläni päivätyötä, ei tarvitsisi olla sen kummempaa kuin kassalla istumista. Mutta eipä kukaan vaan ota- suosituksella ei ole ollut mitään virkaa tähän mennessä, sillä voi lähinnä pyyhkiä perseensä. Olen hakenut viikon aikana neljään eri työpaikkaan, yhdestäkään ei ole kuulunut mitään vastausta. Työkkäri paiskaa minut pian taas jollekin "näin otat arjen haltuusi"-kurssille- tosi hyödyllistä pienen erityislapsen äidille, jolla on rutiinit taottuna selkärankaan..!

tai "näin otat arjen haltuusi" -kursseja. Provo.

Vierailija
25/52 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos siitä ei makseta palkkaa. Jo nyt nuorilla on kouluissa työharjoittelua.

Jos on harjoittelija 6 kk ei se välttämättä auta työllistymään. Ketä se auttaa?

Ilmaistyötä saavaa yrittäjää.

Töitä riittää aina muille nakittaa, eri asia maksaa niistä niin että se työn tekijä, ei vain tarjoaja ja hyödyn välistävetäjä, pärjää sillä.

Vierailija
26/52 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Näin otat arjen haltuusi" oli ylipirteä, muka-hauska kuvaus kurssista, jossa mm. tehtiin makaronilaatikkoa ja piirreltiin aarrekarttoja 6h/pvä 4kk ajan.

t. se "provo"

Vierailija
27/52 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta erittäin usein, jos työ ei kenellekään "kelpaa" kyseessä on huono palkka ( puhelinmyyntityö tms) huonot työolosuhteet tai fyysisesti hyvin rankka työ. Työnantajahan ei ikinä myönnä, että työssä voisi olla mitään epäkohtia, vaan mielellään näkee itsensä aina hyväntekijänä, ja päivittelee yhteiskunnan moraalin rappiota, jos hänelle ei olla tulossa riistopalkalla töihin.

Allekirjoitan tämän täysin!!! Suomalaiset marjanviljelijät ja metsämarjanpoimintaa harjoittavat yrittäjät aina päivittelevät kun työ ei kelpaa suomalaisille vaikka palkka on niin paska kuin olla voi. Ei sillä Suomessa elä. Sitten kiittelevät kun thaimaalaiset poimijat ovat niin ahkeria.

Tottakai heidän kannattaa tulla tänne pienipalkkaisiinkin töihin koska Thaimaassa sillä palkalla on paljon suurempi ostovoima.

Siis uskomatonta paskaa suoltavat suustaan nämä jotka päivittelevät suomalaisten työhaluttomuutta! Usein he ovat juuri näitä yrittäjiä jotka käärivät voitot mutta eivät itse työskentelisi päivääkään sillä palkalla.

Vierailija
28/52 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisten 20 vuoden aikana on totuttu siihen, että mukavasti tulee rahaa, vaikka ei töitä tekisikään. Jos nyt tarkastellaan vaikka Islannin, Kreikan ja Italian tilaa, niin vastaus löytyy sieltä.

Vierailija
29/52 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin nuoren pelastaa se, että hän saa vanhemmiltaan rakkautta ja sitä kautta hyvän itsetunnon sekä motivaation elämäänsä varten. Siitä se lähtee.

Vierailija
30/52 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheen lapset tekevät töitä vanhempien yrityksessä, kuin mennä toisen ihmisen yritykseen töihin ilman minkäänlaista korvausta. Mua alkaa jo naurattaa nämä "ennen maaseudulle" -aloitukset. Aivan kuin ainoa oikea tapa elää ja olla olisi maatilan pyörittäminen.

Vierailija
31/52 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan se ihan ok tapa saada rahaa mutta muutama huomio

-tein samaa työtä kuin täysi-ikäiset ja sain siitä saman palkan. En ikinä laittaisi lastani tekemään raskasta työtä riistopalkalla.

-työntekoni vaikutti todella paljon koulujaksamiseeni, itse mieluummin maksaisin lukioikäiselle kuukausirahaa kotona teetettävistä töistä tai esim siitä että panostaa kokeisiinlukuun. Itse en saanut kotoa mitään rahaa, puhelinliittymiä tai mitään. Vanhemmat maksoivat ulkovaatteet ja kaikkeen muuhun oli tienattava itse. Se tarkoitti paljon tunteja poissa tenttikirjojen äärestä eli nuorelle itselleen hallaa tulevaisuuteen.

-Ja työ teini-tyttöjä niitä tehtaan vessoja siivoamassa toivoen ettei kukaan työmiehistä olisi jäänyt ylitöihin esittämään typeriä "vitsejään"... En laittaisi omaa lastani kuuntelemaan moista ja hermoilemaan töihin menoa.

-Vaikka KESÄLOMILLA työskentely on minustakin hyväksi NUORILLE niin tämä lukioikäni siivoushomma oli työtä nuorena, ei lapsena. Sarasvuo haluaa LAPSET töihin mikä ei ole minusta mitenkään hyväksyttävää.

Kotitöihin osallistuu tietenkin jokainen perheenjäsen ja on ihan kannustavaa jos niistä maksetaan. Mutta työ kodin ulkopuolella on ihan eri tason juttu. Pullamössösukupolven haukkujat - kuinkahan moni teistä teki töitä LAPSENA KODIN ULKOPUOLELLA?! Ne peltotyöt ovat sellainen juttu mihin maatiloiden lapset osallistuu edelleen, samoin kotityöt suurimmassa osassa tuntemistani perheistä. Tuntemani perheet joissa lapset eivät osallistu esim siivoamiseen ovat niitä joissa eivät siivoa vanhemmatkaan (käy siivoaja).

Vierailija
32/52 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole löytynyt. Nyt sitten ajavat naapureiden nurmikoita ja tekevät puuhommia yms. pimeästi.

Joskus ärsyttää, että aina leimataan kaikki nuoret työtävieroksuviksi pullamössöiksi. Näin nuorille kun ei vain ole kesätöitä.

Jos puhutaan 15-17-vuotiaista niin minusta työkokemus ei tekisi heille ollenkaan pahaa. Esim. kesätöitä 2-4 viikkoa kesässä.

Minusta olisi myös hyvä että lukioon kuuluisi vapaaehtoistyön tekemisen kurssi. Vähän niinkuin Yhdysvalloissa, jossa sulla ei ole mahiksia hyvään yliopistoon jos et ole tehnyt mitään hyvantekeväisyystyötä Highschool aikanasi.

Ongelma vaan on ettei nykyään palkata 'lapsia' kaikkeen pitää olla täysi-ikäinen. Ja sitten kun on 18v päivitellään että miksei sulla ole mitään työkokemusta.

Työ ei ole kirosana.

Vierailija
33/52 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nämä ilmaiset harjoittelijat työpaikoilla, palkkatukea on annettu yrityksille.

Suomessa tuetaan yritystoiminnan aloittamista paremmin kuin missään muussa Euroopan maassa. Näin sanottiin kun olin yrittäjäkurssilla.

Miksiköhän silti sitä palkkaa ei haluta maksaa tekijälle? Haetaan Virosta tekijät, siirretään Kiinaan, pidennetään työuria eläkeikää nostamalla.

Yrittäjät, mikä mättää? Palkan maksukyky ei kai ole mitenkään siihen sidoksissa jos joku maksaa liiton maksut ja työttömänä saa ansiosidonnaista siitä hyvästä.

Kreikan, Islannin ja Italian tila ei johtu työttömyyskorvauksista. Eikä se, että Amerikan luottoluokitukset on menossa roskapankkiluokkaan.

Miksi pankit ja yritykset vetää voitot itselleen, mutta niiden tappiot sosialisoidaan kansalle?

Vierailija
34/52 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

näkyy hyvin se, miten vinoon lainarahalla passatut, kultalusikka suussa syntyneet kakarat suhtautuvat yhteiskunnan hyvinvointiin ja työntekoon.

Vierailija
35/52 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo ei ole koulutuspaikkaa saanut niin nuori ei saa työttömyyskorvausta vastikkeetta, vaan JOUTUU MENEMÄÄN HARJOITTELUUN. Ilemiesti Sarasvuo ei ole oikein selvillä nykytilanteesta tai hän haluaa Suomeenkin kaakaolapsityövoimaa, eli työnantaja voisi ostaa 230 eurolla lapsen orjaksi määräämättömäksi ajaksi?

Se, että Sarasvuon ei tarvitsisi tehdä töitä ei tarkoita että hänen ajattelunsa olisi jotenkin suomalaisille hyväksi. Pääoman ja EKn ajamat asiat ovat itseasiassa usein päinvastaisia kuin mikä on pienyrityksille hyväksi, kuten nähtiin viimevaaleissa kun SDP ajoi pienyrittäjien asemaa enemmän kuin Kokoomus.

Vierailija
36/52 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiseksi eniten vapaahetoistyötä läntisessä maailmassa, vaikkei heitä kukaan siihen pakota. (Eniten vapaaehtoistyötä tekevät suomalaiset eläkeläiset. Anne Yeung; vapaaehtoistoiminta osana kansalaisyhteiskuntaa. 2000)

Se vaan menee näin, että mitkään tutkimukset eivät puolla sitä, että nykynuorista ei olisi mihinkään. Joidenkin on vaikea tajuta, että nuoret kasvata erilaiseet yhteiskuntaan ja työelämään kuin aiemmin. Heille pätkätyöt, jatkuvat opiskelu, heikko ay-liike ja paikallinen sopiminen, alan vaihto yhteiskunnallisen tilanteen mukaan jne. on arkipäivää. Heidän täytyy pitää huoli itsestään eri tavalla kuin muiden, koska heillä ei ole luvassa turvattua työuraa kuten monilla muilla.

Vierailija
37/52 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tässä keskustelussa näkyy hyvin se, miten vinoon lainarahalla passatut, kultalusikka suussa syntyneet kakarat suhtautuvat yhteiskunnan hyvinvointiin ja työntekoon."

Tarkoitatko meitä, jotka otimme opintolainaa koulunkäyntiin, näimme laman ja saimme töitä ja nyt katsomme kun lapsiamme halutaan ilamistyövoimaksi, ihan samoin kun on tässä 20 v yritykset tehneet ja joku siinä on hyvän tilin siitä vetänyt?

Puhut yhteiskunnan hyvinvoinnista, mutta se oli 1977-1993 vuosina, hyvinä aikoina on leikattu ja säästetty aivan samoin kuin lama-aikana. Rahaa ja innostusta ei riitä Reumasairaalaan, mutta kyllä Afganistaniin ja verojen alentamiseen hyvätuloisilta.

Oma nuoreni työllistyy kesällä sukulaisten ja kavereiden vanhempien työpaikoille, mutta nuo työvoimatoimiston harjoittelut ovat ilmaistyövoimaa yrityksille ja eivät johda työllistymiseen. Uusi harjoittelija tilalle kun 6 kk mennyt.

Vierailija
38/52 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan, kun joku kysyy, paljonko naapurin 16-v. pitäisi maksaa vaikkapa kuukauden lapsenvahtihommista (esim. ekaluokkalaisen vahtimisesta). Jos joku tarjoo esim. 500e/kk, ollaan heti huutamassa, ettei tolla riistopalkalla voi ketään palkata ja hei menisitkö itse töihin tuolla palkalla ja eihän tuolla pääkaupunkiseudulla elä ja plaa plaa plaa. Palkataan kuitenkin KOULUTTAMATON, kotona asuva nuori muutamaksi tunniksi päivässä helppoon, tosin jkv vastuulliseen työhön muutamaksi viikoksi. Todennäköisesti tienaa interrail-, kielikurssi- tai festarirahat, ei maksa vuokraansa tai oman lapsensa päivähoitomaksuja ja työkokemus olisi varmasti arvokasta. Mutta ei kun se on nuoren riistoa.

Vierailija
39/52 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu on lapsen työtä. Tärkeintä lapsen kannalta on varmistaa että opiskelut sujuvat hyvin.

Vierailija
40/52 |
15.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä siksi ymmärrä, kuinka vaativaa opiskelu on, kun sen tekee kunnolla. Ehtiihän sitä tehdä yhtä ja toista hanttihommaa, jos vetää koulunkäynnin ja jatko-opinnot läskiksi asennevamman takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi