Loukkaavaako? Lapsen nimen "varastaminen"
Mitä ajattelisit/reagoisit jos sisaruksesi antaisi lapselleen etunimeksi sinun lapsesi toisen nimen? Minulle siis tapahtu näin, eikä minulta kysytty mitään. Olen loukkaantunut.
Kommentit (37)
osa on lapseni nimi. Siis siskon lapsen nimi on "maija-liisa" ja minun lapseni on liisa. Kyllähän sitä ens alkuun vähän ihmetytti, mutta enpä mä voi tuota lapseni nimeä omistaa ja kieltää sen käyttöä, edes sisareltani.
Enkä siis ymmärrä, MIKSI pitäisikään loukkaantua tuosta.
siis kuka näistä toisista ja kolmansista nimistä oikein vaahtoaa. Ihan yksi ja hailee mitä ne ovat tai onko niitä ollenkaan.
Olette aika itsekeskeisiä, jos kuvittelette että kaikki tuttavanne tai edes sukulaisenne muistavat lapsen toisen ja kolmannen nimen. Voin sanoa, että eivät muista.
Hienoja nimiä kaikki, saa niitä muutkin käyttää. Kummallista olisi vain, ettei muodollisesti kysyttäisi sopiiko se. Meillä käyttäydyttäisiin niin.
Wau! Ihana ajatus! Ole ylpeä asiasta. :)
Ei kulje suvussa. En vain ymmärrä, kyllähän nimiä on pilvinpimein, miksi pitää laittaa sama nimi.
Ei kulje suvussa. En vain ymmärrä, kyllähän nimiä on pilvinpimein, miksi pitää laittaa sama nimi.
Sitten voisi jo loukkaantua, jos etunimi oetettaisiin käyttöön.
Mutta toinen tai kolmas olisi vaan kunnia!
Olisin enemmänkin otettu, kun keksimäni nimi kelpaa jollekin :) Ja tosiaan ne toiset nimet ei näy oikein ikinä missään. Itsekin väänsin ja käänsin lapseni toisia nimiä ja nyt oikein harmittaa, kun ei niitä kuule missään :D :D
Miten maailmassa joku voi käsittää jonkun tavallisen tai vaikka harvinaisemmankin nimen yksityisomaisuudeksi?
Voi olla, että sisko on alun perin pahoittanut mielensä, kun sinä menit laittamaan lapsellesi sen nimen, jonka hän oli "varannut" omalleen.
Maria tai Juhani, joita nyt joka tapauksessa annetaan lapsille yleisesti nimiksi, niin en olisi loukkaantunut ollenkaan. Etenkin jos ja kun kyseessä olisi lapseni ei-kutsumanimi. Mutta jos kyse on jostain nimiharvinaisuudesta, jonka te olette ensin bonganneet, ja nämä toiset sitten pöllivät sen kutsumanimeksi, niin onhan se vähän tökeröä heiltä. Mielikuvituksen puutetta, jos pitää toisilta lainailla.
Tässäpä kerron teille, että isälläni on uuden vaimonsa kanssa tytär, jonka nimi on sama kuin omalla äidilläni, eli isäni entisellä vaimolla! :)
Minulla on siis samannimiset äiti ja sisarpuoli!
Tuo nimi tuli kuulema heille mieleen ihan extempore vasta sen jälkeen kun vauva oli syntynyt kun olivat miettineet nimeä. Eli eivät olleet aina halunneet laittaa kyseistä nimeä lapselleen. Välit huonot muutenkin, ehkä siksi ärsyttää. Voi olla ylireagointiakin, mutta kyllä itse olisin hieman ajatellut...
on samanniminen serkku, hän on n. 10 vuotta vanhempi eikä kukaan ole koskaan kiukutellut asiasta...
Serkkuni nimi on Anna ja toinen serkku on Anna-Mari, erään kolmannen serkun tyttären nimi on Anna, oma tyttäreni on Anna, toinen nimeni on Anna ja tätä samaa nimeä on pitkin sukua, eikä kukaan siitä loukkaannu vaan päinvastoin.
Eikä se nimi edes oikeasti ole Anna vaan paljon harvinaisempi, jolloin sitä ei vahingossa tule lapselle antaneeksi.
hän kuoli lastensa ollessa pieniä, mies meni myöhemmin uudestaan naimisiin ja sai tytön nimeltä Eva.
Taitaa ipanallasi olla joku "hieno" nimi kun semmonen nostattaa tunteita: kuule ei todellakaan annettaisi mitään teennäistä nimeä ipanalle.
Ei ihme että jokkut sitten loukkaantuu tollasesta, kato kun ei teillä ole elämää.
sehän on ihan yleinen tapa nimetä lapsi jonkin tärkeän henkilön mukaan. Mun pojan toinen nimi on sama kuin isäni eka nimi. Eikä tosiaan ole mikään varastettu nimi vaan isäni kunniaksi annettu.
Ja ihan tarkennuksena ap:lle ja joillekin muillekin tietämättömille, etunimi sen on toinenkin nimi. Eli siis etunimiä voi olla 1-3, ja sit on sukunimi. Vai oletteko kuulleet jostain takanimestä? Eka, toka ja se mahdollinen kolmaskin nimi ovat kaikki etunimiä.
lapsillani on kaksi samannimistä isänpuoleista serkkua :D
Mun mielestä nää nimeämisistä loukkaantumiset on niiiiiiiiiiiin urpoja, ei nimeä voi varastaa.
Omalla tyttärelläni on nimi jota on vain 7 Suomessa ja on sen verran sitä ihasteltu, että pian varmaan alkaa niitä tulla lisää ;) mun mielestä on kiva että se on muidenkin mielestä kaunis nimi!
tietyt nimet kulkee suvussa ja lähes kaikilla sisarusteni lasten nimissä on yksi sama nimi joka toistuu...ei voi oikein ottaa loukkauksena, jokainen saa itse päättää minkä nimen lapselleen antaa...