Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen erittäin pettynyt lapseeni, joka ei aio hakeutua

Vierailija
13.07.2011 |

yleissivistävien opintojen pariin, vaan hakeutuu näiden alaluokkaisten ihmisten luo ammattikouluun.

Miten käy nuoren aö:n? Sentään yleissivistyksen parissa, hän käyttäisi monipuolisesti lahjakkuuksiaan mitä hänellä on, mutta ei...

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitäkin kuule löytyy.

Vierailija
2/12 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö muuta keksinyt AO-ÄÖ-ÄO-AÖ -kirjainyhdistelmistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulutettuja?

Vierailija
4/12 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorellasi on ammatti ennen kuin ne lukiosta valmistuu,ole kiitollinen että menee kouluun!

Itse olen käynyt lukion ja sen jälkeen 3 eri ammattia ja nyt menossa 4 käsivamman takia ja juuri AMKssa ja hain leipurin papareilla KA 4,6 kun lukiossa se oli 7,2.

Vierailija
5/12 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää vähätelkö ammattikoulua.

Siellä nuoret joutuu oikeisiin töihin. Korjataan toisten autoja, kokataan koko koululle, tarjoillaan ruokaa, leikataan hiuksia... seistään koko päivä tekemässä sitä hommaa eikä siitä saa edes palkkaa. Tuntuu välillä että koulu käyttää meitä vain ilmaisena työvoimana. Se on yllättävän rankkaa.

Mutta siitä oppii millaista työelämä oikeasti on ja valmistuu suoraan ammattiin. Sellaiseen ammattiin jossa luultavasti on heti töitä odottamassa ja jonka tekijöitä tarvitaan aina.

Lukiossa istutaan vaan paikallaan. Se on vaan astetta vaikeampi yläaste.

Vierailija
6/12 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä tuo on jo vanhanaikaista ja pois muodista laittaa/ohjata lapsensa väkisin korkeakouluun. Ei niille töitä sitten löydy kuitenkaan, kun kaikki on nykyään korkeakoulutettuja. Suomessa kun siihen on kaikille mahdollisuus.

Tiedän, miten vaikeaa koulutetun on saada töitä. Helpommin tuntuvat saavan töitä lähihoitajat, rakennusmiehet ja jonkun käytännöllisen koulutuksen saaneet. Korkeasti koulutetut joutuvat helposti tekemään eri töitä kuin mitä koulutus vastaa.

Raksamiehet tienaa paremmin kuin yliopiston käyneet tuttavani.

Vierailija
7/12 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on surkein provoyritelmä pitkiin aikoihin.

Ei kai kukaan vakavissaan kuvittele, että se on älykkyys, jonka perusteella valitaan joko amis tai lukio? Ei, kyllä se on oma kiinnostus ja tietenkin siinä muitakin syitä on.

Tiedäthän, että tavallisiin lukioihin pääsee ihan kuka tahansa, mutta on amislinjoja, joihin vaaditaan yhtä korkea peruskoulun keskiarvo kuin eliitti- ja erikoislukioihin.

Aloittajaa varmaan pelottaisi, jos ajattelisi että hänen talonsa sähköt on asentanut hyvin alhaisen äo:n ja yleissivistyksen saanut asentaja, ja sairaalassa häntä tai lastaan hoitaisi samanlainen perushoitaja - joka vielä henkilökunnan puutteen vuoksi joutuu tekemään sen sairaanhoitajan töitä, joka meni amiksesta ammattikorkeakouluun, ilman lukiota.

Vierailija
8/12 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap kantsii hakeutua mensan jäseneksi.

Vierailija
9/12 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, peesi tälle.

Ei kai kukaan vakavissaan kuvittele, että se on älykkyys, jonka perusteella valitaan joko amis tai lukio? Ei, kyllä se on oma kiinnostus ja tietenkin siinä muitakin syitä on.

Tiedäthän, että tavallisiin lukioihin pääsee ihan kuka tahansa, mutta on amislinjoja, joihin vaaditaan yhtä korkea peruskoulun keskiarvo kuin eliitti- ja erikoislukioihin.

Aloittajaa varmaan pelottaisi, jos ajattelisi että hänen talonsa sähköt on asentanut hyvin alhaisen äo:n ja yleissivistyksen saanut asentaja, ja sairaalassa häntä tai lastaan hoitaisi samanlainen perushoitaja - joka vielä henkilökunnan puutteen vuoksi joutuu tekemään sen sairaanhoitajan töitä, joka meni amiksesta ammattikorkeakouluun, ilman lukiota.

Jokainen haluaa hyvän kampaajan ja parturin, asiantuntemusta ja osaamista, taitoa, mutta ammattikoulun parturi-kampaaja-linjalle meneviä pidetään typerinä kanoina.

Autonasentaja se vasta tyhmä onkin, putkimies vielä pöljempi. Mutta entäs kun it-nörtin auto hajoaa, ölyt pitäisi vaihtaa tai aletaan rakentaa omaa taloa, kotiin tulee vesivahinko, rempataan kylpyuhuone ja keittiö? Johan on tarvetta ammattitaitoisella, osaavalle putkimiehelle, kirvesmiehelle, autonasentajalle.

Luin jostain vitsin, tottahan tämä kuitenkin on.

Autonasentaja totesi lääkärille, että mikäs se teidän on korjatessa, mutta kun meillä nämä mallit vaihtuu joka vuosi.

Niin, ihmisen fyusiologia ja anatomia on koko ajan sama. Autokorjaajalla vaihtuu mallit, merkit ja tyypit. Ja silti pitäisi osata korjata, oikein ja hyvin.

Ja jos pieleen menee - kyllä, joku voi kuolla. Niin lääkärin käsiin kuin huonosti korjatun autonkin takia.

Vierailija
10/12 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkaa vielä.

Provohan tämä on, tämä aloitus.

Mutta kerronpa.

Olin joskus pikkupaikkakunnalla siivoojana. Minua pidettiin tyhmänä. Olinhan vain siivooja.

Tapahtui nimittäin seuraavaa:

Olin koulun kansliassa työllistämistuki-töissä (siihen aikaan siellä oli vain työllistämistukitöitä, ei muita) määräaikaisena. Olin parikymppinen. Olin kaverin kanssa kaupungilla, ja vastaan tuli kaverini tuttava, työkaveri, joka oli ollut myös siivoustyön ohjaajana silloin kun olin siivoojana.

Kaveri ja XX juttelivat, minä seisoin syrjemmällä. Sitten kaverini sanoi:

"Piia on muuten nyt koululla kansliassa toimistoapulaisena"

vasta silloin XX huomasi minut, ilme kirkastui ja hänen simissään muutin normaaliälyiseksi ihmiseksi, ja ihastuneena hän kehui ja esitti kysymyksen jossa oli jo oletus, että työ on upeaa, vaativaa hienoa ja jotain erityisosaamista vaativaa.

Vastasin, että työ on papereiden monistamista ja kahvin keittoa ja tylsää.

Olin aloittanut työt sairaala-apulaisena. Tapssin entisiä naapureita, jotka siis tiesi että olin ollut kunnan siivoojana. He kysyivät alentuvasti, mitä minulle kuuluu ja kuinka voin (olin muuttanut ja olin yh, nuori), olenko saanut töitä. vastasin, että olen vakityisessa työssä sairaala-apulaisena.

Kohosin heidän silmissään. Olinkin tosi älykäs ja osaava. Onhan se eri asia siivota sairaalaa kuin kunnantaloa.

He ihastelivat.

Sen verran vitutti tuo läpinäkyvyys, että vastasin kuivasti, että samaa paskan luutuamista se on kuin ennenkin.

Pidin työstäni kyllä ja koin olevani osaava, hyvä - ja jos en olisi, olisi infektio-osastolla tilanne toinen!

Työkaverini 40-50 v nainen totesi, että hän oli aiemmin ollut pankkivirkailijana ja pitänyt siivoojia tyhminä. Pankki fuusioitui ja saneerasia, hän jäi työttömäksi ja pääsi määräaikaiseksi sairaala-apulaiseksi, ja totesi, että tähämän vaatii aivan valtavasti osaamista ja taitoa.

Minä lähdin opiskelemaan, mutta en halua tehdä enää hoitajan töitä. Kaipaa tuota sairaala-apulaisen aikaa. Olen yrittänyt päästä; minua ei huolita, vaan yritetään tunkea väkisellä hoitajan tehtäviin!! Pitädyn siis tässä missä olen, toimistossa, tämä on työ, joka ei vaadi mitään, olenkin alisuoritujana. Siivoojana olisin vaativammissa tehtävissä.

Vierailija
11/12 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huono provo.

Vierailija
12/12 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jepjep.. et sitten tiennyt, että lääkärin pitää kouluttautua koko ajan, kehitys kehittyy niin sanotusti ja uutta tietoa tulee koko ajan lisää. Eipä se nyt ihan niin ole, että kun on kerran opetellut että missä mikin lihas sijaitsee niin siinä sitten maailman tappiin "korjaillaan" ihmisiä liukuhihnalta sillä samalla osaamisella..

Samaa mieltä, peesi tälle.

Jokainen haluaa hyvän kampaajan ja parturin, asiantuntemusta ja osaamista, taitoa, mutta ammattikoulun parturi-kampaaja-linjalle meneviä pidetään typerinä kanoina.

Autonasentaja se vasta tyhmä onkin, putkimies vielä pöljempi. Mutta entäs kun it-nörtin auto hajoaa, ölyt pitäisi vaihtaa tai aletaan rakentaa omaa taloa, kotiin tulee vesivahinko, rempataan kylpyuhuone ja keittiö? Johan on tarvetta ammattitaitoisella, osaavalle putkimiehelle, kirvesmiehelle, autonasentajalle.

Luin jostain vitsin, tottahan tämä kuitenkin on.

Autonasentaja totesi lääkärille, että mikäs se teidän on korjatessa, mutta kun meillä nämä mallit vaihtuu joka vuosi.

Niin, ihmisen fyusiologia ja anatomia on koko ajan sama. Autokorjaajalla vaihtuu mallit, merkit ja tyypit. Ja silti pitäisi osata korjata, oikein ja hyvin.

Ja jos pieleen menee - kyllä, joku voi kuolla. Niin lääkärin käsiin kuin huonosti korjatun autonkin takia.